Miten vauva sai alkunsa?

Meillä on aina myös ollut raskautuminen suht helppoa. Esikoinen sai aikanaan alkunsa ekasta yrityskierrosta ja toinenkin raskaus alkoi viime elokuussa heti kun annettiin toiselle lapselle lupa tulla. Se raskaus päättyi kuitenkin lokakuussa keskenmenoon. Sitten kestikin kropalla hetki toipua koettelemuksista... joulukuusta alkaen on taas yritetty ja maaliskuussa ekan kerran otin ovistestit käyttöön ja siinä kierrossa tärppäsikin.

Veikkaan, että isoin merkitys oli sillä, että vihdoin olen toipumassa edellisestä raskaudesta (ja syksyllä päättyneestä lähes kaksivuotisesta imetyksestä): marraskuussa mulla todettiin anemia ja maaliskuun alussa mittautin ferritiinin ja se oli edelleen vain 26, vaikka olin jo monta kuukautta syönyt lisärautaa. Ei varmasti ollut keho tätä ennen kovin vastaanottavainen raskaudelle.

Ja vaikka kaikki yrityskuukaudet tuntui tosi pitkiltä, niin suht helpostihan tämäkin raskaus taas alkoi, siitä olen kiitollinen :)

Meillä nuorimmainen on nyt reilu 2v ja päätettiin antaa mun kropan levätä hetken kun imetin tuohon vaja 2v saakka. Viime kuussa mies kun tuli töistä heitti mulle vain ja sanoi että vois ne pillerit jättää nyt pois. Siinä kun ateriaa valmistin, suuni kloksahti vain auki ja sanoin:”Täh, täh?!” Molemmat laskimme että olis yksi normikierto välissä, mutta raskausoireet tulikin jo nyt eikä kuukautisia kuulu.

Hei kaikille,

vauva tai vauvat sai(vat) alkunsa yhdestä kerrasta ilman suunnitelmaa. Ajattelin, että kun olen jo 42-vuotias ja 1-vuotiaat kaksoset saavat vieläkin äidinmaitoa ettei sitä nyt kerrasta raskaaksi tule. Oireet alkoi kuitenkin jo heti kiinnittymisestä ja n. 4+0 raskaustestien viivat olivat tasavahvat. Tänään on n. 4+1, joten keräilen vielä ajatuksia .

Muokattu viimeksi:
Meillä uuden miehen kanssa 5v yhteiseloa takana, ja olin jo suruni surrut että hän ei lapsia halunnut (itselläni 2 lasta aiemmasta liitosta). Kunnes tämän vuoden tammikuussa sanoi että voisi sittenkin haluta...

Pelotti paljon antaa toivolle enää yhtään tilaa. Minä olen jo 41v ja kakkosen tekemiseen meni aikoinaan yli 2 vuotta. Tiesin sen vuoristoradan ja kuinka se kysyy voimia.

Mutta kierukka pois heti tammikuussa ja tämä oli yk 4 kun positiivinen testi tuli. En kyllä usko sitä vielä oikein. Katsotaan...

Aiemmat kierrot tikutin ovista, tässä en. Mutta keho kertoi kyllä otolliset hetket. Vain 2 päivänä yritystä. Jos tästä vauva on tuloksena niin melkoinen joululahja kyllä ❤

Me jätettiin ehkäisy pois 2019 joulukuussa. Ensimmäisen puoli vuotta koitin laskea kiertoa ja oikeastaan vaan tjottailtiin. Sen jälkeen menkat ei tulleet7 kuukauteen, ennen kuin sain terolut-kuurin. Syyksi ei keksitty muuta kuin stressi. 3kk kuurin söin ja maaliskuussa aloitin ensimmäistä kertaa tikuttamaan oviksia. 5 ensimmäistä tikkua käytin kp 11 alkaen flon ennusteiden mukaan, viiva ei näyttänyt vahvistuvan. Sitten 31.3, kp18 ovislimojen perusteella tein vielä yhden - positiivisen, josta sitten tärppäsi.

Kuopus on hieman yli vuoden ja häntä edelleen imetän. Raskaus sai alkunsa hieman yllättäen, mutta toivottuna toki. Synnytyksen jälkeen mulla oli minipillerit puolisen vuotta käytössä, mutta jatkuvien vuotojen takia lopetin ne. Siirryttiin "varmoihin päiviin" ehkäisymuotona, ajatellen, jos vauva silti tulee, on hän todella tervetullut. Ja nyt tuli plussa testiin.

Meidän lapsiluku oli täynnä jo vuosia, kunnes loppusyksystä 2019 olin täysin yllättäen raskaana. Raskaus meni kesken, mitta ehdittiin siinä jo miettiä elämä uusiksi ja ajatus ilman neljättä lasta tuntuikin tyhjältä. Seuraavan vuoden sisään tuli vielä neljä plussaa, joista kaksi kemiallisiksi raskauksiksi ja kaksi meni kesken rv 6+. Viimeisimmän keskenmenon jälkeen joulukuussa olen alkanut ajatella, ettei meille varmaan enää vauvaa tule, koska ikää on niin paljon. Ehkäisyä ei kuitenkaan ole otettu käyttöön ja nyt sitten huhtikuussa taas uusi plussa ja jännitys meneekö taas kesken vai saadaanko se neljäs lapsia. Nuorin meidän kolmesta lapsesta täyttää pian 10 eli ikäeroa on tulossa paljon, mikäli tämä syliin saadaan.

Jätettiin ehkäisy pois, muttei suhtauduttu asiaan vielä ihan niin tosissaan. Ekasta kierrosta tärppäs ja vähän shokkina se tuli. :grin Oltiin varauduttu yrittämään pidempään ja itsekin mietin jo, että seuraavaan kiertoon sitten tikuttelen ovista yms.

Vuoden vaihteessa aloin henkisesti valmistautua lapsen mahdollisuuteen. Maaliskuun alussa en sitten jatkanutkaan enää ehkäisypillereitä tauon jälkeen. Pillereitä seuranneen tyhjennysvuodon jälkeen tietoisesti tarkkailin miltä kropassa tuntuu. Ovulaatio saattoi olla tai sitten ei. Mies oli laskennallisesti parhaaseen aikaan työreissussa, niin tähän kiertoon ei ollut mitään saumoja edes raskautua. Ekojen luomumenkkojen jälkeen otin mielenkiinnosta kropan toimintaa kohtaan ovulaatiotestit käyttöön ja ovisplussaa tuli laskennallisestikin oikeaan aikaan. Peitto heilui ahkerasti ennen ja jälkeen. Dpo 11 roskishaamu, dpo 12 heikko plussa ja dpo 13 selkeät plussat kolmeen eri testiin. Olin ajatellut että raskautuminen tällä iällä on lähes mahdotonta, joten yllätys oli suuri. Ehkä jopa pieni shokki. En ole varma olinko henkisesti valmistautunut plussan mahdollisuuteen, kun ajattelin että ei tän ikäiset enää edes saa lapsia ilman hoitoja. Nyt vaan jännätään olenko sittenkään oikeasti raskaana vai miten tämä homma päättyy.

Meillä esikoinen saanut alkunsa IVF: hoitojen avulla. Nyt alkuvuodesta aloitettiin uudelleen hoidot ja IVF tehtykin, pakastealkionsiirto lykkääntyi kun selvisi että mun ferritiini arvo todella matala. Noh aloin syödä rautaa ja yksityiseltä hain lähetteen rautainfuusioon jotta joskus siihen pakastelakionsiirtoon päästäisiin. Noh tässä luomukierrosta missä siis aloitin suun kautta raudan niin plussasin. Olo on hyvin epätodellinen. Infuusioo nyt lykätään ainakin toiselle kolmannekselle jotta sitten synnytystä varten ois hyvät rautavarastot. Suun kautta toki syön nyt koko ajan rautalisää. Siksi oikeastaan varhaisultrassakin kävin kun ei meinaa uskoa todeksi että voisi luomusti tärpätä. ❤️ Mutta siellähän kaikki oli mainiosti

Takaisin