Miten vauva sai alkunsa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ei mennä nyt graafisiin yksityiskohtiin – kaikki me varmasti tiedämme suunnilleen, miten lapset yleensä saavat alkunsa. :grin Mutta ehdittekö yrittää lasta kauan vai saiko hän alkunsa nopeasti? Seurailitko ovulaatiota? Kävittekö lapsettomuushoidoissa? Vai alkoiko raskaus kenties yllätyksenä?

Täältä löytyy tietoa siitä, milloin kannattaa harrastaa seksiä mikäli vauva on haaveissa. Onko artikkelissa sinulle tuttuja asioita yritysajalta?
 
Joulukuussa päätettiin että vauva saa tulla, mutta sen kierron osalta taisi olla jo myöhäistä. Ihan yrittämättä alkoi tämä raskaus viidennestä kierrosta (jos oikein laskin). Esikoinen sai alkunsa myös yrittämättä ja suunnilleen samassa aikataulussa kuukautiskierroissa laskettuna. Ajallisesti tämä toinen raskaus kuitenkin alkoi nopeammin, koska esikoisen syntymän jälkeen kiertoni lyheni 42-49 päivästä 27 päivään.
 
Synnytyksen jälkeen tokasta kierrosta, ei ollut suunniteltu raskaus mutta kyllä jo oon tottunut ajatukseen neljännestä lapsesta :Heartpink
 
Pillereiden jälkeen yk2. Tikutin ovista ja turhauduin kun ei plussannut joten lopetin. Viikonpäästä tuntui juilimista ja aattelin testata niin vihdoin! Eli kierto piteni tasan viikolla. Ja päivää ennen menkkojen alkua töissä nostaessa painavaa tuntui paineen tunne ja kipeä vihlasu, päätin jo testata ja plussahan sieltä tuli! Mars kiireesti apteekkiin ja uudet testit, yhteensä tein 5 enkä silti meinaa uskoa todeksi. 4+2 :Heartpink
 
Ehdimme yrittää tasan vuoden. Raskaus alkoi ivf:n jälkeen ensimmäisestä pakastetun alkion siirrosta. Yritimme puoli vuotta luomuna ja sitten hakeuduimme hoitoihin, koska mulla on pco-tyyppiset munasarjat, enkä juuri ovuloi. Mentiin suoraan ivf:ään, koska esikoista tehdessä kokeillut lievemmät hoidot eivät mulle sopineet vasteen puolesta. Ivf tehtiin maaliskuussa juuri ennen koronasulkua, tuoresiirtoa ei tehty hyperstimulaatioriskin vuoksi. Kierto meni sillä tavalla optimaalisesti että siirtoon päästiin sitten heti kun poli taas aukesi.

Hieman pöllämystynyt edelleen olen että näin "helposti" voi onnistua, koska myös esikoinen tarrasi matkaan heti ensimmäisestä siirrosta.
 
Mulla ehti olla kuudet menkat synnytyksen jälkeen ja yritettiin samalla toista lasta. Tikutin ovista ja sain ovisplussia. Plussa tuli vasta, kun olin käyttänyt muutaman viikon kilpirauhaslääkettä ja imetyksen loppumisesta oli vajaa 2kk. Olisin halunnut imettää kauemmin, mutta toinen lapsi oli suurempi toive kuin pidempi imetys. ❤
 
Esikoinen antoi odottaa itseään tosi pitkään. Toinen tärppäsi luomuna heti eka kierrosta, vaikka vielä imetin. Kierto oli päin seiniä ja ilmeisesti ovulaatiota ei tapahtunut ennen esikoista, nyt taas (pitkästä imetyksestä huolimatta) säännöllinen kierto ja luomuovis. Joskus näinkin päin. Ei meinaa kyllä uskoa todeksi.
 
Mirena poistettiin 27.4. ja plussan tein 28.5. Ei menkkoja Mirenan kanssa, välillä vaan pientä vuotoa. Eikä siis yksiäkään menkkoja poiston jälkeen. Vähän epätodellinen olo.
 
Lopetin tammikuussa pillerit ja yhdet menkat ehti tulla. Plussasin seuraavasta, mikä meni alussa kesken ja yritystä jatkettiin vuodon loputtua. Tuosta jäi ovulaationkivut, joten sen kummemmin ei laskeskeltu.
 
Lopetin pillerit helmikuussa ja kaks kiertoa meni,ei yritetty niissä koronatilanteen takia, mutta nyt yrityskerralla 1 tikutin oviksen ja tulos oli hämmentävä!
 
Me jätettiin ehkäisy pois pari kuukautta sitten, miehen toiveesta ja jo toisesta kierrosta tärppäsi. Aika hullua, koska mä en ainakaan odottanut että heti oisin paksuna, varsinkaan meidän hommailu tahdilla. :hilarious:
 
Meillä on molemmat lapset tärpänneet ekasta yrityskierrosta, tai oikeastaan ollaan menty tjot-meiningillä. Niin vain kävi tälläkin kertaa, ekasta kierrosta tärppi. En oo ikinä tikuttanut ovista, mutta mulla on tosi selkeät ovisoireet niin tunnistan kyllä aika hyvin milloin kannattaa puuhailla :rolleyes:

Mun äidillä on 5 lasta, ja kaikki tulleet tosi helposti heti kun on annettu lupa tulla. Kai oon sit periny tän äidiltä :hilarious: Ja ei oo näköjään miehissäkään vikaa :grin

No joo, en kyllä osannut odottaa että tää kolmas tärppäisi näin helposti. Jotenkin aattelin, että kahden ekan aikana oltiin parikymppisiä ja nyt kolmikymppisiä, että varmaan ikä vaikuttaa eikä enää välttämättä käy niin helposti...o_O
 
Mäkin ajattelin, etten tulisi heti raskaaksi, kun kierukka ollut aika kauan. Ensimmäistä lasta yritettiin aikoinaan n. vuosi, joten jotenkin ajattelin, että oltais taas siinä vaiheessa. Keskimmäinen tuli imetyksen lopettamisen jälkeen, kuopus imettämisen lopettamisen ja yhden kemiallisen raskauden jälkeen.
 
Esikoinen sai alkunsa ensimmäisestä kierrosta endolääkkeiden lopettamisen jälkeen. Tätä toista jouduimme odottelemaan kauemmin. Heinäkuussa 2019 lopetimme lääkkeet. Alkuvuodesta aloitin vyöhyketerapian ja kun kropan muut "pikkuvaivat" oli hoidettu sai tämä bebe alkunsa
 
Mä jätin ehkäisyn viime elokuussa, siitä asti menty ilman meiän, mutta siis keskeytetyllä.
Viime kuussa sitten sanoin miehelle, että saat tulla sisään, ja se napsahti siitä.
 
Mä jätin ehkäisyn viime elokuussa, siitä asti menty ilman meiän, mutta siis keskeytetyllä.
Viime kuussa sitten sanoin miehelle, että saat tulla sisään, ja se napsahti siitä.

Meillä on myös ollut ehkäisynä keskeytetty jo 3,5 vuotta, ennen isompia lapsia oli myös toista vuotta, ja ihan hyvin toiminut meillä. Toki tilanne on ollut aina sellainen, että jos vahinko sattuisi, niin vauva saisi tulla. Nyt jätettiin kans toukokuussa keskeyttelyt sikseen ja heti tärppäsi :happy:
 
Lähes vuosi ehdittiin yrittää. Mulla on kaikenlaista gynekologista vaivaa ja endometrioosia epäillään, joten syksyllä gynekologi sanoi, että puolen vuoden yrittämisen ("ja se pitää sitten olla ihan oikeaa yritystä eli ovulaatiotestit ja ajoitettu yhdyntä") saadaan jo lähete hoitoon. Mentiin lisätutkimuksiin heti kun se oli mahdollista, mutta mitään lisäongelmia ei mun ennestään tiedossa olevien lisäksi löytynyt. Paitsi mulla monirakkulaisuutta munasarjassa, mutta sekin oli vähän kyseenalainen kun yksi erikoistuva lääkäri sen ultralla näki, mutta muilla kerroilla muut lääkärit sanoivat että ei sellaista näy.

Koronan takia hoidot meni ensin jäihin. Toukokuussa mentiin yksityiselle tekemään ensimmäinen ovulaation induktiohoito, kun ei jaksettu odottaa. Se ei kuitenkaan tuottanut tulosta. Seuraavasta kierrosta päästiinkin julkiselle tekemään ovulaaton induktio + inseminaatio. Ja siitä tärppäsi tämä raskaus!
 
Meillä pidempi taival eli 1.5v takana yritystä. Oltiin just menossa ensikäynnille OYSiin hoitoihin (ois ollu huomenna aika), kun plussasinkin yllättäen. Painoa olen saanut pudotettua 9kg ja kuukausi sit siirryin ketogeeniselle ruokavaliolle, sen kylläkin lopetin nyt varalta. Ensimmäiseen plussaan aikanaan meni vuosi aikaa ja se raskaus piti keskeyttää vauvan rakennepoikkeavuuksien vuoksi, puoli vuotta tuosta esikoinen sai alkunsa. Nyt todellakin toivon että saadaan tämä pieni pitää.
 
Meillä tärppäsi ekasta kierrosta kun oli lupa tulla. Tikuttelin kyllä ovista mutta en saanut sitä varmaksi kiinni, ja mies joutui sairaalaan viideksi päiväksi just otollisimpaan aikaan mutta niin vaan onnistui :hilarious: melkoisia supersiittiöitä :laughing025 Jotenkin olin varma että kesän yli menee ennenkuin onnistuu, nyt tulikin sitten vähän erilainen kesä :smiley-ashamed005
 
Alotettiim yrittään kolmosta huhtikuussa, ja kolmannesta kierrosta tärppäsi. Esikoisen alkuun meni 6 kiertoo ja junnun 8 vai 9 kiertoo, joten tämä sai alkunsa suht helposti. Tän olis tarkotus sit olöa vika laps. Mies ei suostu enempään ko sitte pitäis vaihtaa auto :P
 
Takaisin
Top