Miten teidän lapsilla näkyy tämä ihastuttava uhma- tai tahtoikä, kummalla nimellä sitä sitten haluaa kutsua? Heittäytyykö lapsi kaupan lattialle huutamaan, kieltäytyykö pukemasta itse tai tuleeko räjähdys jos ei saa valita itse mukia tai perunaan ketsuppia? Näin esimerkiksi. Niin tai näin, täältä voi lukea vinkkejä tämän vaiheen kanssa selviämiseen.
(Mielestäni tuo "ikä" on siinä hämäävä termi. Meillä tätä voimakasta tahtomista on ollut kausittain 1-vuotiaasta lähtien ja poika täytti syksyllä jo viisi. En voi olla miettimättä milloin se "ikä" päättyy, kun ei se ole kuin muuttanut muotoaan tässä ajan mittaan...) Tämän kertaisessa joulu-uhmassa on "Jos minä haluan niin on pakko saada!" se juttu. Kun sitten aina ei vain mene niin kuin poika tahtoo saattaa siitä seurata joko huutoa tai asiasta jankkaamista. Riippuu vähän kuinka väsynyt tai muuten ärtynyt poika on. (Kyllä, joulu-uhma sillä siitä lähtien kun lapsi on ollut hoidossa hänelle on tullut jonkinlainen uhma joululomalla.) Positiivisena puolena poika on tullut tässä samalla kertaa paljon omatoimisemmaksi. Itse pitää saada tehdä eikä kasvistenkaan pilkkomista saisi äiti tai isä valvoa.
(Mielestäni tuo "ikä" on siinä hämäävä termi. Meillä tätä voimakasta tahtomista on ollut kausittain 1-vuotiaasta lähtien ja poika täytti syksyllä jo viisi. En voi olla miettimättä milloin se "ikä" päättyy, kun ei se ole kuin muuttanut muotoaan tässä ajan mittaan...) Tämän kertaisessa joulu-uhmassa on "Jos minä haluan niin on pakko saada!" se juttu. Kun sitten aina ei vain mene niin kuin poika tahtoo saattaa siitä seurata joko huutoa tai asiasta jankkaamista. Riippuu vähän kuinka väsynyt tai muuten ärtynyt poika on. (Kyllä, joulu-uhma sillä siitä lähtien kun lapsi on ollut hoidossa hänelle on tullut jonkinlainen uhma joululomalla.) Positiivisena puolena poika on tullut tässä samalla kertaa paljon omatoimisemmaksi. Itse pitää saada tehdä eikä kasvistenkaan pilkkomista saisi äiti tai isä valvoa.
Uhmailu lisääntyi lähempänä 2v ikää ja jatkui pitkälle yli 3v iän vähän vuorotellen kummallakin pätkissä eli koko ajan oli jollain joku hankala vaihe menossa. Pahin taisi olla kyllä siinä 2,5-3,5v iässä. Silloin kaikki siirtymät olivat hankalia ja "ei" -sana oli lasten suusta se ensimmäinen vastaus, oli kysymys mikä tahansa. Joskus 2,5v iässä alkoi myös jatkuva keskinäinen kinaaminen ja painiminen. Onneksi se on kausittaista ja yleensä tyttöjen leikit sujuvat ikäisiään paljon kehittyneemmin. Nyt ovat reilun 4,5v ja on alkanut tuo "mutta kun minä TAHDON" -vaihe. Kädet puuskassa ja jalkaa polkien tahtovat milloin mitäkin ja on vaikea ymmärtää, ettei äiti voi muuttua toisen merkkisiksi muroiksi tai ettei märkää lempipaitaa voi pukea päälleen, kun se on juuri vasta otettu pois pesukoneesta. Näsäviisastelevat ja ilkeilevät välillä hyvin ärsyttävinä.. Asioista pystyy kuitenkin jo neuvottelemaan ja ymmärtävät selityksiä, jos vain haluavat.