Miten toivuit synnytyksestä?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kuinka nopeasti te toivuitte synnytyksestä? Omani tuli ulos kiireellisellä sektiolla niin kiinnostaa, miten se menee alatiesynnytyksen jälkeen. Ja toisaalta myös muiden sektiolla synnyttäneiden kokemukset kiinnostaa vertaistuellisessa mielessä (ja muistin virkistämiseksi, kun tuosta on jo yli neljä vuotta aikaa). :)

Itse pääsin sängystä ylös illalla, kun sektio oli aamulla. Ainakaan seuraavana päivänä en vauvaa voinut/uskaltanut nostaa kun huimasi ja heikotti niin paljon pystyssä. Neljä päivää oltiin sairaalassa ja siinä hiljalleen ajettiin alas kipulääkistystä. Kotiin lähdin burana+panadol reseptin kanssa ja olihan se arpi aika pitkään arka, vaikka sen parantumisessa ei onneksi mitään ongelmia ollutkaan (niittien ympärys alkoi kyllä punoittaa ja oli poistettaessa arka niiltä osin kun ei ollut tunnoton, olen varmaan allerginen jollekin niissä olevalle metallille). Ja toisaalta meni kuukausia ennen kuin tunto palautui joka paikkaan kunnolla. Lihasten palautuminen sitten oma lukunsa, mutta en ihan muista kuinka kauan siinä meni.
 
Kaksosten alatiesynnytyksen jälkeen kävelin itse osastolle, istuminen ja oleminen onnistui kyllä, mutta pissalla käynti sattui alkuun paljon. Tikattavaa ei tullut, mutta jokunen pintaruhje kuitenkin. Synnytyksen jälkeen meni lähemmäs puoli vuotta, ennen kuin kaikki kivut ja muut loppuivat. Kaksosraskauden jälkeen sisuskalut hakivat paikkaansa siis todella pitkään ja siitä aiheutui voimakkaita vatsakipuja. Lisäksi nivelsiteet olivat olleet kovilla, joten niidenkin palautuminen otti aikaa.

Yksössynnytyksen (alatie) jälkeen olo oli mielettömän hyvä. En nyt maratonille olisi lähtenyt, mutta lenkille olisi voinut vaikka mennäkin suoraan salista. Ruhjeita ei tullut, eikä mitään kipuja ollut synnytyksen jälkeen. Sen sijaan vähän myöhemmin oli sappikipuja muistuttavia kovia kipuja satunnaisesti, jotka kestivät jonkun 3-4kk ja sitten loppuivat. Syytä tutkittiin, mutta mitään ei löytynyt. Itse lopulta päädyin siihen, että olisivat liittyneet jotenkin synnytyksestä palautumiseen..
 
Palauduin kaikista kolmesta synnytyksestä hyvin. Ensimmäisen jälkeen kovalla tuolilla istuminen oli pari päivää epämukavaa ja kaikkien kohdalla pissaaminen kirveli jonkin aikaa. Muuten ei ongelmaa, kävin joka kerta itse suihkussa pian synnytyksen jälkeen.
 
Nopeasti kaikilla neljällä kerralla noin pääpiirteittäin. :) eka kerralla tehtiin eppari, mutta sekin parani hyvin. Viikko synnytyksestä istuin jo ihan normaalisti.

Viimeisellä kerralla tuli hermostoon jotain pientä häikkää, pari kuukautta meni, että tunto palautui alakertaan ja tunsin pissahädän kuten kuuluu. Ja tokikaan kohdunnapukka ei noussut normaalikorkeudelle kovin äkkiä, mutta kuulunee asiaan jo tuossa kohtaa. :D
 
Molemmilla kerroilla nopeasti, olisin voinut lähteä lenkille heti synnytyssalista (ja ekalla kerralla kävelinkin lasta työntäen koko matkan potilashotelliin, tokalla kerralla mentiin pyörätuolilla ihan vain ettei ihokontaktia tarvitse siksi keskeyttää). Ihan ekat pissat kirvelsi vähän, sen jälkeen ei mitään. Istumisessa ei missään vaiheessa mitään ongelmaa, heti synnytyksen jälkeen istuskelin salissa keinutuolissa imettämässä kunnes päästiin hotelliin. Jälkisupistukset ei juuri tuntunut menkkakipuja enempää toisellakaan kerralla.

Tekis mieli sanoa että en enää synnytä kun molemmilla kerroilla on päässyt niin helpolla [emoji4]
 
Ekassa tehtiin eppari, ja olin tosi kipeä. En saanut edes vessassa käydä 1,5vrk synnytyksen jälkeen, ku meinasin pyörtyä joka kerta ku nousin sängyllä istumaan. Istuin ekan kerran kunnolla vasta 4kk synnytyksestä.

Tokassa taas muistin vaan jälkivuodosta ja (ekaa synnytystä lievemmistä) jälkisupistuksista synnyttäneeni. Voin siis tosi hyvin heti :)
 
Takaisin
Top