Kerro sitten DiaLia miten koiran kanssa alkaa sujua noiden ohjeiden mukaan!
Silloin kun me otettiin koira, niin tosiaan joka tuutista tuli ohjeita siitä että meidän pitää "alistaa" koira, ja näyttää sille heti että se on nokkimisjärjestyksessä alimmaisena. Joku sanoi siitäkin että koiraa ei sais edes silittää jos se tulee sitä selvästi hakemaan! En mä pysty olla sellanen johtaja, mä oon tosi herkkä ja hellämielinen. Mä oonkin huomannut tässä melkein kahden vuoden aikana, että mä olen kyllä tosi johdonmukainen johtaja, kehun kun koira tekee oikein, ja rankaisen ainoastaan kun koira tekee selvästi väärin. Edelleen lenkilläkin ollessa mä kehun oikeestaan jatkuvasti, kun koira kävelee nätisti mun vieressä eikä vedä :) Kielloksi riittää nykyään se että sihahdan (koirakuiskaajasta opittua) ja rankaisuksi se että ärähdän, enkä sen jälkeen huomioi koko koiraa.
Mies taas on todella epäjohdonmukainen, kun ollaan yhdessä lenkittämässä koiraa, niin mäkään en ymmärrä mitä se haluaa koiran tekevän, sitten se on koiralle kiukussa kun koira ei tee niin kuin mies haluaa. Selvis tossa sekin, miks mies ei mene koiran kanssa kaupungille kävelylle: koira kuulemma vetää ja kiskoo, ja seilaa pitkin pyörätietä siksakkia. Mä totesin vaan että ei mulla ole ikinä sen kans mitään ongelmaa, ja mies tuikkas hihnan mulle, sanoi vaan että no vie sä. Ja mä otin koiran vierelle, näytin sille missä haluan sen tulevan, ja niin taas mentiin, no problems :)
Mä kyllä ainakin ihan täysin oon samaa mieltä tosta loogisesti käyttäytyvästä ja johdonmukaisesta johtajuudesta kun toi koirapsykologi! Meillä tosin on muutenkin tollanen "helppona pidetty" rotu, kun kultaisestanoutajasta on kyse, mutta kyllä meidän on pitänyt hommaa tehdä sen kanssa, se on kuitenkin aika isokokoinen koira ja vois tehdä halutessaan pahaakin.