Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Miten olette muuttaneet ruokailutottumuksianne? Noudatatteko suosituksia tiukasti? Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.
 
@Vargynja miten ajantasainen ja linjassaan nykysuosituksiin artikkelinne on? "Viimeksi päivitetty 2018".

Kysäisen tästä toimitukselta. Jotain muutoksia suosituksissa on toden totta voinut tulla tässä neljän vuoden aikana. Pääperiaatteet kuitenkin varmaan samat.
 
Tietääkö kukaan kun vajavaisia ohjeita netissä vihreän ja valkoisen teen juonnin kanssa?
 
Mä en hirvittävästi ole edes lukenut. Muistan, että kypsentämättömät juustot ja homejuustot sekä energiajuomat ovat sellaisia, jotka omasta ruokavalikoimasta lähtee tauolle, muita en tarkalleen muista. Mulla on taas niin paha olo, että taitaa taas alku mennä lähinnä paljaalla riisillä ja pastalla, sekä mikä tahansa proteiinin lähde, mikä vaan maistuu (esim paistettu jauheliha).
 
Se lista on pitkä kun nälkävuosi mutta kyllä mä sieltä suurin piirtein muistan, etenkin ne jotka eniten harmittaa (sushi 😁) mutta en aio ottaa turhaa stressiä asiasta, jos nyt joskus erehtyy vahingossa suuhunsa laittamaan jotain jota ei ole suositeltu. Kalaa pitäis lisätä kyllä ruokavalioon enempi mutta mun lemppari eli lohi on ollut niin saakutan kallista ettei ole hennonnu ostaa.

Niin ja maksalaatikko harmittaa kans, yks mun lemppareista
 
Moikka! Ensimmäistä kertaa tutkimassa suositusten viidakkoa :D Taidan itse luottaa ystävien neuvoihin kohtuudesta kaiken kanssa ja toki perus paheet ja kofeiini minimiin. Samoin myös raa-at lihat, kalat jne. Juustot tulee tekemään tiukkaa tai pitää tutustua näihin tarkemmin, mitkä oikeasti on kielletty ja miten valmistettuna :)

Mitä juomia juotte veden lisäksi esim. ravintolassa? tai illanistujaisissa? Itse en ole limujen, mehujen tms. perään ja normaalisti viini ja kuohuva olisivat oma valinta. Nyt tahtoisin heti alkuunsa löytää jotain kivoja vaihtoehtoja tilalle, ettei iske tylsyys veden kanssa :)
 
Ruokaviraston suosituksia tulen noudattamaan, vaikka muutamasta lemppari-jutusta joutuukin vähäksi aikaa luopumaan.

Itsellä heikkoutena salmiakki ja energiajuomat.🙈 Ja kyllä tietyistä juustoista ja graavilohesta pidättäytyminenkin tulee olemaan tuskaista..😅

@Fay❤ , kannattaa käydä kurkkaamassa jo ihan Alkon holittomien valikoimaa, viime vuosina ainakin meillä päin valikoima laajentunut hurjasti ja holittomia viinejäkin löytyy useampia eri vaihtoehtoja. Aikoinaan tuntui löytyvän vain yhtä sorttia punaviiniä pikkupullossa kesät talvet.
 
Mitä juomia juotte veden lisäksi esim. ravintolassa? tai illanistujaisissa? Itse en ole limujen, mehujen tms. perään ja normaalisti viini ja kuohuva olisivat oma valinta. Nyt tahtoisin heti alkuunsa löytää jotain kivoja vaihtoehtoja tilalle, ettei iske tylsyys veden kanssa :)
Mä en käytä alkoholia muutenkaan, niin ehti teekkarivuosien aikana yhtä sun toista vaihtoehtoa 🙈 holittomissa viineissä suosittelen valkoisesta Natureon valkoviiniä ja punaviinissä JP Chenet'iä, jota saa ihan cittareista. Kuohuvista mun suosikki oli aina Bella Ellan persikka, mutten tiedä saako sitä vielä. Oli silloin alkon ja Prisman valikoimissa.
 
Hei kiitti suosituksista! Täytyykin testata näitä 😊 Eilen pääsinkin kokeilemaan alkoholitonta viiniä lasin sekä oluen. Mun mielestä molemmat teki tehtävänsä..eli maistui hyvältä ja tunsi että kuuluu joukkoon 😄 En vielä toivo erottuvani, ettei kyselyt vesilinjasta ala.

Nykyään tosiaan on yllättävän paljon alkoholittomia vaihtoehtoja tarjolla 😮
 
Aika hyvin sain noudatettua ruokaviraston suosituksia edellisessä raskaudessa, toivottavasti nytkin. 😊
Sen verran lipsuin että pari kertaa söin kasvis-sushia, toki niissä oli levää mitä ei taidettu suositella. Samoin yrttiteetä/rooibosta tuli vahingossa juotua kun en alkuun huomannut että niitä ei olisi saanutkaan käyttää. Kahvia ja teetä tykkään juoda mutta onneksi raskausällötys onnistui vetämään kahvinhimon aivan minimiin 😂
Jouluna tekee kyllä tiukkaa sit juustot ja joululohet, niitä en saanut viime joulunakaan syödä ja luulin että tänä vuonna vedetään kaksin käsin mut ehei.

Mun raskauden aikaiset pahimmat himot ovat olleet edellisellä kierroksella sipsit ja limppari, ja haluaisin kyllä pitää ne vähemmällä kun eihän ne terveellisiä ole. Mutku vauva haluaa sipsiä... 🙄🙄

Noihin alkoholittomiin juomiin @Fay❤ tykkäsin fassbrausen-nimisistä holittomista sitruuna- ja greippioluista. Ja natureon 0.0 valkkari on ihan siedettävää. Blossan alkoholiton glögi taas on pikkujoulukautena aika hyvä!
 
Takaisin
Top