Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eiks siellä ruokaohjeistuksessa todettukin, että pienet annokset (esim annos lakritsijäätelöä tai muutama makeinen) eivät ole haitallisia. Itse olen ainakin hyvällä omallatunnolla satunnaisesti ottanut salmiakkikarkin tai pari, jos niitä on meillä kotona pyörinyt. Ehdin hillota kotiin lakritsipusseja ennen plussatestiä, mutta niitä en ole uskaltanut avata, koska en luota omaan itsehillintääni:tears:
Ne glykyritsiinittömät salmiakit ei oo yhtään niin hyviä kuin tavalliset, mutta kummasti tyhjeni Salta katten pussi kun sellaisen ostin:Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes::Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Itseäni on pohdituttanut, kun olen syönyt esim kaikkea majoneesipohjaista ihan normisti. Majoneesihan tehdään aina raakaan kananmunaan, niin mietin että olisiko sitä pitänyt rajoittaa.. Sulatejuustoa olen myös syönyt välillä leivän päällä, mutta en kyllä ole selvittänyt, että onko ne pakattu kuumana rasioihin.

Eiks siellä ruokaohjeistuksessa todettukin, että pienet annokset (esim annos lakritsijäätelöä tai muutama makeinen) eivät ole haitallisia. Itse olen ainakin hyvällä omallatunnolla satunnaisesti ottanut salmiakkikarkin tai pari, jos niitä on meillä kotona pyörinyt. Ehdin hillota kotiin lakritsipusseja ennen plussatestiä, mutta niitä en ole uskaltanut avata, koska en luota omaan itsehillintääni:tears:
Ne glykyritsiinittömät salmiakit ei oo yhtään niin hyviä kuin tavalliset, mutta kummasti tyhjeni Salta katten pussi kun sellaisen ostin:Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes::Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Itseäni on pohdituttanut, kun olen syönyt esim kaikkea majoneesipohjaista ihan normisti. Majoneesihan tehdään aina raakaan kananmunaan, niin mietin että olisiko sitä pitänyt rajoittaa.. Sulatejuustoa olen myös syönyt välillä leivän päällä, mutta en kyllä ole selvittänyt, että onko ne pakattu kuumana rasioihin.
Salta katten riitti aluksi pahimpaan salmiakkihimoon, mutta nyt en ole pitkään aikaan ostanut, kun himottaa enemmän tavallinen. Olen samaa mieltä, että muutamia voi varmasti syödä silloin tällöin. 😊

Minäkin olen huoletta syönyt majoneesia, sekä kaupasta ostettua että ravintolassa tms.

Majoneesit menee täälläkin ja satunnaisesti lakritsi tai salmiakki karkkina tai jäätelönä. Saatiin anopilta joululahjaks tuoreita sellasia ihanan pehmeitä lakritseja pussillinen, ni ne jaettiin miehen kanssa puoliks ja söin omani silleen yhden päivässä ja oli kyl ihan jumalaisentaivaallisen hyvää 😅
Täytyy ostaa kyllä tuoretta lakua synnärille!

Majoneesit menee täälläkin ja satunnaisesti lakritsi tai salmiakki karkkina tai jäätelönä. Saatiin anopilta joululahjaks tuoreita sellasia ihanan pehmeitä lakritseja pussillinen, ni ne jaettiin miehen kanssa puoliks ja söin omani silleen yhden päivässä ja oli kyl ihan jumalaisentaivaallisen hyvää 😅
Täytyy ostaa kyllä tuoretta lakua synnärille!
Ehdottomasti pehmeitä lakuja mukaan!

Mä ostin viimeksikin synnärille jumalattomasti kaikkea herkkua, mukaan lukien lakua ja salmiakkia. Sit ei jostain syystä tehnyt yhtään mieli herkkuja synnytyksen jälkeen. Olin ihan pettynyt. 😂

Ehdottomasti pehmeitä lakuja mukaan!

Mä ostin viimeksikin synnärille jumalattomasti kaikkea herkkua, mukaan lukien lakua ja salmiakkia. Sit ei jostain syystä tehnyt yhtään mieli herkkuja synnytyksen jälkeen. Olin ihan pettynyt. 😂
No mut onneks ne saa ottaa sieltä synnäriltä kotiin, ni kyllä ne jossain vaiheessa tulee syötyä kuitenki...

Syöttekö vielä foolihappoa? Löytyy tosi ristiriitaista tietoa siitä, pitäisikö sitä vielä näillä viikoilla syödä. Jostain luin, että sitä tulisi syödä ennen raskautumista ja vain 12 ensimmäistä raskausviikkoa ja että siitä voi jopa olla haittaa. Neuvolasta eivät ole sanoneet mitään siitä, että pitäisi lopettaa ja ainakin esikoisen raskaudessa söin koko raskauden, kun en muusta tiennyt. Ajattelin ensi viikon neuvolassa kysyä asiasta ja ainakin siihen saakka syödä sitä ohjeen mukaisesti.

Joo täällä ehdottomasti lähtee lakritsia ja salmiakkia synnärille mukaan!! :D

Mä oon myös miettinyt tuota foolihappo asiaa. Silloin kun kävin sairaalassa varhaisultrassa, niin lääkäri sanoi että foolihappoa voi/saa syödä ihan koko raskauden läpi. Neuvolassa hoitaja taas sanoi, että sen ekan 12 viikon jälkeen ei ole enää mitään tarvetta. Söin ostetun purkin folaattia loppuun, meni ehkä johonkin viikolle 17 saakka, mutta sen jälkeen olen mennyt vain tavan monivitamiinilla. Poretabletissa näytti olevan foolihappoa 300mikrogrammaa eli kuitenkin vähän yli sen suositellun päivittäisannoksen.
Kerro @Sofia83 sitten mitä teillä neuvolassa sanottiin, täällä ainakin kiinnostaa.

No mä syön sitä jotain raskausmonivitamiinia ja siinä on foolihappoa. Myös imetysmonivitamiinissa on se sama 400mikrogrammaa, joten tuskinpa tuosta haittaa voi olla

Mä oon koittanut syödä suositusten mukaan. Tosin herkkuja, vaikkakin ihan sallittuja sellaisia, tulee syötyä varmaan enemmän kuin ois suotavaa 🙈

Syöttekö vielä foolihappoa? Löytyy tosi ristiriitaista tietoa siitä, pitäisikö sitä vielä näillä viikoilla syödä. Jostain luin, että sitä tulisi syödä ennen raskautumista ja vain 12 ensimmäistä raskausviikkoa ja että siitä voi jopa olla haittaa. Neuvolasta eivät ole sanoneet mitään siitä, että pitäisi lopettaa ja ainakin esikoisen raskaudessa söin koko raskauden, kun en muusta tiennyt. Ajattelin ensi viikon neuvolassa kysyä asiasta ja ainakin siihen saakka syödä sitä ohjeen mukaisesti.

Oon myös miettinyt tätä. Mulle määrättiin ennen tätä raskautta yksityiseltä lapsettomuusklinikalta foolihappoa 1 mg annoksella raskauden ajaksi. Mutta nyt hetki sitten vasta huomasin katsoa, että ohjeistus olikin popsia tuolla annoksella sitä vain rv 12 asti ja nyt jo mennään 22+3. Kai sitä voisi jättää tuon ylimääräisen foolihapon pois ja käyttää nyt vain sen 400 mikrogrammaa päivässä, mitä monivitamiinissa on. Mullakin on sellainen muistikuva, että oon lukenut tuosta, että siitä voisi jopa olla jotain haittaa myöhemmillä viikoilla. Mutta en edes tajunnut nyt miettiä asiaa sen pidemmälle.. Kiinnostaa siis myös tietää mitä tuosta neuvolassa sanotaan!

Minäkin olen välillä lipsunut tuon salmiakin kanssa, välillä tullut napsittua muutama tavallinen salmiakki salta katteneneiden ja namituvan sallittujen salmiakkien lisäksi. 😅 Ja aina kun oon näin tehnyt, niin pureskelen ne salmiakit oikein pieni pala kerrallaan, että tuntuisi kun saisi syödä sitä enemmän. 😆 On ne vaan niin paljon paremman makuisia! Ollut ehdottomasti vaikein osuus jättää ruokavaliosta pois nuo salmiakit ja laktritsit.

Kysyin tänään neuvolasta foolihaposta ja sain neuvon, että hyvin voi jatkaa. Kriittisin se on juuri 12 viikkoa, mutta ei siitä haittaa ole ja yleisempää kuulemma kuitenkin on, että naisilla on foolihaposta puute kuin että sitä saisi liikaa. Näin ollen minä aion jatkaa hyvillä mielin foolihapon popsimista raskauden loppuun saakka. 😇 Mulla foolihappo on raudan kanssa samassa jauheessa (sideral folic), joten on helpoin jatkaa. Muista kokeilemistani rautavalmisteista on tullut enemmän tai vähemmän vatsavaivoja. Tästä ei ole tullut mitään.

Täällä aika tarkalleen olen noudattanut ohjeita, mut pari kertaa olen syönyt pieniä määriä sinihomejuustoa kypsentämättömänä 😬 myös pihvin söin mediumina, mörökölli minut vieköön! Koko raskauden aikana olen tainnut syödä yhden oikean salmiakin ja se oli kyllä ihana. Pakko ottaa salmiakkia ja lakua synnärille. Nepä ne isoimmat himotukset ovat. Lisäksi odotan loppukesää, jos uskaltaisi ottaa joskus tilkan viiniä tai oluen 🙈 nolottaa että kaipailen alkoholia 😅 en ryyppämistä, vaan ihan vaan että saisi maistella erilaisia juomia.

Täällä aika tarkalleen olen noudattanut ohjeita, mut pari kertaa olen syönyt pieniä määriä sinihomejuustoa kypsentämättömänä 😬 myös pihvin söin mediumina, mörökölli minut vieköön! Koko raskauden aikana olen tainnut syödä yhden oikean salmiakin ja se oli kyllä ihana. Pakko ottaa salmiakkia ja lakua synnärille. Nepä ne isoimmat himotukset ovat. Lisäksi odotan loppukesää, jos uskaltaisi ottaa joskus tilkan viiniä tai oluen 🙈 nolottaa että kaipailen alkoholia 😅 en ryyppämistä, vaan ihan vaan että saisi maistella erilaisia juomia.
Mullakin tekee yllättävän usein mieli esim. viiniä, vaikka en mitenkään usein muutenkaan juo😂 Ehkä vaan tekee mieli sitä mikä ei ois sallittua. Mutta ainakaan juomakelpoista punkkua en oo löytänyt alkoholittomana. Jotain siedettävää rieslingiä ja kuoharia on holittomanakin saanut.

Ja myös lakritsijäätelöä tekee mieli melkein joka kauppareissulla, vaikka muutenkaan en sitä yleensä syö. Mutta nyt on jotenkin ruusuiset makumuistot siitä mielessä🤭

Joo mä kans kaipaan sitä että saisi nauttia lasin viiniä tai olutta silloin tällöin.

Kiva kuulla että muilla samaa mielitekoa! 😂😅 Tykkään alkoholittomista oluista, siidereistä, valkkareista ja kuohreista kyllä ja juon niitä ihan ilman raskauttakin, mut kyl ne alkoholilliset serkkunsa nyt enemmän nipistelee.

Luulen kans, että osansa on sillä että raskauduin nopsaan uudelleen esikoisen jälkeen. Olin kuukauden imettämättä ja sitten nappasi heti eka alkiosiirto. Ehkä sellaista pitkää ”normaalia” elämää kun ei ollut, niin kaipailee enemmän noita asioita joita ei ihan hirveästi kerennyt tässä välissäkään nauttia. 🍻😁

Takaisin