Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Miten olette muuttaneet ruokailutottumuksianne? Noudatatteko suosituksia tiukasti? Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.
 
Melko tiukasti noudatan, mutta rennommin kun ekalla kerralla. Alkoholia ja tupakkaa en muutenkaan käytä. Kahvi jää yleensä pois huonovointisuuden takia. Muut ovat helppoja, maalaisjärjellä mennään.

Paitsi minä, joka en ikinä syö lakua, himoitsen sitä varmaan jossain kohtaan raskautta, kun sitä ei saisi syödä.
 
Noudatan tarkasti ruokaviraston suosituksia. Lisäksi viime raskaudessa oli lääkehoitoinen radi joten ajattelin pyrkiä alusta asti myös mahdollisimman hyvin noudattamaan radi-ruokavaliota.
 
Noudatan tarkasti ruokaviraston suosituksia. Lisäksi viime raskaudessa oli lääkehoitoinen radi joten ajattelin pyrkiä alusta asti myös mahdollisimman hyvin noudattamaan radi-ruokavaliota.

Mullakin riskitekijät tähän vaikka ei radia ole aikaisemmin todettu.. Iän puolesta pitäisi saada vapautus sokerirasituksesta, mutta sukurasitteen takia joudun uudestaan kaksi kertaa kokeeseen. Mieluummin tosin jäisin radista kiinni kun olisin tietämätön, niin asiaa voi sitten hoitaa. :smiling-eyes:
 
Mullakin riskitekijät tähän vaikka ei radia ole aikaisemmin todettu.. Iän puolesta pitäisi saada vapautus sokerirasituksesta, mutta sukurasitteen takia joudun uudestaan kaksi kertaa kokeeseen. Mieluummin tosin jäisin radista kiinni kun olisin tietämätön, niin asiaa voi sitten hoitaa. :smiling-eyes:
Sama juttu, melkein toivon että pääsen aikaisin siihen sokerirasitukseen niin osaa sitten hoitaa sen alusta asti asianmukaisesti :thumbs-up:
Siis kaksi kertaako menet kokeeseen? Eikö yksi kerta riitä? :Grimacing Face:
 
Sama juttu, melkein toivon että pääsen aikaisin siihen sokerirasitukseen niin osaa sitten hoitaa sen alusta asti asianmukaisesti :thumbs-up:
Siis kaksi kertaako menet kokeeseen? Eikö yksi kerta riitä? :Grimacing Face:

Juu viikoilla 12-16 ja 24-28 on suositus ainakin meilläpäin. Tai pitää kysyä vielä neuvolasta miten nää menikään, koska nääkin muuttuu jatkuvasti. Ekalla kerralla ei tarvinnut mennä kahta kertaa, mutta vuotta myöhemmin olin taas raskaana ja silloin piti mennä sukurasitteen takia. Mulla siis isoäidillä ollut kakkostyypin diabetes. Asiat ehtii muuttua vuodessa, joten varmaa tietoa mulla ei tosiaan nyt tästä ole.
 
Tähän liittyen kekkasin, että minähän alan nyt juomaan osittain kofeiinitonta kahvia. Tai siis laimennan päivän kahvit laittamalla osan kofeiinittomia poroja. Ettei tule kofeiinia liikaa.
Täysin ilman kofeiinia en pysty olemaan. Yritin sitä erään dietin yhteydessä noin vuosi sitten ja voi luoja sitä pääkipua :Grinning Face With Smiling Eyes: Mulla oli niinku kaikki erilaiset pääkivut yhtäaikaa päällä monta päivää. Takaraivo, ohimot, otsalohko, silmien taus kaikki! Särkylääke auttoi ehkä tunniksi. Muutaman päivän jälkeen päätin, että otan tavallista kahvia, kun en enää kestänyt sitä olotilaa enkä pystynyt kunnolla tekemään töitä. Kappas kun pääkipu loppu samantien.
Voitteko kuvitella ja minä en edes ole mikään kahvin suurkuluttaja. 2-4 kuppia päivässä normaalisti.
 
Hei mites toi parmesaani? Sehän on kova juusto mutta pastöroimaton. Ruokaviraston ohjeessa kaikki pastöroimattomat ois kielletty mutta suurinpiirtein kaikissa muissa listoissa mitä googlesta löytää taas sanotaan et parmesaani on ok koska on kova juusto. :Grinning Face:
On kyllä sääli luopua taas sushista, briestä sun muista herkuista!
 
Hei mites toi parmesaani? Sehän on kova juusto mutta pastöroimaton. Ruokaviraston ohjeessa kaikki pastöroimattomat ois kielletty mutta suurinpiirtein kaikissa muissa listoissa mitä googlesta löytää taas sanotaan et parmesaani on ok koska on kova juusto. :Grinning Face:
On kyllä sääli luopua taas sushista, briestä sun muista herkuista!
Ai että olin jo unohtanu sen "kielletyt" listan .. kaikki herkut :loudlycrying:
 
Mä kahviaddiktina yllätyin, että vaikka juon (nykyään) aamulla vain 1-1,5 kupillista kahvia, ei silti ole päänsärystä tietoakaan. Tai sitten johtuu siitä, että olen korvannut teellä päivän loput kahvit, 2-3 kuppia. Itse kahvin makua kyllä kaipaan, että pitää varmaan lähteä niitä kofeiinittomia kokeilemaan.
Apua - mä en ole edes ajatellut juustoherkkuperseenä tuota juustoasiaa! Mitä ihmettä on pehmeät ja kovat juustot? :rolling:Mihin ryhmään feta, mozzarella, vuohenjuusto, "perusleivänpäällisjuusto", sulatejuusto jne. kuuluu? :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:
 
Mä kahviaddiktina yllätyin, että vaikka juon (nykyään) aamulla vain 1-1,5 kupillista kahvia, ei silti ole päänsärystä tietoakaan. Tai sitten johtuu siitä, että olen korvannut teellä päivän loput kahvit, 2-3 kuppia. Itse kahvin makua kyllä kaipaan, että pitää varmaan lähteä niitä kofeiinittomia kokeilemaan.
Apua - mä en ole edes ajatellut juustoherkkuperseenä tuota juustoasiaa! Mitä ihmettä on pehmeät ja kovat juustot? :rolling:Mihin ryhmään feta, mozzarella, vuohenjuusto, "perusleivänpäällisjuusto", sulatejuusto jne. kuuluu? :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:


Perus leivänpäällisjuustoissa lukee usein jos ovat pastöroituja tai ei. Useimmat ovat, tosin itse en syö niin kovin monipuolisesti juustoja, joten tiedän vaan että nämä perus Polarit ja Oltermannit ainakin ovat turvallisia. Monessa muussakin juustossa lukee onko pastöroitu vai ei, joten sen mukaan menettelen itse, jos juustoja tulee käytettyä

Homejuustoista ei suositella brietä, gorgonzolaa, chévreä, vacherolia tai taleggiota vaikka olisi valmistettu pastöroidusta maidosta listeriariskin takia. Kuumennettuna voi syödä, Muita pastöroimattomia juustoja/maitotuotteita ei myöskään suositella, eli kuten FionaG tuolla sanoikin tähän kategoriaan kuuluu esimerkiksi parmesaani. Näin kertoo Ruokavirasto. Itse luotan eniten tähän lähteeseen ja siihen pohjautuviin listoihin kuten esimerkiksi tuo vau:n lista josta löytyy samat tiedot. Kyllä tuolla kiertelee ties mitä listoja mitä saa syödä ja mitä tulee välttää. :rolling:
 
Muokattu viimeksi:
Joo ihan totta, on se Ruokavirasto toki kaikista luotettavin lähde joten taitaa se olla parasta noudattaa sitä niiden listaa!
 
Mä yritän noudattaa suosituksia niin hyvin kuin mahdollista. Kahvin juontia oon nyt vähentänyt reippaasti, kun plussa tuli. Tänään jäi feta syömättä salaatissa, vaikka oli pastöroitua pakkausselosteen mukaan. Olisinko voinut kuitenkin syödä sitä? Mäkin sitä pohdin, että onko feta kovaa vai pehmeää juustoa?
 
Mä yritän noudattaa suosituksia niin hyvin kuin mahdollista. Kahvin juontia oon nyt vähentänyt reippaasti, kun plussa tuli. Tänään jäi feta syömättä salaatissa, vaikka oli pastöroitua pakkausselosteen mukaan. Olisinko voinut kuitenkin syödä sitä? Mäkin sitä pohdin, että onko feta kovaa vai pehmeää juustoa?

Mun tietääkseni ei ole rajoitetta, en ainakaan löydä kieltoa juuri pastöroidusta fetasta mistään. Itse olen käyttänyt fetaa kuumennettuna laatikkoruoissa, niin tulee turvallisempi olo :smiling-eyes:
 
Mun tietääkseni ei ole rajoitetta, en ainakaan löydä kieltoa juuri pastöroidusta fetasta mistään. Itse olen käyttänyt fetaa kuumennettuna laatikkoruoissa, niin tulee turvallisempi olo :smiling-eyes:
Joo jätin syömättä, kun niin tosiaan itsellä varmempi olo.
 
Takaisin
Top