Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

noh salmiakkia/lakritsia en syö, kahvin oon tiputtanu 3-4 kupilliseen päivässä ja tarkotus olis vielä nipistää kun vain hellittää tämä kahvin himo :D ennen meni siis 10 kuppia päivässä, tupakan jätin tietenkin heti pois kokonaan ja alkoholia nyt tulee juotua muutenkin niin harvoin että ei tee tiukkaakaan... aikalailla syön normaalisti, mutta vältän tietenkin niitä raaka-aineita jotka ovat ehdottomasti kielletty ja josta itsellä tietoa että on haitallista, mutta sanotaan näin että luulisi kaikkea kohtuudella pystyvän syömään, mikään ei varmastikkaan tee hyvää jos liikaa syö/juo.. en nyt kuitenkaa ala hysterioimaan jokaisesta ainesosasta, kohtuudella kaikkea voi varmasti vähän napostella..kuinka nyt kun tuo joulu on tulossa, mitähän kaikkea muuta on tulisi välttää kun maksalaatikko ja graavilohi?

Vähän varmasti riippuu mitä joulupöytään yleensä kuuluu, mutta ainakin juustojen osalta kannattaa katsoa että ovat sopivia (pastöroitu) ja homejuustoa vain kuumennettuna.
Itse ajattelin kokeilla tehdä porkkalaa kun graavilohta ei saa syödä. :D

Löysin tällaisen artikkelin nimenomaan jouluruuista:

https://www.vau.fi/juhlapyhat/joulu...lta-kielletyt-herkut-ja-ideoita-korvikkeiksi/

Vähän varmasti riippuu mitä joulupöytään yleensä kuuluu, mutta ainakin juustojen osalta kannattaa katsoa että ovat sopivia (pastöroitu) ja homejuustoa vain kuumennettuna.
Itse ajattelin kokeilla tehdä porkkalaa kun graavilohta ei saa syödä. :D

Löysin tällaisen artikkelin nimenomaan jouluruuista:

https://www.vau.fi/juhlapyhat/joulu...lta-kielletyt-herkut-ja-ideoita-korvikkeiksi/
kiitos! joo no homejuuston ystävä en ole muutenkaan eikä oikeen muutkaan "erikois"juustot mene, perus juustolla mennään :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

• Tykkään
Reaktiot: Anu
Mulla ei hirveesti ole sellaista ruokavaliossa, jota ei saisi raskaanakin syödä. Lähinnä salmiakki ja lakritsi. Niitä joskus napsin, ehkä muutaman karkin kuussa. Mutta pidän kyllä arvossa noita tehtyjä suosituksia. Ne elävät koko ajan, hyvä että asioita tutkitaan. En kyllä panikoituisi jos sattuisin syömään vääränlaista juustoa hieman tms.

Kahvia saattaa mennä ehkä vähä enemmän joinaki päivinä, ei läheskään joka kuitenkaa.
Laku/salmiakki on paha, onneks löysin yhen valmistajan ainaki joka valmistaa semmosia mitä saa raskaanakin syödä. Täytyy hankkia jossai kohtaa niiltä :Face Savouring Delicious Food:
Graavi yms kalat on herkkua kans mutta pärjään, kala-allerginen mies ni vähänlaisesti tulee kalaa tässä talossa muutenkaan syöyä..

Suositusten mukaisesti mennään, helppoa kun suurinta osaa en muutenkaan syö tai juo :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Kahvia saattaa mennä ehkä vähä enemmän joinaki päivinä, ei läheskään joka kuitenkaa.
Laku/salmiakki on paha, onneks löysin yhen valmistajan ainaki joka valmistaa semmosia mitä saa raskaanakin syödä. Täytyy hankkia jossai kohtaa niiltä :Face Savouring Delicious Food:
Graavi yms kalat on herkkua kans mutta pärjään, kala-allerginen mies ni vähänlaisesti tulee kalaa tässä talossa muutenkaan syöyä..

Saako udella mikä salmiakki/lakuvalmistaja kyseessä :smiling-eyes:

Google kertoikin, että Namitupa tällaista herkkua tarjoa. Tilaus lähti samantien! Suuri kiitos! Ei käynyt mielessäkään edes etsiä tällaista tuotetta :smiling-eyes:

Google kertoikin, että Namitupa tällaista herkkua tarjoa. Tilaus lähti samantien! Suuri kiitos! Ei käynyt mielessäkään edes etsiä tällaista tuotetta :smiling-eyes:
Kiitos kaunis! :folded:

Juuri päivällä pohdin uskaltaisiko rooibosta juoda eli hyvä tietää sen olevan toisaalla sallittujen listalla. Luonteelleni ei oikein sovi noudattaa ohjeita sinne päin eli todennäköisesti tarkkaan tulen suosituksia noudattamaan. Juustot, lakritsi ja tee ovat omat koetinkiveni. Etominen sentään on vienyt teenjuonnista intoa niin vähentäminen ei ole tehnyt (vielä) tiukkaa.

Valio vakuuttaa sivuillaan juustojensa olevan turvallisia raskaana oleville:
https://www.valio.fi/hyvinvointi/valion-juustot-raskausaikana/
Mitä ootte mieltä? Uskaltaako syödä?

Kyllä mä söisin ja edellisessäkin raskaudessa söin. Toki tossa oli muutama (vai lähinnä se aurajuusto), jotka pitää kuumentaa.

Mutta mä nyt muutenkin noudatan noita suosituksia vähän sinne päin :No Evil Monkey: En joka ruualle viimeksikään tarkistanu, et onkohan tässä kaikki "sallittua" ja nyt varmaan vielä vähemmän.

Merkittävimmät listeriariskit kyllä skippaan (=raaka/tyhjiöpakattu kala, homejuustot ja noi pastoröimattomasta maidosta valmistetut) ja lihaa en syö muutenkaan. Mutta sellasia, joissa kielto/vältettävyys johtuu kertyneistä raskasmetalleista tms, niin niistä en ota stressiä, koska niitä tulee muutenkin syötyä niin vähän.

Tänään tulikin vastaan varsinainen ruokasuositusten noudattamisen esterata. Meillä oli työpaikan tarjoama joululounas ja siellähän oli melkein kaikessa jotain kiellettyä: kylmäsavulohta, graavilohta, mätiä, pehmeitä juustoja... Terästettyä glögiä unohtamatta. Yritä siinä sitten jotenkin vaivihkaa syödä niin, että ei kukaan keksi mistä tuulee. Jos joku uumoili jotain niin piti sentään mölyt korrektisti mahassaan.

Tän kysymyksen kanssa kamppailin jo esikoista odottaessa. Jotenkin valmistajan omat vakuuttelut ei vaan saa samanlaista luotettavuutta...

Mä kyllä luottaisin myös valmistajan tietoihin, sehän ois tosi iso riski firmalle jos tulisi edes epäily että heidän tuotteet on jotain aiheuttaneet toisin kuin ovat vakuuttaneet. Eli tuskin niitä turvallisiksi vannoisivat, jos eivät olisi ihan varmoja asiasta! :smiling-eyes:

Mulla aika samanlainen linja kuin Vkmk:lla - just tänään iloisesti söin Boltseja, kunnes tuli mieleen, että näissähän on siemeniä, joita pitäisi rajoittaa. Mutta eihän niissäkään pienet määrät haittaa, johon todennäköisesti tuo muutaman palleron määrä vielä hyvin menee noin satunnaisena syömisenä... Hyvä kuitenkin huomioida, niin en varoiksi ainakaan samana päivänä syö esim. siemeniä sisältävää leipää tai mysliä.

Mulle neuvolassa sanottiin aikanaan, että siemeniä pitäisi välttää tyyliin "ei joka aamu esim ruokalusikallisya pellavan siemeniä aamupuuroon". Että jatkuva käyttö ei hyvästä. Muuten en ole edes kiinnittänyt huomiota, että esim onko jossain leivässä siemeniä :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:

Mulle neuvolassa sanottiin aikanaan, että siemeniä pitäisi välttää tyyliin "ei joka aamu esim ruokalusikallisya pellavan siemeniä aamupuuroon". Että jatkuva käyttö ei hyvästä. Muuten en ole edes kiinnittänyt huomiota, että esim onko jossain leivässä siemeniä :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:

Joo, jotenkin tähän henkeen se ohjekin taitaa sanoa. Pienet määrät mitä esim. leivissä on ei haittaa.

Tässä yrttiteesuosituksia Saksasta:

Voi juoda raskaana ollessa:
- Rooibos
- Ruusunmarja
- Hedelmä/marjahaudukkeet
- Kamomilla
- Minttu (1-2 kuppia päivässä)
- Fenkoli (1-2 kuppia päivässä)

Vältä näitä:
- Lakritsinjuuri
- Inkivääri
- Hibiskus
- Vadelmanlehti ja karhunvatukanlehti (voi juoda ihan loppuraskaudessa)
- Salvia
- Rosmariini
- Ginseng
- Mäkikuisma
- Nokkonen

Yleisesti ottaen täällä Saksassa suositellaan yrttiteetä raskaana oleville, koska se ei sisällä kofeiinia. Eri teelaatuja kannattaa vaihdella, koska melkein millä tahansa yrtillä voi olla yllättäviä vaikutuksia, jos siitä tehtyä yrttiteetä juo litrakaupalla.

Iso kiitos näistä ja muutenkin keskustelunavauksesta yrttiteen suhteen! Meillä on kotona n 70 erilaista teepurkkia (enimmäkseen yrttiä) ja olen ollut helisemässä, että miten muka osaan olla juomatta mitään, :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:. Rooibos nimenomaan mainitaan erikseen kiellettynä, kun taas jossain toisella listalla oli kamomilla ja minttu listattuna turvallisina vaihtoehtoina. Ostin sitten viisi erilaista minttuteetä männä viikolla. Ja nyt täällä sanotaan, ettei kaikki minttu välttis olekaan hyvää... Inkivääri ja lakritsi kuuluvat lempimakuihini, mutta niitä voin vähentää ihan minimiin, tyyliin kerta kahteen viikkoom. Marja- ja hedelmäteestä en yhtään tykkää, mutta jospa sitä yrittäisi oppia.

Kun lukee eri maiden suosituksia niin tulee itselle ajatus, että järjenkäyttö on sallittua ja näin tulen itse toimimaan. Lakritsia ja salmikkia voin syödä vähän silloin tällöin, jouluna vedin huolletta graavia ja kylmäsavua, koska en muulloin syö näitä (tosin n kaksi siivua molempia, joten ei kilokaupalla). Sushi on herkkuani, sitä voin edelleen syödä oikeasti hyvässä ravintolassa, jossa kala ei ole ollut tyhjiöpakattuna (tosin viime kunnon sushiravintolakäynnistä on varmaan 6kk, joten ei välttämättä tule edes ajankohtaiseksi missään vaiheessa). Jätän toki markettipaketit ostamatta. Kahvia juon nytkin vain yhden kupin päivässä. Alkoholia en juo muutenkaan, enkä syö muita juustoja kuin Oltermannia.

Joten pyrin noudattamaan suosituksia, mutten joka asiassa välttämättä ole 100%:n absolutisti kiellettyjen aineiden suhteen. 95% riittänee melko hyvin.

Takaisin