Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Miten olette muuttaneet ruokailutottumuksianne? Noudatatteko suosituksia tiukasti? Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.

Korkkaan tämän ketjun, koska joulu on ovella.
Helppoa on ollut jättää kahvi yhteen kuppiin, enkä keitä sitä vahvana (oikeastaan koskaan keittänytkään).
Energiajuomat ja tupakan jätin jo reilu kk sitten, eikä alkoholiakaan ole tullut juotua sitten kesän kunnolla.
Salmiakkia tai lakritsia en himoitse, vaikka niistä pidänkin. Joten helppoa.
Maksaa en syö. Pihvit mediumina on ihan parasta, mutta voin olla ilmankin.
Juustot fine.

Mutta tuo kala.
Jostain syystä mä olen suorastaan himoinnut graavilohta nyt viimeisen 1,5 viikkoa, ja sitähän jouluna on pöydässä. Vakuumipakattuun kalaan en ole koskenut ennen raskautta, enkä aio nyt, enkä jälkeenkään.
Ajattelin uskaltautua jouluna syömään graavilohta, kunhan vain varmistan sen tuoreuden ensin. Juttelin ystäväni äidin kanssa, joka mm. listeriatutkimusten kanssa tekemisissä, että Suomessa on hyvin vähän listeriaa ja hän itse uskaltaisi graavilohta syödä. Mutta siis... eihän sitä koskaan tiedä, koska se omalle kohdalle sattuu.

Noudatan varsin tiukasti, joskin osin vähän eri maiden suosituksia soveltaen. Ei alkoholia, tupakkaa en polta muutenkaan, kahvia yksi kuppi päivässä, ei raakaa lihaa/kalaa, ei pastöroimattomia maitotuotteita, ei lakritsia tai salmiakkia. Sen sijaan yrttiteetä kyllä juon. Suomen suositusten laatijat ovat olleet yrttiteen suhteen vähän laiskoja, koska sitä juodaan Suomessa niin vähän - on helpompi kieltää kokonaan kuin miettiä, mitkä yrtit ovat ok. Täällä Saksassa monia yrttiteelaatuja suorastaan suositellaan raskaana oleville, joten siinä katson mieluummin saksalaisia listoja, mitkä yrtit ovat ok ja mitkä eivät.

Tuo juustosuositus on vähän sekava, kun tuossa Vaun ja monissa muissakin artikkeleissa mainitaan, ettei edes pastöroidusta maidosta tehtyjä pehmeitä juustoja saisi syödä. Kuitenkin ruokaviraston ohjeissa lukee: "Yleisesti ottaen tuorejuustoja (kuten raejuusto, leipäjuusto, salaattijuusto) ja kuumana rasioihin pakatut levitettävät tuorejuustot ja sulatejuustot, joiden pakkausmerkinnöissä on maininta ”pastöroitu maito” voi nauttia myös kuumentamattomina. Halloumi-, mascarpone-, mozzarella- ja ricottajuustoja voi nauttia kuumentamattomina, jos ne on valmistettu pastöroidusta maidosta ja ne nautitaan tuoreina, hyvissä ajoin ennen parasta ennen päivää (kaksi kolmannesta säilyvyysajasta on jäljellä)." Aion siis jatkossakin syödä tuorejuustoa ja mozzarellaa.

Aijon noudattaa. Tartunta voi pahimmassa tapauksessa vammauttaa vauvan tai aiheuttaa vauvan kuoleman, joten pysyn visusti kielletyistä herkuista erossa

Suosituksiin ja noihin juustoihin liittyen se on noin mitä ruokaviraston uusin päivitys suosituksista sanoo.

Noudatan suosituksia suht tiukasti. Se mistä joustan on että saatan silloin tällöin, mut ei todellakaan joka päivä tai viikko, ottaa pari salmiakki/lakritsikarkkia koska rakastan niitä. Eikä se glykyrritsiinitön oo jotenkaan sama. Kahvissa pitäydyn 2 kupissa. Toki viime raskausessa oli muutamia päiviä kun join 3 mutta en usko että tollainen tekee mitään. Varsinkin kun aika usein tuli juotua vaan 1 kuppi.

Suosituksiin ja noihin juustoihin liittyen se on noin mitä ruokaviraston uusin päivitys suosituksista sanoo.

Noudatan suosituksia suht tiukasti. Se mistä joustan on että saatan silloin tällöin, mut ei todellakaan joka päivä tai viikko, ottaa pari salmiakki/lakritsikarkkia koska rakastan niitä. Eikä se glykyrritsiinitön oo jotenkaan sama. Kahvissa pitäydyn 2 kupissa. Toki viime raskausessa oli muutamia päiviä kun join 3 mutta en usko että tollainen tekee mitään. Varsinkin kun aika usein tuli juotua vaan 1 kuppi.

Just niinku mun näppikseltä.

Kahvi ei edes nyt maistu. Aamulla yks kuppi, että herää ja muuten ei ees tee mieli.

Noudatan melko tiukasti, raskaus on ollut niin työn takana etten ota mitään riskejä. Kahvin juonnin lopetin jo hoitojen alettua kun en oikeastaan kahvista edes pidä. Alkoholia on tässä yrittämisen aikana muutenkin tullut otettua lähinnä aina kuukautisten alkaessa. Lihaa en syö muutenkaan, joten niitä on helppo vältellä. Juustojen osalta olen tavannut ruokaviraston ohjeita ja aion mennä niiden mukaan. Juustot onkin etukäteen mietityttäneetkin eniten kun olen melkoinen juustohiiri. :D

Noudatan suosituksia suht tiukasti. Se mistä joustan on että saatan silloin tällöin, mut ei todellakaan joka päivä tai viikko, ottaa pari salmiakki/lakritsikarkkia koska rakastan niitä. Eikä se glykyrritsiinitön oo jotenkaan sama.

Ihan vinkkinä vaan, että se glykyrritsiinihän heikentää istukan kykyä estää stressihormonien siirtyminen äidin elimistöstä sikiöön. Eli todennäköisesti siitä on vähiten haittaa mahdollisimman stressittömissä tilanteissa. Ei sillä, ihan pienet määrät silloin tällöin ovat todennäköisesti muutenkin harmittomia, mutta kiinnittämällä huomiota stressiin niitä mahdollisia haittoja saa vielä minimoitua.

@Jadine Sama juustoista kerrotaan Valion sivuilla.
Itse aika paljon perehtynyt raskauden ajan ruokavalioon, kun on ollut paljon juhlia nyyttärimeiningillä ja pitänyt tehdä ruokia, jotka sopivat raskaana olevalle Mm. Valion tuorejuustot sopii raskaana olevalle kunhan tosiaan katsoo sen päiväyksen.

Salmiakki tulee mulle olemaan se pahin, tai on jo nyt! Onneksi Ruokaviraston ohjeistuskin sallii "muutaman makeisen silloin tällöin" tms., eli tämän mukaan aion toimia :smiling-eyes:

Ihan vinkkinä vaan, että se glykyrritsiinihän heikentää istukan kykyä estää stressihormonien siirtyminen äidin elimistöstä sikiöön. Eli todennäköisesti siitä on vähiten haittaa mahdollisimman stressittömissä tilanteissa. Ei sillä, ihan pienet määrät silloin tällöin ovat todennäköisesti muutenkin harmittomia, mutta kiinnittämällä huomiota stressiin niitä mahdollisia haittoja saa vielä minimoitua.

Niin varmaan on paras olla kokonaan ilman. Toisaalta niinkuin thetaio tuossa laittoikin niin pieniä määriä silloin tällöin voi syödä eli ruokavirasto arvioi ettei pienistä määristä olisi haittaa. Toki se on sitten eri asia mikä määrä kullekin on pieni. Ei varmaan tiedetä mikä ois maksimi määrä niin siks tyydytään sanomaan pieni määrä silloin tällöin.

Noudatan myös suosituksia. Monet eivät ole vaikeita, esim. kofeiini tai raaka liha, koska eivät kuulu ruokavalioon muutenkaan. Sushista luopuminen kyllä kirpaisee vähän, mutta senkin kanssa pystyn elämään. :Smiling Face With Open Mouth:

Jadinelle kiitos hyvästä linkistä. Olin siinä luulossa, että kaikki pehmeät juustot on kielletty ja siksi jätin esimerkiksi syömättä kakkua, jossa oli tuorejuustoa. Ja nyt sitten sain tietää, että uhrauduin turhaan. :Face With Tears Of Joy: En tee samaa virhettä toiste. Vaikka nyt kun aloin miettimään, niin taisin esikoisen aikaan syödäkin joitain pehmeitä juustoja, olin vaan unohtanut koko asian.

Aion noudattaa... Juustot on ehdottomasti pahin mutta nyt kun mietin niin niitäkin olen syönyt lähinnä viinin kanssa ja nyt kun ei juo viiniä niin tuskin himoitsen juustojakaan.. aurajuusto erityisesti on kyllä herkkua :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Aion noudattaa... Juustot on ehdottomasti pahin mutta nyt kun mietin niin niitäkin olen syönyt lähinnä viinin kanssa ja nyt kun ei juo viiniä niin tuskin himoitsen juustojakaan.. aurajuusto erityisesti on kyllä herkkua :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mut homejuustojakin voi kuumennettuna syödä :Winking Face: toki (alkoholittoman) viinin kanssa löysä lämmin juusto ei ehkä oo se juttu :Face With Tears Of Joy: mutta siis onneks pitsassa voi syödä aurajuustoa :Face Savouring Delicious Food:

Mulle näistä kaikista pahin on kahvi ja salmiakit/lakut. Tai ainakin oli viime raskaudessa pahimmat :No Evil Monkey: Muut pystyn ihan helposti skippaamaan, mutta kahvin juonti on hankala vähentää. Ainakaan esikoisesta raskausaikana ei missään vaiheessa alkanut kahvi ällöttämään, että ei ollut sekään helpottamassa vähentämistä. Ja sitten kun yritti pitää sen tosiaan 0-3 kupissa päivässä, niin siis että kupit oli vaan puolillaan. Sai juoda sitten "useamman kerran" eli sen kolme kuppia. :Face With Tears Of Joy:

Melko tarkasti noudatan. Vaikka rakastan viinejä ja juustoja, niiden jättäminen pois ei ole tehnyt tiukkaa. Mutta kahvi. Onneksi olin jo aiemmin jättänyt puolihuolimattomasti pois kahvinjuonnin päivällä, mutta aamulla edelleen menee yli rajojen. Tänään päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja pienentää määrää. En siis ole juonut litrakaupalla, mutta suositusten yli. Tähän ryhtiliike, niin sen jälkeen kaikki hyvin raameissa.

Jos muuten jotakuta kiinnostaa yrttiteet, niin voin kertoa tänne Saksan suosituksia asiasta, eli mitä yrttiteetä voi huoletta juoda ja minkä suhteen pitää erityisesti varoa. Pitää nimittäin itsekin tässä taas perehtyä asiaan, kun enää muista kaikkea edellisestä raskaudesta. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Jos muuten jotakuta kiinnostaa yrttiteet, niin voin kertoa tänne Saksan suosituksia asiasta, eli mitä yrttiteetä voi huoletta juoda ja minkä suhteen pitää erityisesti varoa. Pitää nimittäin itsekin tässä taas perehtyä asiaan, kun enää muista kaikkea edellisestä raskaudesta. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Minua ainakin kiinnostaisi! :)

Tässä yrttiteesuosituksia Saksasta:

Voi juoda raskaana ollessa:
- Rooibos
- Ruusunmarja
- Hedelmä/marjahaudukkeet
- Kamomilla
- Minttu (1-2 kuppia päivässä)
- Fenkoli (1-2 kuppia päivässä)

Vältä näitä:
- Lakritsinjuuri
- Inkivääri
- Hibiskus
- Vadelmanlehti ja karhunvatukanlehti (voi juoda ihan loppuraskaudessa)
- Salvia
- Rosmariini
- Ginseng
- Mäkikuisma
- Nokkonen

Yleisesti ottaen täällä Saksassa suositellaan yrttiteetä raskaana oleville, koska se ei sisällä kofeiinia. Eri teelaatuja kannattaa vaihdella, koska melkein millä tahansa yrtillä voi olla yllättäviä vaikutuksia, jos siitä tehtyä yrttiteetä juo litrakaupalla.

Tässä yrttiteesuosituksia Saksasta:

Voi juoda raskaana ollessa:
- Rooibos
- Ruusunmarja
- Hedelmä/marjahaudukkeet
- Kamomilla
- Minttu (1-2 kuppia päivässä)
- Fenkoli (1-2 kuppia päivässä)

Vältä näitä:
- Lakritsinjuuri
- Inkivääri
- Hibiskus
- Vadelmanlehti ja karhunvatukanlehti (voi juoda ihan loppuraskaudessa)
- Salvia
- Rosmariini
- Ginseng
- Mäkikuisma
- Nokkonen

Yleisesti ottaen täällä Saksassa suositellaan yrttiteetä raskaana oleville, koska se ei sisällä kofeiinia. Eri teelaatuja kannattaa vaihdella, koska melkein millä tahansa yrtillä voi olla yllättäviä vaikutuksia, jos siitä tehtyä yrttiteetä juo litrakaupalla.

Mä luulen, että Suomessa yrttivalmisteiden kanssa ollaan mielummin varovaisia, koska kasvien vaikutukset ihmisiin ovat niin monimutkaisia, pitoisuuksien määrään vaikuttaa mm. viljelyolosuhteet jne jne. Nautittu määrä tosiaan on hyvin olennainen asia näissä, yksi kuppi silloin tällöin tuskin helposti keikauttaa venettä.

Minttu tulisi olla käsitykseni mukaan nimen omaan viherminttua. Jos muistan oikein, niin pipar- ja pyöröminttua ei tulisi nauttia raskauden aikana.

Tuo kamomilla on myös jännä. Olen mielestäni joskus nähnyt dataa, että sillä saattaisi olla synnytystä käynnistävää vaikutusta (olisiko vaikuttanut kohdunkaulan pehmenemiseen?), joten itse jätän kyllä nyt toistaiseksi kamomillat kaappiin. Näistä varmaan saa kaivettua tutkimusdataa esille, jos joku innostuu.

Takaisin