Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Miten olette muuttaneet ruokailutottumuksianne? Noudatatteko suosituksia tiukasti? Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.
 
Yritän kyllä noudattaa tarkasti, mutta ilman järjetöntä stressiä. Medium-pihviä tulee varmasti ikävä ja samoin sushiin ihastuin kesällä.
 
Kyllä pyrin noudattamaan. Pieni aika olla ilman joitakin juttuja, ja näin tärkeässä asiassa en halua ottaa riskejä.
 
Kyllä pyrin noudattamaan, sen osalta mikä on järkevää. En mä sushia tuu syömään, mut Saarioisten maksalaatikkoo on saatava jouluna:hilarious: Medium-pihviä tulee kanssa ikävä, mut kerkeehän sitä.
 
Yritän parhaani mukaan, ensimmäinen raskaus kyseessä. Ostin eilen tomaattikeittoa jossa oli jotain juustoa sekä kirnumaitoa. Siinä tunnin varmaan googlailin sitä hemmetin kirnumaitoa että onko se pastöroitua vai ei ja selvitin siinä tuotteessa käytetyn juuston laatua jotta onko ok vai ei. :woot:Ei saakeli kyllä meinas järki mennä.. :grin voisi kaikissa tuotteissa lukea "sopii raskaana oleville" niin helpottaisi.. En koe olevani "neuroottinen" ja ajattelen maalaisjärjellä, mutta toisaalta otan ensimmäisen raskauteni opin matkana ja toisaalta tahdon tietysti omalta osaltani tehdä kaiken niin hyvin kuin pystyn, jotta en voi syyttää itseäni jos jotain kävis.
 
Yritän parhaani mukaan, ensimmäinen raskaus kyseessä. Ostin eilen tomaattikeittoa jossa oli jotain juustoa sekä kirnumaitoa. Siinä tunnin varmaan googlailin sitä hemmetin kirnumaitoa että onko se pastöroitua vai ei ja selvitin siinä tuotteessa käytetyn juuston laatua jotta onko ok vai ei. :woot:Ei saakeli kyllä meinas järki mennä.. :grin voisi kaikissa tuotteissa lukea "sopii raskaana oleville" niin helpottaisi.. En koe olevani "neuroottinen" ja ajattelen maalaisjärjellä, mutta toisaalta otan ensimmäisen raskauteni opin matkana ja toisaalta tahdon tietysti omalta osaltani tehdä kaiken niin hyvin kuin pystyn, jotta en voi syyttää itseäni jos jotain kävis.

Juustoissa ja maitotuotteissa kannattaa muistaa se, että vaikka olisivat pastöroimattomia, on ne silti ok kuumennettuna! Eli keitossa ei ole väliä, mitä juustoa siellä on, kunhan sen lämmittää kuplivan kuumaksi :)
 
Loppujen lopuksi lämpimässä ruoassa on aika vähän, mitä tarvitsee välttää kokonaan (hauki, maksa, korvasieni), kunhan ruoka on kypsää ja kunnolla kuumennettua.
 
Olen ymmärtänyt että haukea saa syödä, mutta vähäisiä määriä :scratch myös maksaa
 
Olen ymmärtänyt että haukea saa syödä, mutta vähäisiä määriä :scratch myös maksaa

Ruokavirasto: "Raskaana olevien ja imettävien äitien ei pitäisi syödä haukea ollenkaan, koska se kerää elohopeaa." (https://www.ruokavirasto.fi/henkilo...kayton-ohjeet/turvallisen-kayton-ohjeet/kala/)

Ruokavirasto: "Maksaruokia (jauhemaksa- ja maksapihvi, maksakastike, maksalaatikko) tulee välttää koko raskauden ajan. (https://www.ruokavirasto.fi/henkilo...uokien-kaytto/maksan-kaytto-raskauden-aikana/)

Maksamakkaraa esimerkiksi voi syödä pieniä määriä, koska se sisältää maksaa aika vähän. Mutta sitä ihan maksamaksaa ei suositella ollenkaan.
 
Juustoissa ja maitotuotteissa kannattaa muistaa se, että vaikka olisivat pastöroimattomia, on ne silti ok kuumennettuna! Eli keitossa ei ole väliä, mitä juustoa siellä on, kunhan sen lämmittää kuplivan kuumaksi :)

Hei tää on hyvä muistisääntö! Kiitti. PITKÄN googlailun tuloksena tulin itsekin samaan tulokseen, että vaikka se kirnumaito ei olisikaan pastöroitua niin kun kuumentaa kuumaksi niin pitäs olla ok. Ja kirnumaidosta vielä nyt tähän samaan hengenvetoon tosiaan se, että selvitykseni perusteella Suomessa tuskin mistään voi saada kuumentamatonta/pastöroimantonta kirnumaitoa eli jos selosteessa lukee vain "kirnumaito" niin se on silloin automaattisesti pastöroitu, ellei siinä erikseen lue pastöroimaton kirnumaito. :notworthy
 
Onneksi olin ottanut töihin täksi lukuvuodeksi kasvisruuan niin ei tarvinnut eilen selitellä oppilaille miksi en ottanut maksalaatikkoa. :grin

ja pyrin noudattamaan. Lakua olen vahingossa syönyt pari kertaa yhden palan ja noccoa join silloin kun en vielä tiennyt olevani raskaana. :rolleyes:
 
Mulla ei varmaan tule ikävä kuin lakritsaa ja salmiakkia. Ja ehkä vähän energiajuomia tällä väsymyksellä Beaming Face With Smiling Eyes
 
Tänään söin vähän maksalastikkoa, juustoja syön ihan hirveesti. Raakaa kalaa oon välttäny,mikä onki vaikeeta kun kaikki kylmäsavu ja graavi tuotteet on herkkua. Sushia ostin yksi päivä,mutta valikoin sellaisia missä ei ollu raakaa kalaa eikä merilevää. Muutaman lakun oon myös syöny... Eli en oo ihan ehdoton kaikkien ruokien suhteen ollut.
 
Yritän noudattaa minkä vaan osaan. Saa kyllä päätä rapsuttaa monesti varsinkin ravintolassa tai etnisiä ruokia syödessä. Ja aika montaa mielipidettä tuntuu löytyvän esim palvikinkusta.
 
Mulla eniten mietityttää työpaikkaruokailu, kun huonosti ainesosat näkyvillä. Mutta harvoin meillä pitäisi sellaista olla, mitä ei saisi syödä.
 
Muutoin olen noudattanut, mutta pieniä määriä imeskellyt noita hot&sour-turkinpippureita kun mulle selvisi että niissä on hyvin vähäinen määrä glykyrritsiiniä :) ihanaa helpotusta pahoinvointiin! Sushista oon syönyt vaan merilevättömiä ja sellaisia joissa ei ole raakaa kalaa, ja huolehdin että ovat tuoreita muutoinkin.
 
Kyllä pyrin noudattamaan suosituksia mahdollisimman tarkkaan, kuten ensimmäisessäkin raskaudessa. Salmiakkia ja lakritsia ikävöin, mutta onneksi on raskaussalmiakkeja helpottamaan suurinta tuskaa.
 
Takaisin
Top