Miten salata raskaus muilta?

häyde91

Vauhtiin päässyt keskustelija
Hei! 

Eli ensimmäistä ollaan odottamassa poikaystäväni kanssa (minä olen 20v. ja poikaystäväni 22v.). Ja nyt ollaan alettu miettimään heti sen jälkeen kun kerroin äidilleni ja parille ystävälleni, että jättäisimme kertomatta hänen ystävilleen ja vanhemmilleen ainakin siihen asti kunnes olen 3 kuulla, jos vaikka sattuu jotain esim. keskenmeno. 
Nyt mietimme, että mitä sitten sanomme kun en voi juoda? Tupakoinnista ilmoitin facebookissa, että sen lopetin, eikä siellä tullutkaan mitään arvailuja raskaudesta mutta juominen on eri asia, koska olen aina viikonloppu reissuillamme juonut ja jos en nyt kolmeen kuukauteen juo niin mitä me niille sitten voitaisiin tarinoida? Ootteko itse salailleet keltään raskauttanne varoaikaan asti? :)

No nythän ainakin vielä vähän aikaa voit pistää tipattoman tammikuun piikkiin ;) Mulla oli tuossa muutama päivä sitten tilanne, etten tiennyt odotanko mahdollisesti toista lasta, joten toivottelin facebookissa jo varmuuden vuoksi kaikille hyvää tipatonta tammikuuta. En kyllä muutenkaan käytä alkoholia paljon, joten tuskin se mikään ihmetyksen aihe kenellekään olisi, jos en joisi. Ja sehän on jokaisen oma asia, jos ei juo. Ei sitä tarvitse perustella. Toki se voi kummastuttaa lähipiiriä, mutta eihän sitä raskautta tarvitse myöntää, jos ei halua.

Kyllä me kerrottiin vauvan tulosta vasta sitten, kun oltiin turvallisemmilla raskausviikoilla ja np-ultra oli takana. Mulla pysyi mahakin niin pienenä ihan puoliväliin raskauta, ettei siitäkään voinut arvata, mikä tilanne on. Esimiehelle jouduin kyllä kertomaan raskaudesta joskus rv 9, kun jouduin olemaan töistä pois kovan pahoinvoinnin takia. Mutta esimiehilläkin on onneksi vaitiolovelvollisuus.

Niin no ainahan sitä jotain keksii. :) Tai sanon vaikka, että oon alkanu elää terveellisemmin tai jotain. Sekin on vaan vaikea kavereiden uskoo, jos oma ukko juo ja itse lipittelen limpparia. :D Pari ihmistä tietää meidän vauva aikeista, mutta ei sitä että olen plussannut. Tänään vähän kyseli kun facebookissa ilmoitin tupakoinnin lopettamisesta. :D En paljastanut vaikka mieli teki. 

Hei häyde91!

Itse käytin aikaisilla raskausviikoilla erilaisia tekosyitä alkoholittomaan linjaan. Tällaisia olivat esimerkiksi antibioottikuuri, migreenilääke ja aina ei edes tarvinnut sanoa mitään. Olin toki päättänyt, että jos joku kysyy suoraan, että olenko raskaana, niin kerroin hänelle totuuden. Jouduin myös kertomaan esimiehelleni hyvin varhaisessa vaiheessa raskaudestani (raskauspahoinvointini kesti rv 6-16). Pidin myös raskauteni salassa "suurelta yleisöltä" n. rv 12 asti. 

Kyllä mä oon kans aatellu et jos joku kysyy suoraan niin mitä sitä kiertelemään. :) Mut kyllä ois tarkotus salailla vähän siltä suuremmalta yleisöltä ainakin rv 12 asti, että kaikki on varmaa ja voi huokasta helpotuksesta. :)

Mäkin pidän "matalaa profiilia", nyt vk14 ja oon vaan jättänyt bileet ja baari-illat aika lailla väliin. On kyllä väsyttänytkin ja kun viinaa ei tee mieli, niin ei sinne baariinkaan niin halaja. Mieskin on onneksi lakannut melkolailla juomasta mun kanssa. Aina voi piipahtaa alkuillasta ja juoda vähän limua tms. ja lähteä väsymyksen vuoksi kotiin. Ja aina voi myös juoda 1.kaljaa tai ginger alea, jotka näyttää aika tavalliselta oluelta:)

Ja tajusin kas just, että aika moni viime baarireissulla joi ykköstä tipattoman tammikuun takia, joten senkin piikkiin hyvin menee:) en oo kyllä varta vasten kellekään valehdellut, silleen vaan että "en oo mäkään nyt juonut juuri".. Oon mä jonkun desin kaljaakin joskus juonut, hankala uskoa että siitä olisi mitään haittaa. Toki jos on taipumus "lipsahtaa" niin ei kannata edes aloittaa. Jotkut kaverit on kyllä vähän pyöritelleet päätä, kun en otakaan huikkaa pullosta, kun en oo yleensä pulloon sylkeny. Mutta ehkä viime aikoina oon muutenkin ottanut vähän hillitymmin esim. avoliiton myötä, ja mulla ei oo myöskään yhtä vakiporukkaa, jonka kanssa aina olisi ulkona, joten mun "puuttumiseni" ei ole sillai suorastaan hätkähdyttänyt. Ja ihan läheisimmät nyt tietääkin.

Röökilakko taas on ihan normaalia ja yleisesti hyväksyttävää toimintaa jokatapauksessa. Tsemppiä salailuun ja loppuraskauteen:)

Ainiin, tätini muuten arvasi suht vaatimattomasta mahastani asiaintilan, eli aina ei salailu onnistu.. joillakin on silmää. Kandee miettiä mitä näissä tilanteissa sanoo. Mä menin aivan puihin, koska vieressä oli vanhempani, jotka ei tienneet - mutta kiinni jäätiin! 

Alkuraskauden aikana opiskelukavereiden välillä kysellessä yhtäkkiä lopahtanutta intoani osallistua meidän vakioporukan illanviettoihin, käytin oikeastaan kahta tekosyytä: rahattomuus / rahan säästäminen tai (huomasin tämän kaikista tehokkaimmaksi tekosyyksi) "viime baarireissulla vedetyt niin pahat överit, että ajatuskin alkoholista tekee pahaa". :'D Kovin olivat ymmärtäväisiä nuo syyt kuullessaan!

Tämä kyseinen porukka ei vieläkään tiedä raskaudestani, ja ensi viikolla alkavat taas normaalisti luennot. Jännittää ihan pirusti kävellä sinne luentosaliin ja ottaa vastaan ne kysymykset ja kummaksuvat katseet. :D

aya: Mulle kävi kanssa alkuraskaudesta niin, että työkaverini arvasi, että olen raskaana ja trust me se oli niin alkuraskaudesta, ettei sitä voinut mistään mahasta nähdä - olin just jollain viikolla 5. Hän vain sanoi, että sen näkee jotenkin olemuksesta ja katseesta. Menin kanssa ihan puihin hetkeksi, että mitä tähän sanoisi, mutta sitten myönsin asian olevan tosi. Siitä lähtien olen kertonut totuuden raskaudesta jos joku on sitä viitsinyt suoraan kysyä. Lähimmille työkavereilleni kerroin, kun raskauspahoinvointini oli tosi voimakasta ja jouduin olemaan töistä alussa aika paljonkin poissa. Miten sen voi muka nähdä? Vai onko sitä sitten vaan niin onnellisen näköinen jotenkin? Niin minä kyllä olenkin! :)

Mä olen ollut myös aiemmin raskaana (mikä keskeytyi) ja äitini huomasi samantien että olin raskaana. Sanoi vaan että olen hieman pullean näköinen vaikka olin viikolla 7 :D

Vau, sulla onkin tarkkanäköinen äiti! Mun eräs ystäväni, jota vieläpä näen melko harvoin, arvasi että olen raskaana, vaikka olin viikolla viisi! En tajua sitä vieläkään.. :D

Me pidettiin kihlajaisjuhlat (eli ryyppäystä luvassa) juuri kun olin saanut tietää olevani raskaana. En tietenkään halunnut, että kukaan saa asiasta vielä tietää, joten ostin alkoholitonta punaviiniä (joka oli muuten törkeän pahaa, mutta siitä sai tehtyä ihan ok sangriaa, vinkki ;P) ja lipittelin sitä. Baarissa tilasin alkoholittomia drinkkejä, eikä kukaan huomannut, että mulla ei ole lasissa alkoholia ensinkään :)

Itselläni oli tämä myöskin ajankohtaista..nyt tietenkin tammikuussa on hyvä vedota tuohon tipattomaan :) Mutta muutoin, meilläkin oli tuossa joulunalla illanistujaiset eikä haluttu vielä asiasta kertoa, niin ostin alkoholitonta sidukkaa ja sitä lipittelin illan eikä kukaan mitään tajunnut omalta humalatilaltaan, lähinnä huoletti kun mies otti muiden seurana kyllä munkin edestä ettei sitten lipsauta sitä..

Itse en juurikaan baareissa viihdy ja silloin kun sinne menen niin en kyllä siellä enää juo / olen loppuillan vesilinjalla..Baarissa tuo alkoholittoman drinkin / veden tilaaminen ei todennäköisesti muille tule edes ilmi..eiköhän meininki ole loppuillasta sitä luokkaa :)

Tuohon että miksi ei ota hörppyä pullosta / juo jos tarjotaan drinkkejä vastasin että ei nyt pysty vahvempii ottaa vedoten johonkin aikaisempaa reissuun / huomenna olevaan kamalaan darraan siitä johtuen.. Eipä kukaa kovasti ihmetellyt, jäi enemmän niille ..

Emmy: tuohon miten sen voi nähdä..ihmettelen suuresti että kukaan meillä töissä ei asiasta ole tiedustellut.. ajattelin tuossa rakenneultran jälkeen (viikon päästä) vasta kertoa kun ei kukaan ole suoraan asiasta kysynyt eikä raskaus ole juuri näkynyt paitsi nyt viime viikolla maha alkoi kyllä erottua kivasti :) Mutta anyway itse huomasin kyllä usein mm. kahvilla istuessani laittavani kädet automaattisesti mahan päälle ja peukalolla mahaa hipsuttelin vaikka en todellakaan aiemmin ole moista tehnyt.. Joten kai sen olotilasta / tuollaisista pikkuasioista voi joku tarkkasilmäinen huomata.. varsinkin jos sellaista katselee.. :)

Iloista odotusta kaikille!

Meillä on muuten häyde hauskan samanlaiset tilanteet:) About sama ajankohta, tupakanpolton lopettaminen, tämä ongelma ;) Millos sulla eka neuvola?
Ite ratkaisin tämän ongelma eilen illalla. Olin jo perjantaina laittanut facebookkiin tupakanpolton lopettamisesta ja sysännyt sen uudenvuoden lupauksen piikkiin. Yksi kaveri tuli juttelemaan ja kyseli kuinka mennyt ym. Sanoi siinä samassa, että varmaan ekasta viihteelle lähöstä tulee aika tuskaa. Tästä keksin sanoa, että juuri siitä syystä pidän nyt sekä tammi,että helmikuun tipattomana ettei vaan mene lopetus kiven alle vaan juomisen takia. Parin kuukauden päästä onkin jo helpompaa kun on tottunut elämään ilman tupakkaa. Ja juuri silloin helmikuun lopullahan alkaa 12 viikko ja voi kaikille kertoa! Kuulosti niin hyvältä, että aion käyttää tätä jatkossakin ;)

ihuna: mulla on eka neuvola nyt 8.2 :) Innolla ootan vaikkei siellä nyt mitään ultraa tapahdu vaan tulee niitä lippuja ja lappuja. 
Vois kyllä itekin pistää vaikka nyt sen piikkiin että pitää samantien kaksi tipatonta että saa tupakoinnin lopetettua. :) Hyvä idea! Mutta kyllä ainakin yksi tuttava pariskunta selvästi arvelee että jotain käynnissä mutta mitään en paljasta ennen kuin toisin todistetaan, vai miten se menee? :D No mutta kuitenkin. 

Hyviä pointteja ja vinkkejä täällä jo lueteltukin... 

Mulla oli esikoisen odotuksen aikana paljon töihin liittyviä kekkereitä enkä ensimmäisen kolmanneksen aikana vielä halunnut kertoa kenellekään raskaudesta. Nuo tilanteet oli itselle vähän hankalia, mutta hyvin sain huijattua työkavereita (ei suomalaisia, siksi ehkä helpompaa..) valitsemalla muka "huolella & tarkasti" ruokaviinin.. todellisuudessa saatoin vähän kielenkärkeä siihen kostuttaa, mutta käytännössä join vettä koko ajan! Suomalaisten kanssa tuo ei kyllä onnistuisi yhtä sujuvasti - me jotenkin kiinnitetään huomiota toisen juomiseen enemmän ja juominen on humalahakuisempaa muutenkin, kuin monessa muussa maassa?

Alkoholittomat siiderit ja oluet ovat ihan hyviä (ainakin silloin 5v. sitten)! Mä otin niitä itselleni kavereiden luo illanistujaisiin, niin ei itsekään tarvinnut limsaa litkiä. Jos ei halua, että muut vielä tietää raskaudesta, niin pitää vaan pullot jotenkin erillään, että ihmiset ei pääse tutkimaan etikettejä ja selville salaisuudesta..

terv, piaffi

Hyviä pointteja ja vinkkejä täällä jo lueteltukin... 

Mulla oli esikoisen odotuksen aikana paljon töihin liittyviä kekkereitä enkä ensimmäisen kolmanneksen aikana vielä halunnut kertoa kenellekään raskaudesta. Nuo tilanteet oli itselle vähän hankalia, mutta hyvin sain huijattua työkavereita (ei suomalaisia, siksi ehkä helpompaa..) valitsemalla muka "huolella & tarkasti" ruokaviinin.. todellisuudessa saatoin vähän kielenkärkeä siihen kostuttaa, mutta käytännössä join vettä koko ajan! Suomalaisten kanssa tuo ei kyllä onnistuisi yhtä sujuvasti - me jotenkin kiinnitetään huomiota toisen juomiseen enemmän ja juominen on humalahakuisempaa muutenkin, kuin monessa muussa maassa?

Alkoholittomat siiderit ja oluet ovat ihan hyviä (ainakin silloin 5v. sitten)! Mä otin niitä itselleni kavereiden luo illanistujaisiin, niin ei itsekään tarvinnut limsaa litkiä. Jos ei halua, että muut vielä tietää raskaudesta, niin pitää vaan pullot jotenkin erillään, että ihmiset ei pääse tutkimaan etikettejä ja selville salaisuudesta..

terv, piaffi

Itse olen sanonut kaikille pitäväni tipattoman vuoden ja hyvin on tähän asti läpi mennyt kun en muutenkaa alkoholia hirvesti käytä :) Viime raskaudestani kerroin heti kaikille ku olin niin onnesta soikeena mutta huonosti kävi keskeytynyt keskenmeno rv 10+6 :/ nyt 2kk kulunu keskenmenosta ja kaavinnasta uusi raskaus tuli aika yllätyksenä ja koko ajan pelottaa et jos taas käy jotain mut en oo kertonu muutaku äidilleni ja miehelleni niin ei tavitse ainekaan kuunnella sitä voivottelua enää jos taas käy jotain!!

tiitsu2: Ihan hyvin jos "tipaton vuosi" menee tutuillesi läpi. :) Itse pidin tuossa - vissiin kaksi vuotta sitten - tipatonta vappuun asti (en ollut raskaana, emmekä yrittäneet raskautta tms.) Ei mennyt tuo tipaton läpi oikein kenellekään. Samatkin ihmiset kysyivät uudestaan ja uudestaan, että "oletko raskaana?" Se oli oikeastaan raivostuttavaa. Eikö suomalainen nainen voi olla juomatta olematta raskaana? Siinä olet Piaffi täysin oikeassa: suomalaisten juominen on humalahakuista ja se on jotenkin erittäin epäilyttävää jos joku ei halua juoda. Ilmeisesti minunkin tapauksessani sitä juomattomuutta muut yrittivät siksi niin innokkaasti raskauden piikkiin pistää. Kummallisia asenteita tässä meidän kulttuurissamme on.

tiitsu, mulla sama että viimeksi kerroin kaikille, mutta sitten yllättäen myöhäinen keskenmeno rv 21, joten oon ollut tästä tällä kertaa suht hiljaa, tosin myös duunikuvioiden vuoksi. nyt kyllä alkaa jo maha näkyä, joten oon "jäänyt kiinni" aika monelle taholle. emmä sitten viitsi valehdellakaan jos suoraan kysytään. ensi viikolla on rakenneultra ja nyt lähestyn myös noita samoja viikkoja (piinallisen hitaasti mutta myös varmasti!) - eli ehkä jo maaliskuussa uskallan "tulla kaapista". Mahtavaa tiitsu, että sulla on uusi raskaus heti onnistunut! millä viikoilla nyt meette?

Kuinka pitkään ootte muut salailleet raskautta, tai kuinka pitkään aiotte?

emmy', totta, kyllähän tätä saa selitellä.. nyt taitaa olla kaverit jo vähän tottuneet ja vitsaillaan, että no mä oon nykyään tällanen tylsä streittari, terveet elämäntavat kunniaan! itse asiassa musta tuntuu et yllättävän moni ei tajua mitään selvistä merkeistä huolimatta:) mikä viikko sulla on menossa ja miten etenee?

tsemppiä kaikille salailuun, jotka sitä vielä harrastavat! :)

aya: Meillä huomenna täyttyy 33. raskausviikko. Toisin sanoen tässä vaiheessa ei enää mitään salattavaa ole, kun kaikki tutut ja tuntemattomatkin näkevät, että olen raskaana. Raskaus on edennyt suht hyvin. Toki olen minäkin oman osani raskausoireista saanut. Alkuraskaudessa olin todella pahoinvoiva, keskiraskaudessa häiritsi karmea närästys ja nyt loppuraskaudessa varmaan nuo selkäkivut ja supistelut ovat ne inhottavimmat asiat. Miten aya sinulla on raskaus edennyt? Oletko jo kaikille kertonut raskaudestasi? 

aya mulla viikkoja nyt 9+3 et ei paljon vielä ole eileen oli eka neuvola nyt ultra aikaa odottelen et millon postiluukusta tipahtas ni pääsis taas näkemää pyllerön minuu on jo 2 kertaa aikasemmin ultrattu tässä raskaudessa :)

Takaisin