En tiedä teidän tilanteestanne, joten en kommentoi sitä, mutta yleisesti saattaa olla vähän ongelmallista, jos toinen osapuoli käy töissä ja toinen on lasten kanssa kotona, ja valtaosa omaisuudesta on sen työssäkäyvän nimissä. Silloin erotilanteessa kotona olleelle ei välttämättä jää juuri mitään, vaikka tämä olisi lapsia hoitamalla panostanut perheeseen ja yhteiseen hyvään ihan samalla tavalla kuin se työssäkäyväkin.
Totta, jos tilanne on tuo, niin jotain reiluutta siinä pitäisi olla. Olen itse ollut tilanteessa, jossa eron myötä ex väitti minun olevan hänelle velkaa kaikesta, vaikka kannoin kaiken jäljelle jäävän palkkani yhteiseen huusholliin sen jälkeen, kun päältä oli maksettu omat lainakuluni ja esim. vaateostokseni ja työmatkakulut. Sanoin, etten maksa penniäkään hänelle mistään, ja lähdin. Eipä paljoa huudellut perään enää kuitenkaan, ainakaan velkojen osalta. Minulle jäi palkasta käteen noin 1/3 siitä mitä hänelle kuukausittain, joten en todellakaan kokenut olevani hänelle mitään velkaa.
Nykyinen mies on kotona, lapsi päivähoidossa. Mies ei sairauksiensa vuoksi kykene kuin kevyisiin kotitöihin. Jos meille ero tulisi, miehellä olisi taatusti tavarasta puhuttaessa enemmän kuin oli silloin, kun minun luokseni muutti, myös minun hankkimiani asioita.