Miten pian synnytyksen jälkeen pääsit suihkuun?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Monet kertovat hipsineensä suihkuun pian synnytyksen jälkeen, itse pääsin vasta toisena/ kolmantena päivänä sektion jälkeen. Kuinka on sinun laitasi?
 
Tunti tainnut molemmilla kerroilla mennä ennen suihkuun pääsyä. Olisikohan toisella kerralla mennyt pikkuisen pidempään, vauva ehti kakkia päällekin. Oli muuten tiukassa :hilarious: Oma syy, kun en ottanut vauvalle kätilön tarjoamaa vaippaa.
 
Esikoisesta en muista, oisko menny parikin päivää koska olin sen verta huonossa hapessa enkä saanut olla pystyssä.
Keskimmäisestä menin suihkuun 2h sisällä synnytyksestä, kuopuksesta sama.
 
Synnytyksen jälkeen nukuin n. 4 tuntia, jonka jälkeen mut tultiin herättää ja kehotettiin suihkuun. Menin sinne hoitajan kanssa, sillä olin tosi heikossa kunnossa.
 
Olisiko ollut 2 päivän päästä. Seuraavana päivänä en muistaakseni ainakaan ollut vielä niin hyvässä kunnossa että olisin voinut mennä. Esikoinen syntyi sektiolla.
 
Ensi-imetyksen jälkeen muistaakseni. Eli alle tunti synnytyksestä. Oli ihana päästä suihkuun ja vointikin oli hyvä.
 
Esikoisesta kävin synnytyssalin suihkussa ennen osastolle siirtymistä, kuopuksesta siirryin illalla osastolle ja seuraavana aamuna kävin suihkussa.
 
Mä yritin mennä suihkuun aika pian synnytyksen jälkeen yöllä, kun oli alun imettelyt ohi ja alapään parsiminen hoidettu. Huomasin kuitenkin että jalat ei oikein kantaneet, liekkö syynä epiduraali vai verenhukka, mutta pyörrytti liikaa. Aamulla sitten suihkussakäynti onnistui ja vointikin oli parempi, noin 10 h synnytyksestä.
 
Synnytyssalissa kävin pikasuihkussa varmaan tunnin sisään. Seuraavana päivänä sitten kunnolla pesulla osastolla.
 
Vasta parin päivän päästä kun oli kämmenselässä vielä kanyylit kiinni, eivätkä uskaltaneet irrottaa niitä. Haisin kuin rankkitynnyri ja kun vihdoin pääsin suihkuun, kuurasin itseäni kuin riivattu ja käytin kaikkia pesuaineita mitä olin mukaan ottanut.
 
Seuraavana päivänä piti saada katetri ja kanyylit pois. Suihku jos joku motivoi kävelemään.
Muistan kuinka ihanaa oli peseytyä kunnolla synnytyksen jälkeen.
 
Esikoisen synnytyksessä kävin suihkussa jo ennen osastolle siirtymistä, toisen synnytyksessä en verenhukasta johtuvan huteruuden takia päässyt alkuun edes vessaan. Taisi olla 2. tai 3. päivä synnytyksestä kun sain kanyylit irti ja pääsin suihkuun. Ja sitten kanyylit takaisin ja punasoluja tippumaan, koska meno oli edelleen liian huteraa ja asia piti korjata ennen kotiinpääsylupaa.
 
Noin 36 tunnin päästä synnytyksestä. En pystynyt vielä seisomaan kunnolla, joten se oli lähinnä veden alla seisomista. En uskaltanut irrottaa otetta kahvoista peseytyäkseni, kun pelkäsin kaatuvani.
 
Synnytyksen jälkeinen aika on vähän hämärtynyt (ilokaasu?), mutta arviolta noin tunnin sisällä synnytyksestä kävin suihkussa synnytyssalin puolella. Taisin juoda teetä ja syödä leipää ennen suihkuun menemistä. Normaalisti olisin mennyt suihkuun ennen muita toimintoja, mutta olin vähän muissa maailmoissa. Pari tikkiä oli nopeasti ommeltu.

Vointi oli ihan hyvä, ei heikottanut tai muuta, vaikka pää olikin pyörällä. Verenhukka 400ml, ei puudutteita. Hoitaja ehdotti suihkuun menemistä ja hyvä idea olikin. En ollut virtsannutkaan tuntikausiin ja meni varmaan vartti yrittäessä, ei vaan tullut käskystä ulos. Kanyyli oli vahingossa laitettu käteen turhaan, mutta se ei estänyt suihkussa käymistä ja pääsin siitä eroon samana iltana.
 
Muokattu viimeksi:
Minullakin on hieman hämärät muistikuvat synnytyksestä ja sen jälkeisestä ajasta, mutta luulisin että aika pian synnytyksen jälkeen kävin suihkussa, kun epiduraali oli hieman haihtunut. Olin kyllä hyvävointinen synnytyksen jälkeen, ja sen ainakin muistan, että ennen osastolle siirtymistä kuitenkin kävin suihkussa.
 
Reilusti yli vuorokauden päästä vasta. Verta menetin niin paljon, etten päässyt pyörtymättä edes vessaan ennenkuin olin saanut vuorokausi synnytyksestä kaksi pussia punasoluja.

Edit: Reilu kaksi vuorokautta sittenkin. Silloin sain kanyylin pois kun tulehdusarvot oli laskeneet tarpeeksi. Tuskin siis olen käynyt ennen sen poistoa
 
Takaisin
Top