Miten päin sitä vauvaa nyt kuuluu nukuttaa?

Esikko92

Vauhtiin päässyt keskustelija
Lopetan kohta ohjeistusten lukemisen, tulee vaan stressiä. 🙄 Eli, yhdessä neuvotaan nukuttamaan selällään, toisessa kyljellään ja isovanhemmat neuvoo vatsallaan. Miten siis nyt pitäisi? Jos ei ole yhtä oikeaa, miten päin te nukutatte?
 
Kätkytkuolema riskiä lisää mahallaan/kyljellään nukuttaminen. Minusta useimmiten kyllä pientä vauvaa neuvotaan nukutettavan nimen omaan selällään tän takia. Tai mekin saatii ohje mummolta nukuttaa mahallaan mut ei kuunneltu. Sit ku vauva oppii kääntymään ni annettii kyl kääntyillä selälleen tai mahalleen miten halus, mut jatkettiin silti nukuttamista selälleen.
 
Apua, miksi joku neuvoisi nukuttamaan vatsallaan? :Grimacing Face: selällään juu, joskus me aseteltiin kyljelleen jos vauvalla vaikutti olevan vatsakipuja. Ja öisin nukkui mun vieressä tissi suussa eli kyljellään siinäkin.

Mutta siis selällään nukuta ja maalaisjärjellä etiäppäin :Hugging Face:
 
Meillä neuvoi juurikin nukuttaa vatsallaan vauvan mahakipujen takia tämmönen alkoholisti mummo, joka ei yhtään lastaan oo ite kasvattanu, mut kovasti jakelee neuvoja aina. 🙄 Ai että se onki raskasta 🙈
 
Ennenhän on ajateltu, että nimenomaan mahakivut helpottaa, kun nukuttaa mahallaan, mutta tietämys onneksi lisääntynyt ja todettu, että voi tosiaan aiheuttaa kätkytkuoleman. Usein kuulee juurikin vanhemmalta väeltä tuota neuvoa, että vatsalleen pitäis nukuttaa, kun se ohjeistus on aikanaan ollut se, mutta se tosiaan on vanhentunutta tietoa. Kyllähän nykyäänkin neuvotaan pitämään vauvaa esim. sylissä vatsallaan, jos vauvalla vatsavaivoja, mutta nukuttaminen siinä asennossa on aina riski. Eli selällään nukutus ja siinä vaiheessa, kun vauva kääntyilee itse niin hänhän valitsee yöllä mieluisan asennon omien mieltymyksiensä mukaan. Meillä ainakin molemmat pojat myöhemmässä vaiheessa (taaperoiässä) olivat molemmat masullaan nukkujia ja siinä vaiheessa myös nukutettiin siihen asentoon. Vauvaa kuitenkin itse nukuttaisin aina selällään. Yöllä perhepedissä imettäessäkin aina siirsin vauvan uudelleen nukahtaessa hänet takaisin selälleen.
 
Selällään on nukutettu esikoista, tällaisen käsityksen olen saanut ainakin neuvolasta, että olisi kätkytkuolemariskin minimoimiseen paras asento. Meilläkin oli vatsakivuista kärsivä vauva, ja useampi vanhempaa sukupolvea oleva ihminen tyrkytti tuota vatsalla nukuttamista.

Mekin ollaan nukutettu aina vauvaa selälleen, mutta sitten kun osaa itse kääntyä unissaan, niin löytyy tietenkin välillä ihan muista asennoista :smiling-eyes:
 
Selällään ollaan nukutettu ja olen ymmärtänyt että se on virallisesti ainoa hyväksytty asento.
Ollaan myös paljon pulauttelevaa vauvaa nukutettu välillä kyljellään, kun tosi usein herättiin siihen, että vauva yskii selällään oksennusta hädissään kun vetänyt henkeen sitä. Ei siis reppana tajunnut päätään kääntää puklun tullessa.
 
Selällään ollaan nukutettu ja olen ymmärtänyt että se on virallisesti ainoa hyväksytty asento.
Ollaan myös paljon pulauttelevaa vauvaa nukutettu välillä kyljellään, kun tosi usein herättiin siihen, että vauva yskii selällään oksennusta hädissään kun vetänyt henkeen sitä. Ei siis reppana tajunnut päätään kääntää puklun tullessa.
Juuri tästä syystä minä taas olen kuullut, että kyljellään pitäisi nukuttaa. Tosin esikoista nukutin masullaan ilman mitään huolia ja murheita, ja onneksi mitään ei käynytkään. Nää vauvan nukutukset on alkuun aina ollut vähän stressaavia kun ohjeet vaihtuu jatkuvasti, sitten itse joutunut soveltamaan ja katsomaan mikä toiminut parhaiten milloinkin. Myöhemmät lapset useimmiten kyljellään oon alkuun nukuttanut, sitten selällään ja sitten kun oppii kääntymään en oo stressannut enää.
 
Ennen vanhaan taisi ohjeistus olla mahallaan ja siksi isovanhemmat voi neuvoa niin. Siinä kuitenkin kätkytkuolemariski on isoin, joten ei niin. Tällä hetkellä ohjeistus taitaa olla selällään, esikoisen aikaan (2014) meille taidettiin ohjeistaa kyljellään. Muistaakseni juuri tuosta syystä kun on jo sanottu eli ettei puklua mene henkeen. Me ollaan molemmat nukutettu kyljellään tai rattaissa selällään. Sitten kun vauva oppii kääntymään, voi nukkua niin kuin itse kääntyy.
 
Selällään taidettiin ohjeistaa, mutta vauva kääntyi jo synnärillä jatkuvasti kyljelleen eikä sitä kukaan kauhistellut, niin ei sitten kotonakaan asiasta otettu paineita. Rupesi enemmän nukkumaan myös selällään vasta lähempänä kuukauden ikää. Sitten kun vauva oppi kääntymään itse, meni vielä jonkin aikaa, että rupesi kääntymään mahalleen myös unissaan.
 
2013 ohjeistus oli vielä kyljellään ja siten olen kaksi lastani nukuttanut vauva-ajat.
 
Selällään olen nukuttanut suositusten ja omankin mielenrauhan takia. On olemassa myös tukityynyjä, jotka estää vauvan kääntymisen. En tosin tiedä mihin ikään asti ne on.
 
Takaisin
Top