Miten maustat kokatessa?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tuli tuossa mieleen että miten te maustatte ruuan kokatessanne? Mitä mausteita teiltä löytyy?

Meiltä löytyy yrteistä oreganoa, basilikaa ja meiramia. Pippureita on vähän ehkä turhankin paljon (musta-, valko- ja sitruunapippuria ja kokonaisia maustepippureita keittoon laitettavaksi). Sitten on paprikajauhetta, chiliä, kurkumaa ja sekä tavallista suolaa että yrttisuolaa. Niin ja kuivattua ruohosipulia ja sipulijauhetta, jota käytetään silloin kun ei jaksa/viitsi/ehdi silputa sipulia.

Saan currysta usein suun polttelua, joten olen ehkä jollekin sen aineelle allerginen. Siksi meillä ei ole currya, mutta koska kurkumasta ei tule mitään käytetään sitä jos maustetaan itse kanaa. Tosi usein tulee laitettua ruokiin paprikaa tai chilijauhetta + jotain pippuria + jotain yrttiä vähän vaihdellen. Sipulia tulee laitettua melkein aina jossain muodossa.

Suolaa käytetään aika vähän, muita mausteita enemmän. Chili on jäänyt vähemmälle nyt kun lapsi syö samasta padasta, mutta ollaan lapsen kanssa molemmat hulluina valkosipuliin. Mies vielä totuttelee meidän määriin. :grin Mustapippuria ja paprikajauhetta laitan melkein kaikkeen. Samoin sipulia, vaikka oma vatsa ei oikein kestä sitä. Kesällä tulee käytettyä enemmän tuoreita yrttejä, kun voi kasvattaa niitä itse ruukussa.

Minä olen ehkä maailman huonoin maustaja, sillä minusta ruoka on parhaimmillaan, kun se ei maistu. Suolaa yritän muistaa laittaa edes vähän, sipulijauhetta käytän maltillisesti, samoin valkosipulijauhetta. Joskus ripsautan vähän paprikaa ja jotain pippuria. Yrttejä saatan laittaa enemmänkin.

Sanomattakin on selvää, että meillä yleensä mies laittaa ruuan.

Omaan ruokaani laitan rutosti chiliä ym.pippureita, erilaisia paprikoita, yrttejä ja valkosipulia. Ukko taas ei siedä mitään muuta kuin suolaa.

Tykkään mausteista, joten meillä niitä käytetään aika runsaasti. Tavallista suolaa en juuri käytä, meillä on herbamarea. Joka ruokaan tulee sen lisäksi yleensä valkosipulijauhetta, paprikajauhetta ja mustapippuria, muita mausteita kuten cayennea, muskottia, currya jne tilanteen mukaan. Sipuli on suosikkimakuni, mutta yleensä laitan ihan tuoretta sipulia ja valkosipulijauhe kaveriksi. Yrteistä oregano, basilika, rosmariini useimmin. Oon nyt ihastunut juustokuminaan, jota monessa ruoassa, kanaan sopii parhaiten.

Minä olen ehkä maailman huonoin maustaja, sillä minusta ruoka on parhaimmillaan, kun se ei maistu. Suolaa yritän muistaa laittaa edes vähän, sipulijauhetta käytän maltillisesti, samoin valkosipulijauhetta. Joskus ripsautan vähän paprikaa ja jotain pippuria. Yrttejä saatan laittaa enemmänkin.

Sanomattakin on selvää, että meillä yleensä mies laittaa ruuan.

Taidan olla samaa lajia. Jonkun mausteisemmasta ruuasta tykkäävän mielestä tekemäni ruoka ei maistu varmaan miltään. Musta mausteen ei ole tarkoitus peittää itse ruuan makua, joten maustan hyvin hillitysti. Lisätyn suolan käyttö lopetettiin melkein kokonaan pojan ollessa vauva ja ruoka maistui silti mielestäni hyvältä. :) Nykyisin laitetaan sitä joskus, jos muistetaan.

Valkosipulista voisi vielä mainita että meillä on sitä ja mies laittaa sitä välillä omaan ja pojan ruokaan. Itse en siitä pidä.

Mä oon maailman surkein maustaja :grin En meinaa edes suolaa muistaa laittaa, joten aina pyydän miehen hoitamaan maustepuolen, sillä löytyy hyvä maustesilmä jos niin voi sanoa :D

Mustapippuri, pasta rossa sekä salainen mausteseos on ehdottomat lempparit :p vinkkinä ketkä ei osaa maustaa niin liemikuutioilla saa mukavasti makua! Ite tykkään niitä käyttää lähes ruokaan kun ruokaan :)

Mustapippuri, pasta rossa sekä salainen mausteseos on ehdottomat lempparit :p vinkkinä ketkä ei osaa maustaa niin liemikuutioilla saa mukavasti makua! Ite tykkään niitä käyttää lähes ruokaan kun ruokaan :)
Minua närästää nuo valmiit lihaliemikuutiot. Olen kokeillut useita merkkejä.

Meidän maustekaappi on aika pullollaan erilaisia mausteita ja kyllä niitä ihan käytetäänkin. :joyful: Teen jonkin verran aasialaista ruokaa, joten mm. jeeraa eli juustokuminaa, garam masalaa, kardemummaa, kaffirlimetin lehtiä, korianteria ja chiliä on kaapissa aina. Inkivääriä löytyy tuoreena aina, tuoreyrteistä persiljaa (mieluiten lehtipersijaa) ja basilikaa. Lisäksi saatan ostaa tuoreena timjamia, korianteria, rosmariinia tai vaikka kirveliä ja salviaa. Ja jos valkosipulinkynnet pääsevät loppumaan, niin se on katastrofi. Muita sipuleita käytän myös mielelläni, niin punasipulia, keltasipua, salottisipulia kuin kevätsipuliakin. Mustapippuria ja merisuolaa on aika lailla joka ruoassa, suolaa kuitenkin vähänlaisesti ja mieluummin enemmän muita mausteita. Lisäksi maustekaapista löytyy mm. paprikajauhetta tavallisena ja savustettuna, currya, maustepippuria, valkopippuria, muskottipähkinää, rosépippuria, tähtianista, oreganoa, kurkumaa, sahramia, neilikkaa, kanelia ja niin edelleen. Joo. Rakastan mausteita. :grin

Meillä käytetään kasvisliemijauhetta, saa helpommin pienempiä määriä kun kuutio olisi usein aivan liikaa. Löytyy myös luomuna :)

Aa no mut hyvä jos mies maustaa hyvin :) kysele hältä vinkkejä :p
Meillä on hyvä työnjako. Minä teen makeat herkut ja mies tekee ruuan. Jos hän ei ole kotona, niin voin tehdä ruokaa, sillä minua ei haittaa, vaikka ruoka ei maistu miltään.

Ei mitään kuutioita eikä valmiita fondeja. Mikään ei käy. Eikä valmisruuat eikä valmiiksi maustetut tai marinoidut tuotteet. Onneksi mies maustaa taitavasti.

Minäkään en näitä siedä, se on se e621 jolle olen yliherkkä. Siksi luomukasvisliemijauhe kelpaa (mies sitä lähinnä käyttää).

Itse maustan (kun muistan) yrteillä, paprikalla, kurkumalla ka joskus intialaisittain. Suolaa ei käytetä kun koko perhe syö samasta, mies lisää suolan itse ruokaansa. Itsehän en käyttäisi varmaan mitään mausteita jos kokkaisin vaun itselleni. Selkeät, luonnolliset maut toimii mulle. Karsein keksintö ikinä on salaatinkastikkeet, miksi pilata aivan hyvänmakuinen tuoretuote?

Takaisin