Miten lähteä liikkeelle lapsettomuushoitoja aloitellessa?

violavee

Jostain jotain jo tietävä
Nyt alkaa tuntua, että on aika lähteä tutkimaan miksei raskaus ala.
Taustaa: Olen itse 32v, mies 40v. Meillä on yksi lapsi (2v) entuudestaan, jonka tärppäämiseen meni 9kk. Nyt olemme yrittäneet toista lasta 11 kiertoa, minulla on ollut joka kierto käytössä digitaaliset clearbluen ovistestit ja hymiön olen saanut niihin joka kierrossa eli oikeilla päivillä pitäisi olla yritystä ollut.

Ollaan molemmat normaalipainoisia, liikunnallisia ja muutenkin terveet elämäntavat omaavia ihmisiä. Mulla kuukautiskierto vaihtelee pääsääntöisesti 28-35 välillä, muutamia kertoja ollut ylikin sen, max 40. Nyt alkaa usko mennä, että se toinen lapsi ei tule ilman apuja.

Ajateltiin, että ihan julkiselle puolelle lähdettäisiin hakemaan apua? Pitäisikö siis olla yhteydessä omaan terveyskeskukseen vai? Pääseekö tutkimuksiin, kun yksi yhteinen lapsi kuitenkin on? Onko jotain tutkimuksia mitä voisin pyytää ihan yleisesti, millä voisi olla raskautumisen kannalta merkitystä?

Kiitos neuvoista!
 
Teillä on kyseessä sekundaarinen lapsettomuus, siitä varmasti löytyy tietoa reilusti ihan googlailemalla ja teillä on toista yrittäessä oikeus päästä hoitoihin. :) Jos julkisen kautta hakeudutte hoitoihin niin ihan sinne terveyskeskukseen juttelemaan kun vuosi yritystä on täynnä ja siitä eteenpäin. :) Tsemppiä!
 
Myös yksityinen gyne voi laittaa lähetteen julkiselle puolelle tutkimuksiin kun vuosi on täynnä. Kovasti tsemppiä.:)
 
Nyt alkaa tuntua, että on aika lähteä tutkimaan miksei raskaus ala.
Taustaa: Olen itse 32v, mies 40v. Meillä on yksi lapsi (2v) entuudestaan, jonka tärppäämiseen meni 9kk. Nyt olemme yrittäneet toista lasta 11 kiertoa, minulla on ollut joka kierto käytössä digitaaliset clearbluen ovistestit ja hymiön olen saanut niihin joka kierrossa eli oikeilla päivillä pitäisi olla yritystä ollut.

Ollaan molemmat normaalipainoisia, liikunnallisia ja muutenkin terveet elämäntavat omaavia ihmisiä. Mulla kuukautiskierto vaihtelee pääsääntöisesti 28-35 välillä, muutamia kertoja ollut ylikin sen, max 40. Nyt alkaa usko mennä, että se toinen lapsi ei tule ilman apuja.

Ajateltiin, että ihan julkiselle puolelle lähdettäisiin hakemaan apua? Pitäisikö siis olla yhteydessä omaan terveyskeskukseen vai? Pääseekö tutkimuksiin, kun yksi yhteinen lapsi kuitenkin on? Onko jotain tutkimuksia mitä voisin pyytää ihan yleisesti, millä voisi olla raskautumisen kannalta merkitystä?

Kiitos neuvoista!

Kyllä pääsee tutkimuksiin ja saa lapsettomuus hoitoja, vaikka on yksi yhteinen lapsi.

Me teimme esikoista kolmatta vuotta, tärppäsi lopulta luomuna ja kakkosta on tehty kohta 2 vuotta, josta tammikuusta 20 alkaen ollaan oltu julkisella puolella lapsettomuushoidoissa. Takana nyt 3 tuloksetonta inssiä.

Saatiin lähete yksityiseltä gyneltä vuoden yrityksen jälkeen. Samainen gyne hoiti vuotohäiriö ongelmaani. Toinen (hitaampi) vaihtoehto olisi ollut mennä oman kunnan tk:n kautta ja hakea lähete. Googlettamalla löytyy kyllä oman kunnan lapsettomuusprotokolla:happy: Tsemppiä!
 
Onko jotain tutkimuksia mitä voisin pyytää ihan yleisesti, millä voisi olla raskautumisen kannalta merkitystä?
Kilpirauhasarvot, sillä lievä kilpirauhasen vajaatoiminta voi haitata alkion kiinnittymistä. Itse sain siksi tyroksiinilääkityksen.
Ehkä myös keltarauhashormonitaso? Ferritiini?
 
Nyt alkaa tuntua, että on aika lähteä tutkimaan miksei raskaus ala.
Taustaa: Olen itse 32v, mies 40v. Meillä on yksi lapsi (2v) entuudestaan, jonka tärppäämiseen meni 9kk. Nyt olemme yrittäneet toista lasta 11 kiertoa, minulla on ollut joka kierto käytössä digitaaliset clearbluen ovistestit ja hymiön olen saanut niihin joka kierrossa eli oikeilla päivillä pitäisi olla yritystä ollut.

Ollaan molemmat normaalipainoisia, liikunnallisia ja muutenkin terveet elämäntavat omaavia ihmisiä. Mulla kuukautiskierto vaihtelee pääsääntöisesti 28-35 välillä, muutamia kertoja ollut ylikin sen, max 40. Nyt alkaa usko mennä, että se toinen lapsi ei tule ilman apuja.

Ajateltiin, että ihan julkiselle puolelle lähdettäisiin hakemaan apua? Pitäisikö siis olla yhteydessä omaan terveyskeskukseen vai? Pääseekö tutkimuksiin, kun yksi yhteinen lapsi kuitenkin on? Onko jotain tutkimuksia mitä voisin pyytää ihan yleisesti, millä voisi olla raskautumisen kannalta merkitystä?

Kiitos neuvoista!

Moi!
Toivottavasti teit jo päätöstä lähteä lapsettomuushoitoihin. Itse tosiaan tein viime syksyllä about samaan aikaan päätös, että sinne mennään jos ei 6 yk:n jälkeen onnistuta. Olen kaksi kertaa saanut (tai kärsinyt) keskenmenon, ja kolmatta positiivista tulosta ei näy (kolme pitää olla että pääsee julkisella puolella lapsettomuushoitoihin, tai näin olen lukenut) joten varattiin lääkärin ensikäynti yksityisellä puolella. Eilen oli meillä ensimmäinen käynti.

Lopputulos oli positiivinen, mulla näkyi hyvä paksuuntunut limakalvo, follikkeli oli 16 mm (puhkeaa kun on noin 20mm) ja munasarjat näyttivät hyviltä. Ainoa asia mikä meillä voi estää onnistumisia oli polyyppi noin 1cm kohdussani. Tätä olisin nyt menossa poistamaan plus että tehdään munasarjojen aukiolotutkimus samaisella klinikalla. Tämä polyyppi sai minut heti googlaamaan, ja on kuulemma enemmän vanhempien naisten ongelma, mutta voi olla syy miksii kiinnittyminen ei onnistu meillä.
Kaikenlaisia verikokeita ja sellaista tehdään vielä, mutta tämä oli sentään alku. Lääkäri oli hyvin positiivinen ja luottavainen, että jos ei tule muita ongelmia vastaan niin mahdollisuudet ovat hyvät. Sen lisäksi hän sanoi, että koska plussia on ollut ainakin toinen munasarja on auki, ja koska munasolu on hedelmöitynyt, miehen siittiöt todennäköisesti toimivat. Kaikkea silti tutkitaan vielä.

So far, so good! Ja tosiaan lapsettomuustutkimuksissa lähdetään aina poistamaan polyyppeja tai myoomat, koska nämä voivat estää kiinnittymisiä. Painon tiputtamista olen myös aloittanut vuoden vaiheessa urakalla, ja toivon että tämäkin auttaa meitä tavoitteissamme. Tsemppiä koitokseen!
 
Moi!
Toivottavasti teit jo päätöstä lähteä lapsettomuushoitoihin. Itse tosiaan tein viime syksyllä about samaan aikaan päätös, että sinne mennään jos ei 6 yk:n jälkeen onnistuta. Olen kaksi kertaa saanut (tai kärsinyt) keskenmenon, ja kolmatta positiivista tulosta ei näy (kolme pitää olla että pääsee julkisella puolella lapsettomuushoitoihin, tai näin olen lukenut) joten varattiin lääkärin ensikäynti yksityisellä puolella. Eilen oli meillä ensimmäinen käynti.

Lopputulos oli positiivinen, mulla näkyi hyvä paksuuntunut limakalvo, follikkeli oli 16 mm (puhkeaa kun on noin 20mm) ja munasarjat näyttivät hyviltä. Ainoa asia mikä meillä voi estää onnistumisia oli polyyppi noin 1cm kohdussani. Tätä olisin nyt menossa poistamaan plus että tehdään munasarjojen aukiolotutkimus samaisella klinikalla. Tämä polyyppi sai minut heti googlaamaan, ja on kuulemma enemmän vanhempien naisten ongelma, mutta voi olla syy miksii kiinnittyminen ei onnistu meillä.
Kaikenlaisia verikokeita ja sellaista tehdään vielä, mutta tämä oli sentään alku. Lääkäri oli hyvin positiivinen ja luottavainen, että jos ei tule muita ongelmia vastaan niin mahdollisuudet ovat hyvät. Sen lisäksi hän sanoi, että koska plussia on ollut ainakin toinen munasarja on auki, ja koska munasolu on hedelmöitynyt, miehen siittiöt todennäköisesti toimivat. Kaikkea silti tutkitaan vielä.

So far, so good! Ja tosiaan lapsettomuustutkimuksissa lähdetään aina poistamaan polyyppeja tai myoomat, koska nämä voivat estää kiinnittymisiä. Painon tiputtamista olen myös aloittanut vuoden vaiheessa urakalla, ja toivon että tämäkin auttaa meitä tavoitteissamme. Tsemppiä koitokseen!

Kyllä julkiselle pääsee lapsettomuushoitoihin ilman keskenmenoja. Niitä ei tarvitse olle yhtään jotta hoitoihin pääsee, vaan vuosi tuloksetonta yrittämistä pitäisi riittää.
Yleensä tarvitaan kolme keskenmenoa kyllä siihen, että julkinen alkaa tutkia niiden keskenmenojen syitä. Mutta lapsettomuushoitoihin ei tarvita ksekenmenoja. Monihan ei edes raskaudu, niin kyllä hoitoihin pitää päästä ilman keskenmenoja, kun se itse raskauskin on jo mahdotonta monelle.

Itsellä on sen veran ikää, että ei ehdi odottaa kolmea keskenmenoa tutkimuksiin, niin tutkitutan itseäni yksityisellä, koska yksikin keskenmeno oli liikaa.

Tuliko sinulle jo suunnitelma polyypin poistoon? Toivottavasti pääsette nyt alkuun :) Jos tarvitsette enemmänkin hoitoja, kannatan sinne julkiselle siirtymistä rahasyistä. Julkisilla on ikäraja, mutta se on 40, että ehtisitte kyllä saada hoitoja ennen tuota rajapyykkiä.
 
Kyllä julkiselle pääsee lapsettomuushoitoihin ilman keskenmenoja. Niitä ei tarvitse olle yhtään jotta hoitoihin pääsee, vaan vuosi tuloksetonta yrittämistä pitäisi riittää.
Yleensä tarvitaan kolme keskenmenoa kyllä siihen, että julkinen alkaa tutkia niiden keskenmenojen syitä. Mutta lapsettomuushoitoihin ei tarvita ksekenmenoja. Monihan ei edes raskaudu, niin kyllä hoitoihin pitää päästä ilman keskenmenoja, kun se itse raskauskin on jo mahdotonta monelle.

Itsellä on sen veran ikää, että ei ehdi odottaa kolmea keskenmenoa tutkimuksiin, niin tutkitutan itseäni yksityisellä, koska yksikin keskenmeno oli liikaa.

Tuliko sinulle jo suunnitelma polyypin poistoon? Toivottavasti pääsette nyt alkuun :) Jos tarvitsette enemmänkin hoitoja, kannatan sinne julkiselle siirtymistä rahasyistä. Julkisilla on ikäraja, mutta se on 40, että ehtisitte kyllä saada hoitoja ennen tuota rajapyykkiä.
Joo, sitä tarkoitinkin. Molemmat km tulivat noin vuoden päästä toisitaan niin silloin oli ns. todistetta siitä, että ollaan onnistuttu joten eivät olisi ottaneet meitä tutkimuksiin varmaan vielä. Sitten alkoi korona, ja päädyin syksyllä siihen ratkaisuun että kokeillaan luomuna vielä se 6 kk ja sitten tutkitaan lisää jos ei onnistu. Eli me lähdettiin nyt tutkimaan mitä meidän tapauksessa voidaan tehdä.

Yksityiselle mentiin ja lääkäri tosiaan totesi, että luultavasti valkoinen alue on polyyppi (1cm eli ei isoin mutta kuitenkin näkyvä) eikä myooma koska se näkyi selvästi ulokkeena. Muuten meidän suunnitelmaan kuuluu siemennäyte (luultavasti ihan ok, koska kaksi positiivista tulosta tullut ja miehellä on yksi lapsi entisestä suhteesta), minulle tehdään aukiolotutkimus ensi kierron alussa (jos ei jostain syystä tulisi plussa tässä kierrossa), sain myös lähetteen HUSiin polyypin poistoon (hän jopa kehui HUSin gynekologisia tähystysleikkauksia), soittelinkin heille eilen ja lähete ei näkynyt vielä heillä, mutta odotus on max 3 kk tai vähän alle. Jos on tuuri niin voi päästä aikaisemminkin (alle kuukaudessa).

Kaikki polyypit kuulemma poistetaan jos niitä todetaan lapsettomuustutkimuksissa, vaikka näin pienen kanssa voisi hyvinkin raskautua niin meillä se voi estää kiinnittymistä. Sain ison litanan niitä erilaisia verikokeita, joita pitää käydä tiettyinä aikoina kierrossa ja määräsi toki tarkkailemaan ruokavaliotani (gluteeniton) jotta saisin myös rautavarastoni pysymään hyvä'llä tasolla. Tammikuussa 20 oli 25 ja hän suositteli että olisi 50-70 jopa. Katsotaan onko vuoden aikana noussut. Rautaa meinasin ostaa ja käyttää vieläkin, mutta jos arvo on hyvä niin jatkan esim nestemäisellä jossa vähemmän. Meillä tehdään nämä esitutkimukset nyt yksityisellä, rahasta ei nyt ole pulaa onneksi. Olimme säästäneet paljonkin esim. tulevia ulkomaanmatkoille mutta niitä ei nyt hetkeen tule, joten käytetään osa tähän. Jos mennään ihan siihen ettei ole muita vaihtoehtoja enää, niin siirrytään varmasti julkiselle puolelle tekemään ivf tms. mutta toivotaan toki että näillä tutkimuksilla selvittäisiin maaliin asti.:couchpotato:
 
Moi, päivitys tähän tilanteeseen:

Lähete polyypinpoistoon ei ole vielä näkynyt! Epäilen, että ymmärsinkö väärin kun lääkäri sanoi kirjoittavansa sitä? Pitikö aukiolotutkimustehdä nyt ensin? Eilen tuli myös HYMYNAAMA :) ovulaatiotestiin, eli olen nyt onnistuneesti havainnut LH piikkiä taas. Eilen oli lounas talletukset ja tänään luultavasti vielä iltapäivä talletukset. Polyypin takia ei toive ole kovin korkealla, mutta jospa meillä on onnistumiset päättyneet pettymyksiin huonon ovulaatioajankohdan tunnistamisen takia? Ei meillä pitkiä taukoja muutenkaan ole, mutta se 24-48h kun on fertiili voi toki mennä ohi, jos onkin juuri silloin tauko kolmisen päivää :woot:

Seuraavaksi pitäisi tarkistaa missä käyn ottamassa kaikki verikokeet. Olen miettinyt, että ihan julkisellakinpuolella voisi mennä, mutta ehkä se olisi silti parempi käydä yksityisellä. Luotto julkiselle arvauskeskukselle on usein mennyt tässä vuosien varrella monien asioiden takia :dead:
 
Takaisin
Top