Miten kertoa raskaudesta lapsettomuushoidoissa olevalle?

Mellie

Puuhakas puhuja
Maaliskuiset 2022
Ystäväpariskunta on parhaillaan lapsettomuushoidoissa ja niissä on ollut heillä useita pettymyksiä. Me taas vähän hetken päähänpistosta keksittiin alkaa yrittämään ja helposti tärppäsi.

Heille kertominen tuntuu todella vaikealle, vaikka pakkohan se on jossain kohti kertoa. Kertoako ennemmin vai myöhemmin? Olis niin kiva kertoa, kun heilläkin olis hoidot onnistuneet. Epäonnistuneen yrityksen jälkeen asiasta kuuleminen tuntuu varmasti tosi pahalta.

vinkkejä?
 
Tässä minun ajatuksiani aiheesta.

Sanoisin, että niin aikaisin kannattaa kertoa kuin mahdollista. Se, että kaikki muut tietävät ja yhdelle ei kerrota, on vielä lisäloukkaus lapsettomuuden surun päälle.

Ulkopuolisuudesta on kahdenlaisia mielipiteitä. Jotkut lapsettomat surevat sitä, että lapsettomuuden takia muut jättävät heidät ulkopuolisiksi ja kaverisuhteet katkeavat, koska lapsiperheet tykkäävät hengailla vain toisten lapsiperheiden kanssa (joten lapseton ei pääse kokemaan vauvaelämää edes kavereiden kautta), ja jotkut lapsettomat kokevat, etteivät he edes pystyisi olemaan läsnä toisen raskaudessa tai pikkulapsiajassa. Tästä siis kannattaa kysyä lapsettomalta, kokeeko hän haluavansa jakaa sinun raskautesi ilot ja surut, vai onko se hänelle liikaa, eikä tehdä tätä päätöstä hänen puolestaan häneltä kysymättä.

Toki toisen raskaudesta kuuleminen palauttaa pintaan surun ja pettymyksen, jne, sitä ei oikein voi estää. Monesti se on mukavampi kokea omassa rauhassa, eikä muiden läsnäollessa. Eli sanoisin, että parempi kertoa vaikka whatsappissa tai tekstarilla silloin kun vastaanottaja ei ole töissä tai jossain vierailulla, jolloin vastaanottaja saa omassa rauhassaan itkeä ja raivota, eikä tarvitse miettiä mitä muut ajattelevat, eikä myöskään heti tarvitse miettiä, mitä vastaa raskausuutisen tuojalle.

Ja jos haluat edelleen olla ystäväsi tukena, kannattaa sanoa, että hän voi soittaa uutisesta sinulle kun siltä tuntuu tai viestiä tekstimuodossa ihan oman fiiliksen mukaan, ja että sinulta löytyy kuunteleva korva jatkossakin. Ja kertoa, että ihan hänen fiilisten mukaan mennään, ettet odota hänen hehkuttavan olevansa onnellinen sinun puolestasi, jos hänellä itsellään on silloin paha olla.

Muoks. Yksi tuli vielä mieleen: älä yritä rohkaista sanomalla, että kyllä teilläkin vielä tärppää, olette nuoria, jne, vaan pelkästään kuuntele.
 
Muokattu viimeksi:
Ystäväpariskunta on parhaillaan lapsettomuushoidoissa ja niissä on ollut heillä useita pettymyksiä. Me taas vähän hetken päähänpistosta keksittiin alkaa yrittämään ja helposti tärppäsi.

Heille kertominen tuntuu todella vaikealle, vaikka pakkohan se on jossain kohti kertoa. Kertoako ennemmin vai myöhemmin? Olis niin kiva kertoa, kun heilläkin olis hoidot onnistuneet. Epäonnistuneen yrityksen jälkeen asiasta kuuleminen tuntuu varmasti tosi pahalta.

vinkkejä?
Mielummin ennemmin kuin myöhemmin ja ei kasvotusten. Itse inhosin siinä muutaman vuoden lapsettomuustaipaleen aikana yli kaiken niitä yllättäen päin naamaa heitettyjä "iloisia uutisia". Myös FB:ssä silmille ilman varoitusta pamahtavat ultrakuvat tai syntymäilmoitukset saivat karttamaan koko somea.

Kaikki me olemme erilaisia, mutta itse olisin eniten arvostanut seuraavaa: jos tiedät että heillä on juuri ollut epäonnistuminen tai erityisen hankala hetki, niin anna vähän toipumisaikaa. Kirjoita viesti/sähköposti tai jotain mihin ei tarvi reagoida heti. Kerro että olet pahoillasi heidän tilanteesta mutta haluat että kuulevat nämä uutiset suoraan sinulta nyt eikä mutkien kautta myöhemmin. Kerro että ymmärrät jos he tarvitsevat asialle sulatteluaikaa. Jos ovat läheisiä ystäviä niin kerro että olet aina valmis kuuntelemaan ja auttamaan jos he vaan suinkin haluavat.

Äläkä loukkaannut jos/kun eivät heti reagoi. Itsellä meni muutama kuukausi aikaa sulatella parhaan ystävän raskautta kun itsellä meni alkionsiirrosta plussattu raskaus taas kesken. Meillä olis ollut laskettu aika samalla viikolla. Kerroin suoraan että tarvin nyt vähän etäisyyttä ja olen pahoillani. Kaveri ymmärsi ja kun hän oli yli rv 20, aloin ottaa yhteyttä ja olin aidosti iloinen hänen puolestaan.
 
Yhdyn vahvasti Suski75:n ja Chardin ajatuksiin.

Lapsettomuudesta kärsivät käyvät suruaan läpi eri tavoin. Haluaisin myös tuoda esille, että muiden perheenlisäysuutisten kuuleminen ei välttämättä ole lapsettomuudesta kärsivälle aina kärsimystä aiheuttava asia. Itseäni melkeinpä ärsytti, kun hyvä ystäväni kierteli oman vauvauutisensa kertomista kuin kissa kuumaa puuroa, eikä antanut itsensä näyttää onnentunteita edessäni kun vihdoin kertoi. Tuli semmoinen olo, että nytkö minut on pudotettu kelkasta hänen elämänsä tärkeiden hetkien jakamisesta ilman, että itse saan vaikuttaa asiaan.

Tätä edelsi kuitenkin myös aika, jolloin vastaavat uutiset tuntuivat itsekin pahalta. Mutta pointtina ehkä se, että toisen reaktiota on paha kuitenkin lopulta arvata, ja jos liikaa koittaa kääriä omaa uutistaan pumpuliin, niin voi päätyä siinäkin sitten loukkaamaan. Joten parasta olisi minunkin mielestäni kertoa mahdollisimman pian ja antaa sitten tilaa uutisen käsittelyyn, tässä varmin keino on joku muu kuin kasvokkain.
 
Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, olen samoilla linjoilla siinä, että mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Ja tosiaan meitä hoidoissa olevia on niin moneen junaan siinä miten asiaa halutaan otettavan huomioon, että on parasta vaan seuraavaksi sitten kysyä miten kukin haluaa asiaa käsitellä. Voi vaikka sanoa, että halusi kertoa uutisesta koska olet tärkeä ystävä, mutta tietää että tämä on kipeä asia ja haluaa että tätä käsitellään juuri sillä tavalla kuin ystävästä tuntuu parhaalta. Voidaan olla puhumatta aiheesta, voidaan jatkaa kuten ennenkin tai mitä vaan siltä väliltä.

Olen huomannut, että itsellä sattuu kaikkein eniten ne tapaukset, joissa esikoisesta seuraavat lapset tulevat "sormia napsauttamalla". sen sijaan esikoistaan odottavat ja pitkään raskautta yrittäneet on helpompi käsitellä ja heidän puolestaan on helpompi iloita. varmasti johtuu pitkälti omista kokemuksista ja omasta tilanteesta. nyt jos joku läheinen ystävä joka hoidoistamme tietää alkaisi odottaa (erityisesti ei-esikoista), toivoisin että he kertovat uutisen heti kun muillekin, mutta pyytäisin sitten vähän aikaa ja etäisyyttä asian käsittelyyn, jotta itse ehdin sisäistää sen ja pohtia mitä tulevalta kanssakäymiseltä todennäköisesti kestän ja mitä en.
 
Samoilla linjoilla aiempien kanssa, mahdollisimman ajoissa ja ei kasvotusten. Näin toimin muutaman ystävän kohdalla, jossa samantyyppinen tausta. Yhden ystävän kanssa emme ole juurikaan raskaudesta sen jälkeen puhuttu (nyt rv25), ihan muutamia sivulauseita saattanut tulla hänen osaltaan pieni sivuaminen ja tämä sopii oikein hyvin. Voimavarojen mukaan :)
 
Takaisin
Top