Miten kerroit vauvauutiset läheisille?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja petra.houghton@sandviks.com
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä ekrroin vasta rakenne ultran jälkeen. Lähetin mun isälle ja äidille multimedia viestinä ultrakuvan :D

Meillä kerrottiin lähipiirille raskaudesta noin viikko plussaamisen jälkeen tälläisellä runolla:

"Toive suuri toteutuu,
kunhan koittaa syyskuu.
Salaisuus ei pysy kauaa,
meillä odotetaan vauvaa!"

Mä soitin äidilleni samantien plussattuani. Hän oli asian jo aavistanut ja oli iloinen asiasta.
Ja isälleni taisin soittaa viikko sen jälkeen kun plussasin. Isukki vähän vaikeampi tapaus, mutta ihmeen hyvin otti asian. :)
Siskolle ja veljelleni kerroin vasta varhaisultran jälkeen, löin pöytään vauvvasta ultrakuvan ja siskoni purskahti itkuun nähdessään vaavin kuvan :) Ja veli on niin pieni ettei juurikaan reagoinut asiaan muutakuin hirveellä liudalla kysymyksiä :P
Serkkuni sai tietää heti plussattuani, kun tein testin hänen luonaan. Ja siitähän tieto sitten sukulaisille levisi :DD

Miehelleni kerroin samantien. Olin ostanut valmiiksi "Onnea, isä!"-kirjan ja tehtyäni CB digital testin, johon ilmaantui teksti "raskaana 1-2 viikkoa", vein kirjan ja testin siinä kirjan päällä isille ja sanoin, että "tässä olis sulle ennakko hääpäivälahja" (vauva LA on hyvin lähellä meidän hääpäivää<3). :)

Vanhemmille ja siskolleni kertominen kävi perinteisesti niin, että lykättiin ultra-kuva nokan alle. =)

Parhaalle kaverille soitin plussaus-päivänä, eikä tarvinu sanoa kuin "arvaa mitä?" niin se jo ties mistä on kysymys, tiesi etukäteen että meillä vauvahaaveita ja yritys päällä...:)

Me kerrottiin miehen ja mun vanhemmille  aika pian plussan jälkeen, ihan vaan töksäytettiin että raskaana ollaan. Uutinen oli ihan odotettavissa, joten mitäpä sitä turhia kaartelemaan. Kaverit saivat tietää, kun pidimme tuparit ja meikäläinen lipitteli vaan limsaa. Yritin kyllä vähän salaa käydä täyttämässä lasiani keittiössä, mutta kyllähän ne sen huomas, ettei lasiin menny muuta kuin jaffaa..

Mekin ihan vaan töksäytettiin ja sanottiin, että olen raskaana. Omille vanhemmille ja sisaruksille heti plussauksen jälkeen. Miehen vanhemmille ja muille sukulaisille ja kavereille kun rv 12 oli täynnä.

Miehelle tekstasin töistä, että "tein positiivisen raskaustestin."
Äidille soitin ja sanoin saman lauseen.
Muille sitten tieto on levinnyt tai olen keskustelun lomassa tokassut vaan asian.

Esikoista odottaessa kerrottiin vanhemmillemme n.rv8 ja sit sisaruksille ultran jälkeen viestillä. Liitettiin viestiin ultrakuvasta otettu kuva ja lähetettiin se viestinä taisi olla "Terveisiä Kotkasta". Meidän synnäri on siis siellä.. :) Kavereille kerroin aika pian sen jälkeen sitä mukaan kun ketäkin näin

Tokan kanssa kerrottiin miun äidille kun tarvittiin ultran ajaksi esikolle hoitaja.. mutta muille vasta ultran jälkeen.. Kavereille oon kertonu hiljalleen kun puheeksi on tullut tai ollaan nähty tms. Vielä ei kaikki kaveritkaan tiedä.

Jotenkin toisen kanssa on tuo kertominen meinannut unohtua.. :) Se ei jotenkin ole niin päälimmäisenä mielessä tämä raskaus mitä ekan aikana oli.. :P

Meillä raskautumiseen liittyi niin paljon muitakin vaiheita, joissa vanhemmat tukivat (lapsettomuushoitoja, rahasta keskustelemista, koiran hoitoja klinikkapäivinä jne.), että me kaikki odotimme plussaa yhdessä ja raskausuutisetkin jaettiin sitten samalla. Se oli meillä siis yksi prosessin osa ja siksi ei ollutkaan mitään "kuinka tämän ainutlaatuisen asian kertoisi"-mietintöjä meidän perheessä.

Sisaruksille vanhemmat jakoivat tämän tiedon ja ystäville kerrotaan kun joko kysyvät tai voidaan olla edes vähän varmoja siitä, että homma ja LA pitää (takana yksi yllättävä km 9+4).

Hieman kyllä jälkikäteen harmittaa, ettei hetkeäkään saatu pitää tätä isoa asiaa vain miehen ja minun välisenä ihanuutena.

Meillä oli aikomus kertoa esikoisesta ultrakuvasta tehdyllä postikortilla kummankin vanhemmille.  Miehen vanhemmille sitten kärähdettiin muutamaa päivää aikasemmin kun maha näkyi jo niin selvästi.  Kakkosen kohdalla saatiin ne kortit lähetettyä kummillekin isovanhemmille. 

Ekalla kerralla kummankin sisko sai tietää salaisuuden jo aikaisemmin.  Tokalla kerralla asia pysyi np-ultraan asti meidän kahden salaisuutena :)  Pojalle toki kerrottiin mutta eihän tuo sitä vielä ymmärtänyt, alle vuoden ikäinen vauva kun oli itsekin :D

Lähemmille ystäville kerrottu sitä mukaan, ku heitä olen tavannut suht pian positiivisen testin tehtyäni. Muillekin ystäville np-ultran jälkeen sitä mukaan, ku olen nähnyt heitä ja muutamille tekstarilla/puhelimitse kerrottu. niin tehty sekä esikoisen kuin myös tämän nykyisen raskauden kaa.

Mun äidille kerrottu kummallakin kerralla synttärikortin väliin pistetyllä ultrakuvalla (lapsilla miltei sama laskettua aika kahden vuoden erolla) ja mies on kertonut oman puolen sukulaisille samana päivän tosin luonteen omaisesti sähköpostilla. Kavereille hän on ilmoittanut jonkin saunaillan yhteydessä, et pulla uunissa! ;)

Esikoisesta ilmoitettiin itse askarelluilla postikorteilla 2. ultran jälkeen. Korteissa oli pieni sukka ja sisällä laskettu aika.

Toisesta kerrottiin samoilla viikoilla (isovanhemmille) yhteisellä iltakahvilla: mies kaatoi (muille kuin minulle) liköörit ja kerrottiin, että käytiin tänään ostoksilla ja löytyi tällainen... potkupuku.

Nyt kolmannesta lapsesta... Olen kyllä tilannut lapsille isosisko ja isoveli-paidat, joten eiköhän hoidu pukeutumalla niihin toisen ultran jälkeen.

Eniten odotan hetkeä, jolloin kerromme mieheni kanssa omille lapsillemme!

Mies soitti omille vanhemmilleen, tai siis äidilleen joka kertoi tulevalle papalle. Olivat hyvin innoissaan, anoppi jauhanut asiasta jos useamman vuoden, että olisi kiva saada lapsen lapsia. Itse soitin myös isälleni ja äidilleni. Isä taisi mennä shokkiin ja äiti otta homman vähän järkevämmin :) siskolle kerroin pyöräillessä heti alussa, joskus viikolla 7-8. Vanhemmille siis jokus viikon 12 aikoihin. Muille sisaruksille samaan aikaan. Kaikki ovat olleet innoissaan, koska on ensimmäinen lapsenlapsi

Miehelle kerroin heti testin tekemisen jälkeen, kun olimme lähipubissa nauttimassa kesälauantaista. Totesin vain että tää on sitten mun viimeinen (join silloin yhden juoman, kun en tietänyt raskaudesta vielä). Mies meinasi pudota tuolilta kun ymmärsi mistä on kyse. :D Vanhemmilleni kerroin vasta lähempänä viikkoa 12, koska tiesin etteivät he ole hyvillään asiasta. Pari kaveria sai tietää heti plussauksen jälkeen, muut ovat saaneet tässä pitkin matkaa tietää kun ovat arvailleet. :)

esikkoa oottaessa kerrottiin ihan kasvotusten läheisille np-ultran jälkeen ja nyt tätä tosikkoa oottaessa läheisille samoiten mutta mummoille/papoille haluttiin antaa vielä vähän extraa ja tehtiin kortti tulevalta isosiskolta jossa oli kuvaa ja runonpätkää;

"Synnyin melkein vuosi sitten

kauan kauan sitten!
Maitohetkiä satamäärin,
joskus meni jotain väärin,
kaiken nurinkurin käänsin
ja itkuakin väänsin.
Mutt' tuskin nuhteita sain
vaan suukkoja kiloittain.
Osasin Hassut temput, hullut temput ja
monenlaiset kenkuttelut
Siitä sain hyväilyt ,hellittelyt ja
koko suvun lellittelyt

Isi, äiti yötä monta
valvonut ei vallatonta
kiire oli mulla kova

lie hoppu alta uuden soman

Nyt tuen kanssa kävelen ja kompastelen
(hieman horjun, huojahtelen)
sanojakin tavoittelen

ja pian kerron sen:

en enää vauva ole, EN!

vielä on aikaa arvuutella

odotella ja ihmetellä

jos on matkalla enkeleitä

on joulukuussa neljä meitä!"

Esikoisesta kerrottiin parille ystävälle heti plussan jälkeen, joiden tiesin olevan tukena silloinkin, jos jotain menee pieneen. Sisaruksilleni kerroin tekstiviestillä 9.viikolla suurin piirtein näin:

"Kohta ei kysellä mitä teemme,
pomo on tulossa perheeseemme,
saamme toukokuussa lahjan oivan, 
nahkavekkarin aikaisin soivan.
Nyt on masussa sormet ja varpaat,
mistä on kyse, sen varmaan jo arvaat!"

Isovanhemmille kerroimme yhteisesti 10.viikolla antamalla isovanhempien kirjat heille käteen. Ultran jälkeen ilmoitin onnemme sitten vielä facebookissa: "nyt täällä kasvatetaan sit ihan virallisesti mahaa!"

Kerroin ihan niin kuin asia on. Äidilleni soitin heti plussatestin tehtyäni, kun olin niin paniikissa eikä mies ollut kotona ;) Miehen vanhemmille ja sisaruksille kerrottiin myös aika pian ja muille vasta ekan ultran jälkeen. Facebookissa kerroin puolitutuille rakenneultran jälkeen ja työkaverit sitten huomasivat mahan kasvusta. Pomolle piti kertoa aika alussa, koska kärsin kovasta pahoinvoinnista ja jouduin olemaan jonkun verran pois töistä.

Nyt jälkeen päin kun ajattelee, niin joku hauska värssy olis ollut kiva. Ehkä sitten mahdollisen kakkosen kohdalla...

Näin kävi meillä:

Huomattuani menkkojen olevan 5pv myöhässä tein sisareni luona testin. Hän kuuli tietty heti, kun kysysin tyhmänä, miten testi nyt sitten tulkitaan. Menin kahdesta viivasta sanattomaksi. En puhunut mitään varmaan 5 minuuttiin :) toki se johtui siitä, että olimme pari viikkoa aikaisemmin ottaneet 6kk vanhan ns. "häiriökoiran" itsellemme. Tämä oli lapsettomaan perheeseen tarkoitettu koira. Meillä ei ollut vauvasuunnitelmia vielä vuosiin. Tiesin sillä hetkellä, kun testi oli valmis, että koirasta pitää luopua.. sekin veti sanattomaksi. Suretti jo valmiiksi. No anyway, samana iltana soitin toiselle siskolleni ja äidilleni uutisista. Siskoni sekosi ja äiti oli ihan ok asiaan.
Meille mieheni kanssa oli vaikea ilta ja seuraava päivä, kunnes myönsimme ääneen, että koira täytyy palauttaa kasvattajalle.
Appivanhemmilleni emme olisi kertoneet mitään ennen rv 12... koska sieltä tieto leviää koko heidän asuinkylään... mieheni kuitenkin kertoi heille raskaudesta viikkoa myöhemmin, kun he tivasivat syytä meidän koiran luopumiselle. Ketään muu ei sitten raskaudesta tiennytkään. Vajaa kaksi kuukautta myöhemmin tuli keskenmeno rv 11+ :(

mä kerroin ( totta kai ) heti miehelle. Oltiin just kesälomareissulla ja yhessä käytiin testi ostamassa :)

Anopille kerrottiin kans melkein heti plussauksen jälkeen kun oltiin kesäloma sielä kyläilemässä. Anoppi purskahti itkuun kun ei suostuttu juomaan viiniä eikä lähtemään naapureiden kanssa juhlimaan, sitten olikin jo pakko kertoa totuus :D itku muuttu iloksi :)

Omalle äitille kerroin kans aika pian, sähköpostilla kylläkin kun asuvat eri puolella maapalloa :)

Sisaruksille soitin ja sanoin että tulevat saamaan uuden tittelin :D miettivät hetken kunnes sanoin että "niin, saat uuden titteli, täti / setä" :D <3

kaverit aikalailla arvaili kun muutettiin isompaan kämppään.... :)

Takaisin