Miten kerroit raskaudestasi?

LilMinni

Piirimestaruustason postaaja

Elikkäs, miten kerroit kumppanillesi raskaudesta plussaamisen jälkeen?
Entä miten olette kertoneet asian sukulaisillenne, ja milloin aiotte kertoa?

Itse kerroin miehelle jo päiviä ennen plussaamista, että taidan olla raskaana. Ja kun plussan sain, kävin herättämässä miehen, ja ojensin raskaustestin hänelle :)
Meillä on viikon mittainen mökkireissu tulossa lähiviikkoina, miehen suvun kanssa, joten päätimme kertoa uutiset heti :)
Miehen vanhemmille ostimme kortin, missä luki: "Ylpeille isovanhemmille! Suku senkun jatkukoon! Onnea ja iloisia hetkiä lapsenlapsen kanssa!" ja loppuun omat nimemme, ja uusimman tulokkaan työnimi. :)
Veimme myös omalle äidilleni kortin, missä luki: "Onnea koko porukalta!" kääntöpuolelle kirjoitin vielä "tuplamummulle" ja meidän nimet :)

 
totesin ku menkat myöhäs et osta se testi ni nähää onko kaks viivaa ku taidan olla raskaana. testi ei näyttän suoraa vaan otti aikansa ja mies meni apteekkii jossa häntä sit onniteltii et siin on kaks viivaa etkö näe, onnittelut. mies tuli kotii ja sano vai että ei toimi testi ja viivat oli selvääki selvemmät. :)
porukoille + yhelle ystävälle kasvotusten /meilillä/skypessä.
 
Käytiin ennen joulua valokuvaliikeessä teettämässä "Maailman paras mummi/ukki"-mukit vanhemmillemme ja annettii joululahjana runon kera.
Kummankin vanhemmat alkoivat itkemään onnesta. Minun vanhemmilleni oli ensimmäinen lapsenlapsi mutta anopille kolmas.
Siskoille/mummoille kerrottu sanallisesti joulupäivänä joten kaikki lähimmät ihmiset tietääpi. Yhdelle kaverille kerroin ihan ensimmäisenä kun oli plussattu ja mies tietenkin oli heti oven takana odottamassa montako viivaa tulee. Mutta kaikki ottaneet raskautumiseni vain positiivisena onneksi!  Meillä siis tulossa esikoinen :)
 
Mies oli paikalla kun testiä tein.

Tein testin melkeinpä juuri ennen kuin lähdettiin minun vanhempien luokse joulun viettoon. Olo oli vähän tukala omissa tunnekuohuissa, joten päätettiin kertoa. Paketoitiin tutti ja annettiin tuleville isovanhemmille "lahjaksi". Olivat kyllä innoissaan. :)

Miehen vanhemmille tehdään varmaan samat tuttitemput seuraavan kerran kun nähdään.
 
lisäyksenä tuoho omaa ni täs talos missä asutaa täl hetkel keittiö on vessan vieres ni mies odotti keittiös ja katto et tuleeko se vaimo ulos jo ja ku ei yhtää viivaa 4min jälkee näkyn paineli apteekkii et viallinen testi mut oli matkal ilmaantun viivat :)
 
Tuleville isovanhemmille tein kortit joihin kirjotin pienen runon. Miehen herätin kertomalla että meitä on kesällä vihdoinkin kolme.
 
mies oli seuranakun tehtiin testi :) kavereille sit kerrottiin aika pian ku oli tunteet niin pinnassa. kaasolle varsinkin kun tuli samana päivänä askarteleen mun kanssa hääjuttuja.

omille vanhemmille ei pahemmin tarttennu kertoo ku mentiin joululoman viettoon, edellisenä iltana jätin alkoholillisen glögin väliin ja seuraavana aamuna oksensin kolmesti :) kun sit selvisin aamupala pöytään niin ensimmäinen kysymys oli: "onko tuo tarttuvaa?" ei siis tarttennu olla ydinfyysikkoja kun laskivat yhteen 1+1. onnellisia olivat molemmat :) ei vaa päästy miehen kaa yhdes kertomaan ku mies oli vielä polttarireissullaan toisella paikkakunnalla.

miehen vanhemmille kerrottiin sit kun käytiin seuraavana päivän sillei et jos mulle tulee tapani aamuna huono olo niin se ei sit tartu :) arvasivat heti ja olivat myös onnellisia.

mummolle annoin äidin kertoa tapanina kun se oli sitä jo montapäivää halunnut tehdä ja oli tosi huono olo. jos ei ois kertonut sitä heti niin ois ne kyllä kohta kattonut ku juoksin vessaan joulupöydästä :) mummo ja ukki oli kanssa riemuissaan ja avaspa mummo konjakkipullonkin :) äiti sai sit soittaa myös siskoilleen ja kertoa heille. eli koko suku tietää jo. nyt alkaa huominen ultra jännittää.
 
Miehelle annoin vaan testin käteen ja sanoin kato tota. Ties heti, et mitä ne viivat siinä tarkotti. Sit oon kertonu mun siskolle ihan kasvotusten ja yhdelle mun kaverille. Muille ei meinata ees kertoa. Saa tietää sit kun arvaavat.
 
Ensimmäisen testin tein joulupäivänä. "Varmuuden vuoksi" ;D Kun illaksi oltiin menossa äitini luokse jouluruoalle. Että voinko viiniä ottaa. Pillerit on jätetty joskus lokakuun lopulla(?) pois ja en osannut odottaa plussaa. Luulin jälleen tehneeni perus varmistustestin, niinkuin muutamaa päivää aiemmin uteliaisuuttani. Hetken jo mielessäni ajattelin että hih, olisko vähän hassua jos siihen tuliskin se viiva. Ja ei juukeli, se tuli :D heeentoinen, mutta viiva! Samantien makkariin ja takaisin peiton alle kullan kainaloon, testi vielä tyynyn alle. Juteltiin niitä ja näitä ja sit sanoin, et mulla on sulle vielä yksi pieni, vähän epävarma, mutta ihana joululahja <3 Siinä sitä sitten yhdessä ihmeteltiin :) Pitkään. Ja täytyy myöntää, että pitkin päivää tuli usein sitä ihmeteltyä.
Vkl sitten tehtiin kahdella eri testillä, toinen tuommoinen perus viivatesti  ja toinen clear bluen digitesti. Viiva oli vahvempi ja hyvin pian digiin tuli teksti pregnant ja 2-3 weeks :)

Kellekkään emme ole vielä kertoneet, mutta jos nyt maanantain lääkärikäynnillä selviää, että kaikki on niinkuin pitääkin, niin varmasti alamme valmistautumaan kertomiseen. Olen sisaruksistani ensimmäinen joka saisi lapsen, joten innostuin ostamaan netistä sisaruksilleni ja vanhemmilleni paidat. Niissä lukee First Time Grandpa ja F T Grandma. Favourite uncle ja Greatest Aunt :) Ajattelin, että jos nyt tämä ei jostain syystä onnistu niin sitten paidat kaappiin odottamaan. Olin kyllä vähän malttamaton nuiden paitojen suhteen...:)
 
Meillä tietää tulevasta vauvasta minä, mieheni ja molempien äidit. 
Tällä hetkellä menossa 8+3. Meillä on ennestään jo lapsi, 7-vuotias esikoinen.
Kysyisinkin, että missä vaiheessa ja miten olette kertoneet esikoiselle? 

 
Meillä tästä ei vielä tiedä muut kuin minä ja mies. En viimeksikään kenellekään kertonut, ennen kuin 12 viikkoa oli takana, enkä aio nytkään. Sen verran varovainen olen. :) Sitten varmaan laitetaan tekstiviestiä isovanhemmille, äidin hössöttävää innostusta en varmaan puhelimessakaan kestäisi heti silloin kuunnella. :D Kavereille olen ajatellut kertoa sitten, kun taas nähdään. Mukavampi heille kertoa kasvotusten. Työkaverit saavat sitten huomata, kun alkaa maha erottua. Sitä ei voi tietää, milloin se on. Ja tallilla varmaan kerron taas sen 12 viikon täytyttyä, ellei ole aikaisemmin aihetta. Sen takia kerron siellä, että tietävät, jos en ihan kaikkia ohjeita aina loppuun asti tunnilla noudata ja osaavat katsoa ne ratsutkin vähän sen mukaan.

Mags: Meillähän tuo esikoinen täyttää vasta kaksi vuotta, joten ei tietysti niin paljon vielä ymmärrä kuin teidän lapsi. Mutta itse olen ajatellut kertoa sitten, kun maha erottuu. Ajattelin, että pienen on ehkä sen kautta helpompi asia ymmärtääkin: äidin mahassa kasvaa joku. Senkään takia en halua kovin aikaisin kertoa, jos jotain sattuisikin, ja vauva menetettäisiin. Sitten pitäisi pienelle selittää vielä sekin, miksei sitä vauvaa sittenkään tule. Varmaan isommankin lapsen kanssa odottaisin sinne asti, että ollaan turvallisemmilla viikoilla, ellei nyt olo olisi esim. niin huono, että se vaatisi jotain selitystä.
 
Kesken työpäivän soitin miehelle että istutko? Ihan sitä vaan että oon raskaana....siitä sitten hän tuli kotiin ihmeteltiin ja pari ilon kyyneltä tirautettiin. Tajusin olevani raskaana koska voin niin huonosti. Töissä piti kertoa koska jäin sairaslomalle oksentamisen takia ja oikeestaan kaikki sai tietää viimeistään siinävaiheessa kun mikään ei pysynyt sisällä kolmatta viikkoa...oli vähän huono selittää noroa tai vatsatautia... Kaikille jotka tietää eli lähisuku tärkeät ystävät ollaan sanotu että kaikki on vielä mahdollista joten mennään nyt ihan rauhassa. Toisaalta ois ollut kivempi päästä sen maagisen 12 vko yli mutta...nyt mentiin näin.
 
Raskaustesti tehtiin yhdessä miehen kanssa.
Isovanhemmille ja sisaruksille kerrottiin jouluna.
Kummankin vanhemmille annettiin pieni rasia, jonka sisälle laitettiin tutti
ja korttiin laitettiin meidän lisäksi myös maininta pikkusesta.
 
Takaisin
Top