Miten ja milloin kerrotte raskaudesta?

Kävin tänään ostamassa toiselle mummulle Kudo vauvalle kirja kun hän on himokutoja, tulevalle ukille pitäisi miettiä vielä ja toiselle mummulle. Käytännössä ajateltiin antaa isänpäivälahjan viikkoa ennen kun ollaan heillä käymässä ja samalla mummu saa joululahjan ennakkoon kun löydettiin ”jotain niin siistiä”. Sitten seuraillaan milloin alkaa raksuttaa, että isovanhemmuus odottaa.
Ajateltiin kertoa vähän etuajassa, kun on yhteinen reissu tulossa parin kk päästä.
 
Parhaille ystäville kerroin heti, tiesivät jo yrittämisestä joten halusin heti jakaa iloisen uutisen :happy:
Omille vanhemmille en sitten tiedä miten kertoa. Oma äiti sanoi viime näkemisellä, että mitä ikinä teet, niin älä ainakaan vauvoja. Koin tämän tosi loukkaavana, koska olen aina itse hoitanut omat lapseni, joten se ei ole mummolta pois oli sitten yksi tai neljä lastenlasta :shifty:
 
Olemme kertoneet omalle ja miehen äidille. Lisäksi olen kertonut läheisimmille ystäville. Toivon että vaikka joutuisimme kohtaamaan surun saamme myös heiltä tukea. Laajasti uskaltautunemme kertomaan vasta joskus nt ultran jälkeen tai jopa myöhemmin.
 
Aiomme kertoa nt-ultran jälkeen. Tosin yhdet pikkujoulut olisi tuloillaan ennen ultraa, niin saa nähdä "jäänkö kiinni" siellä... :pompus:
 
Päätettiin miehen kanssa, että ei kerrota kellekkään ennen ultraa (viikolla 12). Olisi ollut isänpäiväksi hauska keksiä joku juttu ”vaarille”, kun molempien isistä tulee isoisä ensimmäistä kertaa, mutta isänpäivä pari viikkoa ennen ultraa :sour:
 
Ei kerrota vielä pitkään aikaan, jos vaan pysyn oireettomana. Ehkä nt-ultran jälkeen olisi kiva ilmoittaa kuvan kera.
 
Oltiin miehen vanhempien luona viikonloppu ja eilen oli pakko sitten paljastaa, mikä on tilanne. Siellä on viikonloppusin tapana juoda viiniä ruoan kanssa, saunassa olutta jne. Koettiin helpommaksi kertoa kuin peitellä ja kasvattaa kummastusta, kun en sitten koskekaan mihinkäön. Reaktio oli aivan mahtava. Kyseessä on heidän ensimmäinen lastenlapsensa ja pähkinöiksihän he menivät!

Mun vanhemmat saavat kuulla seuraavina, kun siellä mennään viikon kuluttua käymään, mutta muuten pyritään pitämään kiinni siitä ensimmäisestä kolmanneksesta!
 
Mä kerroin heti miehen jälkeen omille vanhemmilleni, koska he ovat myös minun tukena, jos asiat ei menekään niin kuin toivon!

Ekan keskenmenon tullessa kerroin vanhemmilleni vasta siinä vaiheessa, kun keskenmeno oli jo varma ja sen jälkeen päätin kertoa heille aina heti. Äitini on myös ollut jo useamman kerran mun tukena ultrassa, kun mies ei ole päässyt. :Heartred
 
Yhdellä mun kaverilla on kans ollut menkat kateissa reippaan viikon ajan, joten luonnollisesti hän on kartalla tästä meidän tilanteesta. Ollaan jo vuosia sitten naureskeltu, että olisi ihanaa mammailla yhdessä. Meidän esikoiset syntyikin aika lähekkäin, joten olisi kyl mahtavaa, jos nämä pikkukakkosetkin tulisivat.

En myöskään malttanut pitää salaisuutta piilossa mun siskoilta. Loput lähipiiristä ja ystävistä saa luvan odottaa, kunnes ollaan ns. turvallisilla vesillä.
 
Ei olla vielä kerrottu kenellekään. Ihanin olisi paljastaa jouluaattona kun käymme molempien perheiden luona. Voi kyllä olla tämmöisenä lörppönä vaikea pitää salaisuutta etenkin omalta äidiltä :oops:
 
Oi joku tuolla alkupäässä ketjua oli keksinyt, että isänpäivänä voisi kertoa isoisille. Voisin itsekin silloin omalle isälleni vaikka korttiin kirjoittaa että t: esikoinen ja toukka tai jotain muuta mistä tajuaisi . Mies ei varmasti vielä silloin halua kertoa, viimeksikään ei olisi halunnut kertoa kuin puolessa välissä ja omalle mummolleen kertoi vasta kun vauva syntyi :rolleyes:
Mutta ehkä tästä täytyy aiemmin kertoa , ehkä ennen nt-ultraa haluaisin kertoa.
Töissä jouduin pomolle kertomaan , kun olin viime viikolla pahoinvoinnin takia sairaslomalla. Ja yksi työkaveri oli tajunnut , kun olin pois enkä sanonut mitään kun yövuorosta jäin heti salkulle.
Pari ystävää tietää , kun ovat tienneet yrityksestä niin tuntui luonnolliselta kertoa.
 
Yhdelle työkaverille olen kertonut, heillä kans yritys päällä. Esimiehelle aion kertoa varhaisultran jälkeen jos tuolla kyydissä joku on. Ehkä omille ystäville kerron myös silloin koska tässä taannoin oli puhetta että yritetään. Sukulaisille kerrotaan vasta np-ultran jälkeen, tosin pyhäinpäivänä ollaan vissiin menossa miehen vanhempien luo syömään ja siellä yleensä kyllä viiniä tarjotaan, hmm :nailbiting:
 
Mä laskeskelin, että nt-ultra on vähän ennen joulua todennäköisesti eli sen jälkeen voidaan kertoa. Ollaan antamassa molemmille isovanhemmille joululahjaksi valokuvakalenteri heidän ensimmäisestä lapsenlapsestaan. Meinattiin, että mitä jos sinne täydennettäisiin valmiiksi läheisten syntymäpäivät ja sit merkkais tulokkaan lasketun ajan kans. Selaavat kuitenkin kaikki poseeraukset silloin jouluaattona, niin ehkä tämmöinen uusi merkintä kesäkuussa kiinnittäisi huomion, koska kenelläkään muulla ei ole merkkipäivää siinä kuussa. Oisko ihan tyhmä idea?
 
Muokattu viimeksi:
Hei vaan kaikille. Kirjoittelen ensi kertaa :smiley-ashamed005 Pohjustan tarinaa vähän sillä, että kuukautisista laskettuna nyt pitäisi olla 10+1, mutta tämän viikon ultran jälkeen viikot onkin 6+4... Kahden viikon päästä on uusintaultra ja tarkistetaan että vieläkö alkio kasvaa.

Alunperin meidän ajatus oli kertoa isänpäivänä. Viikkoja olis ollu 12 juuri silloin. Nyt kuitenkin jos kaikki on hyvin niin olis kiva venyttää ehkä ihan jouluun saakka, mutta tuskin ensimmäisessä raskaudessa malttaa :angel7 Pomo tietää pahoinvoinnin takia ja paras kaveri. Muille haluaisimme kertoa vasta kun ollaan turvallisemmalla vesillä.
 
Testin tekopäivänä soitin mun pikkusiskolle ja kerroin heti samoin miehelle. Esikoinen ja mun äiti ei vielä tiedä asiasta, ootan ainakin sinne rv 12.
 
Kerrottiin vanhemmille eilen ekan neuvolan jälkeen, ihan soitettiin (omat asuu useamman sadan kilometrin päässä) ja mies oli sitä mieltä, että soittaa, kun hänen mielestään anoppi hössöttää liikaa uutisen kuultuaan. Meinattiin ainakin NT ultraan, joka on 21.11. pitää vain vanhemmat ja miehen sisarukset piirisssä tää tieto.
 
Ollaan kerrottu läheisimmille ystäville, osa jo odotuksessa mukana ja tuntu luonnolliselta kertoa, et nyt tärpännyt. Varhaisultran jälkeen varmaan kerrotaan vanhemmille. Tuntuu, että inhottavalta salailla yhtään mitään tai varsinki jos joutuu valehtelemaan. Toisaalta, jos tulee keskenmeno uskon läheisten huomaavan sen musta joka tapauksessa. Koitetaan kuitenkin pitää ihan lähipiirin tietoisessa ehkä rakenneultraan asti☺️
Kiva lukea muiden ajatuksia aiheesta, joka on paljon mietityttänyt.
 
Takaisin
Top