Miten ja koska kerrotte raskaudesta muille?

Itekki oon kirjoittamassa parin viikon päästä määräaikaista työsopimusta koko ensi vuodeksi. Paikka on siis jo sovittu. En vielä kyllä ajatellut mitään kertoa. Odotan rauhassa ainakin sinne viikolle 12, ellei mua löyde oksentamasta johonkin roskikseen. Neuvola-ajat saan kyllä varmasti hoidettua salassa työajan ulkopuolella, koska on niin joustava työaika. :D

Puolison kanssa ajateltiin että ei kerrota ainakaan ennen varhaisultraa. Edellinen raskaus meni kesken keväällä ja jouduin silloin pitkälle saikulle, (ja monelle oli pakko kertoa) joten varmasti moni osaa katsoa "sillä silmällä". Toivottavasti pahoinvointi ja muut mahdolliset oireet pysyvät siedettävinä ainakin siihen saakka🤞

Vain puoliso tietää tällä hetkellä. Yhdelle ystävälle kerron, joka nyt tietää muutenkin kaikista meidän keskenmenoista, niin on sitten joku jonka kanssa puhua, jos tämäkin taas keskeytyy.. Omalle perheelle, joka asuu lähellä kerron, jos tarttetaan lasten vahtia, kauempana asuville isovanhemmille vasta myöhemmin, jos sinne asti päästään.

Me tavallaan "jouduttiin" kertomaan viime raskaudesta jo tosi alussa aika monelle koska siinä alkuun osui juhlia joissa olisi asia paljastunut heti 😅ja sen myötä kummankin perheet tiesti ja heille toki myös keskenmenosta kerrottiin. Ja nyt oli ihan yleisessä tiedossa että heti uusi yritys, ja tässäkin nyt oli reissua ja yhdet häät joten taas sama homma että olis heti suurelle osalle perheenjäsenistä heti paljastunut niin tässä jo kummankin perheet tietää jo, kerrottiin että on tärpännyt mutta ei innostuta kun ei tiedä miten käy. Ja itselle vähemmän stressaavaa on se että ns kaikki läheisimmät tietää, en jaksa mistään salailusta ottaa mitään paineita.

kerroin heti miehelle, siskolle ja neljälle ystävälle. tulossa lähiviikkoina sovittuja illanviettoja, joissa paljastan kyllä ilouutiset vaikka ihan alussa mennäänkin. oon kertonu avoimesti myös meidän lapsettomuusvuosista/hoidoista jne joten tuntuu luonnolliselta jakaa tämäkin. porukoille ja töihin kertominen "jännittää" enemmän, että koska ja miten...

Ajattelin, että läheisille ihmisille voisi kertoa joskus syntymäpäiväni aikoihin, eli noin viikon 16 paikkeilla. Vieraammille sitten vasta puolivälin jälkeen. Mies saa kyllä halutessaan kertoa yksittäisille kavereilleen aiemminkin.

Ollaan miehen kanssa sovittu, että nyt kerrotaan sellaisille ihmisille, joiden kanssa haluaisi jakaa myös mahdollisen keskenmenon. Itselläni on kaksi tällaista kaveria, jotka molemmat tapaan parin viikon sisään. Kerron silloin sitten kasvokkain.
Oma äitini on kova juoruamaan, joten hänelle kerron vasta turvallisemmilla viikoilla. Isä kuulee tällaiset asiat mieluiten vasta yhtä aikaa äitini kanssa. Myös rakas mummuni olisi kova juoruamaan, mutta hän juoruaa enää lähinnä isälleni. Täytyy kuitenkin pantata kertomista myös hänelle.
Mutta sitten kun kerron, niin aion sanoa ihan vain suoraan. Meidän suvussa arvostetaan suoraa puhetta ja se on itsellenikin helpointa.
Mies saa sitten kertoa itse haluamallaan tavalla omille sukulaisilleen. He ovat kovia hössöttämään vauvoista ja raskaudesta. Ja kun oma pääni ei viime raskaudessa sellaista kestänyt, niin nyt on sovittu, että pidän heihin vähän etäisyyttä siitä lähtien, kun tietävät.

Yritän täällä epätoivon vimmalla saada noi 30 viestiä täyteen, joten vastataan nyt tähänkin! :tears:

Tästä odotuksesta tietää tällä hetkellä mun ja miehen lisäksi molempien äidit, meidän lapset sekä 3 mun hyvää ystävää.

Muille kerrotaan todennäköisesti sitten ensimmäisen ultran jälkeen. Edellisten lasten kohdalla ei olla laitettu someen mitään ennen vauvan syntymää, mutta nyt sanoin miehelle, että kun kerta tähän vielä ryhdyttiin, niin nyt päivittelen someen niin halutessani ja rakenneultrassa haluan tietää kumpi masussa pötköttelee.

Me nähdään mun vanhempia ensi viikonloppuna ja luulen, että on vain kerrottava, koska todennäköisesti joudun kieltäytymään noin 10 min sisään jostain sellaisesta, mitä normaalisti syön tai juon 😅 En muuten kertoisi näin alkuvaiheessa, mutta en oikein osaa ryhtyä kiertelemään ja kaartelemaankaan asian ympärillä. Mielellään olisin odottanut ainakin varhaisultran yli; sit taas toisaalta nyt on tuntunut tosi tyhmältä, kun puhelimessa kysytään, mitä meille kuuluu, niin vastata vaan että eipä tänne ihmeempiä, töitä ja töitä 😂 eli olen useampaa mieltä samaan aikaan.

Toistaiseksi me ei olla kerrottu kuin yhdelle ystäväpariskunnalle. Heistä toinen on läheisin ystäväni, jonka kanssa on tullut pohdittua hedelmällisyysasioita.

Jännä lukea kuinka erilaisia tapoja tämänkin suhteen ihmisillä on. 🤔

Ei olla kerrottu vielä kenellekään. Olen niin pitkään paasannut, ettei mua kiinnosta saada omia lapsia, että kukaan ei osaa arvata meidän edes yrittävän lasta. Puoliso oli sitä mieltä että vasta ultran jälkeen vois kertoa, hän haaveilee että kuvan lähettämällä tiedottais asiasta kuten varmaan leffoissa. 😊 ( Ihana kun hänellä on oma näkemys tähän) Mä pelkään että paljastun just jonkun ruuan välttelemisen vuoksi äidille tai ystäville. 😬

Me ollaan oltu toistaiseksi ihan hissukseen ja sovittu jo etukäteen, että vasta ultran jälkeen kerrotaan muutamille. Tosin hierojalle piti mainita asiasta, ettei ihan tuttuun tapaan napsauttele selän ja lonkan lukkoja auki. 🤭 Työpaikalla pitänee varoittaa pomoa ensimmäisenä, mutta työkavereille ajattelin infota siten, että merkkaan meidän paperiseen lomalistaan itselleni vapaata lasketusta ajasta eteenpäin ja odotan kuka huomaa ensimmäisenä!

.. ja kerkesihän tässä mennäkin monta päivää eli tänään olimme lounastauolla pomopariskunnan kanssa ihan keskenämme niin eiköhän minulle tullut kunnon puheripuli ja läväytin asian esille hepulin kera.. 😅 Onneksi on ihana pariskunta kyseessä ja ovat tottuneet minun omituisuuksiini jo tässä vuosien varrella!

Tuntuu että mies on kertonut kaikille kavereilleen ja perheelleen. Itse parille kaverille ja perheelle. Nt jälkeen asiasta puhutaan julkisesti ja kerrotaan muillekkin 😄

Ei olla vielä kerrottu kellekään.edes lapset ei vielä tiedä, viikkoja 12+5. Varmaan viikonloppuna lapsille ja siitä pikkuhiljaa muille.

Mun oli ihan hirveen vaikee olla kertomatta HETI kaikille, kun olin ite niin tohkeissani. Molempien sisarukset, äidit ja muutama kaveri tiesi siis jo tosi alusta asti. Viime pe oli NT-ultra ja kun siellä oli kaikki hyvin, niin uskalsin sit päivittää someenkin, eli nyt aika lailla kaikki tutut tietää. 😄

Takaisin