Miten järjestää, ettei koululainen olisi paljon yksin kesälomallaan?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Joutuuko teillä koululainen olemaan paljon yksin kesällä, kun vanhemmat töissä? Millaisia järjestelyitä olette tehneet?
 
Ainakin pääkaupunkiseudulla on paljon erilaisia viikon tai parin pituisia päiväleirejä koululaisille, moni tuttuni käyttää niitä. Meillä ei vielä ole tarvetta, mutta ensin vuonna sitten.

Esim. yhden kaverini lapset oppivat hyvän uimataidon yhdessä kesässä, kun olivat kolme viikkoa uimaleirillä, siis altaassa 8 tuntia päivässä.
 
Junaan ostettu sarjalippu niin tokaluokkalainen pääsee päivällä mummolaan halutessaan (50km päässä, mutta helppo matka). Mummo kotona koko kesän oman ekaluokkalaisensa kanssa.
Myös lapsen kavereiden perheiden kanssa päiviä katsottu yhdessä että milloin kavereita olisi saatavilla.
Myös työpaikalleni (julkinen ulkoilualue) saa mukaan tulla jos haluaa.
Oma epäilys on että vähintään joka toinen viikko tulee pienempien sisarusten takia sairaslomia kuten tähänkin saakka, joten eipä tuo nyt välttämättä joudu onneksi niin kauaa yksin olemaan.
 
Mies on iltavuorossa joka toisen viikon silloin joutuvat oleen pari tuntia keskenään ja sitten mun äite lupautui tulla katsoon isompien lasten perään aamuvuoro viikoilla. Onneksi on äite jo eläkkeellä.
 
Aikanaan esikoinen ekaluokkalainen oli päiväleirillä kesäloman kaks ekaa viikkoa (keskimmäinen vielä silloin päiväkodissa). Sitten on isovanhemmat hoitaneet myös paljon. Keskimmäisen ollessa ekaluokkalainen olin opintovapaalla ja mulla oli pitkät kesälomat. Viimeiset pari kesää ovat onneksi pärjänneet jo omillaankin. 😊
 
Onneksi meillä ei ole vielä ajankohtaista. Mutta stressaa todella, ei meillä ole oikein ole suunnitelmaa, että mitä ihmettä tehdään kun kerran ollaan vuorotöissä ja lomatoiveet ei mene läpi välttämättä. Luojan kiitos on aikaa vielä, voi vaikka sitten miettiä muuttoa (lähemmäs tukiverkkoja) tarvittaessa. Hyviä vinkkejä, esimerkiksi joku leiri voisi pelastaa paljon!
 
Täällä on tosi huonosti mitään leirejä tai kerhoja kesäksi. Leirit oli parin päivän mittaisia ja päivät alkoi muistaakseni klo 9 aikaan eli pitäisi kesken työpäivän viedä lasta aina jonnekin. Meinasin meinaan hakea kesätöitä, mutta se sitten jäi juuri tämän takia, kun 7v olisi joutunut olla kotona yksin klo 6:30-16...

Joku sitten ehdotti minulle, että otan maksua vastaan toisten koululaisia päiväksi hoitoon 😁 ei hullumpi idea...
 
Minä toivon pystyväni aikanaan pitämään hänet mukana työpaikalla, mikäli en tee töitä kotoa käsin. Kummisetä haluaa viettää pojan kans aikaa, niinpä poika pääsee sinne aikananaan yökylään ja ehkäpä silloin koulujen loma-aikaan useammaksikin päiväksi vierailulle. Hän haluaa touhuta pojan kans paljon "miesten" juttuja, joten voivat olla myös meillä mikäli minulla olis pidempiä työmatkoja.
 
Takaisin
Top