Miten hankit marjasi?

Miten hankit marjasi?

• Poimin itse

Äänet: 12 66.7%
  • Sukulainen/tuttava poimii

Äänet: 4 22.2%
  • Ostan kojusta/torimyyjältä

Äänet: 9 50.0%
  • Ostan kaupasta

Äänet: 6 33.3%

• Kaikki äänestäjät
    18

Selah

Luottohahmo langoilla
Helmikuiset 2024
Syyskuiset 2026
Nyt uutisoidaan, että tänävuonna marjat jäävät metsään. Aloin miettiä miten yleistä on ostaa marjat toisen poimimana vs poimia ne itse. Saa valita kaksi yleisintä hankintatapaa.

En ole varmaan ikinä ostanut torimyyjältä, tai niiltä kaupan oven edessä myyviltä. Kaupasta olen joskus ostanut tuoremansikoita tai ulkomailla asuessani myös pakasteita.

Pääosin marjat on itsepoimittuja tai äidin poimimia. Meillä on pieni pakastin niin saatan käydä äitin kanssa yhdessä poimimassa heille enemmän, ja sitten vuoden mittaan rokotan häneltä yksittäisiä määriä. Mansikat meinaa aina unohtua käydä poimimassa kun viljelmien sato on niin kausittaista.

Meillä käytetään pääosin mustikoita ja herukoita aamupuuroon. Satunnaisesti teen marjapiirakan. Nyt taitaa tulla itsellä aika marjaton vuosi kun asutaan kauempana kupungissa. Vanhemmilla käydessä sitten aina tankkaan koko marjavalikoimaa vähän joka muodossa.

Mansikat kojusta, mustikat itse keräämällä metsästä. Vihaan kyllä sitä mustikoiden siivoamista, mutta tulee sen verta halvemmaksi, ku ostaa valmiina.😅

Vauvavuosina kerätyt marjat on tullut sukulaisten tuomina. Tänä vuonna voisi koittaa taas mustikkaan keretä itsekin. Vatut olen kerännyt itse, se kun oli mainiota kantoliinahommaa 💕 Mansikat haetaan viljelijäkaverin tilamyynnistä ☺️ syömämansikkaa myös pitkin kautta ostetaan kaupan edustan marjakojusta.

Äitini on todella kova keräämään mustikoita, pitää huolen että heidän oma ja meidän kolmen tyttären perheiden pakastimet on täynnä mustikkaa. Mustikat ovat omia lemppareitani, joten yleensä meiltä ei juuri muuta pakastimesta löydy. Toissa vuonna kuitenkin käytiin miehen kanssa keräämässä mansikkaa suoraan tilalta, oli nopeaa ja varmaan ainakin puolet halvempaa kuin ostaa valmiiksi kerättyä. Tänä vuonna kun vauva on pieni, niin on mietitty josko kuitenkin ostaisi mansikat. Pakastemarjoja tulee ostettua todella vähän, ainoastaan puolukkaa jos tekee vispipuuroa.

Enimmäkseen kerään marjat suoraan suuhun. Pakkasesta ei tee ikinä mieli syödä marjoja, kumma juttu. Käytän niitä sitten juomien jäähdyttämiseen ja heitän juomisen jälkeen pois. 🫣
Torikojusta ostan kerran kesässä mansikoita. Tänä vuonna rasia maksoi kympin.

Suurimman osan ostan, Lidlistä pensasmustikoita ja vadelmia ympäri vuoden, kesällä kaupoista tai torikojuista mansikkaa lähinnä, joskus vadelmaa. Omasta pihasta tulee litra tai pari punaviinimarjaa kesän leipomuksiin ja ihan vaan puskasta syöntiin. Lisäksi mustaviinimarjaa vähemmän, muutama mansikka ja jokunen pensasmustikka omasta puskasta. Mustikoita saatan kerätä joitakin litroja lähimetsistä, kyllä niitä löytyy tästä Espoon taajamasta, vaikka välillä joku on ehtinyt parturoida mätästä teholla 😅 yhtään tuttavaa tai sukulaista ei oo kuka keräis (ylimääräistä).

Takaisin