Miten aiotte kertoa raskaudesta muille?

himynameis

Jostain jotain jo tietävä
Tammikuiset 2024
Oletteko suunnitelleet kuinka kertoa raskaudesta esimerkiksi tuleville isovanhemmille tai kummeille? Tai kuinka olette kertoneet aikasemmista raskauksista?
Näitä on aina kiva lukea ja miettiä, miten itse tän toteuttaa kun aika on oikea :smiling-eyes:
 
Teinit tietää, kuopus päiväkoti-ikäinen ja kerron vasta ultran jälkeen. Lörpöttää muuten jokaiselle vastaantulijalle, enkä halua näin alussa ylimääräisten tietävän mitään 😁 Isovanhemmille varmaan menee tieto ihan vaan facen kautta, samalla, kun ilmoitus kavereillekin.
Mä oon ehkä tylsä, enkä jaksa miettiä mitään hienoja juttuja, miten ilmoittaa 😊
 
Teinit tietää, kuopus päiväkoti-ikäinen ja kerron vasta ultran jälkeen. Lörpöttää muuten jokaiselle vastaantulijalle, enkä halua näin alussa ylimääräisten tietävän mitään 😁 Isovanhemmille varmaan menee tieto ihan vaan facen kautta, samalla, kun ilmoitus kavereillekin.
Mä oon ehkä tylsä, enkä jaksa miettiä mitään hienoja juttuja, miten ilmoittaa 😊
Hahah, varmasti tuon ikäsen kanssa saa olla vähän varuillaan :Grinning Face:
Mä haluaisin ainakin tuleville isovanhemmille keksiä jotain spessua, mutta saa nähdä mitä se sit lopulta on. 🤭 Tiedetään et anoppi ainakin odottaa jo tosi kovasti, niin erityisesti hänelle ois kiva keksiä joku hauska juttu.
 
Mä haluan myös omille vanhemmilleni eli tuleville isovanhemmille keksiä jotain spessua. :) Tulee olemaan heidän ensimmäinen lapsenlapsi, joten tiedän, että odottavat kuin kuuta nousevaa.

Tällä hetkellä vain minä ja mieheni tiedetään. Vasta niin alussa, 4+2, että en jotenkin itse vieläkään sisäistä/usko tähän ja tosi realistinen mieli. Varmaan odotan varhaisultraan, ennen kuin kerrotaan tuleville isovanhemmille tai kellekään muulle.

Suuremmin haluaisin kertoa vasta rakenneultran jälkeen, mutta toki mieli voi muuttua, jos ensimmäiset ultrat ja seulonnat jne menevät hyvin.

Mulla on ikää jo 39 vuotta, joten olen ihan läpeensä realistisella asenteella liikenteessä, niin korkeat on riskikertoimet keskenmenon ja muun ikävän suhteen. :sad-face:
 
Tästä kolmosesta ei vielä ole kerrottu muille kun mun äidille siitä syystä että olisi sitten edes yksi ihminen kelle jakaa tätä alkumatkaa, kävi miten kävi. Muille keksitään jotakin spessua sitten myöhemmin kun riskiviikot ovat ohi 💞
 
Tästä kolmosesta ei vielä ole kerrottu muille kun mun äidille siitä syystä että olisi sitten edes yksi ihminen kelle jakaa tätä alkumatkaa, kävi miten kävi. Muille keksitään jotakin spessua sitten myöhemmin kun riskiviikot ovat ohi 💞
Ummikkoja täällä kyselen, että milloin mielestäsi riskiviikot ovat ohi? 😊
 
Ummikkoja täällä kyselen, että milloin mielestäsi riskiviikot ovat ohi? 😊
12-13 viikon tiimoilla riski keskenmenoon laskee roimasti, jolloin ainakin itse koen olevani raskauden kanssa "turvallisimmilla" vesillä. Periaatteesa kun ensimmäinen raskauskolmannes on ohi 😊
 
Jotain spessua olisi kiva keksiä. On vielä ensimmäinen lapsenlapsi. Sääli kun alkuraskauden ultra on vasta ensi viikolla. Muuten voisi äitienpäivänä yllättää ultrakuvalla. Uskaltaisikohan kertoa ennen sitä ultraa. Ois aika ihana vaikka äitienpäiväkorttiin kirjoittaa jotain mummosta. 😁
 
Jotain spessua olisi kiva keksiä. On vielä ensimmäinen lapsenlapsi. Sääli kun alkuraskauden ultra on vasta ensi viikolla. Muuten voisi äitienpäivänä yllättää ultrakuvalla. Uskaltaisikohan kertoa ennen sitä ultraa. Ois aika ihana vaikka äitienpäiväkorttiin kirjoittaa jotain mummosta. 😁
Voi vitsit kun oon miettinyt kans tuota samaa että olis niin ihana kertoa äitienpäivänä tulevalle mummolle, mutta samaan aikaan pelottaa jos kaikki ei meekkään odotusten mukaan…
 
Itse meinaan myös kertoa äitienpäivänä, mietin pitkään kerronko äitienpäivänä vai varhaisultran jälkeen mutta ultraan vielä kaksi viikkoa niin ehkä vain kerron jo nyt 😊 kävi miten kävi
 
Mä aattelin kertoa äitienpäivänä äitille, vaikka silloin vasta 5+2! Kerroin kemiallisestakin, niin pystyisin kertomaan jos tääkin menis kesken.
Muille todnäk riskiviikkojen jälkeen. Toisille isovanhemmille oon miettinyt niitä Kerro minulle -kirjoja. 🥰
 
Meillä muutamat lähimmät ystävät tietää, isovanhemmat tai muutkaan sukulaiset ei vielä. Ajatuksena olis kertoa sitten nt- ultran jälkeen. Meillä on jo kaks isompaa lasta ja ajattelin että olis kiva et kuvais esim heistä videon ja näyttävät sitten sitä ultrakuvaa siinä tm. Täytyy vielä pohtia :)
 
Mulla on samantyyppinen tilanne kuin Madeleine 83:lla, ikää 36v. ja vauva olisi ensimmäinen lapsenlapsi molemmilla puolin sukua. Omasta äidistäni tiedän, että uutisen kuullessaan sekoaisi onnesta täysin, mutta itsellä myös hyvin realistinen suhtautuminen tähän asiaan ja todennäköisesti odotan ensimmäiseen ultraan, jos sinne asti selviää että näkee onko kaikki kunnossa. On myös vielä niin epätodellinen olo koko raskaudesta, että pitää vähän sulatella ja katsoa kuinka tämä etenee ennen kuin kertoo eteenpäin.
 
Hieman tätä pyöritellyt, alkuun ajatus äitienpäivästä tuntui hyvältä yllättää oma äiti, mutta kun ei ole esikoinen kyseessä ja vielä niin alussa tätä matkaa, että varmaan joskus kesällä myöhemmin tulee kerrottua sitten. Muutama ystävä tietää, lähinnä että voi jonkun kanssa jakaa ajatuksia.
 
Jotain spessua olisi kiva keksiä. On vielä ensimmäinen lapsenlapsi. Sääli kun alkuraskauden ultra on vasta ensi viikolla. Muuten voisi äitienpäivänä yllättää ultrakuvalla. Uskaltaisikohan kertoa ennen sitä ultraa. Ois aika ihana vaikka äitienpäiväkorttiin kirjoittaa jotain mummosta. 😁
Äitienpäivä olis ollut ihan täydellinen hetki kertoa myös mun mielestä! Oon pohtinyt, jos appivanhemmille ostaisi sen Kunnaksen Isovanhempien kirjan, niin äitienpäivänä olis ollut myös hyvä syy viedä lahja 🤭
 
Mäkin olen nyt inspiroitunut teidän muiden ajatuksista kertoa äitienpäivänä tuleville isovanhemmille. :smiling face with heart-eyes: Oishan se aika spesiaali lahja. Olen kertonut meidän äidille avoimesti, että ollaan annettu vauvalle mahdollisuus tulla, oliskin pitänyt tajuta jo silloin kysyä, että mitä hän preferoi: että saisi kuulla heti vai kun edes varhaisultrassa käyty. Mut jotenkin uumoilen, että kyllä hän haluais tietää heti ja sitten olla myös tukena, jos homma keskeytyykin.

Olen yrittänyt näissä omissa realistisissa tunnelmissani aina myös muistutella itseäni psykologi Ilona Rauhalan instassa taannoin näkemästäni mietteestä:

Mitä jos
  • asiat sujuvatkin hyvin
  • mitään pahaa ei tapahdu
 
Takaisin
Top