mitäs sitä oikein ei söisi?

hildamaija

Vauhtiin päässyt keskustelija
Vertailin suomen ja ruotsin raskausaikana vältettävien elintarvikkeiden listaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilla ja Livsmedelsverketin sivuilla.

Ruotsissa ei missään lue tai kukaan ei sano että pitäis välttää pellanvansiemeniä (niitä onkin täällä ihan joka leivässä koska täysjyväleivät on täällä nyt tosi in!), inkivääriä tai keinotekoisia makeutusaineita kuten aspartaamia tms lisäaineita. Päinvastoin, ekan raskauden aikana pakollisella vanhempainvalistusluennolla kätilö kehotti juomaan virvoitusjuomien sijaan niiden light-versioita, ja niissähän sitä vasta onkin aspartaamia sun muuta keinotekoista.

Huh-huijaa.

Ei silti että joisin light-juomia tai söisin pellavansiemenrouhetta, mutta on aika yllättävää miten tarkka lista suomessa on verrattuna ruotsin ylimalkaiseen listaan:
syö näitä ja näita kaloja, älä käytä gingseng-tuotteita äläkä alkoholia, ja energiajuomissakin saattaa olla kofeiinia.
Lisäksi kehotetaan syömään kevyttuotteita kuten kevytmargariinia, kevytjogurttia ja kevytmaitoa.
Suomessa sanotaa: "Jodin liikasaanti on haitallista kilpirauhasen toiminnalle ja sikiön kasvulle". Ruotsissa taas: "Tarvitset jodia kun olet raskaana. Käytä jodilla rikastettua suolaa, mutta älä suolaa liikaa."


Kai sitä pitää mennä kultaista keskitietäm syödä kohtuudella ja välttää kaikkea vältettävää.

Jos foorumilla on odottajia tai kokemuksia muista maista, olisi kiinnostavaa kuulla mitä missäkin suositellaan ja missä ruoka-aineissa ollaan/ei olla tarkkoja?
 
Ei täälläkään tarvitse keinotekoisia makeutusaineita sisältäviä tuotteita välttää, ainoastaan ne mitkä on makeutettu sakariinilla tai syklamaatilla. Mitä siitä inkäviiristä olen kuullut, niin lähinnä kielto koskee inkiväärivalmisteita, esim. ennen suositeltiin inkiväärikapseleita raskauspahoinvointiin. :) Aika jännä tuo jodi juttu kyllä... Itse menen aikalailla linjalla, puhdista, kuori, kypsennä... sitte tietty on ne jotkut mitä ei viitsi syödä, en halua turhia riskejäkään ottaa... mutta kukin tavallaan!
Odotanpa muuten innolla sushin syömistä taas! ja valmistujaisissani sain lahjaksi kolme pulloa kuohuviiniä (kerroin siellä suurimmalle osalle sukulaisista/kavereista vasta uutisen) mitkä myös odottavat kaapissa ;D
 
Hei mahtavaa, nyt mun ei tarvi tihrustaa leipien tuoteselosteista että onko niissä pellavansiemeniä vai ei (sitä tein nimittäin viime raskauden aikana) - kiitos särkynyt! :)
Täällä on myös täysin ok syödä sushia, kunhan kala on tuoretta eikä pakattuna kylmätiskillä. Ja minähän kyllä esikoista odottaessa sitä sushia söin, oikein luvan kanssa ja kamalissa himoissa tottakai, mutta kyllä sitä sitten aina jälkeenpäin mietin että olikohan se sittenkään fiksua. Eli enpäs tiiä, aina sitä alkaa epäilemään, vähän niinkuin silloin kun odottaessa join uutenavuotena alkoholitonta skumppaa ja siitäkin mulle tuli kamala morkkis, vaikka alkoholiprosentti oli tyyliin 0,1...hyvä vauva sieltä silti syntyi
Fanaattinen ei ehkä kannata olla mutta ihan oikeesti turhahan niitä riskejä on ottaa koska ei tässä nyt lopun elämää joudu sushi-homejuusto-alkoholi-inkiväärilakossa olemaan. Onneksi :)
 
Aspartaami on vielä toistaiseksi sallittujen listalla, mutta välttäkää ihmeessä sitä... Eäinkokeissakin osoitettu, (simpansseilla muistaakseni sekä rotta- ja hiiri) että ON haitallista ja etenkin raskaana oleville, sikiöön voi vaikuttaa jopa keskenmenoon asti. Aikuisten eläinten aivosta myös löydetty reikiämuodostelmaa aspartaamin annon jälkeen, toki isoilla annoksilla ne kokeet, mutta antaa aika hyvin suuntaa.
Alkoholi ei ole niin jyrkkä EI, nythän on useita uusia tutkimuksiakin jotka osoittaneet erikoisia tuloksia...jopa hämmentäviä. Esim. Briteissä olivat pientä alkoholiannosta rask.aikana nauttineiden äitien lapset todettu 7-vuotiaina matemaattisesti ja kielellisesti lahjakkaammiksi, kukn täysin absolutisteina olleiden lapset. Ei tietenkään kenenkään pidä väkisin rupee viinilasillista tms. silloin tällöin juomaan, mutta ei se vaarallista ole, jopa päinvastoin.
 
Nämä suositukset ja kielletyt listat ovat kyllä välillä tosi erilaisia eri maissa. Jenkeissä taitaa olla pahimmat fanaatikot kieltojen suhteen. Muistaakseni ystäväni kertoi, että siellä "kiellettyjen" lista on monta kymmentä sivua pitkä ja paljon oli tuotteita myös, mitä me täällä Suomessa "saamme syödä". Toisaalta esim. keski euroopassa alkoholin nauttiminen kohtuudella on ok esim. lasi viiniä ruokailun yhteydessä tai pihvi mediumina. Jossakin lasi punkkua silloin tällöin ruokailun kera saatetaan jopa pitää hyväksi lapselle. Mene ja tiedä :) Tuosta ruotsalaisäitien runsaasta sushin syömisestä olen myös kuullut, että sitä kyllä vedetään nassuun, kunhan on varmistettu että on tuoretta :) Eikä ole listeriaa sen enempää kuin täälläkään. Itse yritän mennä ns. kultaisella keskitiellä. En ole fanaattisesti katsonut, mitä suuhuni laitan. Saatan silloin tällöin saattanut juoda pinen lasin pukkua. Lista kuitenkin mielessä niin, ettei ole tullut mitään ylilyöntejä ruoan suhteen :) Esim. mätiä, jota rakastan yli kaiken, en ole syönyt lainakaan mutta raakaa kalaa (tuoretta, ei pakattu) kyllä syönyt. Pellavansiemeniä saataa olla moniviljaleivissä, mutta ei ne pienen määrät mitään haittaa, joten ei kannata panikoida. Suositukset koskevat lähihnnä suurina määrinä nautittuna.
 
Onko joku uskaltanut syödä sushia? Tiedän monia ja täälläkin oon lukenut, että tulevat mammat ovat syöneet sushia.. me ollaan tulossa suomeen perjantaina ja mieli tekee mennä samantien hanko sushiin :D Kai ne siellä ravintolassa rehellisesti kertovat jos heidän lohi on meille sopivaa syötävää...? Täällä espanjassa en koskaan uskaltaisi syödä sushia, kun en luota että paikalliset rehellisesti kertovat miten kala on säilötty...

Mä oon jättänyt ruokavaliosta pois ilmakuivatun kinkun, veriset pihvit, maksapateet ja teen (join aikaisemmin litrakaupalla kaikkea mahdollista teetä...). Sitten on paljon tuotteita jotka ovat jääneet pois ällötysten takia :)

Suomessa meinaan syödä pastaa kana-aurajuustokastikkeen kera, tota sushia (jos uskallan ja täältä ei tule kauhistuneita kommentteja :wink ), pari maksamakkara-ruisleipää.. mistä lie johtuu tuo maksamakkaran himo, en syö sitä muuten juuri koskaan, mutta nyt on iskenyt himo :D Sekin taitaa olla kiellettyjen listalla, mutta kai se pari viipaletta menee tän 9kk aikana. Mä yritän olla turhan hysteerinen ruuan suhteen, mammat ovat iät ja ajat syöneet sitä mitä on saatavilla ja eikä ihmiset ole vielä kuolleet sukupuuttoon :wink
 
Olen syönyt sushia. Ja maksamakkaraakin. Kohtuudella kaikkea pikkuisen eikä ylilyntejä syömisen suhteen. Mulle on sekä oma neuvolalääkäri että kätilökin että lääkäriystävät sanoneet, että rauhallisiin mielin tuon syömishössötyksen kanssa. Enempi haittaa tulee mammalle ja vaaville jatkuvasta stressistä, kun viipaleesta maksamakkaraa :) Ne on tällaisen holhousyhteiskuntaan kuuluvia tyypillisiä juttuja, että kaikesta pitää saada listaa ja käppyrää ja sitten soitellaan hädässä neuvolaan, että apua, kun leipäviipaleessa oli pari pellavansimentä vahingossa nielaistu :)

Varmaan on niitä, jotka tätä asennettani kauhistelevat, että eikö tämä itsekäs äiti malta olla maksamakkaraa syömättä muutamaan kuukauteen :)

Itse olen kiertänyt kaukaa lähinnä kaikki teolliset valmisteet, makeutusaiheet jne. Ei niitä ole muutekaan ole ollut tapana nauttia ennen raskauttakaan. Kyllä mä ihan rehellisen suklaapatukan syön, jos makeanhimo on iskenyt :)

Joku juttu maksamakkaran/maksapasteijan/maksan syömisestä: http://www.nutriciababy.fi/ajankohtaista/uutiset/fi_FI/2007_08_15_maksamakkara/
 
...sitä vielä piti sanomani, että ulkomailla olen kyllä varovainen esim. raan kalan kanssa ja näissä tilanteissa välttälen myös esim. salaattia.
 
Täälläkin ollaan sushia syöty. Otin sen suhteen jopa hieman normaalia suuremman riskin, kun iskin sushibuffettiin, enkä tilannut yksittäistä annosta. Toisaalta järkeilin itselleni, että buffet oli aivan täpötäynnä porukkaa ja sushit olivat maksimissaan kylmätiskissä kymmenisen minuuttia, niin haluttua tavaraa olivat :wink Tosin, en syönyt raakaa kalaa, koska en siitä muutenkaan niin välitä, mutta samoilla tasoillahan ne kalasushit tehtiin, kuin rapu/munakas ym. Misokeittoakin oli tarjolla ja sitäkin kiskoin hyvällä ruokahalulla. Neuvolantäti oli sitä mieltä, että hyvä, että söin. Olen todella huonosti saanut raskauden aikana ruokaa syötyä ja lähtöpainosta ollaan edelleen yli 8 kiloa jäljessä. Ylimääräistä ei juuri ole, painoindeksi ennen raskautta oli 19.. Joten palaten neuvolatädin suositteluun, hän sanoi, että hyvä, että söin, koska sitä tulee epähuomiossa syötyä monta palasta, jolloin kaloreitakin tulee :) Lisäksi matalat verenpaineet tykkää soijasta :wink Ainut mikä aiheutti "kriisiä" oli ne ah niin ihanat inkiväärisuikaleet. Niitä teki niin älyttömästi mieli, että olisin vetänyt purkkikaupalla, mutta pakko oli säilyttää kohtuus ja syödä vain parit.

Mutta summasummarum, uskaltaisin etenkin Suomessa syödä, jossa listeria on kuitenkin harvinaista. Ajattele, että kun sinä nautit ruuasta, vauvakin nauttii :D
 
Ah, ihanaa!! Kiitos tytöt!! Mä marssin heti huomenna hanko sushiin :) Mun tekee älyttömästi mieli sitä lohi-niqiriä.. inkivääristä en välitä, ja ilman merilevääkin pärjään, mutta toi lohi... mmmm.... se taitaa olla kuitenkin osittain grillattu tai jotain, niin ettei ole ihan 100% raakaa. Tyytyväinen äiti, onnellinen vauva. Näillä mennään suomen loma :Heartred :Heartred :Heartred
 
Voi luoja miten hyvälle voi maistua ruisleipä, maksamakkara, ja lasillinen kylmää rasvatonta luomumaitoa :D :D :D

Ja tämä hiljaisuus on aivan mahtavaa, en edes muistanut miten hiljaista Espoossa voi olla :D

Elämän pieniä iloja :Heartred
 
Aikaisemmin olin aika nuuka lihan syonnin suhteen. En ollut kasvissyoja, mutta silti lihaa tuli syotya vain 1-2 kertaa viikossa. Sitten menin naimisiin ja lihan syonti karkasi lapasista. Tuossa pari paivaa sitten meilla oli suurta lemppariani eli lampaankyljyksia, joita raatelemme kasin pari kertaa kuukaudessa. Joskus lapsuudessa lammas oli pelkkaa paasiaisruokaa... Mutta joka tapauksessa tuossa pari paivaa sitten meinasi tulla kamalat kuvot kurkkua pitkin juuri siina ah-niin ihanassa luiden imeskely-vaiheessa, joka vetoaa primitiivisiin lihansyojavaistoihini... Huh sentaan! Se rasvan maku suussa, uh! Totesin, etta paras lopettaa heti (ja sama juttu varmaan naudan ribsien kanssa, niihinkaan en tuon jalkeen uskalla koskea!), silla olisi kamala jos lempparista tulisikin koko loppuelaman kauhistus yhden kuvo-kohtauksen jalkeen... Olen lukenut, etta lihan syonti olisi ihan ok, kunhan liha on kypsaksi valmistettua, ja veri- tai maksatuotteisiin ei saa koskea.

Joka tapauksessa tuosta ellotus-kohtauksesta johtuen olen aikonut keventaa hieman, vaikka painon kanssa ei olekaan ongelmaa (ainakaan viela, kop kop). Eilen huomasin marketissa, etta tuoreet vihreat pavut oli alle 2e/kilo ja ostin niita ison pussillisen! Ajattelin keittaa niita kanafileiden seuraksi. Tosin mies tykkaa syoda nuo kanafileet leivitettyna, joten se vahan himmentaa hohtoaa tuosta terveellisyydesta... Olen todennut, etta on aika turha pyrkia vaihtamaan punainen liha valkoiseen lihaan: kalaan, kanaan tai kalkkunaan, koska aina on olemassa jokin jippaskonsti tai jokin lisuke, jonka avulla ateriasta saadaan tuhti. :laughing002

Ja en nyt tieda, jaksanko kovin kauan kantaa morkkista liiasta lihan syonnista, ainakin siita saa tarvittavat proteiinit!
 
Asutkio Sophie ulkomailla? Ihan mielenkiinnosta, onko siellä joitakin ruokasuosotuksia tai rajoituksia raskaana oleville?
 
maksamakkarahimoisille vinkkinä: tartex-niminen yrttilevite maistuu melkein maksamakkaralta, on sallittujen listalla ja vielä luonnonmukaisesti tuotettu! nam! :happy093
 
Taalla Espanjassa, kehoitetaan olemaan syomatta savukalaa, ilmakuivattua kinkkua ja pastoroimattomasta maidosta tehtyja juustoja, embutidoksia (ne on semmosia salamityyppisia makkaroita) ja valttamaan a-vitamiinia (eli maksaa) ensimmaisen 3kk aikana. Lihaa saa syoda, mutta taysin kypsana, varoitetaan myos kananmunien salmonella riskista eli varovaisuutta esim. majoneesin ja tortillojen (perunamunakas) kanssa.

Kaupassa katson, etta juustot on pastoroitu ja makkarat jatan miehelle. Muuten syon ihan normaalisti kun lohenkin savustan itse (siis ihan kypsaksi) kun en raaasta kalasta saati sushista diggaa ollenkaan.
 
Meillä myös painotettiin täällä Madridissa, että raakaa lihaa ja kypsentämättömiä vihanneksia tulee välttää. Salaatit ym pitäisi huuhdella kloriidivedellä. Mielestäni tuo uimahallille haiseva litku on vähän turhaa, kyllä nuo vihreät tulee muutenkin pestyä kunnolla ja hedelmät kuorittua... Ja nuo samat raaka kananmuna ja pastoroimattomat maitotuotteet ovat pannassa. Eipä tuo haittaa kun en muutenkaan tykkää paikallisista maitotuotteista ja tuo munakaskaan ei ole suurinta herkkuani.. Makkarat olen myös jättänyt miehelle, en niistä kummemmin välitä muutenkaan, noista chorizoista kun en tiedä tarkalleen mitä ne sisältää ja miten ne on valmistettu. ilmakuivattua kinkku on tosin ikävä! ja sushia. ja medium miinus pihviä, en tykkää läpikypsistä pihveistä. Jotenkin olen saanut sen kuvan, että suomessa on ehkä hieman tiukemmat suositukset.. tai sitten ystäväni ovat vain olleet hysteerisiä ruokavalionsa suhteen :D

En sitten suomessa koskaan ehtinyt syömään sushia, varmaan ihan hyvä vain. Ja söin pari voileipää maksamakkaran kera ja ne riitti hyvin taltuttamaan sen himon jonka kehitin täällä espanjassa :D ja sain tehtyä aura-juustosta kastikkeen pastalle, NAM! Mutta ai miten HYVÄLTÄ maistui Valion luomumaito, sitä meni varmaan litra päivässä! Samoin viili.. namnam.. onneksi voin olla kesällä pidempään suomessa niin voin tankata maitotuotteita mielin määrin :D
 
Takaisin
Top