Mitäs kaikkea pitää muistaa tehdä ennen vavan syntymää

Myrskyluoti

Satasella mukana keskusteluissa
Heinäkuiset 2025
Tässä koitan metsästää mitä kaikkea pitäisi muistaa tehdä ja ostaa ennen kuin lapsi syntyy.

- Hakea lapsilisiä
- Vanhempainrahat ja raskausraha
- ilmoittaa vanhempainvapaat töihin
- hakea äitiyspakkaus/avustus

- sairaalakassin pakkaus ja sisältöjen osto

- kesälle äitiysmekko
-asap isommat/äitiysuikkarit (onko kokemuksia kannattaako kummat? Uin 2-3x viikossa)

- autoon isofix tai muu mihin saa turvakaukalon turvallisesti

- Kypyamme
- Hoitopöytä
- Turvakaukalo
- 50-56 vaatteet
- vaunut
- Pieniä vaippoja
- leikkimatto

Tässä on oma lista nyt.
Saa kertoa jos jotain oleellista puuttuu ja millaisia teillä itsellänne on?

Itselläni on lemmikkejä, niin minun tulee hyvissä ajoin varmistaa niille hoitaja, jos tulee nopea lähtö kotoa ja olemme miehen kanssa synnärillä molemmat pidemmän ajan ja molemmat poissa kotoa. Synnärille on matkaa reilu 100km, niin siinä ei välissä oikein käydä piipahtamassa kotona, vaikka tilanne muuten myöten antaisikin.

Purkki korviketta tai etukäteen lypsettyä maitoa mukaan, jos maito ei heti nouse niin ei tarvitse vauvaa huudattaa nälän takia eikä itselle tehdä kauheita paineita onnistua heti.

Monessa paikassa ollaan niin ilmeisesti imetysmyönteisiä että korviketta/lisämaitoa ei saa kun anelemalla sitten kun vauva on ihan voimaton.

Plus itse radi diagnoosilla oletan että vauvan verensokeri ei ole parhaimmasta päästä, joten oma lypsetty maito vois olla kullan arvoista pienelle heti alussa.

Purkki korviketta tai etukäteen lypsettyä maitoa mukaan, jos maito ei heti nouse niin ei tarvitse vauvaa huudattaa nälän takia eikä itselle tehdä kauheita paineita onnistua heti.

Monessa paikassa ollaan niin ilmeisesti imetysmyönteisiä että korviketta/lisämaitoa ei saa kun anelemalla sitten kun vauva on ihan voimaton.

Plus itse radi diagnoosilla oletan että vauvan verensokeri ei ole parhaimmasta päästä, joten oma lypsetty maito vois olla kullan arvoista pienelle heti alussa.
Mulla on tosta sairaalan lisämaidosta vähä päinvastasia kokemuksia...sitä on jopa tuputettu antamaan...😬 "Jos vauvan paino ei nouse tarpeeks ni ette ehkä pääse kotiin" tyylisiä kommentteja. Mulla ei oo ollu mitää ongelmaa maidonnousun kanssa mut silti sitä saatanan maitoa olis vaan pitäny tuua vauvalle 😬😱 vieläkin ottaa hermoo tää "pelottelu" että jos en nyt suostu lisämaitoon ni ehkäpä ei päästäkää kotiin. Huh oli vaan pakko kommentoida että se voi tosiaan mennä näinkin päin 😬

Mulla kaks radivauvaa ja kummallakin on sokerit ollu hyvät 👌🏻et sekin on mahollista kyllä!

Nyt helmikuussa jotain käytännössä oppineena tuohon sairaaloiden vauvan painon nousuun/ laskuun ja lisämaidon tarjoamiseen liittyen teillekin kommentoin.
Sairaaloilla ja neuvoloilla on käytössä vauvan painokehityksen seurantaan prosenttitaulukko, jota käytetään yhtenä mittarina lisämaitotarpeen arvioinnissa ja sairaalasta kotiin pääsyn pohjana täysillä raskaus viikoilla syntyneille vauvoille.
Vauvan paino saa laskea 20h aikana syntymästäpainoon verraten max 6,% ja 36h syntymöpainoon verraten prosenttiluku oli jo toinen. Itse en noita %lukuja ole osannut edes kysyä vaan onneksi eräs nuorehko hoitaja osasi/jaksoi/halusi osasi asiasta minulle kertoa.🙂 Niinpä nyt olikin helppo ymmärtää missä mennään ja onko lisämaito oikeasti tarpeeseen...
Käytännössähän lähes kaikkien vauvojen painohan aluksi laskee, kun ne pienet joutuvat opettelemaan energian saannin suun kautta istukkaergian loputtua ja esim huoneilman samalla jäähdyttäessä pientä, kaikkeen uuteen samalla opettelevaa kehoa.

Takaisin