Mitä voiteita, shampoota tai muuta käytätte vauvalla?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Käytättekö vauvan kanssa vauvashampoita? Perus- tai vaippavoiteita? Vauvaöljyä? Muuta?

Meillä käytettiin tarvittaessa perusvoidetta ja vauvashampoota. Vaippavoidetta ja Bepanthenia myös tarpeen vaatiessa. Vauvaöljyä ei mennyt montaakaan kertaa, talkkia joskus.
 
Kohta vuoden ikäistä ei olla vielä lainkaan pesty pesuaineilla, vedellä vain. Joskus on käytetty bepanthenia tai sinkkivoidetta kun kesällä pullukan erinäiset taipeet hautui kipeiksi, talkkia tällöin käytettiin myös. Ihan pienenä käytin vauvaöljyä hieronnassa mutta ei ollut hänen juttu niim se on jäänyt. Esikoinen taisi olla 3v kun ekan kerran pestiin tukka shampoolla :)
 
En käyttänyt mitään pesuaineita juurikaan ennen kuin nyt rupesin käyttämään pojan pesuun päivittäin perusvoidetta lääkärin määräyksestä. Aiemmin kylvetin pojan pari kertaa viikossa, mutta nyt atooppisen ihottuman takia pesut on päivittäin. Joskus harvoin olen käyttänyt nyt viimeisen vuoden aikana vauvasaippuaa (Ainu) pojan pyllyn pesemiseen, kun kakka on ollut niin kamalan hajuista, että se haju on jäänyt sinne pyllyyn, vaikka miten pesee vedellä :yuck:

Toissa talvena kokeiltiin pojan atooppiseen ihottumaan perusvoiteita ja vauvaöljyjä, mikään ei auttanut, vain kortisonivoide helpotti. Nyt viimeisen vuoden aikana ollaan kokeilut vielä laajempaa skaalaa erilaisia voiteita, mutta mikään ei auta niin kuin Sibicort. Myös sinkkivoiteesta on ollut apua, kun iltaisin laitan sitä ihottumakohtiin paksun kerroksen. Päivän mittaan sitten lisäilen sitä kun siltä tuntuu. Muuten tuntuu, ettei mistään muista rasvoista/voiteista ole kuin haittaa.

Pojan tukkaa en ole kertaakaan pessyt millään pesuaineella. Minusta pojan pää ei haise mitenkään erityiselle, toki joku siitä voisi olla eri mieltä. Tuli vaan mieleen kun olen lukenut esim. parturi-kampaajien kommentteja, että ovat törmänneet kamalan hajuisiin pikkulasten päihin, kun ei käytetä shampoota lainkaan. Shampoopesujen puute johtuu oikeastaan yksinomaan siitä, etten pojan ollessa pieni vauva ruvennut totuttamaan siihen, että kasvoille suihkutetaan vettä, tai että kasvot kastuvat. Nyt on sitten harjoittelua siihenkin, eikä poika tykkää yhtään :sad001 Opettelee kyllä itse menemään suihkun alle ja on jo päätäänkin hiukan sinne laitellut, ja silloin kasvoille menee väkisinkin vettä, joten eiköhän ne shampoopesutkin sitten aikanaan onnistu :)
 
Lapsi on 2v9kk, ei käytetä shampoota eikä saippuaa kuin käsien pesuun. Rasvoja lääkärin ohjeen mukaan.
 
Joo, tuo unohtui mainita, että käsien pesuun käytetään saippuaa, on käytetty siitä asti kun poika on päiväkodissa ollut.
 
Vauva-aikana käytettiin joskus kylvyssä vauvaöljyä ja rasvailtiin tarpeen mukaan vauvarasvalla (perusvoidetta), sinkkiä ja talkkia tarvittiin harvakseltaan jos vaippa hautoi. Hiuksia pestiin vauvashampoolla viimeistään siinä vaiheessa, kun aloitettiin uinti, en muista pestiinkö jo sitä ennen.
 
Vauvaöljyä on muutaman kerran hieronnan yhteydessä käytetty ja Acon Minicare Diaper Rash -vaippaihottuma sprayta takaliston ärtyneelle iholle. Bepanthenia, talkkia, vauvashampoota ynnä muita tököttejä on ostettu varuiksi.
 
Sinkkivoidetta ja/tai lanoliinia ärtyneeseen vaippa-alueen ihoon, muuten ei käytetä mitään muuta kuin vettä. Esikoisen kanssa oli sama juttu. Ekan kerran käytin jotain mietoa vauvasampoota esikoisella siinä kohtaa, kun lapsi oli hieronut uunilohet päähänsä, se haju ja töhnä ei enää ihan vedellä lähtenyt. :grin Muuten pestiin siitäkin eteenpäin vain vedellä, sampoolla alettiin pestä hiuksia silloin tällöin joskus leikki-iästä eteenpäin.
 
kun lapsi oli hieronut uunilohet päähänsä, se haju ja töhnä ei enää ihan vedellä lähtenyt. :grin

Ai kauhee!! :wideyed: No kyllä olisin minäkin tuossa tilanteessa myös käyttänyt jos minkälaista pesuainetta :D

Taisin mainita tuolla jo aiemmin ne meidän pojan liisterikakat.... :yuck: Ja puurokin kyllä vaati ainakin meillä vähän pesuainetta, kun tukkaan oli jostain syystä sitä ilmaantunut.
 
Rasvoja käytetty ihan muutaman kerran. Calendula peppuvoidetta ja myös mulle iholle Calendula voide. Ihan vastasyntyneenä käytettiin Ceridal öljyä kylvyssä ja iholle, kun oli vähän kuivaa. Hierontaan käytetään öljyä. Saippuaa olen kerran käyttänyt käsille, muuten ei mitään pesuaineita.
 
Weledan peppuvoidetta on käytetty punoittavalle iholle ja vauvaöljyä karstan poistoon, muuten ei mitään. Olen ymmärtänyt ettei vauva varsinaisesti tarvitse saippuoita jne peruspesuihin.
 
Takaisin
Top