Mitä vaatteita?

Nopponen

Jostain jotain jo tietävä
Ensimmäistä kun tässä odottelen, niin olen pohtinut tuota vaate asiaa aika paljonkin. Minkälaisia vaatteita ja minkä kokoisia vaatteita kannattaa vauvalle hommata? Ja kuinka paljon? Siinäpä se lyhykäisyydessään.
 
Mä en ole kovinkaan innokas pyykkaaja joten itse ostan aina paljon vaatteita :)
Alkuunsa ainakin niitä menee kovaa vauhtia, kun vauva puklailee tai vaippa falskaa ja tietty talvella kun pitää pukea enempi kerroksia.
Meillä on taas iso vauva tulossa joten ostan 60-62 (60 tosin harvemmin mistään saa), aluksi se niihin hukkuu, mutta vauvat kasvaa niin huimasti että parissa viikossa jäis 56 pieneksi, plus aijon kestovaippoilla taas mennä, niin sekin paketti on sen verran suurempi kuin normivaippa nin tarttee vaatteissa olla "vaippavara"...
Vauvan tulevaa kokoa voi arailla kyselemällä äitinpuolen suvun naisilta kokemuksia, meillä kaikki vauvat on järestään ollu yli 4kilosia isoiso äidistä asti ainakin...

Minkälaisia: kannaattaa hieman miettiä sitä miten ja mistä vaate puetaan, Mitenkään vaikean oloisia meksnismeja ei kannata suosia, Ihan vauvalle itse suosin sellaisia bodeja ja potkareita, mitkä sai koko matkalta auki eikä vain haaroista, ne oli jotenkin mun käteen helpompia. Sitten kun vauvalla niska ja muut vahvistui niin meni ne haaratkin ihan kätsästi päälle.

Toivottavasti tämä auttoi[:D]
 
Ensimmäistä odotan, että kokemusta ei ole, mutta sillain olen ajatellut, että muutama kappale, kun olisi valmiina, vähän kaikkia kokoja, niin enemmän ehtii ostaan sitten vaavin syntymän jälkeen, kun tietää pikkusen koon ja kasvuvauhdin. Jos vaikka syntyykin pienemmän kokoisena, vaikka keskosena, niin ehtii siinä sitten muutaman sopivan vaatteen hommata jälkeenkin päin.

Mulla on vaatteita koosta 48 alkaen (suuri osa saatuja), noita 48-52 kokoa on ihan yksittäiset kappaleet, sitten enemmän on koosta 56 alkaen. Tällä hetkellä eniten taitaa olla PojanÄidinkin mainitsemaa kokoa 62. Tällä hetkellä en ole ostamassa enää lisää vaavin vaatteita, kun niitä on jo monta laatikollista ja äitiyspakkaus vielä tulossa. Sitten tarpeen mukaan syntymän jälkeen enemmän ja kun sukupuoli on varma, niin on sitten enemmän niitä ns. oikean värisiä vaatteita. Yhden vaaleanpunaisen kotiutumisasun oon ostanut jo, mutta rinsessavaatteita on tullut melkoinen määrä myös kummitytöltäkin. Ja tosiaan määrä on meilläkin paljon, kun en tuosta pyykin pesusta niin perusta.

Kummitytön äiti sanoi, että bodyjen kannattaa talvella olla pitkähihaisia malleja, ettei pikkuisen tule kylmä. Sitten oon kanssa tuota availusysteemiä miettinyt, että olisi mahdollisimman helppo vaihdella vaippaa. Muutama kappale on vetoketjullakin varustettuja, kun tuo isäntä ei ole mikään näprääjä, niin on sitten hänenkin helpompi vaihtaa vaippaa, eikä tarvi pikkunepparien kanssa aina pelata.

Muistan tosiaan, kun olin silloin kylässä kummitytöllä, kun hän oli ihan muutaman kuukauden ikäinen, niin taisi sen parin tunnin reissun aikana mennä kolme vaatekertaa, kun ensin tuli puklu ja sitten vaippaa vaihdettaessa pissaa ja mitä vielä[:D] Sama juttu taisi olla hänen ristiäisissä, että ei sitten ollutkaan enää tilaisuuden alettua päällä ne hienot hankitut juhlavaatteet, vaan ihan toiset, kun edelliset oli jo ehtineet likaantua. Kai se määräkin sitten selviää käyttökokemuksen myötä.

Unipussista olen kiinnostunut. Onko kokemusta, että miten siten kuuluu käyttää? Sinne alle puetaan ihan tavallinen yöpuku? Tarviiko sen kanssa vielä peiton?
 
Samoilla linjoilla PojanÄidin kanssa... Meillä suvussa 4-5kg mukeloita ja pituuttakin on ollut ihan kiitettävän paljon 51-53cm välillä. Mieluummin vähän isompia vaatteita, kuin niitä pieniä. Sukkia olen ostellut erillaisia/eri kokoisia, että saa esim. potkarit nätisti jos nyt sattuu olemaan liian isot. On mulla muutoma 58cm vaate, ja toivon että menis edes sen pari viikkoa. Vaikka ei paljoa maksanut kirppurilla, oli ne niin ihanat housu/paita yhdistelmät että..nam[:)]

Paidoista sen verran, että vauvahan syntyy aika ahtaasta paikasta, ja siksi suosittelen paitoja, jotka saa pään yli helposti,ilman mitään kiristäviä tuntemuksia vauvalla. esim. Nepparit olkapäillä tai siten ihan kietaisupaitoja/bodeja.

Housuthan olis hyvät olla sellaisia, että saa tuolta haaroista auki, helpottaa vaipan vaihtoa suunnattomasti kunnei tarvi kaikkea riisua. Tietysti sitten tulee näitä yli vuotoja, ja kakkelit niskasta yms. mukavata. Niin silloin joutuu pesemään koko mukelon [:D]

Noita ensivaatteita en ole siksi viitsinyt kovasti ostella uutena, kun tulee pukluja ja kakkoja, niin sitten harmittaa jos ei niitä saakkaan puhtaaksi ja jää tahroja. Ystävät ja sukulaiset on muutomat bodyt ja potkarit ostanut, itse en ole hmm. en ole muuten ostanut uutena mitään [;)] (isäntä on kyllä,sukkia ja bodeja ja ja ja [8|])

Muutoman kivan pipon olen ostanut (eri kokoja/kuin uusia/kirppurilta) voin ottaa laitokselle oman pipon mukaan [:)]
Synnärillähän on niitä vaaleenpunaisia ja vaaleensinisiä...

Mikäköhän olisi sellainen sopiva ns. lukumäärä esim. bodeille ja potkareille? Jaa-a...Pari/kolme pientä kokoa, ja loput isompia (kpl.n.10-15?), muutoma 70cm on ihan hyvä olla valmiina. Kun vauva kasvaa aika mieletöntä vauhtia ensimmäisinä viikkoina/kuukausina. 2-4 kk:tta niin oho!! 70cm vaatteet on jo ihan hyviä[;)]
Ja jos nyt sattuu käymään niin,että vauva onkin tosi pikkuinen syntyessään, onhan nuo sukulaiset joille voi sitten sanoa, että käy ostamassa niitä 52-58cm vaatteita. (kuitenkin menevät shoppailemaan, kun kuulevat vauvan syntyneen[:D])

Unipusseista tahtoisin myös infoa lisää, yhden olen ostanut kirppurilta testaus mielessä [;)] Miten tuo jutska käytännössä??
 
Tämä on hyvä keskustelu, koska kanssa ensimmäistä odotan ja noita vaatteita olen ostanut kolme pussillista ja nyt mietin että mitä vielä puuttuu :) Kokoja mulla on kanssa monenlaisia, 50-74, mutta jokasta kokoa varmaan vaan muutama joten vielä saan käydä kirppareilla valkkaamassa :) Muutaman olen toki uutena ostanu ku on saanu alesta, käytin sen Polarn o pyretin -50% lapun sieltä neuvolasta saadun kirjan välistä eli vähän kallista on matkassa myös :)
 Haluan kanssa "oman" hatun sinne sairaalaan ja sehän löyty tutalta, se oranssi norsuhattu, maailman ihanin harmi kun ei mahdu omaan päähän [:D]
Kannattaako ostaa jotain paksuja pukuja vielä syksyn varuille (kokoja 56-68) vai tarviiko vauvaa pukea niin paksuihin ihan alussa? (Ostin yhden vanupuvun kirpparilta joka oli värjytty ihanan väriseks ja makso vaan 2e ja oli ihan se ä.pakkaksen puku)

Unipussi minuaki kiinnostaa, jos löytys joltain kokemuksia..

Ihania shoppailuja kaikille!
 
Mulla oli hetken unipussi kokeilussa, mut ei omaan päähän mahtunu ajatus että se toimisi peittona peiton tilalla joten pidin sitä yökkärinä peiton alla[:D][8D]. Peitto kyllä pysyi paremmin paikoillaan... Mut sit jotenkin se jäi koko pusseilu, oli niin lämmin kesäkin silloin.
 
Mulle ekaa lasta odottaessa sanottiin et kannattaa osta 62 ja isompia vaatteita.. No lapsi oli syntyessään 48cm vaikka odotettiin isompaa.. Eli paniikki päälle ja mummo äkkiä kauppaan et poika saadaan jossain vaatteissa kotiin.. Ja kotona äiti heti shoppaileen.. [:D] Ja ne 50-56 vaatteet meni meillä n 3 kk ja muissakin oli pitkät välit vaihtaa, ku kasvoi hitaasti mutta rauhassa.. [:D] Nyt poika jo samaa kokoa ku muut..
Uuden tulokkaan kohdalla ei oikeen osaa ostaa kumpaakaan.. [:)]
 
Itse olen miettinyt paljon samaa, että miten paljon niitä vaatteita oikein tarvitsee ostaa. Kaikki tuttavat ovat sanoneet, että ei kannata ostaa montaa pientä vaatetta, että kun vauva kasvaa niin nopeaa. Jotenkin kuitenkin tuntuu, että en nyt halua sen aivan hukkuvankaan niihin vaatteisiin. Olen nyt ostanut/saanut muutaman 50 cm asun, vähän enemmän 56 cm ja eniten sitä 62 cm. Silti niitä on yhteensä vielä aika vähän, mutta haluaisin nyt nähdä sen äitiyspakkauksenkin luonnossa, että voi sitten tarkemmin katsoa mitä pitää hankkia.

Olen myös sortunut ostamaan nyt niitä "poikien" värisiä vaatteita kun arvio sukupuolesta kerta on, mutta eihän sekään tosiaan ole varmaa, joten ei hirveästi viitsi ostaa kun jos tulokas sitten olisikin tyttö. Olen ajatellut, että ehkä sitä mieskin sitten osaa syntymän jälkeen hakea jotain vaatteita nopeaa tarpeen tullen, niin vai osaako.... noista miehistä kun ei aina tiedä... Pitää käskeä se kauppaan, jossa on täysi vaihto- ja palautusoikeus niin saan sitten itse kotona valkata, jos en vielä jaksa/pysty vauvan kanssa lähteä liikkeelle siinä vaiheessa. [:D][;)]

Eri merkkien välillä on muuten koissa tosi suuria eroja! Esim. tutan vaatteet  vaikuttavat paljon isommilta kuin h&m:n vaatteet tai varsinkaan Lindexin vaatteet, jotka ovat tosi pieniä kokolappuunsa nähden. Olen myös huomannut/kuullut sellaista, että vaikka Tuttaa pidetään yleensä todella laadukkaana merkkinä, niin niiden vaatteet nukkaantuvat helposti. Huomasin tämän myös hakiessani veljeni kolmen lapsen vanhoja vauvan vaatteita lainalle. Siellä oli eri merkkisiä vaatteita ja ehkä yllätyksekseni H&M:n vaatteet olivat todella uuden tuntuisia. Kysyinkin sitten, että onko ne hankittu vasta kolmannelle lapselle, mutta niistä osa oli ollut käytössä kaikilla kolmenna, eikä ne ollut mennyt juuri miksikään.
 
Meidän mies ei ainakan alkuun osannu ostaa vaatteita, kerrankin kaupassa kun vaippa oli falskannu ja pyysin sitä kipaseen jotkut housut vauvalle nin toi 3kpl shortseja kokoa 122, joutui sitten uusintakierrokselle...[:D][:)]
Otti kyllä erheestään vaarin ja nyt ostelee jo suveneeristi oikeaa kokoa[:D]
 
Takaisin
Top