Mitä touhuat vauvan kanssa päivisin?

Katjuskainen

Näppärä viestien naputtelija
Elikkäs miten saatte päivänne kulumaan vauvan kanssa, mitä kaikkea puuhailette? Tuntuuko, ettei aika riitä mihinkään, vai että sitä on liikaakin? Saatteko esim. kotiaskareita hoidettua vauvan kanssa kaksistaan ja jos niin miten? Kuinka paljon ihan vaan "leikitte" vauvan kanssa?

Meillä päivät sujuu ihan mukavasti ja on aika vaihtelevia, kun liikutaan aika paljon kodin ulkopuolellakin. Mutta tietyt rutiinit meillä on, erityisesti aamuisin kun ollaan herätty.

Ja nykyään jo saan jo tehtyä joitain siivoushommia (oikeastaan kaikkea muuta paitsi imurointia, se kun vie niin kauan aikaa jos koko talon imuroi), laitettua ihan hyvin ruokaa ja jopa leivottua välillä. Vauva on kaikessa mukana siinä lattialla leluineen, ja sitten selitän mitä sylki suuhun tuo tai laulan, että toinen viihtyisi[:D][:D] Osa ajasta sitten kuluu ihan vaan vauvaa viihdyttäen, vähän päivästä riippuen, kuinka paljon. Joskus tuntuu, ettei toinen viihdy ollenkaan lattialla itsekseen (kuten tänään), ja joskus taas viihtyisi loputtomiin.

Hyvä aihe, mua kiinnostaa tää. [:)] Jos sais itellekin jotain vinkkejä tai innostusta kun välillä päivät tuntuu NIIIIN pitkiltä. Mulla ei edes ole ajokorttia, ni liikkuminenki vaikeeta. Viime talvena kattelin äitejä jotka kovalla pakkasella bussia odotti useammankin lapsen kanssa ja monesti sai pettyä kun ei mahtunu sisälle. Sillon aattelin että ite en bussilla kulje kun hätätilanteessa.

Mä oon myös ilonen siitä, että saan jo tehtyä vähän siivoushommia. Samalla vilkuilen tyttöä ja yritän viihdyttää sitä Rölli-imitaatioilla yms. [:D] Välillä kuuluu väkinäinen "höhö"-naurahdus, että pakko kai tolle on yrittää nauraa ku jotain yrittää. [:D]
Musta tuntuu että käyn koko ajan ylikierroksilla kun tyttöä täytyy viihdyttää, mutta aika hauskaa se on.

Paljon luetaan kirjoja, jaksaa kuunnella aika hyvin. Ja erilaisia yhteisiä jumppa tuokioita pidetään ja leluilla leikitään ja kukkuu-leikki on nyt kova sana. [:)] Meen piiloon ja huutelen kukkuu, riemu on suuri kun ilmestyn näkyviin. Vaunuilemassa yritetään käydä kerran tai kaks päivässä.

Rutiineista tykkään kyllä, on kiva kun varsinki sose-ajat on suunnilleen tietyt joka päivä ja päiväunet menee nykyään saman kaavan mukaan.

Tässä nyt jotain, mitä voi vauvan kanssa puuhailla. Alkaa olemaan mun pää tyhjä mitä tulee vauvan hauskuuttamiseen ja leikittämiseen, joten kertokaapas mitä muilla touhuillaan [:)] Iskän jutut jaksaa vielä vauvaa naurattaa, kun ei sen naamaa tarvi katella 24/7, mutta mutsin juttuja ei enää vissiin jaksais[:D] Pitää vissiin alkaa lukemaan vauvalle päivän lehtee, kun ei enää muuta höpötettävää keksi[:D] Facebookin päivityksiä tulee jo lueskeltua pojalle [:)]

http://www.jalam.org/lastenlauluja.htm
http://www.dlc.fi/~riksu/muskari.htm
http://www.pirkka.fi/vapaaaika/liikunta/jumppaohjeet
http://www.babyidea.fi/vinkkeja/vauvajumppa.html
Uusimmassa vauva lehdessä oli kans vauva jumppa.

Ai niin, ja Hevisaurusta kun ettii spotifysta tai youtubesta ja rupee poika sylissä tanssimaan, niin se jaksaa aina naurattaa[:)] Ja äippäkin tykkää[:D] Hyvää vaihtelua perinteisille lastenlauluille, kun ei ihan oikeeta heviä viitti pojalle soittaa.

hmmm..joskus päivät tuntuu hullun pitkiltä mut useimmiten ne vaan hurahtaa ohi...meillä vaikuttaa vähän se missä vuorossa mies on, tällä viikolla kun yössä niin sit pitää olla pojan kans ku kusi sukassa jonnekki kahteen asti[>:] ja iskän naama on tosiaan paljon kiinnostavampi ja jutut hauskempia ku sitä harvemmin näkee[;)] Jos lähetään Liekin kans kaupungille, kirjastoon, kauppoihin niin siin hurahtaa helposti osa päivää. Sit mamma istuu välil koneella tai puuhaa kotihommia ja poika pötköttää lelujensa kanssa, aina välillä juttelen ja naamailen jotain. Oon ihan ilonen siitä että(ainakin vielä kops puuta) saan häipyy näköpiiristä, käydä vessassa itekseni yms. Mun keittiöpsykolointini tästä on että kun oon ite luonteeltani sellanen että tarviin omaa tilaa ja aikaa niin oon jotenki opettanu poikaakin siihen[:D] Mut aina välillä tietenki pitää ihan vaan pötkötellä ja hellitellä Mut kun ennen mammalomaa suunnitelmis oli että olisin täs ohessa tehny gradua niin hoh hoo[:D]

Meillä päivät menee kans yleensä hurahtaen ohi!

vauvamuskariin yritin, mut oli täyttyny 2 ryhmää puolessa tunnissa nii jäipi sitten -josko keväällä mahtuis mukaan [:)]

vauvauintiinkaan ei ilmottauduttu kun piti just sinä päivänä olla kuumeessa, niin ettei jaksanu liikkua yhtään ylimääräistä. eipä sen hintakaa mikään ihanne ollut, ei näille minimituloille!

mut vähintään kans joka toinen päivä ollaan menossa jos johonkin, mulla on 9 kaveria (joku vauvabuumi/ lamavauvoja [:D][:D]) saanu tänä vuonna muksun, niin niiden kans vuoropäivin kahvittelen, tiistaiaamupäivällä on srk:n järkkäämä avoin päiväkerho, jossa oon itsekin käynyt taaperona -vieläpä samois tilois, ei niin että srk ois mun juttuja mut siel on kiva nähä muita mammoja ja muutamalla on kans 3-7kk muksu, nii löytyy juttuseuraakin. vaikka aluks oli kans tosi sisäsiittoista porukkaa, mulkoilivat vaan mutta kun 5 kertaa olin käyny niin alkoivat jotkut tulla kyselemään niitä näitä. Ja Roni tykkää hirmuisesti seurailla muita lapsia [:)]
Meiltäkin tollanen rakki löytyy, joten ulkoiltua tulee vaunujen ja pojan kanssa joka päivä vähintään puoli tuntia aamupvllä kun sen lenkittää.
Sit vaikkois ihan kotipäivä -johon pyrin pari krt/vko (yleensä jää viikonloppuun, korkeintaan mun porukoille kyläillään) niin siltikin saatan eksyä kirppiksille pyörii, ihan kahden ja rauhassa pojun kanssa!
Kotona Roni viihtyy jo kiitettävästi itsekseen leikkimatolla, niin saan laitettua ruokaa, pyykkiä, tiskiä, pyyhittyä pölyjä tai jopa imuroitua kun toinen köllii lattialla. Aina välillä käyn ilveilemäs hölmösti ja naurattamassa poikaa. Musiikki meillä pauhaa aamusta aina niin pitkälle, kunnes tulee tvstä jotain mitä viittin edes sivusilmällä kattella [:)]

mä oon sellanen ihminen, että mulla pitää olla koko ajan tekemistä. Yleensä me lauletaan tai muuten vaan leikitään ja hömpötetään kun Turo-Eemil  on hereillä. Tai  mennään vaunuttelemaan yms.

Mulla kans täälä päin aika paljon vauva tuttuja niin niiden kanssa kahvitellaaan yms[:)][:)][:)]

Päivät menee tosi nopeesti ! ja nyt tuntuu, että menee vieläkin nopeampaa kun tulee jo niin aikasin pimeee[&:]

kotitöitä saan kyllä tehtyä. Kun imuiroin yms. niin T-E kattelee vaan [:D]
Nyt on vaan sellanen vaihe, että jos katoan näköpiiristä niin huutia tulee, ei itke, mutta sellasta kitinää niin kauan kunnes ollaan taas näköpiirissä. Eli aina kun meen pyykkiäkin laittamaan kuivumaan jne. niin aina saa kantaa samaan huoneeseen[:D][:D]

Meillä viihtyy kans hyvin itekseen, saan tehtyä ruokaa ja leivottua ja siivottua ja laitettua pyykit kuivuu jnejne.
Mä tossa just mietin, että kun ite alkaa olee klo 19 jo siinä vaiheessa että kohta Nea yöunille ja sit vähän telkkaria ja miehen kanssa laatuaikaa ennenku itekki menee nukkumaa nii toiset vasta lähtee siihen aikaa kyläilee [:D] Oon vaan itekseni miettiny ettei musta ois siihen, että "niin myöhään" enää mihinkää lähtisin kahville. Eri asia se kesäaikana tietysti on, mutta mun ajatukset on vähän sen suuntasia, että kun klo on 6 illalla nii päivä on pulkassa ja sit vaan ootellaan että pääsee unille [:D]
Autoo mullei normaalisti ois, mutta nyt on ollu kun mies on työautolla liikenteessä mutta arvaatkaa onko siitä mitään hyötyä kun se ei lähe käyntiin näillä pakkasilla [:D] Akku ei jaksa, ilmeisesti edellinen omistaja käyttäny wepastoo vähän väärin ja rikkonu akun sillä. Mutta jospa toi mies ostais autoonsa uuden akun noilla veronpalautusrahoilla. Vaikka mä kyllä myönnän, että mieluiten oon ihan vaan kotona. Inhoon jos on kahtena peräkkäisenä päivänä joku meno jonnekkin [&:] Mun mielestä Neankin kans on helpompi olla kotona kun kotona on kaikki mitä me tarvitaan. Mutta on se kiva JOSKUS käydä jossai [:)]

Yleensä ollaan kotosalla aamupäivä. Kun saan tytölle aamupuuron syötettyä, juon ite vielä toisenkin kupin kahvia ja luen rauhassa päivän lehden. Aamupalan jälkeen laitan tytön lattialle leikkimään ja teen kotitöitä tms. Parisen tuntia heräämisen jälkeen laitan tytön ekoille päikkäreille.

Aamupäivän unien jälkeen syödään eka kiinteä ateria ja sen jälkeen on hyvä lähteä kaupoille, jos tarve vaatii. Kolmena päivänä viikossa meillä on kiinteä meno: muskari, vauvajumppa ja vauvauinti. Uimassa käydään koko perhe perjantai-iltaisin, ja siitä alkaa mukavasti viikonloppu.

Jos ollaan päivä ihan vaan kotosalla, elellään tytön tahtia. Kun neiti viihtyy itsekseen, tiskailen, pyykkään, siivoilen, laitan ruokaa tai sit vaan selailen nettiä jne. Kun tyttö tarvii seuraa, makailen vieressä lattialla, ja ihmetellään yhdessä leluja. Välillä saatetaan lauleskella ja lorutellakin. Kun lattialla olo ei enää tytölle maistu, otan syliin ja lueskellaan kirjaa tms. Samalla saatan selailla nettiä.

Iltapäivällä laitan toisille päiväunille ja sit taas syödään kiinteitä. Välillä käyn toisten unien aikaan vaunuttelemassa mutta oikeastaan paremmin tyttö nukkuu paikallaan olevissa vaunuissa parvekkeella. Sit jäljellä onkin enää muutama tunti ennen nukkumaan menoa. Pieniin asioihin sitä aikaa uppoaa mutta ei haitaa. 

Meillä myös puuhaillaan kaikenlaista päivät. Tyttö viihtyy lattiallakin aina jonkii aikaa iteksee nii voin siinä samalla tehä kotitöitä ja jos imuroin nii tyttö seuraa tarkasti sitteristä ku minä imuroin.. Me yleensä käyään aamupäiväunien ja syönnin jälkeen kaupassa tai asioilla jos tarvii.. Päivät menee yllättävän nopeesti vaa vaikkei mitää kummempia koko päivänä tekiskää..

Täällä pyörii sellane kerho jossa on muitakii lapsia nii sinne meinattii saaha hilattua ihtemme joku päivä tässä, mut kun se on aina aamu päivästä nii nuo tytön unet sattuu aika hyvin sille ajalle nii ei oo kehannu sinne mennä nukkumaa.. [:D] Toisinaan on kyllä aamuja et jaksaa valvoo vähä pitempää ennen unia nii pitää sellasena päivänä kahtoo jos käväsis ihmettelemässä muita..

Musta myös tuntuu et päivä alkaa olla pulkassa kun se kello näyttää 18.. Nii ku mohomahakin sanoi.. Meillä on menty nyt tässä vähä aikaa jo klo 19 nukkumaa kauhee väsymys alkaa painaa jo kuuven jälkeen.. Pitäs yrittää saaha vähä pitkitettyä tuota nukkumaa menoo ees sinne kaheksaa pikku hiljaa..

Kylläpä pakkane näköjää nukuttaa nyt hyvin.. [:-] Oottelen et tyttö heräis nii syödään ja lähetää väh ostoksilla käymää..

Laitankin tän ketjun jatkoks tän... eli millasia leikkejä te leikitte pikkuveijareiden kanssa? Onks jotain suosikkileikkejä tullu? Vinkkejä vois laittaa jakoon:)

Meillä kaikenlaiset kurkistusleikit on neidin mieleen, kukkuu-leikki käsien tms. takaa kurkistaminen. Harson tai vastaavan taakse kun neidin piilottaa tai löyhyttelee harsoa naaman edessä, niin neiti on ihan tohkeissaan. Esimerkiks lakanoiden vaihto on ihan neidin lempijuttuja:D Myös kaikenlaisten pienten juttujen näprääminen on kivaa, kuten pesulappujen ja nauhojen ja nappien ja vetskareiden.

Mut kertokaahan omia leikki-vinkkejä!

Meilläkin toi piilo-leikki on mieluinen, kun pistää jonkun vaatekpl Nean naamalle ja se riuhtasee sen naaman päältä ja äiti tai isä huutaa PÖÖÖ niin se nauraa.
Eniten Neaa kiinnostaa meiän koirat joten paljon touhutaan lattialla niiden kanssa kaikki yhdessä.
Nea on muutenkin sellanen tutkimusmatkailija, että kunhan saa tutkia ja mennä ite niin kaikki hyvin. Jos sen syliin kaappaa ja yrittää jotain kirjaa sen kanssa lukee niin PÖH, ei se jaksa kiinnostua siitä kirjasta kun max 5min. Sen pitää ite päästä touhuumaan. Sylissäkin tykkää olla vaan jos on jotain happeninkiä, kutitusta tai äitin kaulakorun tutkimista, isän parran vetämistä jne... Tai jos koira makaa vieressä ja sitä saa tutkia :)

Pitäsköhän opetella ihan jotain lauluja, kun mä vaan hölötän ja lauleskelen pojalle mitä sattuu siansaksaa, ei varmaan ikinä opi puhumaanemoticon  Meil oli Liekki kans tollanen minä-itte-touhuuja ennen, luulis et ois sitä vielä enempi nyt kun pääsee ryömimään minne haluu mutta päinvastoin on alkanu kitiseen syliin huomattavasti enempi..ehkä se maailman avartuminen on vähän jänskättävää, tai sit eroahistus alkamas... Tääl kans kissa saa herran kovimpaan ryömimis-kiihdytykseen, pitäis saada vähän sitä maistettua mutta hittolainen on aina karkaamas ;) Nyt on myös suosiossa kaikki leikit mihin liittyy äiskä tai iskä huppu päässä, kukkuu-meiningit ja rätin/lelun leyhyttely naamallaemoticon

Takaisin