Mitä teillä syödään aamupalaksi? Entä iltapalaksi?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko teillä tiettyä kaavaa siinä mitä teillä syödään aamu- ja iltapalaksi?

Meillä vaihtelee, toki myös se kun kaikki syödään vähän erilaista ruokaa.. itse olen vegaani ja puoliso inhoaa täysin vegaanista ruokaa. Nuorimmalla on arfid-syömishäiriö ja syö todella rajatusti. Sitten on esikoinen ja hän on yllättävän kaikkiruokainen, jos niin voi sanoa. Mutta voileivät, sänpylät, täytetyt patongit, lämppärit jne taitavat olla meidän kulmakiviä. Sit salaatit ja keitetty/paistettu muna. Itse tykkään vetää herkkuja iltaisin😆

Lapsi syö aina aamu- ja iltapalan niin, että tarjolla on jotain proteiinia, jotain hiilihydraattia ja joku kasvikunnan tuote. Esimerkiksi siis kananmuna, ruisleipä ja kurkkutikkuja, raejuusto, kaurapuuro ja omenalohkoja tai jogurtti, Talk-muroja ja kirsikkatomaatteja.

Itselle tulee vähän yksinkertaisempia tehtyä. 😅 Iltapalaksi syön yleensä leipää ja aamupalaksi jogurttia höysteillä (granolaa, leseitä, soijalesitiiniä, marjoja, mitä milloinkin). Viikonloppuna syön usein puuroa. Töissä söin joka aamu kaurapuuron, mutta kotona ei tule keiteltyä lapsen päiväkotiaamuina ainakaan.

Lapset syö esim jugurttia ja kaurahiutaleita / (maitoon keitettyä) puuroa ja marjoja tai itsekeiteltyä hilloa / leipää päälisillä / jotain spesiaalia. Puuroa syödään useimmin vaan illalla, koska aamulla halutaan suoraan syömään eikä kokkailemaan. Itse syön aamulla protskuvanukkaan (ja ompun jos nälkä) ja mukillisen kahvia. Illalla kaksi ruisleipäsiivua, aamupala 5 % tuorejuustosiivu puolitettuna ja kinkkusiivut per leipä. Kurkkua tuomaan raikkautta.

Mun palat on rutiinit, lapsille tarjotaan vaihtelua 😅 Jännä muuten että oon noin rutiinirakastaja aamu- ja iltapalassa, sillä päivän ruoissa inhoan sitä jos on samaa ruokaa yli kaksi päivää.

Meillä lapset saa valita mitä (rajatuista vaihtoehdoista) haluavat syödä aamu- ja iltapalaksi. Tosi usein se on puuroa. Myös leipää, jugurttia ja hedelmiä menee. Itse olen näiden suhteen tainnut "jumiutua" rutiineihin. Aamupalaksi syön pääasiassa aina paahtoleipää pelkällä voilla ja iltapalaksi leipää päällisillä.

Minä ja taapero syödään yleensä kreikkalaistajugurttia marjoilla + pähkinöitä/siemeniä/pari kananmunaa +teetä aamupalaksi.
Iltapalaksi taapero syö joko kananmunaa+juustoa, kreikkajugua+sosetta.
Itse en syö iltapalaa käytännössä koskaan.

Mies syö aamuisin vaan jonku maustamattoman rahkan marjasoseella+granolalla. Iltapala vaihtelee leivän/kananmuna välillä, jos syö.

Meillä ei kyllä ole mitään rutiiniaamu- tai iltapalaa. Syödään aika paljon puuroa (usein kananmunalla ja marjoilla tms), munakkaita ja jogurttia. Minä syön myös ainoana perheestä paljon mämmiä näin kevät-talvella. Jonkin verran syödään myös hedelmiä, mutta niitä syödään useammin välipalana tai aamu-/ iltapalan lisukkeena.

Miehen kanssa myös skipataan usein aamupala. Itse saatan oksentaa, jos syön liian aikaisin heräämisen jälkeen. Jogurtti hunajalla ja pensasmustikoilla saattaa mennä alas, jos olen unohtanut syödä iltapalan, mutta miulle olisi kauhistus syödä esim leipää aamupalaksi. 🤢 Enkä oikein välitä siitä iltapalanakaan. Miulle leipä on ennemmin lounas tai salaatin lisuke. En saanut lapsenakaan aamupalaa alas. Äitini pakotti syömään aina puolikkaan leivän maidon kanssa ja sitäkin mie mutustelin vöhintään yhden Muumit-jakson ajan. 😂

Syön aamupalan, mutta oon @Pilkki24 kanssa samanlainen, etten voi syödä heti heräämisen jälkeen. Menee maha sekaisin. Noin tunti heräämisestä syön esim. paahtoleipää joko pelkän voin kanssa tai sit joskus juuston ja meetvurstin kanssa, jos otan sen evääksi työmatkalle autoon. Toisinaan syön kaura- tai ohrapuuroa vadelmakeiton kanssa. Omena tai mandariini siihen sivuun.

Iltapalana kenties leipää, jonka päälle tykkään pistää tomaattia ja kurkkua. Joskus tulee tehtyä pannaria, joskus syön päivällä tehdyn ruoan jämät pannulla paistettuna. Usein pari hedelmää palasina.

Mies taitaa useimmiten vetää leipää aamulla+ jogurttia. Iltapala vaihtelee paljon.
Poika syö jotain hedelmää ja leipää. Välillä hän napostelee maissihiutaleita tai muroja sellaisenaan.
Esikoinen on yökyöpeli, niin en ole aina paikalla katsomassa täysi-ikäisen ihmisen syömisiä. Vihanneksia, hedelmiä, leipää, päivän ruokaa, mitä milloinkin taitaa mennä.
Nuorin tykkää hedelmäsoseista ja sormiruokailee muuten siinä sivussa.

Meillä kaikkien aamu-ja iltapalan perusta on kaurapuuro useimmiten osittain maitoon keitettynä.
Kauran sekaan lisään vaihtelevasti myös ruis/ohrahiutaleita. Harvakseltaan lisään siihen keittämisen loppuvaiheessa myös raa'an kanamunan tai tilkan öljyä.
Mämmi maistuu taaperolle aamupalana, jolloin vauva syö 🍌.
Höysteenä on mitä tahansa kotimaisia pakaste marjoja, oman omppu-ja päärynäpuun jäisiä lohkoja/soseita, raejuustoa ja pilttisoseita. Usein taapero tahtoo syödä myös palan ruisleipää/ karjalanpiirakan (jota sitten vauvakin syö) sekä vaihtevasti siinä sivussa myös tomaattia, kurkkua tai juustosiivun.
Proteiinia he saavat höyrytetystä kalasta tai itse tehdyistä liha/ kanapullista tai kokonaisena kypsennetyistä poron/ hirven/ naudanpaisteista leikatuista sivuista, jotka kaikki onneksi maistuvat myös kylminä.
Puuroa odotellessa he syövät aamuisin omppulohkoja tai palan kylmää banskupannaria.
Meillähän ei kelloa tarvita, yö tulee vasta kun puuroa on edes pieni määrä tarjottu vaikka hetkeä aiemmin olisi herkuteltu letuilla tai vaikkapa palattu yölennolta juuri kotiin!

Mullakin aamupalat on vähän vaikeita. Aamuisin on sellainen lievää raskauspahoinvointia muistuttava olo. (Kärsin siis aamupahoinvoinnista aina. 😂) Onneksi omia ja lapsen aamutoimia tehdessä saa edes hieman aikaa kulumaan heräämisestä ennen kun syö. + Jos lapset haluaa puuroa niin sen keittelemisen verran. Paahtoleipä onkin niitä ainoita, mitä siinä tilassa saan alas. Poikkeuksena hotelliaamiaiset. Varmaan kun siinä on enemmän aikaa.

@Vargynja siinä hotelliaamiaisessa on kyllä joku taika! Olen kyllä miettinyt liittyykö se siihen, että sinne pitää aina kävellä. Että se pienikin kävely herättää kropan eri tavalla kuin kotona pyöriminen.

Pääsispä hotelliaamiaiselle 🤤😋 täytyy ehkä harkita, jaksaisko nähdä vaivaa ja luoda hotelliaamiksen kotona, vaikkei se samalta tunnukaan 🥹

Arkisin yleensä puuro tai pari ruisleipää. Sama niin aikuisilla kuin lapsillakin. Viikonloppuisin tulee joskus panostettua enemmän puuron lisukkeisiin tai tulee laitettua pekonia (mieluiten kana) ja croissantteja. Joskus myös vkoloppuaamuihin tullut tehtyä pataleipää. Lapset ja mies syövät kyllä välillä jugurttiakin aamuisin, itse en välitä.

Mä taas olen ihan team aamupala. Päivä ei lähde käyntiin ilman. Iltapalaa taas syön tosi tosi harvoin, samaten välipalaa. Mutta aamupalaksi meillä on useimmiten puuroa, joka on tehty 50/50 kaura- ja ruishiutaleista. Päällä itsellä pakastemarjoja, raejuustoa, pähkinöitä ja hedelmäsosetta. Lapsilla lähtökohtaisesti sama, mutta useimmiten haluavat vain raejuustoa jota syövät puuron kanssa.🫣😂 Iltapalaksi he saavat valita mitä kaapin antimista haluavat eli useimmiten leipää. Välillä menee myös hedelmää ja jugurttia.
Viikonloppuaamusta eli useimmiten sunnuntaista ollaan haluttu tehdä vähän spessumpi ja tehdään silloin pannareita ja ostetaan mehua. Ei se terveellisin, mutta rikkoo kivasti arkea ja lapset on ihan fiiliksissä. Kesällä vois taas miettiä että ostetaan marjojakin kylkeen.😋

Aamupalan lapsi syö arkisin hoidossa. Viikonloppuisin kotona syö vaihtelevasti maustamatonta jogurttia + marjoja/omenaa/banaania, tai kaurapuuroa sekaan sekoitetulla munalla ja marjoilla, tai leipää päällisillä. Joskus munakasta, jos teen itsellekin. Oma aamupala myös tosi vaihteleva, joko sitä munakasta, tai jogurttia marjoilla, joskus suolaista piirakkaa tai joskus jopa ihan joku pääruoka mitä tullut edellisenä päivänä tehtyä 😅 joskus juon vaan teetä/kahvia ja syön lounaan ensimmäisenä ruokana.
Iltapalaa ei syyä koska lapsi menee niin aikaisin nukkumaan että ei vaan yksinkertaisesti riitä tunnit illassa tai sit pitäis syyä päivällinen ja iltapala tunnin välillä 😂 eli syödään vain illallinen, joka on ihan kunnon ruoka. Itellekään ei iltapala enää maistu vaikka myöhemmin meenkin nukkumaan.

Meillä lapsi syö aamupalaksi vaihtelevasti jotain tai joitain näistä

-leipää ( paahtoleipää tai kauraleipää, ruisleipääkin joskus jos sattuu olemaan ) Leivälle Oivariinia ja joskus juustoa, silloin kylläkin juuston syö ensin pelkiltään 😊

-aamupalalettuja ( kananmuna, banaani, jauhot, maito + omena/porkkanaraaste ), näitä tykkää nykyään myös dippailla jogurttiin

-Fazerin Kaurasydän-muroja pelkiltään

-kreikkalaista jogurttia

-riisipiirakoita

-raejuustoa

-Semperin jogurtti/sosepussukka

Näiden lisänä lähes aina joko omenaa, päärynää, banaania tai kurkkua, mahdollisesti joku hedelmäsosepussukka jos joutuu odottelemaan

Iltapala on aina kaurapuuroa vehnäleseillä, tehty vesi/maitosekoitukseen. Mukaan jotain Bonne tmv-sosetta, vaihtelevasti kuningatar/vadelmainen omena/päärynä. Nyt halusi ehdottomasti ostaa mango- ja persikkasosetta, saa nähdä maistuuko vai joutaako mamman smoothieen 😄

Aiemmin oli puuroa usein myös aamulla, mutta oon huomannut että iltapuuro maistuu paremmin kun ei ole aamulla syönyt puuroa

Itse syön kyllä samaan aikaan aamupalan, joka on jotain noista samoista, joskus teen smoothien mutta nyt ei ole huvittanut tehdä. Usein leipää ja jogurttia, päälle hedelmää, maapähkinävoita ja joskus mysliä

@Kissanpolkka meilläkin jää usein varsinainen iltapala välistä, jos illallinen on kovin myöhään.

Meillä on aika epäsäännölliset ruokailuajat johtuen epäsäännöllisistä työajoista, niin vaikea ylläpitää mitään säännöllistä ruokailurytmiäkään.

Meillä syödään vaihtelevasti kaura /ruisleipää ( kaikki inhoavat esim. kaurapuuroa) Sitten kun meidän omat pensasmustilkat kypsyvät , teen tuorepuuroa kaurahiutaleista, jugurtista ja marjoista.

Meillä ei syödä iltapalaa ikinä, koska meillä on vöhän keskieurooppalaisempi päivällinen ( toki lapset syövät tuhdimmat välipalan)

En pysty ymmärtämään mitään ruokaa viideltä, hyvä jos ollaan edes kotona siihen aikaan.

Mutta kukin tavallaan,

Mä oon syöny niin pitkään kuin vain muistan niin aamupalaksi kuin iltapalaksikin leipää. Aamupala on mun päivän tärkein ateria. Tai, taitaa lounas ja päivällinen olla yhtä tärkeitä. Mutta aamulla on kovin nälkä, jonka vuoksi aamupalaa en pystyis mitenkään skippaamaan. Iltapalaakin usein syön, välillä sit vaan tulee kausia, jolloin en iltapalaa syö. Puuroa välillä yritän syödä aamupalaksi, mutta ikinä se ei ole tuntunut vievän nälkää pois samoin kuin leipä vie. Ei myöskään jogurtti vie mulla nälkää, se on lähinnä herkkua mulle, jos tuntuu että leivän lisäksi tekee vielä jotain mieli. Lapsi söi pitkään puuroa illalla ja aamulla, jossain reilun vuoden kohdalla se alko tökkimään, eikä suostu enää sitä syömään, vaan on siirtynyt mun kanssa leipälinjalle 😅 Tosin usein hän ei hoitoaamuna halua syödä kotona leipääkään, korkeintaan hedelmää suostuu puraisemaan.

On ihan hirveetä alottaa aikainen aamuvuoro ilman aamupalaa. Kun on ajoissa työpaikalla avaamassa ovia työkaluille, on siellä aikaa syödä. Syön omatekemiä pokebowleja ja täytettyjä leipiä.
Kotona taas vapaapäivinä menee aikaa että itse pääsen syömää, ei riitä mukamas aika eikä keskittyminen. Kotona syön mitä kaapista löytyy ja mikä on nopeaa. Leipä on suosikki.

@Lya M. Suosittelen kokeilemaan joskus vuorotöitä, niin alkaa löytymään ymmärrystä. 😂 Joskus on syötävä lounas kello8-10 aikaan ja toisinaan se lounas saattaa olla klo18-20 aikaa , kun sinä syöt illallista.

Luulen, että tuo aikainen päivällistapa juontuu siitä, kun esimerkiksi monet tehdastyöläiset aloittavat päivänsä jo klo 6-7aamulla. 🤔

Takaisin