Mitä teet kun sinulla on omaa aikaa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Pelejä ja ajanvietettä osastolla kun pudotuspelissä tiputellaan äidin vapaa-ajan viettotapoja tuli mieleen, miten sinä vietät vapaa-aikaasi? On sitä sitten vartti kun lapsi suostuu uinahtamaan, tai pari päivää kun lapsi on mummolassa tai mitä hyvänsä siltä väliltä.

Itsellä oma aika taitaa kulua usein levätessä, valitettavan paljon puhelimella pelatessa (toimii nollauksena) ja joskus lukiessa. Pyrin myös käymään lenkillä tai muuten liikkumaan viikoittain, onnistuminen vaihtelevaa.
 
Selailen netistä uutisia ja oman alani uusimpia tutkimuksia, katson telkkaria, neulon sukkia ja jos aikaa on ruhtinaallisesti, käyn metsässä. Keväällä kävin uimahallissa, mutta se meni remonttiin enkä ole sen tilalle kehittänyt mitään.

Joskus heittäydyn hurjaksi ja käyn yksin ruokakaupassa!
 
Mitä tahansa muuta paitsi kotitöitä :grin

Ykkössuosikki on käsityöt, mutta aina ei niitäkään jaksa, ja sitten tulee vain koomattua sohvalla ja katsottua telkkaria. Toki välillä tuollaista totaalinollaustakin tarvii, ettei tee yhtään mitään.

Olen myös jäänyt ihan totaalisen koukkuun Pokemon Go:hun. Jos saan mahdollisuuden, lähden pelaamaan sitä tuntikausiksi.
 
Ei oikein ole ollut sellaista omaa aikaa, että olisi jostakin erityisesti päässyt nauttimaan. Monesti esim. pojan päiväuniaika menee kännykkäpelejä pelatessa, tai joskus neulon. Iltaisin omaa aikaa on vain tunti tai kaksi, kun pitää jo mennä itsekin nukkumaan. Jotain herkkua kyllä tulee syötyä myös.
 
Ei oikein ole ollut sellaista omaa aikaa, että olisi jostakin erityisesti päässyt nauttimaan. Monesti esim. pojan päiväuniaika menee kännykkäpelejä pelatessa, tai joskus neulon. Iltaisin omaa aikaa on vain tunti tai kaksi, kun pitää jo mennä itsekin nukkumaan. Jotain herkkua kyllä tulee syötyä myös.

Tää on jännä miten eri tavalla ihmiset määrittelevät "oman ajan". Olen sellaisiinkin kummajaisiin törmännyt, jotka sanovat että vaikka pyykkien viikkaus on heille omaa aikaa. Tai kun saa aamulla juoda yhden kupin kahvia rauhassa. Ei toimis mulla ikipäivänä :grin Kun lapsi oli pieni ja nukkui useamman tunnin päikkäreitä, siinä ehti jo rentoutumaan ja tekemään jotain omaa juttua. Alle tunnin jos menee, niin ei kyllä oikein ehdi. Sitä vaan jotenkin sitten jää pyörimään mieleen se ajatus, että kohta tää on jo ohi, eikä pysty kunnolla kääntämään vapaalle.
 
No kieltämättä se pojan päiväuniaika on sitä heräämisen odottelua :D Varsinkin nyt kun poika nukkuu pääsääntöisesti kaksi tuntia tai sen alle. Ei rentoutumisesta sinällään tietoakaan siinä ajassa! Mutta toisaalta, en osaa kuvitella olevani esim. kahta vuorokautta erossa pojasta vielä, kahden tai useamman päivän työmatkoja olisi kyllä joskus tarjolla, mutta olen toistaiseksi kieltäytynyt niistä. Ehkä sitten pojan ollessa isompi taas "pääsen" reissaamaankin. Nuo työmatkat eivät siis ole sinällään täysin pakollisia, moniin tilaisuuksiin voi osallistua videoyhteydelläkin.
 
Tää on jännä miten eri tavalla ihmiset määrittelevät "oman ajan". Olen sellaisiinkin kummajaisiin törmännyt, jotka sanovat että vaikka pyykkien viikkaus on heille omaa aikaa. Tai kun saa aamulla juoda yhden kupin kahvia rauhassa. Ei toimis mulla ikipäivänä :grin Kun lapsi oli pieni ja nukkui useamman tunnin päikkäreitä, siinä ehti jo rentoutumaan ja tekemään jotain omaa juttua. Alle tunnin jos menee, niin ei kyllä oikein ehdi. Sitä vaan jotenkin sitten jää pyörimään mieleen se ajatus, että kohta tää on jo ohi, eikä pysty kunnolla kääntämään vapaalle.
Minä olen juuri noita pyykin viikkaajia :) Se on jotenkin rentouttavaa. Ja jos saa yksin käydä vessassa tai yhdellä istumalla juoda kahvit. Oi sitä autuutta.

Eilen sain pyytämättä vapaaillan ja käytin sen haravoimalla.
 
Meillä ei vielä ole lapsia, mutta uskon että samat jutut tulee olemaan sittenkin (mutta harvemmin ja lyhyemmässä ajassa) kun on lapsiakin. Eli leffojen ja sarjojen katselu, lukeminen, käsityöt ja musiikki (soittaminen, kuuntelu). Konserteissa ja keikoilla tykkään käydä myös, mutta mieluiten puolison kanssa, niihin sitten mennään sen mukaan miten isovanhemmat ja ystävät haluaa autella :grin
 
Pitkälti treenatessa. Käyn uimassa, lenkillä ja salilla, ja lisäksi pyöräilen harjoitusvastuksen kera sisätiloissa. Lasten nukkumaanmenon jälkeen katsotaan miehen kanssa usein yhdessä jotain sarjaa, jutellaan jne. Olen aina tykännyt lukemisesta, mutta viime aikoina siihen ei ole tuntunut jäävän aikaa. Tykkään, kun on pidempi aika lukemiselle pyhitettäväksi, ja jos on vain lyhyempi hetki, en jotenkin viitsi tarttua kirjaan. On myös sen verran stressiä koko ajan, että tuntuu, etten saa keskityttyä lukemiseen niin kuin ennen. Liikunta purkaa stressin paremmin.
 
Tää on jännä miten eri tavalla ihmiset määrittelevät "oman ajan". Olen sellaisiinkin kummajaisiin törmännyt, jotka sanovat että vaikka pyykkien viikkaus on heille omaa aikaa. Tai kun saa aamulla juoda yhden kupin kahvia rauhassa. Ei toimis mulla ikipäivänä :grin Kun lapsi oli pieni ja nukkui useamman tunnin päikkäreitä, siinä ehti jo rentoutumaan ja tekemään jotain omaa juttua. Alle tunnin jos menee, niin ei kyllä oikein ehdi. Sitä vaan jotenkin sitten jää pyörimään mieleen se ajatus, että kohta tää on jo ohi, eikä pysty kunnolla kääntämään vapaalle.

Just näin. En itsekään osaa ajatella kotitöitä omana aikana, vaikka sitten saisinkin tehdä niitä rauhassa. Oma aika on sellaista, että saan tehdä ihan mitä haluan ja tosiaan mieluusti vähintään pari tuntia kerrallaan. Rauhassa juotu kahvi ei kelpaa omaksi ajaksi. :grin Olisi se kai palkitsevampaa, kun osaisi noihinkin hetkiin suhtautua omana aikana, mutta mä en vain osaa. Haluan enemmän! :D
 
Just näin. En itsekään osaa ajatella kotitöitä omana aikana, vaikka sitten saisinkin tehdä niitä rauhassa. Oma aika on sellaista, että saan tehdä ihan mitä haluan ja tosiaan mieluusti vähintään pari tuntia kerrallaan. Rauhassa juotu kahvi ei kelpaa omaksi ajaksi. :grin Olisi se kai palkitsevampaa, kun osaisi noihinkin hetkiin suhtautua omana aikana, mutta mä en vain osaa. Haluan enemmän! :D
Veikkaan, että jos oma aika on harvinaista ja hankalasti saatavilla, niin sitä lataa enemmän odotuksia sille, mitä tekee. Minulla on tieto siitä, että mies ja äiti ja tyttäret hoitavat lasta milloin vain pyydän, niin ei se niin tarkkaa ole, miten sen ajan käyttää.

En kyllä imuroimista silti pidä omana aikana, koska siitä en tykkää.
 
Mulla on tosi vähän omaa aikaa, kun baby ei nuku päikkäreitäkään ku puolen tunnin pätkissä. Ja sillon ku nukkuu pidempään, en osaa tehdä mitään, kun ootan millon se herää, kun niin harvoin niin käy. Nämä ajat käytän puhelimen räpläykseen, oon tehokas nettishoppailija. Illalla, kun vauva on menny nukkumaan, saatan kattoa telkkaria vähän aikaa ja jutella miehen kanssa, jos se on kotona.

Oon ollut siis hyvin innoissani, kun joku on kattonu vauvaa sen aikaa, että saan imuroitua ja mopattua ihan rauhassa. Mainittakoon, että vihaan imuroimista. Ja voi sitä vapauden tunnetta, kun ajaa yksin autolla ja käy kaupassa! Tai saa käydä saunassa ihan rauhassa. Mutta mun vauva onkin vasta 6kk, että enköhän mä vielä sitä omaa aikaakin taas saa. Olis kiva lukee vaikka kirja rauhassa, tai neuloo.
 
Mulla on omaa aikaa silloin kun mies on töissä ja poika nukkuu a) kahden tunnin päiväunet b) nukahtaa illalla aikaisin.
Tämä vaatii toki touhukkaan päivän, että juniori väsähtää täysin.

Mutta nyt kun poika nukkuu, keitin kahvia ja sulatin pakastimesta korvapuustin. Avasin tietokoneen ja selailen juttuja ja suunnittelen häitä. Mulle riittää omaksi ajaksi rauhassa juotu aamukahvi / päiväkahvi / yksin saunassa käynti.

Illalla jos saan pojan ajoissa nukkumaan, aion katsoa jonkun kauhuleffan ja syödä loput sipsit.
 
Omaa aikaa on käytännössä iltaisin kun lapset nukkuu. Silloin katson ohjelmia jollain välineellä, surffaan netissä, luen tai teen töitä - usein kahta samanaikaisesti.

Oikeaa omaa aikaa, eli kun olen aivan yksin (=ilman lapsia) missään, on harvoin. Silloin olen yleensä työkeikalla, ehkä ennätän käydä lounaalla tai kahvilla.

Viikon päästä mies on varannut mulle hotellihuoneen :Heartred Ajattelin käydä leffassa, syömässä ja sitten lukittautua huoneeseen lukemaan. Ehkä jopa skippaan aamiaisen ja rötvään sängyssä pitkään. Vähän tekisi mieli pyytää kavereita viettämään iltaa mutta oikeasti kaipaan sitä omaa aikaa.

Kun lapset menee päikkyyn ja minä töihin, saan varmaan etäpäiviin tungettua omaa aikaa, esim salikäynnin muodossa.
 
Takaisin
Top