No meillä ei vauva saanut niskapaskottua kuin kahdesti, mutta toiset taas onnistuu siinä usein... mä sanoisin, että jos aloittajalla on äitiyspakkaus vaatteineen, niin lisäks voinee ostaa vaikka yhdet-kahdet pienemmät potkarit ja viitisen n. 56cm bodya. Ihan niitä pieniä, 50cm, ei kannata ostaa välttämättä; jos vauva onkin sitten pienikokoinen syntyessään, niin nopeasti isi/joku muu sellaisia käy parit kaupasta kipasemassa. Äitiyspakkauksen vaatteet on aika hyviä, kun niistä saa kuitenkin käärittyä hihoja ja lahkeita, ja ainakin meillä alkuunsa tuntu, että tosi hoikka poika oli hukkua kaikkiin vaatteisiin, ja vastapainoksi sillä oli pitkät raajat, jotka sitten aiheutti omat ongelmansa.
Nyt vajaa puolvuotias, puklaa ja kuolaa ihan järjettömästi, niin päivässä silti riittää 2(-3) bodya ja 1-2 housut, mä en vaihda pienistä sutuista, koska paita pysyy oikeesti puhtaana ehkä 5min. Sukkia ollaan käytetty aina useampi päivä putkeen, ne kun harvemmin ees menee likaseks (ellei onnistu vaippaa vaihtaessa joko lykkäämään jalkaansa paskaan, tai vaihtoehtoisesti just sopivasti kusasemaan sillä hetkellä...) Harsoja sitten kuluukin useampia, meillä taitaa olla vajaa parikymmentä yhteensä, se on sellainen hyvä määrä, etteivät oo kaikki seisseet pyykkikorissa, vaan aina on puhtaita/puol käyttösiä käden ulottuvilla. Pojan pyykkiä pesen n. kerran viikkoon, jos ei tarvii lakanoita vaihtaa.
Lakanoita riittää myös se pari-kolme settiä, suosittelen myös ostamaan pari lisää niitä patjansuojia, että on jokaiselle lakanakerrastolle niitäkin.
Lelut, sitterit, tutit, pullot, pumput, maidonkerääjät... näitäkin ehtii hankkia myöhemmin, ja niitä tosiaan tuppaa tulemaan jostain ovista ja ikkunoista ihan muidenkin tahoilta! Äitiyspakkauksessa on kivasti se pikkukrääsä (kynsisakset, kammat, perusvoide...), mutta ehkä silti suosittelisin hankkimaan VARMUUDEKSI keittosuolatippoja ja niistimen, sellaisen tarve kun yllättää usein keskellä yötä, ja sitten harmittaa, jos sitä ei oo. Ite ei olla onneks tarvittu kertaakaan, mutta laatikossa on ollut... Myös kuumemittari ja vauvalle sopiva kuumelääke (supot/oraaliliuos) on itellä ollut mielen huojentamiseks kaapissa valmiina, JOS tarttee, niin ei tuu yöllä paniikkia.
Amme on ehkä miellyttävä, joskaan ei pakollinen. Kuten joku kirjoittikin, kyllä jo sen sylivauvan kanssa voi suihkussa käydä, jos siltä tuntuu :) Tosin ehkä voisit käydä kurkkaamassa tuollaisen hypermarketin/tarjoustalon/jonkun muun tarjonnan, itse tänään bongasin sellasen vauva-ammeen kokoisen puhallettavan "vauvan uima-altaan", maksoi piirua vajaan 3€ ja aattelin sellaisen mökille ostaa. Pienen vauvan mahtunee siinä kylvettämään, iso osaa istuakin jo vähän. Puhaltaminen tuskin vie keuhkoja hirveesti, ja sitten saa pieneen tilaan sen näppärästi! (Vauvan kylpyamme on iso! Jos meillä ei olis saunaa ja lauteita, joiden alle sen saa sujautettua, niin se varmaan pyöris aina jaloissa tuolla kylppärissä/suihkunurkassa).
Tässä mun näkemyksiä, tiiä sitten, onko tästä mitään apua :)