Mitä tapoja olet omaksunut puolisoltasi?

SannaKoo

Sanavalmis juttuseppä
Kun tuolla Sana vapaa-osiossa on tuo loistava keskustelu siitä, mitä se toinen tekee eritavalla, niin ihan viihteen vuoksi vois keräillä asioita, mitä on oppinut puolisoltaan tai hän sinulta?

Mä oon miehen myötä oppinut juomaan kahvia kotona.... nykyään saatan keittää itsellenikin.

Toinen, minkä se on mulle tartuttanut, on pakastepitsojen, majoneesin ja keksien syönti! (Näistä tosin saattaa osasyy olla raskaudessakin, ihan tarkalleen en muista, koska nää tuli kuvioon!)
Ei siis tietenkään samanaikaisesti, tähdennettäköön! :D

Miehelle taas multa tarttunut tapa, jonka uskoisin sillä säilyvän vielä, jos erottaiskin on käsipyyhkeet. Uskomatonta, mutta mieheni omassa asunnossa ennen yhteenmuuttoa ei koskaan ollut käsipyyhettä! Ei keittiössä eikä vessassa!
 
Mulle tulee heti mieleen kaksi ei niin hyvää tapaa: Coca colan juominen (tietenkin sen aidon, ei mitään light-versiota) ja Salattujen elämien katsominen. Ennen kuin me tavattiin, en harrastanut kumpaakaan. Musta Salkkarit oli ja on edelleen ihan typerä sarja, mutta katsonpahan silti.

Meillä on tuo keksien syöminen tarttunut toisin päin :) multa miehelle. Aika harvoin ostan mitään karkkia jos haluan herkutella. Mies ei ole vielä oppinut multa kahvin juomista, vaikka yritän aina saada maistamaan mun lattea. En mäkään muuta kahvia juo.
 
Avattu kinkkuleikepaketti tai juusto aina uuteen pakastepussiin (ennen käytin samaa pussia monen paketin ajan). Teemukia pesen harvoin (vaiks ennen pesin ennen pinttymiä), miehen kuppiin en tietoisesti koske ettei vanhan kahvin aromit katoa . Kattovalojen käyttö (ennen istuin yksikseni vain yhden kohdelampun valossa). Irtohiiren käyttö kun oon tietokoneella (ennen käytin läppärin sisäistä hiirtä).

 
Sannakoo:  Mun miehellä oli ennen mun tapaamista tasan kaksi käsipyyhettä:  yksi kummassakin vessassa.  En halua ajatella oliko ne olleet siellä ajasta iäisyyteen ilman pesua.  Onneksi asia korjaantui!

Mä oon omaksunut ihan erilaisen päivärytmin mieheltä.  Eli mahdollisimman aikaisin aamulla töihin ja illalla ajoissa nukkumaan.  Ja saunariippuvuuden myös, meillä lämpiää sauna joka päivä!
 
Ei ole totta! Mun oli pakko hieraista silmiäni, että olihan tuo Starletin teksti jonkun muun kirjoittama kuin omani! Eli meillä myös miehen kahvimukia nimenomaan ei saa pestä! Siis täh?! :D Se on vedonnut kans johonkin aromeihin, joille mä olen tuhadellut...
Kahvipannua mä en muuten myöskään osaa enää huuhtasta heti käytön jälkeen! Ja se on tasan miehen syy!
 
Mies toi taloon tällaiset tavat:
Limua pitää olla jääkaapissa aina! jep. opittu on!
Kahvia voi myös juoda LASISTA! ..senkin sitten ole oppinut.
Ja ylläri ylläri.... pyyheliinat mies kehotti, että voisin alkaa pesemä niitä 90 asteessa! Niimpä minä nyt teenkin!

..mutta muut tavat sillä taitaa olla "huonoja" koska en  ole kelpuuttanut niistä omaan päivääni juuri mitään!  :D Tai sitten me ollaan jo niin vanha pari, ettei enää muisteta kumman versiota noudatetaan...
 
Meillä myös täytyy olla sitä pirun Coca colaa aina "varmuuden vuoksi" kaapissa ja mua ärsyttää, että mulle on tullut sen myötä tiettyjä tapoja liittyen tuohon juomaan. Esim. aina kun tehdään pitsaa, niin täytyy laittaa Cokispullo jääkaappiin. Ihan niin kuin pitsan kanssa ei voisi juoda mitään muuta.... :(

Meillä mies juo kans teetä isosta lasista, mä juon silti itsepäisesti kahvini muumimukista =)

Moon: Silloin kun tavattiin mieheni kans, hänen luonaan piti kuivata kädet hänen kylpypyyhkeeseen. Mausteita ei ollut muita kuin suolaa. Kerran sitten tehdessäni ruokaa, sanoin, että pippuria olis ihan hyvä myös olla... Seuraavalla kerralla oli maustehyllyssä mustapippuri, valkopippuri ja pippuriseos ;) Se oli jotenkin huvittavaa! Oli ottanut niin tehtäväkseen hankkia pippuria. Yksi olis riittänyt vallan mainiosti.
 
Minusta on tullut sotkuisempi :D En enää jaksa aina heittää vaatteita suoraan pyykkikoriin tai laittaa muutenkaan tavaroita paikalleen, joten sekasorto on aika hirmuinen, kun sitä kaksi ihmistä tekee.
Jotkut sanat ja puhetyylin tietyt muutokset ovat myös mieheltä tulleet. :)

Miehelle olen joitakin ilmeitä onnistunut "tartuttamaan" :D
 
Margeliini, eih, ihana mies pippureineen! :DD Hän on selkeesti nyt yrittänyt tsempata!
Mutta noista keittiön "kuivatarvikevarastoista" kyllä huomaa meilläkin, että eipä asu mies enää yksinään... (Tosin eipä hän tässä tai edellisessä asunnossa koskaan ollut yksinään asunutkaan) Mies ei voi millään ymmärtää, että miksi kaappien pitää pursuta mausteista ja jauhoista ja puurohiutaleista, että eikö yks paketti riittäis! Mutta useimmille naisille (ja joillekin miehillekin toki) tätä tuskin tarvii kauheesti avata, että ei riitä :)

Vloekki vaan saa mut myös nyökkäilemään... millon mä muka olen alkanut illalla potkasta sukat keskelle olohuoneen lattiaa?!

Ja noi sanat ja eleet/ilmeet, niitä on myös tosiaan tullut jaettua toinen toisillemme... ja nyt tuo puhumaan opetteleva 2v toki on opettanut omat mantransa meille aikuisille myös. Ihanaa sellaista oman perheen yhteistä "salakieltä" ja insideläppää! <3
 
Puheesta on tarttunut vaikka minkälaisia sanoja ja sanontoja, meillä kun kuitenkin on niin erilaiset murteet. (Se Oulun murre olikin niitä ensimmäisiä asioita, joita kuuntelin kuolaten tavatessamme. ;D)

Ruokailutottumukset on toinen asia, nykyään syön varmaan montaa kymmentä eri asiaa, joihin en olisi koskenutkaan ennen meidän tapaamistamme!

On näitä varmasti enemmänkin, mutta ei tule nyt mieleen. :)
 
Yksi asia tuli tässä lueskellessa jälleen mieleen..

Maha-asukin "nimi", jota mies käytti heti positiivisen raskaustestin tehtyäni, ("Myky") on tarttunut mieheltä minulle, enkä minäkään enää kutsu pienokaista "vauvaksi" :) Usein soitellessa ja viestitellessä puhumme Mykystä, jolloin monet ovat jopa kysyneet, että onko teillä koira tai kissa..
 
 

Mieheltä olen oppinu esim. että en valita turhista pikkuasioista. Olen itse asiassa alkanut vihaamaan sitä kun joku koko ajan valittaa, vaikka olen itse tainnut ennen olla aika kova purnaamaan.:D

Myös sen olen oppinu, että vähän isompia hankintoja tehdessä ei kannata ostaa halvinta, vaan panostaa laatuun. Ja raha-asioista olen muutenkin oppinut aika paljon, esim. me ei koskaan osteta mitään osa-maksulla tai luotolle, vaan eletään niillä varoilla mitä meillä on nyt käytettävänä.:) Tosin niin olen tehnyt ennenkin, mutta olen mieheltä oppinu miten tärkeää on pitää järki kädessä rahan käytössä.

 
Onnistuisikohan tämän nosto? Ehkä pitäisi aloittaa tämä uudestaan tonne 'sana vapaa', mutta kun on niin hyvä alku jo ja nää on ihania. :)

Minä olen tartuttanut mieheeni seuraavat: puhtaat vaatteet ja lakanat, varsinkin ne lakanat! Ette usko millaisissa lakanoissa mies nukkui ennen kun minä tulin kuvioon... Vaatteet sentään vaihtui vähän useammin. :D Myös rasvaton maito vaihtui vähärasvaisen tilalle. Mies myös puhuu nykyään meidän koirille ja kissoille samaan tapaan kuin minä:lässyttäen. :D

Mies on tartuttanut minuun: Limun juonti (josta ollaan kyllä nyt vieroitettu itseämme ja toisiamme), joka aamuinen puuro, nyrkkeilyn ja vapaaottelun sauraaminen. Olen myös omaksunut mieheltäni savon murretta. :D


Varmaan on paljon paljon muutakin, mutta niitä ei vaan enää tosiaan erota, että kummastako on lähtöisin ja mikä on yhdessä opittua. :)
 
Mä olen oppinut "vihaamaan" turhaa valittamista pikkuasioista sekä liiallista turhamaisuutta, kiitos puolison. ♡

Ja myös sen, että jos jotain uutta hankitaan niin harkitaan sitä huolella eikä osteta halvinta, jos laatu yhtään epäilyttää.
 
Takaisin
Top