Mitä sushia voi syödä?

Susanna

Jostain jotain jo tietävä
Hei, onko antaa valmiita vinkkejä, mitä susheja voi syödä? Mitä vain, missä ei merilevää / raakaa kalaa, eikö? Luulisi esimerkiksi vähän suomalaisempaan makuun viilatuista susheista löytyvän vaihtoehtoja? Hurja sushihimo iski!
 
Kyllä minä olen sushia syönyt. Olen syönyt kaikenlaista sushia ja aina kun mieli tekee. Minulla on onneksi luottoravintola, jonka kokin tunnen, ja luotan ehdottomasti, että hänen kalansa ovat juuri sitä, mitä hän sanookin. Itselläänkin on kolme lasta, eikä ollut koskaan lopettanut sushin syöntiä raskaana ollessaan. Suomessa ollaan hirvittävän tiukkoja ruoka-asioiden suhteen! Eli kyllä olen syönyt ja syön vastakin.. enimmäkseen syön kans nigirejä, mutta en sulkenut rullia täysin poiskaan. Jos kala on kasvatettua ja ehdottomasti tuoretta, niin ei siinä ole sen kummempaa riskiä. Eräs kaverini kauhisteli minua ja "järjetöntä" tekoani aivan silmittömästi, ja suurin piirtein haukkui minut maan rakoon, että olen tieten tahtoen vaarantanut lapseni hengen. Ja paskat, sanon minä. Kuumennan ulkomaiset marjat, vihannekset yms, vältän maksaa, vähensin kahvin juontia, enkä syö itämeren kaloja tai järvikalaa ilman, että kypsennän sen täysin ja niitäkin vain suositusten mukaan. Listeriabakteeri kuolee 72 asteessa, joten kevyesti grillattu lohinigirikään ei ole listeriavapaa, mikäli kala ei ole tuoretta.

Tässä nyt vielä linkkiä asiasta: http://www.vau.fi/raskaus/Terveys/Elamantavat/Odottajan-menu-vaihtelee-maittain/

Eli terve järki käteen. Ravintolassa on hyvä kysyä, onhan lohi taatusti tuoretta, eikä sitä ole vakuumissa säilytetty. Myös levän jodipitoisuus kannattaa tarkistaa, jos haluaa sitäkin vähän maistella. Tosin en tiedä, mikä se jodiraja on, joten en syö niitä rullia paljon. Liiallinen jodi haittaa kilpirauhasta ja lapsen kehitystä. Itse olen sanonut suoraan, että odotan lasta ja siksi haluan tietää, että onko kala mistä kotoisin ja kuinka tuoretta. Ja kala on hyväksi odottajalle. Itse en pysty syömään jostain syystä nyt uunilohta esim. lainkaan.. se maistuu jotenkin inhottavalle, vaikka normaalisti se on herkkuani. Mutta sushina se kala kyllä livahtaa suuhun ja nopiaan. On se sellasta herkkua, että NAM!


Ja se vaara voi piillä ihan arkisessa ruoassa ja aivan yhtäkkiä, joten kannattaa panostaa aina laatuun ja tuoreuteen sekä monipuolisuuteen. Sillä pääsee pitkälle!
 
Kiva, kiitos paljon! Saisiko vielä udella luottoravintolaa... :happy090 Eipä silti, varmasti moni Suomessa sijaitseva sushipaikka on ihan ok.

Mulla kanssa sama: kypsennetyt kalat tökkivät usein nyt paksuusaikaan ja siksi olenkin lisännyt ruokavalioon myös kanaa, jota en ole syönyt 20 vuoteen.. Raskaus tuo uusia mielitekoja!

Ehkä eniten sushissa himottaisi nyt wasabi, soija, kaikki muu hyvä yhdistettynä! Namnamnam..

Susanna
 
Joo, Koto on hyvä! Olen ollut myös erittäin tyytyväinen Ichibahniin Aikatalossa (helppoa perussettiä), eli Helsingissä susheillaan. Mutta kyllä noi raflat on aika luotettavia Suomessa, pitää vain huolen siitä, että kala on tuoretta. Ja aina saa kysyä.. jo henkilökunnan ilmeestä näkee, jos hetkenkin epäröivät tuoreutta.. :D Ei varmaan huvittas ottaa kontolleen raskaana olevaa naista, joka saa listerian heidän ruoistaan. :p Ja pakko sanoa, et jos vähänkin epäilyttää tai pelottaa, että on seuraamuksia, niin sitten ei vain kannata riskeeraa.. Eipähän sitten tarvitse elää syyllisyydessä. :)


Ja tosiaan.. mulla kans ihan himottaa aina wasabi, soija ja kaikki siinä sushissa! Oi nam nam... vois melkein vaikka lähtee sushille tänään! :D Meinaa alkaa kuola valumaan.. :D
 
Mäkin pohdin tätä sushi asiaa.. levässähän on välillä jodin lisäksi raskasmetalleja yms mitkä normaalitilanteessa tuskin haittaa niin pieninä määrinä kuin sushiannoksesta voi saada.. mutta raskaana itse ehkä jättäisin väliin. Merien myrkkykuormat on niin kovasti kasvaneet, että tilanne on varmaan muuttunut, ennen ei ole ollut tarvetta hössöttää kertyneistä ympäristömyrkyistä mutta nyt ne on jo siellä.
Tuo nigiriversio siis kiinnostaa.. eli kun listeriabakteeri elää vedessä jansiten myös elävässä /tuoreeltaan pyydetyssä kalassa niin oon käsittänyt että tuoreintakaan raakaa kalaa ei kannattaisi syödä, listerian aiheuttama riski on kuitenkin ihan todellinen.. niin miten siis nuo kasvatetut kalat, niissäkö listeriaa ei ole? Kasvatetaanko jotain kalaa puhtaassa vesiympäristössä vai miten. Maistuis kyllä.. tosin kyllähän kalattomatkin sushit on hyviä, mut onhan siinä raa'assa kalassa oma hohtonsa..:cat
 
Sushi on mun lempiruokaa :P Ja eka asia, mitä ajattelin "kauhulla" raskaudessa oli se, ettei sushia saa syödä.
Sitten mietin kyllä myös, että ei tällaista kieltoa varmaan esim. Japanissa ole. Pitääpä nyt alkaa ottaa selvää, mistä eri ravintoloiden kalat ovat peräisin :)

Olen kyllä miettinyt, että tekisin itse kotona nigireistä kasvisversioita. Eniten sushissa houkuttaa juuri se soija, wasabi ja inkivääri :P
 
Tässä alla olevassa linkissä on määritelty aikas hyvin jodin määrä erilaisissa levissä.

http://www.pronutritionist.net/jodin-saannin-turvaaminen-ja-karikot/

Tiivistetysti: noria voi syödä kohtuudella, mutta muita leviä, esim. wakamea kannattaa syödä harkiten, jos ollenkaan.

Itse oon syönyt sushia, missä ei oo raakaa kalaa, niin ei tarvitse miettiä listeriariskiä. Ravut, avocado, kurkku ja grillatut kalat on riittänyt mulle

Inkivääriä en syö muutenkaan, mutta olen ymmärtänyt, että sitäkin jonnin verran voi maistella... Vaarallisimpia lienee sellaiset inkivääri-lisäravinteet, joissa tavara on tiivistetyssä muodossa.
 
Itse söin raskausaikana sushia ja uskaltauduin jopa ne raaka lohet syömään. Tiedän että oli riski. Ja ei käynyt mitään. Inkiväärit söin kyll vaikka niitä sanotaan että välttää. Luin kuitenkin netistä että esim Australiassa inkivääriä määrätään pahoinvointia helpottamaan. Ja itsellä helpotti pahoinvointi aina sen jälkeen :)
 
En minä tuosta inkivääristä olisi huolissani, jos sitä käyttää sellaisenaan ruoassa, eikä tosiaan tiivistetyssä muodossa. Mietitäänpä nyt vaikka Intiaa tai Kiinaa, jossa inkivääri kuuluu perusmausteisiin. Tuskin on kieltoa siitä raskausaikana. Inkivääri on oivallinen lääke moneen vaivaan mm. flunssaan ja pahoinvointiin. Itse olen täysin huoletta käyttänyt sitä (luomulaatuisena) mausteena ja lääkkeenä säännöllisesti - kohtuudella.

Tämä sushiaihe saa veden kielelle ja vatsan kurnimaan! Olenkin jo suunnitellut, että minulle tuodaan kunnon sushisatsi synnärille! :grin Se on parasta herkkua!
 
No nyt on kielletty topikki. Pohjattoman nälän ja jatkuvan etovan olon kanssa alkaa sushista lukeminenkin laittaa veden kielelle. Harmi että täällä maakunnassa ei ole sellaista sushipaikkaa johon uskaltaisin mennä. Graavia lohta uskalsin tutun ravintoloitsijan cateringissä syödä, mies vaivihkaa asian vielä varmisti lohen tarinan keittiömestarin kanssa.
 
Mä olen pari kertaa käynyt sushilla nyt raskausaikana, mutta syönyt vaan kasvissusheja jotka sattuu muutenkin olemaan mun herkkuain:hungry:
Levää oon tietysti miettinyt, mutta niin vähän sitä kokonaisuudessaan tulee sit syötyä etten oo ottanut stressiä.
Tuota inkivääriäkin pienissä määrin syönyt, neuvolassa sanottiin ettei sen kieltoon ole oikein muita syitä kuin se, ettei sitä ole tutkittu.
 
Täällä syönyt sushia noin 1 krt / 2kk tms,

Syön vain grillatun lohen, tonnikala (purkki) ja avokado sushit :wink
 
Takaisin
Top