Mitä söit viimeksi?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Otsikon mukaisesti, mitä söit viimeksi? Tästä voi saada myös ideoita siitä mitä ehkä voisi syödä, jos ei oikein mikään maistu.
 
Joo, tulee kyllä fazerin sinisiä ostettua ennemmin kuin marabouta 😀 pandalla parhaimmistoa on joulusuklaat 😄😄
 
Hehe, jäätelön :-D aina jotain herkkua 😅 sitä ennen subwayn leipä 🥰
 
Illan vitamiinisetin ennen hammaspesua. Eli mamamonivitamiinin, d-vitsku, rautatabletti, maitohappobakteeritabletti, magnesiumsitraatti ja kalaöljy. Jälkimmäisen kohdalla jouduin valitsemaan lapsille tarkoitetun hedelmän makuisen kalaöljypalan, sillä en kykene nielemään niitä suuria normikapseleita 🙈 Muutenkin nieleskely on mulle jotenkin vaikeeta. Otan kaikista mahdollisista purutablettiversion, jos vaan on tarjolla 😁 Mitäs teidän vitamiinisettiin kuuluu? Tai syöttekö ylipäänsä jotain vitamiinilisiä nyt raskauden aikana?
 
Illan vitamiinisetin ennen hammaspesua. Eli mamamonivitamiinin, d-vitsku, rautatabletti, maitohappobakteeritabletti, magnesiumsitraatti ja kalaöljy. Jälkimmäisen kohdalla jouduin valitsemaan lapsille tarkoitetun hedelmän makuisen kalaöljypalan, sillä en kykene nielemään niitä suuria normikapseleita 🙈 Muutenkin nieleskely on mulle jotenkin vaikeeta. Otan kaikista mahdollisista purutablettiversion, jos vaan on tarjolla 😁 Mitäs teidän vitamiinisettiin kuuluu? Tai syöttekö ylipäänsä jotain vitamiinilisiä nyt raskauden aikana?

Mamavitamiini ja foolihappo. Lisäksi rautaa tarvis syödä jo , mutta mä en TAJUA mihin oon laittanu sen paketin ?! 🤣🤣🤣 sideral merkkiä jauheena, muuta ei maha kestä.
Sideralissa on itsessään lisäksi mm. C-vitamiinia ja foolihappoa niin tarvis kysyä että miten sen sopivuus raskausaikana🧐

Mamavitskun otan aamupalan jälkeen aina vasta, aiheuttaa pahaa oloa jos ottaa tyhjään vatsaan 😄
 
Koirat herätti 15min ennen herätyskelloa joten tässä nyt hörpin aamukahvia selaillen foorumia 😄
 
Mamavitamiini ja foolihappo. Lisäksi rautaa tarvis syödä jo , mutta mä en TAJUA mihin oon laittanu sen paketin ?! 🤣🤣🤣 sideral merkkiä jauheena, muuta ei maha kestä.
Sideralissa on itsessään lisäksi mm. C-vitamiinia ja foolihappoa niin tarvis kysyä että miten sen sopivuus raskausaikana🧐

Mamavitskun otan aamupalan jälkeen aina vasta, aiheuttaa pahaa oloa jos ottaa tyhjään vatsaan 😄
C-vitamiini ja foolihappo ovat vesiliukoisia...joten niissä ei liikasaannin vaaraa. Sideral on yksi niistä monista rautalisävalmisteista, jota voi käyttää koko rask.ajan.
Yliopiston apteekilla on chatti, siellä on helppo kysellä kulkutauteja välttäen esim vitamiineista tai lääkkeistä neuvovat todella mielellään.
 
C-vitamiini ja foolihappo ovat vesiliukoisia...joten niissä ei liikasaannin vaaraa. Sideral on yksi niistä monista rautalisävalmisteista, jota voi käyttää koko rask.ajan.
Yliopiston apteekilla on chatti, siellä on helppo kysellä kulkutauteja välttäen esim vitamiineista tai lääkkeistä neuvovat todella mielellään.

Jostain joskus luin että liikaa foolihappoa ei kannattaisi syödä, voi aiheuttaa b12(?) -vitamiinin puutostilan tms .. en oo varma ja kun en muista sideralin foolihapon pitoisuuksia 😄 google toki kertois ..
 
Gookkeli on kätevä kaveri.👍
Toisaalta raskauden alkuun suositellaan foolihappolisää...sen puute voi aiheuttaa alkiolle/ sikiölle sangen ikäviä juttuja.
Mulle sitä suos 500 yks. jo raskauden suunniteltu vaiheessa luottogyneni toimesta.
 
Gookkeli on kätevä kaveri.👍
Toisaalta raskauden alkuun suositellaan foolihappolisää...sen puute voi aiheuttaa alkiolle/ sikiölle sangen ikäviä juttuja.
Mulle sitä suos 500 yks. jo raskauden suunniteltu vaiheessa luottogyneni toimesta.

Juur näin, meinasin lähinnä liikasaannilla sitä, jos syö foolihappoa + sideralia . Ja rautaa tulisi (minun) syödä koko raskauden, ei vain alussa 😄 mutta tuskin sitä sideralista liikaa saa! 🙂
 
Nektariinin, ne on mun pelastus pahoinvoinnin yllättäessä
 
Illan vitamiinisetin ennen hammaspesua. Eli mamamonivitamiinin, d-vitsku, rautatabletti, maitohappobakteeritabletti, magnesiumsitraatti ja kalaöljy. Jälkimmäisen kohdalla jouduin valitsemaan lapsille tarkoitetun hedelmän makuisen kalaöljypalan, sillä en kykene nielemään niitä suuria normikapseleita 🙈 Muutenkin nieleskely on mulle jotenkin vaikeeta. Otan kaikista mahdollisista purutablettiversion, jos vaan on tarjolla 😁 Mitäs teidän vitamiinisettiin kuuluu? Tai syöttekö ylipäänsä jotain vitamiinilisiä nyt raskauden aikana?
Mulle on jäänyt mielikuva, että rautaa ei kannattais ottaa yhtäaikaa magnesiumin kanssa, kun haittaa imeytymistä, mutta puolestaan c-vitamiinia kannattaisi.

Itse olen nyt ottanut aamupalalla: D-vitamiini, sinkki, magnesium, folaatti ja toisissa folaattitableteissa on b12 mukana, joten vähän vaihdellen jompikumpi tai molemmat. Illalla rauta+c.
Mittautin viime syksynä ihan omaan piikkiin muutamia labra-arvoja, folaatti oli viitteissä, mutta matalahko, joten olen nyt syönyt sitä hieman isommalla annostuksella. Mulla on vähän suolisto-ongelmia ja ne tunnetusti haittaa aineiden imeytymisiä. Millaisen rautaohjeen te muut olette saaneet neuvolasta/äitiyspolilta tms? Meidän neuvolaterkkarin mukaan nyt alussa ei saisi syödä rautaa kuin sen pikkuripauksen mitä on äitiysvitamiinissa, ja kauhistui kuullessaan mun syövän 200mg/vrk. 🙄 Mutta olin jo kysynyt asiaa sairaalan äitiyspolilta rv6, ja suoraan tuli lupa jatkaa raudan syöntiä kerta ferritiini ollut matala. Nyt kävin vain miettimään kun siellä puhui, että vois kokeilla imeytymisen takia myös 200mg jokatoinen päivä, silloin vähän sivuutin ohjeen kun mulla on kuitenkin imeytynyt ihan hyvin. Mutta tuleeko nyt liikaa jos syönkin 200mg joka päivä? 😬 Ilman raskautta ferritiinin nostoon 200-300mg/vrk on ihan yleinen annos, mutta olen miettinyt pitäskö mun kumminkin vähän tiputtaa annosta? 🤔 Tai no, en mä ihan joka ilta ole syönyt muutenkaan. Toisaalta raskaus kuluttaa rautaa ja sikiö tarvii oman osansa, joten olis syytä saada riittävästi, mutta mikä on varmasti turvallista sikiölle, jos kerta neuvolan terkkarin mukaan nyt ei saisi syödä ollenkaan. Oikein helppoa... 🤔🤪🤯
 
Mulle on jäänyt mielikuva, että rautaa ei kannattais ottaa yhtäaikaa magnesiumin kanssa, kun haittaa imeytymistä, mutta puolestaan c-vitamiinia kannattaisi.

Itse olen nyt ottanut aamupalalla: D-vitamiini, sinkki, magnesium, folaatti ja toisissa folaattitableteissa on b12 mukana, joten vähän vaihdellen jompikumpi tai molemmat. Illalla rauta+c.
Mittautin viime syksynä ihan omaan piikkiin muutamia labra-arvoja, folaatti oli viitteissä, mutta matalahko, joten olen nyt syönyt sitä hieman isommalla annostuksella. Mulla on vähän suolisto-ongelmia ja ne tunnetusti haittaa aineiden ooimeytymisiä. Millaisen rautaohjeen te muut olette saaneet neuvolasta/äitiyspolilta tms? Meidän neuvolaterkkarin mukaan nyt alussa ei saisi syödä rautaa kuin sen pikkuripauksen mitä on äitiysvitamiinissa, ja kauhistui kuullessaan mun syövän 200mg/vrk. 🙄 Mutta olin jo kysynyt asiaa sairaalan äitiyspolilta rv6, ja suoraan tuli lupa jatkaa raudan syöntiä kerta ferritiini ollut matala. Nyt kävin vain miettimään kun siellä puhui, että vois kokeilla imeytymisen takia myös 200mg jokatoinen päivä, silloin vähän sivuutin ohjeen kun mulla on kuitenkin imeytynyt ihan hyvin. Mutta tuleeko nyt liikaa jos syönkin 200mg joka päivä? 😬 Ilman raskautta ferritiinin nostoon 200-300mg/vrk on ihan yleinen annos, mutta olen miettinyt pitäskö mun kumminkin vähän tiputtaa annosta? 🤔 Tai no, en mä ihan joka ilta ole syönyt muutenkaan. Toisaalta raskaus kuluttaa rautaa ja sikiö tarvii oman osansa, joten olis syytä saada riittävästi, mutta mikä on varmasti turvallista sikiölle, jos kerta neuvolan terkkarin mukaan nyt ei saisi syödä ollenkaan. Oikein helppoa... 🤔🤪🤯
Joo, magnesium estää raudan imeytymistä, samoin kuin kalkki.
Mulles sairaalasta NT-ultran yhteydessä ohje 200 +Cvitamiinia joka toinen vrk, mahd tyhjään massuun väh 2h kofeiini ja maitotuotteiden jälkeen/ennen. (Otan aamuöisin vessareissun
yhteydessä)
Neuvolassa vahvistettu aamuisin D, foolihappo ja monivitamiini sekä kalkki.
Illalla magnesium (imeytymistä tehostaa B6), jota useassa magnesiumissa mukana.
Apteekeissa on paljon tietämystä noista vitamiini- ja kivennäislisistä, myös raskauteen liittyen. Kokemukseni mukaan neuvovat ja perustelevat mielellään, kannattaa kysyä.
 
  • Tykkään
Reaktiot: MM
Mulle on jäänyt mielikuva, että rautaa ei kannattais ottaa yhtäaikaa magnesiumin kanssa, kun haittaa imeytymistä, mutta puolestaan c-vitamiinia kannattaisi.

Itse olen nyt ottanut aamupalalla: D-vitamiini, sinkki, magnesium, folaatti ja toisissa folaattitableteissa on b12 mukana, joten vähän vaihdellen jompikumpi tai molemmat. Illalla rauta+c.
Mittautin viime syksynä ihan omaan piikkiin muutamia labra-arvoja, folaatti oli viitteissä, mutta matalahko, joten olen nyt syönyt sitä hieman isommalla annostuksella. Mulla on vähän suolisto-ongelmia ja ne tunnetusti haittaa aineiden imeytymisiä. Millaisen rautaohjeen te muut olette saaneet neuvolasta/äitiyspolilta tms? Meidän neuvolaterkkarin mukaan nyt alussa ei saisi syödä rautaa kuin sen pikkuripauksen mitä on äitiysvitamiinissa, ja kauhistui kuullessaan mun syövän 200mg/vrk. 🙄 Mutta olin jo kysynyt asiaa sairaalan äitiyspolilta rv6, ja suoraan tuli lupa jatkaa raudan syöntiä kerta ferritiini ollut matala. Nyt kävin vain miettimään kun siellä puhui, että vois kokeilla imeytymisen takia myös 200mg jokatoinen päivä, silloin vähän sivuutin ohjeen kun mulla on kuitenkin imeytynyt ihan hyvin. Mutta tuleeko nyt liikaa jos syönkin 200mg joka päivä? 😬 Ilman raskautta ferritiinin nostoon 200-300mg/vrk on ihan yleinen annos, mutta olen miettinyt pitäskö mun kumminkin vähän tiputtaa annosta? 🤔 Tai no, en mä ihan joka ilta ole syönyt muutenkaan. Toisaalta raskaus kuluttaa rautaa ja sikiö tarvii oman osansa, joten olis syytä saada riittävästi, mutta mikä on varmasti turvallista sikiölle, jos kerta neuvolan terkkarin mukaan nyt ei saisi syödä ollenkaan. Oikein helppoa... 🤔🤪🤯

Viimeisin neuvo oli että ei maitotuotteita raudan kanssa (imeytyminen, oliko se kalsium vai mikä joka blokkaa raudan imeytymistä) . Syön rautaa , sideralia . Siinä on pienet määrät mutta joku menetelmä mikä auttaa nostamaan ferritiiniä (tän oon ite käyny mittauttaan ja toimii mulla). Siinä on myös muita ravinteita, esim foolihappoa ja c-vitamiinia. En oo muistanu nyt syödä joka pv ku maitotuotteet on lisääntyny (närästys) enkä tahdo kallista ainetta "heittää hukkaan" jos ei imeydykkään :D sit se unohtuu kokonaan 😂
 
Takaisin
Top