Mitä olette tehneet itse lapselle?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Oletteko tehneet itse lapselle vaatteita, leluja tai muita tarvikkeita? Mitä olette tehneet?

Itse en ole hirveän näppärä käsitöissä, mutta poikaa odottaessa ja hänen ollessa vauva neuloin hänelle lapasia ja sukkia. (Pikkuvauvan peukalottomat tumput on ihastuttavan helppo tehdä!) Tehtiin hänelle myös tyhjästä äitiysvitamiinipurkista helistin laittamalla sinne muutama makaroni. (Voiko sitä kutsua tekemiseksi? :hilarious:) Kiinnosti enemmän kuin muut helistimet. :D
 
Askartelin pahvilaatikosta joulukalenterin viime vuonna. Päällystin ja koristelin, numerot vaihdoin joka päivä uusiin. Tulee käyttöön myös tänä vuonna!
 
Neuloin ykköstä odottaessani vauvapeiton, ja myöhemmin virkkasin hänelle tuttinauhan sekä unirievun hipon päällä. Tälle uudelle tulokkaalle en ole saanut vielä mitään aikaan, röyhkeän itsekkäästi otin puikoille viimeksi säärystimet alpakkalangasta itselleni kun suonenvedot rupesi olemaan niin hurjia. Kesken on myös itselle merinovillasta sellainen kietaisubolero tai miksi sitä kutsuukaan, mutta siis imetyskäyttöön sitä ajattelin kun ensinnäkin se pitää kylmanarat rinnat lämpimänä ja toisekseen siitä saa helman liepeet sitten kääräistyä vauvan ympärille suojaksi ja lämmikkeeksi.

Jos sitä saisi nyt taas kuitenkin aikaan jotain pienillekin kun taas syksyn tullen neuleinto nostaa päätään, ja lista neulottavista molemmille muksuille on piiiiiiitkä... :rolleyes: Pipot nyt ensimmäisenä.
 
Tumppuja ja villasukkia teen joka vuosi. Vauvavuonna virkkasin peiton, jota käytin myös vaunuverhona. Viime vuonna tein tonttulakin ulkokäyttöön. Olen tehnyt myös joulukalenterin ja lorupussin. Varmaan jotain muutakin, mikä ei nyt juuri muistu mieleen.
 
Olen täysin onneton käsitöissä, joten en ole paljoakaan tehnyt itse. Kahdelle lapselle kudoin torkkupeitot odotusaikana, kolmannelle jäi sekin tekemättä, kun oli kädet täynnä villin taaperon kanssa. Lisäksi olen kutonut kangaspuilla kantoliinan, jota olen käyttänyt kahden nuorimman kanssa.

Niin ja joulukalentereita olen tehnyt myös. Meillä oli useamman vuoden käytössä pahvista askartelemani jättikuusi, jossa oli 24 punaisella päällystettyä ja numeroitua tulitikkuaskia. Sitten tuli lisää lapsia, eikä niihin enää mahtunut yllätystä jokaiselle, joten piti siirtyä paperipussimalliseen kalenteriin (numeroidut paperipussit pienillä pyykkipojilla narussa kiinni). Tänä vuonna voisi keksiä jonkun uudenlaisen kalenterin.
 
Ompelin lapselle ensimmäiset housut hänen ollessaan 4 kuukautta. Jäin koukkuun, sen jälkeen hänelle on ostettu kaupan vaatteita yhteensä ehkä kymmenen kappaletta. Teen kaikki sisävaatteet, myös juhlavaatteet itse ja myös suuren osan ulkovaatteita. Toppahaalaria en ole tehnyt (vähän kyllä hotsittaisi. Ehkä vielä joku päivä) enkä sade/kuravaatteita, koska niihin on niin vaikea löytää hyviä kankaita. Softshell-haalareita olen tehnyt ja kaikki asusteet myös ompelen tai neulon itse.

Raskausaikana neuloin vauvapeiton ja muutaman pehmolelun. Rakkaimmaksi leluksi valikoitui turvalonkero, joka saatiin sairaalasta. Mun vaivalla vääntämät lelut jäi lähinnä koristekäyttöön :D
 
Takaisin
Top