Mitä olette jättäneet pois? Mitä lisänneet?

Psykoenkeli

Vauhtiin päässyt keskustelija
Elikkä, mitä ruokia/ruoka-aineita olette jättäneet pois raskauden takia ja oletteko lisänneet ruokavalioon jotain?

Itselle tuo poisjättäminen kävi nopeasti, kun en muutenkaan syö esim. maksaa, kalaa, sieniä ja homejuustoa. Kahvi oli aluksi poissa kuvioista ihan sen takia, kun ei vaan maistunut. Nyt se on palannut ja menee about 3 isoa kupillista/päivä, mikä sekin on vissiin liikaa..

Salaatin syönti on lisääntynyt, mutta ruokavalio voisi olla vieläkin monipuolisempi, vaikka siihen kuuluukin jo lihaa/kanaa, viljatuotteita, salaattia, hedelmiä ym.
Ja kenties niitä herkkuja voisi vähennellä... ;)
 
Itse söin monipuolisesti ja pyrin just vähentään herkkuja ja makeita juomia siinä toivossa ettei raskauskiloja tulis ihan älyttömästi. Oli aika kiva ku ite tykkään ihan älyttömästi maksalaatikosta, sienistä, kalasta ja feta ja aurajuustosta. Ja ihan suoraan sanottuna en mää salaatin seasta jättäny fetajuustoja syömättä ja sillon tällön söin kaikkea näitä mitä mainitsin. Että en jättäny niitä pois, mutta vähensin kyllä. Eikös kalaa pitäis syyä ainaki kerran viikossa näitten ruokasuositusten mukaan? Muistaakseni se oli hauki mitä "ei sais" syödä ja raaka kala. Ja sienissäki tais olla joku tietty sieni mitä ei kantsis syyä. Ja kahviaki join jos teki mieli.
 
Tuota kalahommaa mä olen aika ajoin miettiny, että kun niitä rasvahappoja sun muita ei saa, niin eikö pikkutyypin aivot nyt kehity kunnolla kun olen näin nirso akka?!
Ja joo, fetaa olen kyllä syöny aika surutta salaatin seassa minäkin.
 
Kyllä ne kehittyy :) mulla on sellanen periaate että tekee ja syö sitä mikä tuntuu hyvältä. Tuntuu että nuo raskauden ruokajutut menee vähän yli. En määkään ny syöny kalaa ko ehkä kerran kuussa, täällä tuppukylässä ei tuoretta kalaa saa. Ja sitte jos jää häirihteen ettei maha asukki saa kaikkea tarvitsemaansa niin kyllähän on näitä kaikkia kalanmaksaöljy juttuja ja muita mitä apteekista saa. 
 
Minulle eka neuvolassa sanottii että lakritsi ja salmiakki pitäis jättää tai ainakin suuresti vähentää. Hemoglobiini minulla kuitenkin oli kokoajan niin ahainen, että sitten oikein suositteli jatkamaan lakritsin syöntiä, että olis mun tilanteessa enemmän hyötyä kuin haittaa. Muuten ei oikeastaan ollut suurempaa muutosta ruokavaliossa. Juustoa meni kyllä tavallista enemmän, sitä söin ihan pelkästäänkin kourakaupalla :D
 
Kaikki neuvolan ohjeiden mukaiset ruoka-aineet jätetty pois, välillä menee kyllä pehmeitä juustoja..

Olen lisännyt: pähkinöitä ruokavalioon, pasta ja leipä on usein täysjyvää, hedelmiä ja vihanneksia, luonnonjugurttia..
Lisäksi raskaus ja imetys on ainoa aika mun elämässä kun oikeesti nautin kaurapuurosta (normaalisti syön epäterveellisiä muroja.. ;/)..
 
Tietoisesti en jättänyt mitään pois. Makea karsiutui jo alussa ihan itsestään, kun ei vain tehnyt mieli. Juustoja olen ihan surutta syönyt kaikenlaisia, kunhan olen varmistunut, että niihin käyetty maito on pastöroitu.

Kehtaan jopa myöntää syöneeni (ne kokonaista kaksi tai kolme pihviä, joita tässä on tullut syötyä) punaista lihaa mediumina! Tiedän, hyvä syy siihen miksei saisi, mutta.... Noh, kyllä luotan lihan puhtauteen, kun hyvässä ravintolassa syö.

Raakoja vihanneksia olen lisännyt kyllä, nyt kun mietin, osittain varmaan puolitiedostaen. Osittain luulen sen vaikuttaneen, että ennen tosiaan karkkia yms. makeaa tuli syötyä ihan kamalasti ja olen varmaan kokenut jotain tarvetta korvata sitä napostelua jollain. Porkkana on ollut kova sana. :D

Itseasiassa keksinkin yhden tarkoituksella välttämäni tuotteen: Cola! Sitä tuli juotua se puoli litraa päivässä viikolla ja viikonloppuisin kolme litraa! :O Ihan kamala määrä!

Vielä kun saisin saman linjan pitämään synnytyksen jälkeen... :)
 
Graavi- ja kylmäsavulohet on jääneet korkean riskin takia pois. Mut esim. aurajuustoa ja tuorejuustoja syön silloin tällöin hyvällä omallatunnolla. :)
Salmiakkia syön harvoin, sitäkin siis huoletta.
Jopa energiajuoman olen sallinut itselleni satunnaisena "herkkuna", joskus sitä makua tulee vaan niin ikävä. En niitä muutenkaan ruukaa käyttää, mut joskus tulee ostettua yksi. Yhen käden sormilla laskettavissa kuitenkin se montako raskausaikana juon. :)

Oon lisännyt vedenjuontia, kasviksia, maitotuotteita (tulee mulla luonnostaan raskausaikana)... vähentänyt myös sokeria ja rasvaa kun ei tee niistä ees niin mieli.

KalanMAKSAöljyä ei saa syödä raskausaikana A-vitamiinin takia, mutta A-vitamiinitonta KALAÖLJYÄ saa syödä lukuunottamatta viimeisiä raskausviikkoja. Suositus on jättää ne lopussa pois, koska voivat aiheuttaa/lisätä verenvuotoa synnytyksessä.
Ite syön hampunsiemeniä säännöllisesti, niistä saa luonnollisesti omegoja. :) Kun ei tuu kalaakaan syötyä usein.
 
Takaisin
Top