mitä muut ajattelivat sektiostasi?

nahkatakkinen_tyttö

Silmät suurina ihmettelijä
pelkään synnytystä ja sen takia olen pyytänyt sektiota. läheisistäni tästä tietää vain lapsen isä ja kukaan sukulaiseni tai hänen sukulaisensa ei tiedä. pelkään että sukulaiset pitävät outona ja typeränä ratkaisuna sitä, että olen pyytänyt sektiota. haluaisin tietää, miten muiden kohdalla lähipiiri on suhtautunut siihen, että haluaa sektion synnytyspelon takia.
 
Höh höh! Älä turhia ota paineita sukulaisten mielipiteistä! :) Jos joku on todellakin niin tyhmä, että kehtaa jotain sanoa, jätä ne omaan arvoonsa. Jokainen synnytys on silti synnytys! Eikä kyseessä nyt kuitenkaan ole mikään 'haluan keisarinleikkauksen, koska se sopii aikaitauluuni parhaiten'-ratkaisu, jota voisi jo pitää typeränä. Eikä kai niille sukulaisille ole pakko kertoa muutenkaan? :)

En kyllä itse ole synnyttänyt vielä tätä esikoistakaan, mutta tuli vähän paha mieli, jos olet jo ensin pelosta kärsinyt ja sitten vielä stressaat tästä, että halusin edes yrittää vähän valaa hyvää mieltä ja uskoa sinuun! :)

Sinun ja vauvan hyvinvointi on tärkeintä! Älä anna muiden mielipiteiden vaikuttaa liikaa ja jos siltä tuntuu, että joku voisi jotain ikävää todella sanoa, niin älä kerro. :) Synnytys on sinun ja hoitohenkilökunnan (ja toki myös vauvan ja puolison) asia, eikä siihen tavitse muiden puuttua.
 
Höh höh! Älä turhia ota paineita sukulaisten mielipiteistä! :) Jos joku on todellakin niin tyhmä, että kehtaa jotain sanoa, jätä ne omaan arvoonsa. Jokainen synnytys on silti synnytys! Eikä kyseessä nyt kuitenkaan ole mikään 'haluan keisarinleikkauksen, koska se sopii aikaitauluuni parhaiten'-ratkaisu, jota voisi jo pitää typeränä. Eikä kai niille sukulaisille ole pakko kertoa muutenkaan? :)

En kyllä itse ole synnyttänyt vielä tätä esikoistakaan, mutta tuli vähän paha mieli, jos olet jo ensin pelosta kärsinyt ja sitten vielä stressaat tästä, että halusin edes yrittää vähän valaa hyvää mieltä ja uskoa sinuun! :)

Sinun ja vauvan hyvinvointi on tärkeintä! Älä anna muiden mielipiteiden vaikuttaa liikaa ja jos siltä tuntuu, että joku voisi jotain ikävää todella sanoa, niin älä kerro. :) Synnytys on sinun ja hoitohenkilökunnan (ja toki myös vauvan ja puolison) asia, eikä siihen tavitse muiden puuttua.

en oikeen pysty salaamaan sektiota sukulaisiltani, koska he varmasti kyselevät miten synnytys meni ja mitä kivunlievitystä sain. lisäksi sektiosta parantuu paljon hitaammin kuin alatiesynnytyksestä, joten he kyllä huomaisivat että makaan sängyn pohjalla suunnilleen ensimmäisen kuukauden. ja mahaani jää tietysti myös arpi leikkausjäljestä ja kyllä senkin joku tulisi jossain vaiheessa huomaamaan.
 
Jätät vaan kertomatta että sektio oli suunniteltu. Onhan niitä syitä minkä takia sektio tehdään, niin et vain kerro että synnytyspelon takia sinulle tehtiin.
 
Juu, pahoittelen, että hieman huonosti kirjoitin tekstini. Tarkoitin todellakin että ei tarvitse kertoa miksi sektioon päädyttiin! :) Asiahan ei muille (ainakaan minun mielestäni) kuulu, mutta jos nyt joku on niin tökerö, että kysyy syytä, voisit sen sivuuttaa toteamalla vaikka 'lääkäri tuli siihen tulokseen, että se on paras ratkaisu'.
 
Raskaus ja synnytys on kuitenkin kovia juttuja omalle keholle, jolloin niistä saa kyllä päättää ihan itse (vauvan hyvinvointi huomioon ottaen tietenkin). Se on täysin oma valintasi, minkä koet itse parhaimmaksi, eikä kukaan muu oikeasti voi tietää miltä mikäkin sinusta tuntuu, joten mahdolliset ihmettelykommentit voi jättää omaan arvoonsa. Lähimpien sinut parhaiten tuntevien ihmisten tehtävänä olisi tukea sinua, ja niin usein onkin omista epäilyistä huolimatta. Jos niin ei jostain syystä ole, luota kuitenkin itseesi, sillä kukaan muu ei voi tietää mikä sinulle on parasta, vaikka moni olettaakin tietävänsä. Ja kaukaisemmilla "tutuilla" ei niin väliä olekaan. Komppailen edellisiä siinä, ettei sitä sektion syytä tarvitse erityisemmin kertoa.

Se miten kukakin suhtautuu, riippuu ihan ihmisten luonteista ja juurista. Eikä se ihmettelevä tai kauhistelevakaan välttämättä oikeasti tarkoita mitään pahaa, hän ei vain ymmärrä loukkaavansa sillä tavalla, kun on niin jäänyt kiinni omiin ajattelutapoihinsa.
 
Takaisin
Top