Mitä mukaan?

ehkäpä

Satasella mukana keskusteluissa
Eli siis mitä kaikkea pakata mukaan synnärille? Ehdotuksia miljoonittain, mutta ei jaksais mitää turhaa kamaa ottaa.
 
Jotkut vie sinne vaikka mitä ikinä keksii ja haluaa, mut pääasia on, että sulla on omat vaatteet kun meet sinne ja vauvalle jotain millä tuot sen kotiin... Niin ja oma hammasharja on ihan kiva ylläri aamupesulla!

Eli : vauva tarvii sisävaattet ja ulkovaattet ja vaipan.
itelle: kunnon (mun mielestä tärkeä)alushousut että saat mahan ja siteen siististi (tiukasti) pakettiin. Sitte joku löysä paita ja mukavat housut kotiin tuloa varten. Imetysliivit. Siinä se lyhykäisyydessään. Sairaalassa oli kuitenkin ihan ok pitää niitten omia kuteita, eipähän tullu kotiin pyykättävää. Ainoastaa synnytyksessä mulla oli tuttu yöpaita aluks päällä, sitten siinä hikeä kun rupesi pukkaamaan, niin vaihdoin tuommosen ison turkista ostetun huivin kehoni verhoksi...
 
Komppaan maarista! Tosin vaipanhan saa vauvalle sairaalasta, että sekään ei oo välttämätön! Kotimatkan pituudesta riippuen saatat tarvita myös vaihtovaipat matkaan... ja jos vaikka maito ei olisi noussut vielä sillon, niin ei vara venettä kaada pitkälle matkalle ottaa mukaan myös keitetty tuttipullo ja korviketetra, vaihtovaatteetkin jos sattuu vaipat pienellä vauvalla falskaamaan..
Ja ne housut, mitkä itelle varaat, niin kannattaa tosiaan muistaa, että se maha on vielä aikas iso sieltä pois lähtiessäkin! Eli ei niitä timmeimpiä housuja! Suosittelen varaamaan eri housut kuin mennessä (ellei miehesi/joku muu voi sulle jälkikäteen tuoda) jos sattuu suttuja/lapsivettä niille housuille siinä välissä.

Ja varmaan monelle tärkeä on myös kamera! Kännykällä saa nykyään jo ihan päteviä kuvia, mutta sitäkin varten kannattaa olla sitten laturi matkassa. Tai kameraan vara-akut!

Musta oli myös ihanaa saada harjata hiukset ja laittaa ponnaria sairaalassa ollessa, suihkuun kun en kyennyt vielä edes lähtöpäivänä kun vasta kotona! Lisäks mulla oli pillimehuja ja keksiä, vaikka en synnytyssalissa niitä ehtinyt mupeltaakaan, niin oli ihan kivaa sitten osastolla nauttia. Mehuahan sieltä saa kyllä sairaalastakin, ja ainakin mulle vieraat toivat myös herkkuja pitkiä öitä varten :)

Suosittelen myös jonkun kirjan/lehden pakkaamista matkaan! Kenties myös isälle, jos hän kanssanne sairaalassa on? Mun mies ei ollut yötä siellä, mutta jos mä esimerkiksi nukuin sen siellä ollessa, niin se lueskeli vauvan nukkuessa. Kirja saattaa olla miehen "pelastus" myös synnytyssalissa, jos joutuu oottelee ja on sillain aikaa ja sinä saat nukuttua!

Turhin, mitä itellä oli mukana, oli meikkipussi! Vaikka oon tosi turhamainen ja RRRRRAKASTAN meikkaamista ja sutimista, niin eipä tullut siellä laitettua, vaikka vieraita kameroineen pyörikin.

Eipä siinä. Ihan perusjutuilla pärjää ja monia asioita saa sairaalan kanttiinista tai mies voi hakea lähikaupoista/tuoda kotoa tullessaan! Siellä osastolla ollessahan on sitten noille henkilökohtaisille tavaroille varsin rajallisesti tilaa, että ihan kovin isoa kassia ei kannatakaan roudata!
 
Missä vaiheessa ootte pakannu laukun tavaroille? Meitä ei toi stressi kauheasti vaivaa, eli nyt tsemppasin, kun osasin tällästäkin ajatella. :)
 
Ajoissahan se laukku kannattaa pakata... mä en ollu pakannut ja lähtö tuli viikolla 35+3, en siis osannut pakata mitään, kun ajatukset oli hieman sekaisin. Onneksi pääsin vielä päiväksi kotiin ja sain sillä reissulla pakattua tavarat ja laitettua vauvallekin kotimatkalle vaatteet valmiiksi. Tosin niillä ei kiirettä ollutkaan, kun poika joutui olemaan viikon sairaalassa. Mutta ennemmin pakkaa liian aikaisin, kuin liian myöhään. [:)]
 
Meillö oli mukana:

- vauvalle vaatteet kotimatklle: body, puolipotkarit, kypärämyssy, tumput, villasukat, toppapuku + toinen body  ja puolipotkarit, jos vaippa falskaa ennen lähtöä
- liivinsuojia
- imetysliivit kotimatkalle
- verkkarit + paita + huppari kotimatkalle
- miehen vaatteet
- villasukat
- lampaanrasvaa nänneille
- sukkia
- shampoo, hammasharja, tahna + dödö
- hiuspinnit + pampulat
- pillimehuja ja lakua
- läppäri + mokkula
- kamera + laturi
- puhelin + laturi
- autokaukalo (odotti autossa)

Kotimatkalle varaamani paita oli liian pieni, kun maito noussut rintoihin. Lopulta kotiuduin äitiyspaidassa, jossa menin laitokselle.

Itse käytin sairaalan verkkoalushousuja kotiutumiseen asti ja vielä kotonakin. Niihin sai sairaalan ison siteen hyvin.

Läppäri oli meillä kiva! Makeeta syötävää meni synnytyksen jälkeen paljon. Mies kävi kapasta välillä hakemassa, kuten myös kotoa mulle suoristusraudan. Toisena sairaalapäivänä teki vähän mieli kohentaa hiuslookia :)

Kassi pakattiin joskus viikoilla 35-36 ja vauva syntyi 39+4.
 
Meillä oli suunnilleen tämä mukana:

 
Neuvolakortti
Huulirasva (aivan ehdoton kun ilmastointi kuivatti huulet)
Hammasharja ja tahna
Hiusharja
Shampoo, hoitoaine, Saippua
Deodorantti
Liivinsuojuksia
Kamera + laturi
Kännykkä + laturi
Lehtiä, ristikoita, muuta ajanvietettä
Vesipullo, pillimehuja
Syötävää, eväitä, karkkia
Kotiinlähtövaatteet  itselle (paita, housut, sukat, alkkarit, rintsikat)
Terveyssiteitä (sairaalasta saa kanssa)

MP3-soitin + vihko + kynä

Vauvalle:
Pitkähihainen body
puolipotkuhousut/sukkahousut
sukat ja tumput
myssy
ulkopuku

Kaukalo
Harsoja/pikkupyyhkeitä
Vaippoja paluumatkalle + kosteuspyyhkeet
Tutti

Tuttipullo ja korviketta
 
Itselläni oli mukana

- Kotiin paluuvaatteet
- Kännykkä + laturi
- Muutama kirja
- Aamutossut
- Sahmapoot + muut pesuvälineet
- Dödö
- Hammasharja ja tahna
- Hiusharja
- Kekseja
- Limua

Vauvalle oli vaatteet paluumatkalle.
 
Sairaala tarjosi kaiken tarpeellisen äidille. Mielestäni sairaalan yökkäri, verkkoalushousut yms olivat oikein mukavia ja toimivia. Mammahousut kannattaa ottaa kotiinmenoa varten, omiisi et varmaan mahdu heti. Suklaa teki kauppansa ja hyvä kirja. Vauva nukkui ensimmäiset vuorokaudet ja nälkä oli hurja synnytyksen jälkeen. Kaverini sanoi, että luumut oli hyviä kun maha oli kovalla. Itselläni ei vaivaa ollut, joten luumujakaan en kaivannut. Isälle kannattaa olla evästä jos synnytys tapahtuu yöllä ja kestää pitkään. Kahvilat kun eivät ole auki ja isälle ei tarjota sairaalassa mitään, äiti kyllä hoidetaan. Sairaalan aamutossut olivat hyvin kapea malli, joten omat voivat tuntua mukavammilta.
 
Ja jos sinne sairaalakassiin pakkaakin sitten jotain evästä/herkkua, niin kannattaa huomauttaa sille isille, että ne ei oo isiä varten :D Vaan että isi saa pakata ihan itselleen, jos jotain mielii! Oon kuullut muutamankin tarinan pitkästä synnytyksestä, kun isi on tekemisen puutteessa syönyt äidin itselleen varaamat herkut sieltä sairaalakassista :D

Meillä oli mukana myös kirjat isiä ja äitiä varten - jos ois ollut jotain oikeesti pitkää pätkää siellä, niin ois ollut tekemistä. Meistä kumpikaan ei ollut nukkunut riittävästi, joten torkkuessahan se "ylimääräinen" aika meni! Ylimääräistä aikaa ei vaan sen 4h synnytyksen aikana juurikaan ollut...
 
Imetysliivit kannattaa hankkia jo odotusvaiheessa. Ja ne liivit kannattaa ottaa laitokselle mukaan. Olo ei muutu ainakaan yhtään hehkeämmäksi mitä se muuten on, siinä vaiheessa kun maitoa alkaa virrata ja päällä on sairaalan yök niin kamala paita. Eli oloa helpottaa ne liivit joihin voi sitten sulloa ties mitä imuviritelmää :)
 
Takaisin
Top