Mitä mukaan sairaalaan?

Emmy'

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Valistakaa minua oi te viisaammat: Mitä kaikkea pakkaatte synnärilaukkuun mukaan? Niin ja onko joku jo kerennyt pakata laukun? Aloin tässä juuri miettimään, että voisi pakata sen laukun tässä lähiaikoina. Olisi itselle helpotus, kun se olisi jo valmiina. En halua jättää sen pakkaamista viime tippaan! :)
 
Alkaa olemaan kyllä ajankohtaista tuo sairaalakassin pakkaaminen.. Niissä äitiyskirjoissa on hyvin kerrottu mitä kannattaa sairaalakassiin pakata.. Omat hygieeniakamppeet ja vaatteet sekä vauvalle että itselle kotiin lähtöä varten.. kannattaa jotain lukemista myös varata matkaan, ja kamera tietty... mitähän sitä muuta.. imetysliivit ja suojuksia.. 
 
Oon yrittänyt vielä lykätä sairaalakassin pakkaamista ihan vaan siksi etten alkais liikaa pohtia ja odottaa synnytystä. Odottavan aika on tunnetusti pitkä ja täytyis yrittää malttaa kuitenkin odotella vielä monta viikkoa ennen h-hetkeä! Tai ikinähän ei tiiä montako viikkoa tai päivää tässä enää on jäljellä joten siksi ehkä vois alkaa pikkuhiljaa pohtia mitä sairaalakassiin haluaa ottaa mukaan ;)

Varmaan tulee taas pakattua kauhea määrä turhaa tavaraa mukaan joten täytyy kyllä käydä joku suosituslista läpi ja arvioida mitä oikeasti tulee tarvitsemaan.. palaan asiaan kunhan oon saanu jonkun listan itselleni tehtyä :) 
 
mä karsin minimiin, varaudun ihan vaan beautybagilla; hammasharja ja -tahna, kampa, hiuslenkki, huulirasva ja kynsiviila (nää on semmosii et menee hermo jos tarttee eikä oo saatavilla :D), kosteusvoide ja kasvonpesuaine... shampoo ja suihkusaippua löytyy varmasti sairaalasta, tiiä vaikka kosteusvoidettakin! ehkä lisäks omat lämpösukat tai vastaavat. sitten ku käy tutustumassa sairaalaan niin kysellään vähän lisää mitä sieltä löytyykään. sairaalavaatteilla meen ja esim. imetysliiveillä en varaudu, tiedä miten nää pallerot muuttuu viel raskausaikana ja sitten ku imetys toivottavasti lähtee käyntiin. jos jotain kipeesti tarttee niin isukki voi kyllä hurauttaa hakemaan, samaten kotiintulovaatteet hakee kotoa. ajanvietettä en usko tarttevani kun toivon mukaan ollaan perhehuoneessa :)
 
Mä myös olen "minimi" varustautuja. En ajatellut pakata laukkua valmiiksikaan. Sen vähän ehtii laittaa kasaan kyllä vaikka kiire tulis. Eli mun laukusta löytyy aika samat kuin Mollyltakin. Eli hygienia tarvikkeet itselle, shamppoo, ödö, rasvat, harja, hiuslenkki ja vähän meikkiä. Ei ole sit niin kauhean näköinen kun vieraat tulee...Karkit oli viimeksi tarpeen kun en millään tykännyt sairaalan ruuasta :-). Otan kotiinlähtö vaatteet ja omat sisätossut, sillä aina ei ole varma että saa oman koon kengät sairaalalta. Sairaalan vaatteissa olen kyllä koko ajan, sillä niihin tulee niin helposti jälkivuotoa yms joihin on turha sotkea omia vaatteita.
Jonkun kirjan tai lehden ihan vaan jos jossain välissä ei uni tule. Korvatulpat voisi ottaa mukaan jos vaikka naapurin vauva itkee, mutta oma ei ja uni ei sen vuoksi tule.
Äitiyskortti on mukana käsilaukussa nyt koko ajan että se on varmasti mukana!
 
Entäpä nuo vauvan vaatteet, puetaanko sairaalassa olon ajan omiin vaatteisiin vai onko sairaalassa vauvoillekin vaatteet? Ja sitten kotiinlähtövaatetus. Kuinkahan sitä osaa pukea vauvalle riittävästi vaatteita? Tai luultavasti ongelmana tulee ennemmin olemaan se, miten pystyy olla pukematta liikaa päälle :)
 
Äidille ja vauvalle saa sairaalasta vaatteet koko ajalle mitä siellä vietetään. Eli vauvalle tarvitsee ottaa mukaan vain kotiinlähtö vaatteet. Mieluummin sitä varaa vähän liikaa vaatetta kassiin vauvalle ja jättää laittamatta päälle jos lähtöpäivä onkin lämpimämpi. Vauvalle puetaan melkein aina vähintään yksi kerros enemmän vaatetta kuin mitä itselle. Vaatteiden määrä tietysti riippuu paljon miten kotiin lähdetään. Automatkalle tietysti vähemmän kuin jos on esim julkisilla kulkuvälineillä liikenteessä.
 
Tuli vielä mieleen tuosta äidin vaatetuksesta. Omat rintaliivit / imetysliivit kannattaa olla mukana, niitä ei sairaalasta saa lainaksi. Alushousuina oli sellaiset iki ihanat verkkopöksyt joihin saa laitettua jälkivuodon vuoksi paksuja sairaalan siteitä. Koska vuoto voi olla runsasta, en minä ainakaan olisi viimeksi halullunnut sotkea omia alushousuja. Kotiin lähdettyä vuoto oli jo rauhoittunut siinä määrin että pärjäs kotona yösiteillä.
 
Hei vaan hei, Kuulkaas kun tulin ajatelleeksi tätä asiaa myös isän kannalta :) Eli ainakin perhehuoneesta haaveilevat ja/tai kaukana sairaalasta asuvat, pohtikaa kannattaisiko isällekin ottaa vaihtovaatetta :) Samoin sisäkengät, sairaalan käytännöstä riippuen.
Sitten imetysliiveistä, tai mitkä liivit nyt ottaakin. Mitäs kun siellä sairaalassa kuitenkin ollaan luultavasti ainakin se pari päivää, jos siinä kauheesti ehtii hikoilla, maidolla sotkea ja muuta niin kannattaisiko varata paritkin liivit mukaan? Mua ei ainakaan houkuta suihkunraikkaana kosteita liivejä pukea :D Mitä muut meinasi?
 
mä pakkaan omat hygieniatuotteet, vaatteet ittelle ja vauvalle kotiutumispäiväksi ja sitte jtn pientä syötävää miehelle jos synnytys on yöllä ja kanttiini sairaalassa kiinni..
mulla on vasta yhet imetysliivit, pitäiskö niit hankkia useammat? varmaan pitäis.
 
Mulla on nytten pakattuna justiin nuo omat ja vauvan vaatteet, sekä joitain vauvan hoitotarvikkeita ja omat hygienia tarvikkeet. Eväät on tosiaan hyvä pointti kanssa! Täytyy sitten kamerat, kännykät tms. laittaa viime hetkillä mukaan. Mulla on nyt kahdet imetysliivit (toiset tällä hetkellä minulle vielä liian isot). En ostanut mitään hinnakkaita liivejä näin etukäteen, kun ei sitä kokoa sitten tiedä. Eiköhän noilla alkuun pääse. :)
 
Täällä ei kuulemma sairaalassa ole vauvalle vaatteita eikä vaippoja, että ne pitää pakata ite mukaan. Perustarpeet tietenkin mukaan: hammasharja ja tahna, deodorantti, vähän meikkitarpeita ja harja. Kotiinmeno vaatteet ittelle myös, imetysliivit ja semmosia liiveihin laitettavia pieniä suojia, jotka pitää maidon poissa liiveistä, viilentävä nännirasva on myös kuulemma tarpeen ja mukavat tossut. Kamera, jonka akku on täynnä miehelle. Henkkarit, käteistä automaatteja varten ja jotain pientä syötävää kaiken varalta. Pieni kirjanen, johon voi kirjottaa ylös asioita synnytyksestä ja lapsen tietoja, joita voi sitten kirjottaa lapsikirjaan kotona. Ittellä ei oo vielä kiire pakata, mutta oon jo alottanu laukun pakkaamisen, että on sitten valmiimpi olo, eikä tarvii sitä myöhemmin ruveta ressaamaan.

Sitten jotain, mitä laukkuun ei laiteta, mutta vauvan autoistuin asennetaan hyvissä ajoin autoon, ettei sairaalasta tullessa tarvii ruveta häsläämään ohjekirjasen kanssa, vaan saadaan vaan laittaa vauva turvallisesti istuimeen.
 
Takaisin
Top