Mitä mieltä...

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felinea
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Felinea

Oman äänensä löytänyt
Hei! Mahdetaanko minua huolia tänne mukaan... Raskauduin viime vuoden lopulla vahingossa, mutta raskaus meni kesken. Sen jälkeen olen toivonut vauvaa ja kihlattuni kanssa päätettiin että aloitetaan yritys kesällä. En malttaisi odottaa sinne asti, mutta hän halusi odottaa sinne. Jotkut joille olen asiasta puhunut ovat sitä mieltä että olen liian nuori enkä tiedä mitä olen tekemässä. Olen 17 ja täytän marraskuussa 18. Ehdin siis tulla täysi-ikäiseksi ennen kuin vauva syntyy joka tapauksessa. Mitä mieltä te olette?

Minusta se on kovin yksilöllistä, ei pelkkä numeroikä tosiaan mitään takaa. Tärkeintä on tarjota turvallinen ja rakastava kehitysympäristö lapselle, jotta hän saa hyvät eväät elämään.
Meille ei meinannut millään tulla perheenlisäystä, mutta onneksi suloinen tyttäremme valitsi minut ja mieheni vanhemmikseen. Harmittaa, että lapsiluku jää yhteen tai kahteen. Elämä menee joskus näinkin.

Ei ole mitään oikea ikää tehdä lapsia, mutta mieluummin nuorempana kuin vanhempana siltä varalta että se ei enää vanhempana onnistukaan. Mielestäni 18v on oikein hyvä ikä tehdä lapsia.

Parempi nuorena kuin vanhana. Elimistön kannalta taisi olla niin, että paras ikä lisääntymiselle on 16-17 vuotta, olemme vain tyhmyyksissämme rakentaneet yhteiskunnallemme sellaisen kulttuurin, että lisääntyminen aloitetaan paljon, paljon myöhemmin.

Ainoa, mikä tuossa ehkä mietityttäisi, on se, jääkö ammattikoulu tai lukio kesken. Jompikumpi kun on lähes pakollinen tässä yhteiskunnassa, jos aikoo töitä tehdä, ja toisaalta ei ainakaan minua nappaisi enää pienen lapsen kanssa käyttää ilta-aikaa kotitehtävien tekoon.

Mä en varmaan olisi ollut vielä 18-vuotiaana valmis, nyt 20 paremmalla puolella tuntui et on hyvä aika. Mut ihmiset on erilaisia! Onko teillä talous kunnossa, vauva on aikamoinen rahanmeno?

Nainen on hedelmällisimmilläön n. 25v. Sekä alle 19v että yli 35v naisten raskauteen ja synnytykseen liittyy enemmän riskejä.

Kiitos kaikille vastauksista! Ihanaa että ette ole suoraan tyrmäämässä minua. Kihlattuni valmistuu keväällä ja hänelle on luvattu varma työpaikka paikasta, jossa oli harjoittelussa. Itselläni jää opinnot hieman kesken, jos raskaus alkaa nopeasti. Valmistuisin 2019 keväällä muutoin. Ajattelin opiskella siinä tapauksessa niin pitkään kuin mahdollista raskaana. Olen ottanut asiasta selvää ja koulussamme on mahdollista keskeyttää opinnot ja jatkaa sitten myöhemmin. Voin siis pitää rauhassa äitiysloman ja saattaa sen jälkeen opinnot loppuun.

Tuosta en ole kuullut että alle 19-vuotiaalla olisi enemmän riskejä. Olen luullut että nuorena keho jaksaa raskauden ja synnytyksen paremmin.

Ei niitä riskejä kannata miettiä, aina on jotain riskejä. Vastasin vain Suskille kun minun tietääkseni biologisesti paras ikä ei ole 16-17v,tosin en tiedä millä perusteilla se on määritelty.

Tarkoitin hedelmällisintä ikää. Tämän luin joskus vuosia sitten, joten voihan se olla vanhentunuttakin tietoa. Toisaalta kaikki tekstit, joita nyt aiheesta löysin, on kirjoitettu asenteella että teiniraskaudet pitää estää tai artikkeleissa tutkitaan vain kaksikymppisiä ja siitä ylöspäin. Kulttuurin vaikutus nähtävissä tässäkin.

Kannattaa opiskella vaikka maha kainalossa niin pitkään kuin mahdollista, mulla on ainakin pojan syntymän jälkeen jääny kaikki suorittamiskyky minimiin. Huono nukkuja ja mahakipuinen. Nyt 1,5v ja alkaa ehlpottaa, mutt en ois kyl jaksanut tässä vauva-aikana opiskella mitään.

Hirvi, okei, ajattelin että olit suunnannut sen minulle. Mutta eihän tuota biologisesti parasta ikää tosiaan kannata miettiä.

Kiitos vinkistä Jonttuskainen. Näin ajattelin tehdä että opiskelen niin pitkään kuin mahdollista raskaana. :)

Felinea, vaikutat oikein järkevältä ja keskustelukykyiseltä nuorelta naiselta:happy:, onnea vaan raskaustumis-ja odotusaikaan! Onko sulla tukijoukkoja lähellä? Kaikenikäisille vauvaperheille on tukijat tärkeitä, ei mitenkään välttämättömiä, mutta erittäin paljon elämää helpottavia ja mahdollisuuksia avaavia ne usein on.
Useinhan se on juuri niin että keskenmenon jälkeen on kuume suurin, me monet ollaan siinä tilanteessa oltu.
Opiskeluasiaan sanoisin vielä sen verran että aika moni meistä myös vaihtaa ammattia tai opiskelee lisää perheellisenä, kolmenkympin tuolla puolen. Eipä se sen kummemmin helppoa ole silloinkaan. Mutta elämänhän ei ole tarkoitus olla mahdollisimman helppoa?
Raskauden ja synnytyksen/vauva-ajan helppouteen/vaikeuteen on vaikea antaa mitään optimi-ikää, se on niin yksilökohtaista ja iästä riippumatonta loppuviimein. Minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa:p?

Heippa itse odotan itse kahta pikkusta poikaa c,laskettuon 25.4 ja täytän itse vasta 11.7 18vuotta ei se ikää katso äitini on päättänyt että haluaisi pitää minut ja perheeni hänen luonnaan asumassa ainakin vuoden ja olemme päättäneet jäädä tänne olemaan :) tee niin kuin sydämesi sanoo lapsi ei ole elämän päättymistä vaan elämän alkamista !:)

Takaisin