Mitä mieltä lapsiperheen verohelpotuksista (ja lapsilisän leikkauksesta)?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miramaria
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Miramaria

Tietävä tietäjä
Itsellä on ristiriitaiset tunteet. Lapsilisän leikkaus on ehdottomasti omasta mielestäni huono juttu, mutta verohelpotus-malli on ihan hyvä yritys kompensoida leikkauksia. Mukavaa, ellä lapsiperheiden verotusta kevennetään. MUTTA. Tässä on se epäkohta, että tästä ei ole mitään hyötyä pienituloisimmille, joita nimenomaan pitäisi auttaa!

Meillä esimerkiksi kumpikin vanhempi on opiskelijoita, isi ei ole saanut töitä opintojen rinnalle etsinnöistä huolimatta (huomenna on jälleen yksi työhaastattelu, toivottavasti tärppää!) ja minä olen nyt vuoden elättänyt meitä pienillä tuloillani (talous kun romahti puolella miehen lähdettyä myös opintielle. Ei kannusta opiskelemaan ei... :sad001).

Lapsilisän leikkaus + verohelpotus vaikuttaisivat meillä näin:
Lapsilisä tipahti meillä 105 euroa (per vuosi) ja kompensaatio verotuksessa tulisi olemaan 50 (per vuosi). Eli jäätäisiin 55 euroa pakkasenpuolella. Ei toki kuulosta paljolta - mutta sitten toisaalta: tuolla rahalla ostaisi esimerkiksi jo hyvän talvihaalarin, joka on yksi kalleimmista (ellei suurin) yksittäisistä hankinnoista lapselle. Jos tuo isi-ihminen nyt saisi sen työn, niin verohelpotusten ansiosta miinusta tulisi vain 5e vuodessa, se on jo suhteellisen hyväksyttävää.

Mutta entä sitten perheet, joilla ei ole verotettavia tuloja lainkaan? 105 euroa on pienituloiselle loppujen lopuksi iso raha. Ottaa todella päähän, että kaikista köyhimmiltä tämä "tuki" vie taas euroja pois. :angry5

Miten teillä? Vaikuttaako lapsilisän leikkaus ja verohelpotus-systeemi teidän talouteen? Voit laskea vaikutuksen osoitteessa http://www.hs.fi/kotimaa/Lapsilisiä...illa+vaikutus+omaan+talouteesi/a1409284206989

Jaksoikohan kukaan lukea romaaniani loppuun? :grin Olisi kiva saada keskustelua tärkeästä aiheesta! :)

Näin sitä opiskelijoita taas syrjitään. Meillä myös tilanne, että mies opiskelee. Eli hänellä tulot = opintotuki jota ei veroteta. Ei siis verohelpotusta. En kyllä ymmärtänyt tuosta että saisinko mä sen 100e verohelpotusta vai vaan sen 50e, kun mies ei sitä voi saada. Ilmeisesti 50e? Paitsi jos mies saa tuohon mennessä opiskelut purkkiin, mutta siitä ja sen jälkeisestä työllistymisestä ei tiedä vielä mitään. Kyllä me toimeen varmasti tullaan joka tapauksessa, mutta ikävän tempun silti tekivät. Huomaa kyllä että on rikkaiden puolue hallituksessa... Onnea matkaan Miramaria miehellesi työn hakuun.

Mä en ymmärrä miksei vaan verotettu niitä lapsilisiä suoraan, silloin vaikutukset olisivat jakaantuneet tulojen mukaan, paremmin tienaavat olisivat maksaneet enemmän ja vähemmän tienaavat vähemmän. Nyt luotiin monimutkainen järjestelmä, jossa ilmeisesti säästöt jäävät lopulta aika pieniksi, jotta asia näyttäisi äänestäjälle jotenkin paremmalta.

Nyt täytyy kyllä kysyä, onko opintotuki muuttunut verottomaksi viime vuosina? Itse maksoin siitä kyllä aina verot, ja siksi on ihmetyttänyt tämä, että ketä ne on, jotka eivät maksa ollenkaan veroja? Itse olen tähän mennessä maksanut niitä ihan kaikesta paitsi lapsilisästä.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Kyllä opintotuesta menee verot ja sekin suututtaa, kun en saa enää opintotuen asumislisää, kun mulla on lapsi.

Tähän varsinaisena puheen aiheena olevaan uudistukseen en ole vielä tarkemmin perehtynyt. En vaan ymmärrä, mihin rikkaat tarvitsee koko lapsilisää. Siis jos se sitten kokonaisuudessaan menee vaikka lapsen omalle tilille. Sitä rahaa voitaisi jakaa enemmän niille, jotka sitä oikeasti tarvitsee. Toiset tarvitsee sen rahan oikeasti lapsen elättämiseen, vaatettamiseen tms.

Voi olla että oon jotain ymmärtänyt väärin, mutta musta mieheni saa veronpalautuksena aina takasin sen minkä on maksanut veroa opintotuesta. Tosin kyllähän hän tosiaan veron maksaa, mutta... Tiedä sitten vaikuttaisiko tuo muutos siihen mitenkään, kun kumminkin koko summa tulee pumerangina takaisin. Mun järjen mukaan lopputulos olisi sen suhteen +-0euroa, mutta ota näistä nyt sitten selvää. Huono systeemi joka tapauksessa. Olisivat vain antaneet asioiden olla ennallaan.

Aivan, opintotuista kyllä maksetaan myös veroja, totta. :happy119 Elikkäs meillekin tuo verohelpotus olisi +-0. Vissiin? Turhan monimutkaiseksi on homma kyllä tehty...

Toimeentulotukea saavat perheet eivät maksa veroja, koska toimeentulotukea ei veroteta. Ja toimeentulotuen kohdalla otetaan huomioon tietenkin kaikki tulot, myös lapsilisä, mikä tarkoittaa sitä, että lapsilisä miinustetaan jo valmiiksi tuesta. Eli näiltä perheiltä lapsilisän tuoma tuki todella on viety, eikä verohelpotukset kompensoi tässä yhtään :sad001

Hillevi: Opiskelija voi hakea yleistä asumistukea, jos on lapsia. :) Oletko hakenut sitä? Siinä taitaa tosiaan olla se, että opiskelijan asumislisän saa kunhan opiskelija hakee, mutta yleiseen asumislisään vaikuttavat tulot, jolloin opiskelijakaan ei välttämättä asumislisää saa.. :/

No ei missään nimessä "lapsilisää rikkailta pois ja jakoon 'köyhemmille'." Koko lapsilisän voisi mielestäni lakkauttaa kokonaan ja lakkauttamalla lapsilisän, voisi esimerkiksi ansiotuloveroa keventää (ostovoima lisääntyisi palkansaajilla) tai kohdistaa varat esimerkiksi lastensuojeluun/päivähoidon resursseihin/peruskouluun/lapsille joka tapauksessa. Nythän lapsilisää käyttävät perheet miten sattuu ja perheille tuntuu parhaalta; ei välttämättä lapsen parhaaksi.

Rahaa ei mielestäni tule valtion taholta "jakaa vain niille, ketkä sitä tarvitsee", tulee jotenkin sellainen "käsi ojossa ollaan vaatimassa, muttei mitään sitten haluta tehdä niitten rahojen eteen, paitsi vaatia rikkaammilta"-fiilis.

(Opiskellessa tuet ovat pienet, mutta se on onneks vain väliaikaista. Ite nostin koko opiskeluajan opintolainaa, se 300€ on iso raha opiskelijalle kuussa, mutta pieni sitten työssäkäyvälle maksaa takaisin. Tuossa lainassahan on myös korkovähennys sitten, halpaa rahaa ja verotuskin kevenee...)

Juuri samaa olen miettinyt itsekin! Mietein asian puheeksi ottamista, kun kukaan muu ei ollut tuntunut nostavan, mutta nostettiinpas se esille. :)

Opintotuesta pidätetään ennakonpidätys, ellei hanki nollaverokorttia. Nollaverkortilla ennakonpidätystä ei pidätetä. Pidätetyt verot saa sitten opintorahavähennyksen ansiosta palautuksina takaisin, ellei tee opintojen ohessa työtä. Mitä enemmän on muita tuloja, sitä pienempi on opintorahavähennys, ja sitä enemmän maksaa veroa myös opintotuesta. Eli töitä tekemätön opiskelija ei maksa veroja opintotuesta eikä siten hyödy lapsivähennyksestä ollenkaan.

Tämä lapsivähennysjärjestelmä on määräaikainen ja päättyy vuonna 2017, joten sen tarkoitus lienee vain olla siirtymä- ja tottumisvaihe siihen, että lapsilisiä on leikattu. Ellei tämä monimutkainen järjestelmä sitten houkuttele jonkun näppejä syyhyämään ja kehittelemään uutta siitä tuosta vuodesta 2017 eteenkinpäin.

Itse en kannata näin monimutkaista järjestelmää, enkä sitä miten opiskelijoiden perheen perustaminen tehdään monen eri järjestelmän ja byrokratian kautta yhä vaikeammaksi taloudellisesti. Tämä syrjii korkeakouluopiskelijoita, sillä ammattikoulusta 18-vuotiaana valmistuvilla on runsaasti aikaa tienata vakaata taloudellista pohjaa elämälleen, kun taas korkeakoulusta valmistumisen ja taloudellisen pohjan luomisen jälkeen voi olla jo lähemmäs tai yli 30, jolloin kaikilla meistä naisista ei hedelmällisyys enää ole yhtä hyvä ja voidaan joutua turvautumaan hedelmällisyyshoitoihin, jos sekään auttaa. Tietenkään nämä hedelmällisyysongelmat eivät tapahdu jokaisen kohdalla, mutta siitä ei kuitenkaan missään puhuta paljoa. Uudistukset, jotka pyrkivät opiskeluaikojen lyhentämiseen, tuntuvat lähinnä pidentävän sitä. Koska yhden opiskelupaikan vastaanottamisen jälkeen alkaa nykyään olla todella vaikeaa vaihtaa, on ennen opiskeluja pidettävä välivuosia, ellei pääse heti haluamaansa paikkaan. Opintotukea kiristetään, jolloin opiskeluaikoja viivästyttää samanaikainen työn tekeminen.

Ovatko asioista päättävät todella ottaneet huomioon sen, että korkeakoulussa opiskellaan perheen perustamisikäisinä ja tätä tulisi tukea, ellemme halua syntyvyyden laskevan myös sen vuoksi, ettei hedelmällinen ikä riitä?

Muokattu viimeksi:
Nimenomaan, panda! Mielestäni tuossa opintoaikojen lyhennys ja opintukikeskustelussa unohdetaan inhimilliset seikat kokonaan. Se on oikeasti aikaa, jolloin ihmisen elämässä tapahtuu paljon ja isoja asioita. Aina ei voi painaa tukka putkella, eikä se kokonaisuuden kannalta ole välttämättä hyväksikään. Sitä paitsi työurat eivät pitene lyhentämällä opintoaikoja, vaan lisäämällä töitä, jos valmistuvalle ei ole töitä, on ihan sama valmistuuko vuotta nopeammin vai ei.

Ja ylipäätänsä noi päällekkäiset monimutkaiset tukijärjestelmät. On aivan järjetöntä, ettei opiskeleva äiti saa asumistukea, koska yleiseen asumistukeen vaikuttavat puolison tulot, jolloin perheen tulot saattavat pienentyä lapsen saannin myötä. Itse olen alkanut nähdä jotain tolkkua perustulomallissa, joka tekisi asian paljon yksinkertaisemmaksi.

Tässä maassa ei ole vikana lapsilisien leikkuu tai lapsiperheen verohelpotuksesta (joka on naurettava), vaan koko verotus.

Kilometriverotus, noh tätähän ei ole vielä, mutta kovaa vauhtia ovat sitä puuhaamassa. Itse ajan päivittäin 100km työmatkoja, eli suomeksi töihin ja takaisin. Julkisilla työmatkani kestäisi yli 3h per päivä suuntaansa. Nyt me maksamme veroa bensassa sekä autoveroa. Nyt tulee vielä kilometrivero päälle. Uskotteko, että autovero jää ennalleen kuten bensaverokin. Ei hallitus tule laskemaan veroja.Tulee jälleen tuplaverotusta.

Samoin ansiotuloverotus ja arvonlisäverotus + perintövero. Ihmiset ovat maksaneet oman osuutensa ansiotuloina ja jos kuolee ja perii, tällöin maksat perintöveroa jo verotetusta omaisuudesta. Arvonlisävero on aivan käsittämättömän korkealla, varsinkin ruuassa. Näitä esimerkkejä on niin paljon kun jaksaa vaan etsiä.

Opiskelijat saavat verona maksamansa osuuden takaisin veronpalautuksina, jos eivät ylitä tulorajaa.

Meilläkin mies opiskelee. Hän on päivätöissä ja illat opiskelee. Itse olen töissä ja hoidan kodin muut asiat. Tosin viime aikanoina on tämäkin jäänyt valitettavasti miehelleni. Millään muulla systeemillä perheemme ei tulisi toimeen. Tähän toki vaikuttaa omakin valinta asua omakotitalossa, mutta kerrostaloon ja kaupunkiin emme halua muuttaa ellei ole pakko.

Olen täysin samaa mieltä MammaMarian kanssa, että jos ansiotuloverotusta laskettaisiin tällöin olisi ostovaraa suomalaisilla enemmän ja luotaisiin samalla uusia työpaikkoja. Lisäksi elämänlaatu paranisi monilla henkilöillä.Arvonlisäveroa en laskisi, koska kaupat vaan jättää erotuksen omaan katteeseensa. Yhteisövero on laskettu, niin pitäisi laskea myös ansiotulovero. Ammatinharjoittajathan maksavat samalla periaatteella tieneisteistään veroa kuin palkansaajatkin. Tietysti vakuutusmaksut ovat erit.

Ihana avautumisketju :D

Meillä ei onneksi tuo lapsilisän leikkaus ihan kamalasti talouteen vaikuta, kun kumpikin on ansiotyössä ( tai no, minä nyt äitiysvapaalla ). Lapselle on säästetty ihan omista rahoista " lapsilisää " ja koska luultavasti jään vielä hoitovapaalle, olemme säästäneet sen verran, että asuntolainat ja muut juoksevat kulut saa maksettua myös tosi pienellä kotihoidontuella.

Verohelpotusta emme kai tule saamaan, koska perheen tulot ylittävät sallitun ylärajan... Vai oliko se raja henkilökohtainen, en muista. Enkä tiedä missä suhteessa helpotus pienenee... Äh.

Mitenköhän tuo verovähennys muuten toimii, jos ei ole palkkatuloja ollenkaan? Apurahalaiset? Yrittäjät?

Hmm, eiks joku ehdottanut jossain vaiheessa, että ne jotka tienaa vähän sais ensimmäisen 1000 euroa verottomana käteen? Musta olis ihan huippuhyvä juttu! Mut kaikki muu sitten onkin ihan pehvallaan...

Takaisin