Mitä luette vähän isommille lapsille?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mitä kirjoja luette lapsille, jotka kaipaa jo vähän tavan kuvakirjoja vaikeampia kirjoja? Poika lukee itse Miina ja Manu yms. kirjoja joissa on isoilta osin kuvaa ja nyt olisi kiva lukea hänelle taas vähän vaikeampia mitä ei itse jaksa lukea. Muutama vähän isompien kirja on tullut vastaan, mutta hirveästi en näitä tiedä. En omassa lapsuudessa olleita enkä varsinkaan uudempia. Olisiko siis vinkkejä?
 
Rakastan lastenkirjallisuutta, joten luen lapselle paljon ja hänkin nauttii siitä. Nyt olemme lukeneet Risto Räppääjiä. Perinteiset Peppi Pitkätossu ja Vaahteramäen Eemeli on myös luettu.

Rauhallisempaa lukemista on Elsa Bescown sadut (Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen), mutta poika tykkäsi silti.

Timo Parvelan kirjoja on luettu myös ja Heinähattua ja Vilttitossua.

Poika tykkää lukea kaikkia kirjoja monta kertaa, ensimmäinen on tylsin ja sitten innostuu
 
Meidän lasten (2-6v) suosikki on ollut tatu ja patu kirjat :D 3 kirjaa oli lainassa ja niitä luettiin koko korona ajan iltasaduksi. Hirviö aakkoset oli lemppari ja nuorimmainen innostui aakkosista. Ikävä kyllä äitiä rupesi jo samojen kirjojen lukeminen kyllästyttämään, mutta lapsia harmitti kun kirjat piti alku viikosta jo palauttaa kirjastoon :D Mutta nuo kirjat oli kyllä näin aikuisen näkökulmastakin viihdyttäviä ja opettavaisia :) Muutoin tykkään lukea lapsille kaikkea. Pekka töpöhännän romaanin olen lukenut useaan kertaan ja disneyn perinteisiä satuja luen mielellään. Tykkään lukea myös "vanhoja" lasten klassikko satuja missä ei ole kaikkea "hurjaa" sensuroitu. Olen esim kirppareilta ostanut vanhoja satu kirjoja. Palomies sami kirja on nuorimman tytön mielestä myös kiva.
 
Mä tykkäsin tosi paljon pienempänä Mauri Kunnaksen kirjoista. Suhteellisen paljon tekstiä, mutta kuvia löytyy kuitenkin myös paljon.
Aiheet on ihania esim, Seitsemän koiraveljestä ja Koirien kalevala. Äiti luki meille myös Peppi pitkätossua ja Vaahteramäen Eemeliä, jotka täällä jo mainittiin. :happy:
 
Mauri Kunnakset on meilläkin kovassa käytössä. Itse tykkään iltasatuina sellaisista, jotka toimivat myös ilman kuvia, esimerkiksi tuo Seitsemän koiraveljestä tai Koiramäen talossa. Lapsi tykkää Kunnaksen joulukirjoista niin, että luetaan niitä koko vuoden ajan.

Viiru ja Pesonen on hauska, siinäkin kuvitus kyllä tukee tarinaa. Joskus olen nauranut kuvituksen vuoksi niin, että lukemisesta ei tule mitään. Samoin on käynyt Ansa ja Oiva - kirjojen kanssa. Ensimmäisellä kerralla myös Fedja-setä, kissa ja koira oli itselleni "liian" hauska. Lukeminen oli vaikeaa, kun nauratti paikotellen.
 
Poika on vasta 2v 9kk, joten odotan innolla, että pääsen lukemaan hänelle pidempiä satuja. Mauri Kunnas on kyllä suosikki täälläkin ollut jo pitkään. Nyt poika jaksaa yleensä kuunnella jo kokonaisia tarinoita luettuna, tykkää kyllä katsella kuvia siinä samalla. Samoja kirjoja saatetaan lukea monta kuukautta joka päivä, esim. Kaksitoista lahjaa joulupukille on luettu kymmeniä kertoja. Minua se ei haittaa, vaikka sama kirja luetaankin monta kertaa. Toivottavasti saan lukea pojalle joskus pidempiäkin tarinoita. Pitää vaan tutustua lastenkirjallisuuteen sitten paremmin kun poika tästä kasvaa.
 
Vaun Disney-kerhon kirjat ovat lapsesta ihan parhaita, tarinat tuttuja jo elokuvista. :)
Minä taas en Disneyn kirjoja tykkää lukea yhtään. Muutama meillä on ja jos lapsi pyytää, niin luen, mutta onneksi ei pyydä usein. Ehkä meille on sattunut huonot kappaleet, mutta kieli on yksinkertaista ja köyhää eikä juonessakaan ole kehumista.
 
Takaisin
Top