Mitä lapsesi oppi viimeksi?

Oppi nyökkäämään, tätä on harjoiteltu joku vuosi. Pään pudistus on ollut helpompi...

Nyt opettelee hyppäämään tasajalkaa. Toistaiseksi se on jotain kyykkytreeniä.
 
1-vuotias on oppinut köllöttelyn jalon taidon. Eli nojaa tyynyyn tai vanhempiinsa rentoutumistarkoituksessa. Aivan on mainiota kun yksi nojaa isin vatsaa vasten ja hymyilee autuaasti. Mtös röhnöttää sohvalla kuin isi sohvatyynyihin nojaten.

Oppi myös vilkuttamaan ja syömään haarukalla samoihin aikoihin, mutta ne nyt on toissijaisia :joyful:
 
Pedanetistä tänään vakoilin, että lapsi on leikannut saksilla. Vieläpä suht tarkasti piirrettyä viivaa pitkin. En olisi uskonut että osaa, kotona saksia ei ole tullut käytettyä.
 
Nuorin täytti viime viikolla 2v ja oppi samoihin aikoihin pyöräilemään potkupyörällä. Eilen potkuteltiinkin noin kilometrin matka mummillaan ja koko matkan tyttö meni reippaasti, vaikka olinkin ottanut varuiksi rattaat mukaan. Ne eivät vain kelvanneet ollenkaan.. :hilarious:
 
On oppinut ihan huikeasti tekemään asioita, kun toinen käsi on paketissa. Käy vessassa täysin itse ja pukemiseen ja riisumiseen tarvitsee vain vähän apua. (On siis osannut nää jo pitkään, mutta piti opetella tekemään yhdellä kädellä tai kipsattua kättä käyttäen.)
 
En meinaa pysyä perässä 2-vuotiaan oppimisissa. Nyt sujuu jo ulkovaatteidenkin pukeminen vetoketjun kiinni vetämistä myöten. "Itte!!" vain raikaa jos häntä edes yrittää auttaa missään. Yhtenä päivänä oli jo kiinnittämässä autossa turvavyötäkin "itte", mutta siihen ei sormivoimat sentään riittäneet. Neito täytti heinäkuun lopussa 2 vuotta ja on omatoimisempi kuin 1,5 vuotta vanhempi veljensä. :rolleyes:
 
Tyttö 2v1kk yllätti tällä viikolla ottamalla itse vauhtia isojen lasten keinussa. Pari kertaa piti katsoa, että menikö ihan oikeasti oikeaan suuntaan oikeassa kohdassa, mutta kyllä se vain onnistui!
 
Poika laski tänään 99:ään. :) On ilmeisesti hoksannut logiikan niiden takana. Sinne asti päästyään kysyi mikä sen jälkeen tulee. Ja sitten mikä sadan jälkeen tulee. Seuraavaksi osasi päätellä että 101 jälkeen tulee 102.
 
Nuorempi 13kk oppi kunnolla kävelemään, taapersi useamman askeleen moneen otteeseen. Vanhempi 4,5v taas oppi kirjoittamaan, kirjoitti oman ja kaverinsa nimet muutamaan kertaan.

Oppisipa itsekin jotain uutta.
 
Lapsi 3v katseli videota, jossa piirretyt eläimet tanssivat jos sul lysti on -kappaletta. Hetken aikaa katseli, ja sitten alkoi itse tanssia perässä. Jonkun verran noita katselee, mutta ei ole koskaan itse toistanut liikkeitä. Nää tanssijat tässä videolla olivat tosiaan vielä eläimiä, silti tajusi mitä pitää tehdä vaikka olikin hevonen joka tömisteli jalkojaan, ankka joka pyöri ympyrää jne. Oli tosi suloisen näköinen, niin totisena ja keskittyneenä teki :love7

On myös tällä viikolla oppinut pelaamaan enemmän itse Mariota Nintendo Switchillä. On osannut ennenkin liikkua, mutta vanhemman on täytynyt painaa hyppynappulaa. Nyt onnistuu lapselta sekin, ja pääsee jo monia kenttiä ihan itse läpi.

(Mä itse opin uuden neulontatekniikan :grin)
 
Takaisin
Top