Mitä jouluruokia teillä syödään jouluna?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sohwia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Sohwia

Sanavalmis juttuseppä
Marraskuunmammat 2015
Elomammat 2017
Joulu lähestyy ja joulumenu on mietinnässä. Itseäni kiinnostaisi kovasti tietää, että mitä teidän joulupöydästä löytyy, onko jotain perinneruokia tai sellaista mitä muut eivät välttämättä syö jouluna?:)

Meidän joulupöydästä löytyy aina kinkkua, perunoita, porkkana- ja perunalaatikkoa ja lohta. Kun taas meidän joulupöydästä ei löydy mm. Sienisalaattia tai maksalaatikkoa, jotka lienee aika yleisiä ruokia muiden ihmisten joulupöydässä.

Meiltä löytyy kinkkua koska mies saa sen töistä joululahjaksi. Itse söisin mieluummin kalkkunaa. Luultavasti ostan kalkkunaa lisäksi jonkin pienen palan valmiina. Meillä ei ole laatikoita vaan teen kermaperunoita ja tänä vuonna lisäksi ruusukaaleja jamie oliverin reseptillä. Lisäksi rosollia, salaattia, sienisalaattia, lohta, silliä, muikkuja jne. Jälkiruuaksi suklaa-appelsiinikakkua, taatelikakkua, pipareita ym. Lisäksi sitten ruuat jotka anoppi tuo.

Mukava huomata että ei olla ainoita joilla ei kaikki perinteiset löydä joulupöytään. :D Laatikoista meillä on porkkanalaatikko ja lisäksi makaroonilaatikkoa (mikä jakaa mielipiteet). Maksalaatikkoa jos mies haluaa, mutta taisi puhua että ei kaipaa sitä joulupöytään. Sitten löytyy lohta, siikaa, rosollia, perunoita ja jonkinlaista kinkkuakin olisi kiva saada. Me ei vaan oikein saada syötyä edes sitä pienintä kinkkua niin pitää katsoa mitä tällä kertaa siihen löytyy. Jossain kohtaa tehdään varmasti myös riisipuuroa.

Meillä joulupöydästä löytyy kinkku, perunalaatikkoa, lanttulaatikkoa, ruusukaaleja, graavilohta, karjalanpiirakoita sekä mäti+smetana+sipuli. Nams! Normaalisti olisi vielä lisäksi karjalanpaistia ja perunoita sekä rosollia kera vaaleanpunaiseksi värjätyn kermavaahdon, kenties savulohta. Mutta ollaan tämä joulu niin pienellä porukalla että karsittiin vähän

Meillä joulu pöydässä on peruna-,porkkana- ja lanttulaatikko, rosolli, graavilohta,silliä, kalkkuna ja saaristolaisleipä:) lapsuuteni joulupöydässä oli myös makaroni-,maksa-ja kaaliloota, karjalanpaisti ja kinkku. Mutta ei kalkkunaa, leipää ja kaloja...
Itse oon kotoisin keski Suomesta ja mies rannikolta niin nää ruuat muovautunut sen mukaan:)

Meillä on tänä jouluna bataatti-, porkkana- ja lanttulaatikkoo, hirven maksasta tehtyä maksalaatikkoa, itse tehtyä kebabia, lihapullia, perunamuusia, tietty kinkku, sienisalaatti, punajuurisalaatti, vihreä salaatti ja rosolli.

Aamulla vois yrittää tehdä riisipuuron ja rusinasopan ja kahvin kanssa sitten pipareiden ja tortun lisäks kinuskipiparikakku :)

Meillä on aika perinteistä kinkku, karjalanpaisti + perunat, lanttu-, porkkana- ja maksalaatikko, karjalanpiirakat+ munavoi, suolalohi, silli, rosolli, sienisalaatti, jälkkäriksi luumuhyve, tortut ja piparit. Tuolleen on ollu miun lapsuudesta asti ja minä jatkan perinnettä omien lapsien kanssa.
Sit jonkun verran on aina jotain uutta, tänä vuonna kylmäsavulohisalaatti, waldorfin salaatti, lohiviettelys ja kalkkunan filettä. :)

Muokattu viimeksi:
Yleensä ollut hela hommat kun ollaan tehty nyyttärityylillä neljän eri talouden(14 ihmistä plus 6 koiraa) kanssa, nyt kun ollaan jakauduttu väen lisääntyessä(eli mun sukupolvi on vaan pariutunut, mä saan ekan lapsen, lälläslää serkut), niin kinkku on kutistunut valmispikkukinkuksi, ja isoäitini on lisännyt repertuaariin makaronilaatikon ihan vain siksi, että mun mies ei syö joulupöydästä mitään muuta kuin kinkkua. :D Omasta mielestä parasta on... kaikki. Mutta kunniamaininta kalkkuna + bearnaise-kastikkeelle, sekä luumuhyve-jälkkärille.

Lanttu- ja porkkanalaatikkoa (kukaan ei tykkää perunalaatikosta), kinkkua+itsetehtyä sinappia, erilaisia juustoja, rosollia, joululeipää, sienisalaattia, graavikalaa +aamupäivällä riisipuuroa. Jälkkäriksi konvehteja, pipareita ja torttuja.

Meillä oli hyvin perinteinen pöytä; kinkku, porkkana-, peruna- ja bataattilaatikot, savusiika, graavilohi, italiansalaattia, vihersalaatti, keitettyjä perunoita ja lihapullia. Jälkkäriksi oli pipareita, konvehteja ja juustoja (tortut oli hunnilauma syönyt jo viikolla :p).

Takaisin