Mitä jouluherkkuja on teidän pöydässä?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mitä kaikkea ruokaa kuuluu teidän jouluun? Teettekö Itse? Milloin alatte syömään jouluruokia?
 
En tee itse paljoakaan, valmiina ostetaan suurin osa. Itse en perinteisistä jouluruuista perusta, esim. rosolli tai laatikot, mutta mies tykkää niistä ja kinkusta. Pipareita, glögiä ja torttuja aletaan syömään jo marraskuussa, riisipuuroa myös.
 
Valmistetaan itse lähes kaikki, kunhan ehtii ja jaksaa. Rosolli (pelkistetty sipuli-porkkana-punajuuri, ei kastikkeita), tavallinen kinkku, lihapullia, keitettyä perunaa, savulohta, sipulisilliä, laatikoita (itselle maistuu lähinnä vain lanttu ja porkkana, tehdään silti varmaan myös peruna- ja maksalaatikko, mies tykkää). Usein pöydässä ollut myös jotain juustoja, pippurijuusto, aurajuusto jne. Jälkkäreinä luumukakkua, taatelikakkua, riisipuuro ja luumusoppa, joulutorttuja ja varmaan pipareitakin tulee tehtyä. Ehkä teen glögikakkua. Juomina glögiä, kotikaljaa, punaviiniä, tummaa olutta. Aika perinteistä, tykätään niin. :) Jälkkäreitä syödään jo ennen joulua, tavalliset suolaiset jouluruoat katetaan perinteen mukaan vasta aattona.
 
Tänä vuonna vietetään ekaa kertaa joulua oman perheen kesken kotona ja alustavasti ei olla itse tekemässä mitään muuta kuin paistetaan kinkku. Laatikot (vain porkkana ja maksalaatikko) ja rosolli ja kaupasta valmiina.
Perunamuusia ajattelin tänä vuonna tehdä keitettyjen perunoiden tilalle. Kalat jää raskauden takia tänä vuonna kauppaan, yleensä ollaan tuotu graavilohta ja savusiikaa joulupöytään.
Perinne olutta tai punaviiniä tykännyt ruuan kanssa juoda, mutta täytyy sekin vaihtaa alkoholittoman. Glögiä, tähtitorttuja ja pipareita jälkkäriksi. Suklaita unohtamatta :) riisipuuroa aamupalaksi
Jouluruokaa aattona (ja seuraavina päivinä), makeita jo pitkin joulukuuta.
 
Me ollaan paistettu jo 2x pieni kinkku ja sen kanssa oon syöny maksa-, porkkana - ja lanttulaatikkoa. Ihan vaan kaupasta ostettuja.
Tää joulu vietetään pitkästä aikaa mun vanhempien luona ja 35 vuoden kokemuksella tiedän sanoa että siitä pöydästä löytyy

Graavi
Silli
Aladobi
Rosolli
Kurpitsapikkelssi
Kinkku
Keitetyt perunat
Karjalanpaisti
Makaronilaatikko
Perunalaatikko
Porkkanalaatikko
Maksalaatikko
Lanttulaatikko

Juustotarjotin

Tähtitortut
Tiikerikakku
Maustekakku
Ässäpullat rusinoilla
Ruskeat piparit
Vaaleat piparit mantelilastuilla

Aamupalaksi on riisipuuroa ja sekahedelmäkeittoa.
Kinkku on monesti tehty jo edellisenä päivänä ja sitä on syöty aatonaattona yöpalaksi.
 
En osaa sanoa. Jos tulee kotijoulu, niin sitten paistetaan kinkku, laitetaan lohta ja jotain perunajuttua. (Rosollista ja laatikoista meillä ei tykkää kukaan, eli niitä ei tule) Joulutorttuja ja riisipuuroa kanelisokerilla on tehty jo pitkään ja tehdään joulunakin. Lisäksi pipareita, suklaata, juustoja ja hyvää viiniä. En näe tarpeelliseksi tehdä jouluna perinneruokia, jotka eivät maistu

Jos taas tulee sukujoulu, niin anoppi tekee tosi perinteisen joulun kaikkine laatkoineen yms. Kohteliaisuudesta niitä on ”pakko” syödä.
 
- Hirvenlihapataa
- Perunamuusia
- Joululaatikoita
- Kotikaljaa
- Salaattia
- Savulohilevitettä
- Limppua
- Joulukinkkua sinapilla
- Lihapullia
 
Joulutorttujen ja glögin kanssa ollaan jo aloitettu. Pipareita esikoisen on tarkoitus leipoa joulukuussa mummolassa, joten niitä syödään siitä eteenpäin. Aattona syödään todennäköisesti lounaalla riisipuuroa (kanelin ja sokerin kanssa). Varsinaisesta joulupöydästä (ja seuraavina päivinä jatketaan niillä) löytyy näitä:

Savu- tai loimulohta
Graavilohta
Maksalaatikkoa
Porkkanalaatikkoa
Makaronilaatikkoa
Rosollia
Peruna-punajuurivuokaa (keitettyjen perunoiden sijasta)
Kananmunia

Mahdollisesti myös herneitä, lihapullia ja nakkeja.

Ollaan ehkä hieman nirsoja perinteisten jouluruokien suhteen, mutta näilläkin on ruokaa ihan riittävästi. Kinkun suhteen on jo muutamana vuonna todettu että ei sitä kaivata vaikka ihan hyvää onkin. Joinain jouluina on ollut myös katkarapukimaraa, mutta nyt raskaana en uskalla kokeilla ehtiikö siihen pesiytyä jokin vauvalle vaarallinen pöpö. Jälkiruuaksi saatetaan tehdä luumurahkaa.

Teettekö muuten jouluruuat itse? Me hankitaan suurin osa valmiina. Makaronilaatikkoa laitettiin jo pakkaseen odottamaan, kun tehtiin sitä ruuaksi ja riisipuuro keitetään itse. Samoin tuo peruna-punajuurivuoka tehdään itse.
 
Porkkanalaatikkoa, hernelaatikkoa, lanttulaatikkoa, perunalaatikkoa, lohta, rosollia, pipareita, joulutorttuja. Useampana jouluna olen tehnyt glögijuustokakun ja se on uskomattoman hyvää. Porkkanalaatikon ja hernelastikon teen aina itse. Lasten kanssa tehdään torttuja ja pipareita valmistaikinasta.
 
Tämä vuonna ollaan perheen kesken ja illalla yksi ystävä pariskunta käy.

Myöhäinen aamupala / brunssi:
Riisipuuroa
Savulohi- ja graavilohileipiä
Miehelle kinkkuvoileipiä

Jouluruoka:
Porkkanalaatikkoa
Perunalaatikkoa
Kinkkua
Lohta savustettuna ja graavattuna
Lihapullia
Keitettyjä perunoita
Metsäsienisalaattia
Vihersalaatti

Jälkiruoka:
Torttuja
Glögiä
Pipareita
Suklaata

Iltapalaksi aikuisille juustoja, suolakeksejä, kinkkua, lohta, piirakoita ja herkkuja.

Lapset saa iltapalaksi valita mitä haluaa, yleensä päätyvät joko riisipuuroon tai pinaattilättyihin. :)
 
Aamulla riisipuuroa kanelisokerilla taikka rusinasopan kanssa.

Ruualla:
-kinkku
-savulohta
-lihapullia
-peruna,-lanttu,-ja bataattilaatikot
-keitetyt perunat
-vihersalaatti
-italiansalaatti
-joku ruokaisampi salaatti, vaihtelee
-rosolli
-kananmuna puolikkaat
-saaristolaisleipä
-kakko

Jälkkärinä yleensä joulutorttuja, pipareita, suklaata, juustolautanen.

Suurinosa valmistetaan itse äitini kanssa.
 
Me järjestetään ja vietetään kotona joulu. Miehen äiti tarjoutui tekemään osan laatikoista, osa jouluruuista ostetaan kaupasta valmiina. Mies hoitaa kalat ja kinkun, mä teen lasten kanssa piparit ja tortut.

- Riisipuuro
- Kuorrutettu kinkku
- Graavi -ja savulohta
- Perunalaatikko
- Maksalaatikko
- Bataattilaatikko
- Lanttu -ja porkkanalaatikko
- Rosolli
- Keitettyä perunaa
- Herneitä
- Joululimppua
- Kotikaljaa
- Glögi
- Pipareita
- Joulutorttuja
- Suklaata
- Joku jouluinen juustokakku

Muoks. Sillit ja juustot unohtui listasta :rolleyes:
 
Muokattu viimeksi:
En vielä tiedä miten vietetään, mutta joulupöytään kuuluu joka tapauksessa:

Riisipuuro, kaneli + sokeri
Kinkku
Lanttulaatikko
Porkkanalaatikko
Graavilohi-smetana -mössö
Joulutorttuja
Luumurahkaa
Suklaata

Jos oon vapaalla, niin ehkä baileysillä terästettyä kaakaota. :rolleyes:
 
Teen itse piparit, sinapin ja porkkanalaatikon, ehkä lanttulaatikon. Lisäksi mun jouluun kuuluu harmaasuolattu kinkku jota syön ruuan lisäksi kylmänä limpun ja juuston kanssa. Ja pari kattilallista riisipuuroa.

Riisipuuroa ja pipareita syön jo ennen joulua, muita vasta jouluna. Kinkku on uunissa niin että on aatto-aamuna valmista.

Aiemmin ollaan kierretty isovanhemmat jouluna, mutta enää heitä ei ole, menetin viimeiset 2 tänä vuonna. Todennäköisesti käyn vain vanhemmilla. Saa nähdä tuleeko sisko perheineen myös, riippuu niin koronatilanteesta. Muuten rötvätään sitten kotona pojan kanssa :grin, ja syön itseni muutamaan kertaan ähkyyn.
 
Takaisin
Top