Mitä jos lapsesi haluaisi alkaa kasvissyöjäksi?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Jos lapsesi haluaisi alkaa kasvissyöjäksi tai peräti vegaaniksi, antaisitko? Minkä ikäisenä vai onko sillä väliä? Mitä vaikutuksia olisi, jos teidän perheessänne olisi tämä yksi kasvissyöjä?

Tässä iässä (6-vuotiaana) en antaisi. Hänen ruokkiminen on kuitenkin isolta osin meidän vanhempien vastuulla enkä ihan luota että osattaisi koostaa tarpeeksi monipuolista vegaaniruokavaliota. Se kuitenkin vaatii asiaan perehtymistä eikä onnistu vain niin että jättää kaikki eläinperäiset miettimättä pois. Tai ainakaan se ei ole ravitsemuksellisesti kannattavaa ja laitettavat ruuatkin kävisi sen verran vähiin että nopeasti kyllästyttäisi. Voisi myös käydä pidemmän päälle vähän raskaaksi tehdä lapselle aina omaa ruokaa silloin kun muut syö lihaa. Laiskuutta ilmassa, myönnetään, mutta priorisoidaan voimavarat mieluummin muuhun. Hoidossa/eskarissa/koulussa hän kyllä saisi syödä kasvisruokaa niin halutessaan.

Meillä syödään aika paljon kasvisruokaa, koska lapsuuden perheeni oli vegaani, joten itse totuin lapsena siihen ruokaan. Ei siis olisi mahdotonta alkaa kokkaamaan enemmänkin kasvisruokaa, mutta me tykätään myös lihasta, joten kokoaan siitä ei luovuttaisi. Ihan vege linjalle en haluaisi ryhtyä, koska omasta mielestä esim. perinteiset maitotuotteet niin paljon helpompia ja edullisempia.
Itse olen aina ollut omasta tahdosta sekasyöjä, vaikka muut sukulaiset ja sisarukset vegaaneja. Kotona enimmäkseen siis kasvisruokaa ja jos halusin lihaa niin piti myös itse se ruoka valmistaa. Koulussa söin norm liharuuat.
Saman haluaisin myös tarjota omalle lapselle, eli saa itse valita mitä syö, kunhan se on riittävän monipuolista + jonkin verran pitäisi pystyä valmistamaan omia ruokiaan jos muu perhe syö lihaa, eikä vanhemmat jaksa enempää kokata. Eli ihan pienelle en antaisi lupaa, mutta hiukan myöhemmin olisi ihan mahdollista lapsen siirtyä halutessaan kasvissyöjäksi.

Muokattu viimeksi:
Äitini teki minulle aina omat ruuat, olin nirso ja oksensin (tahtomattani) inhokkiruuistani. Teki minulle ruuat erikseen myös myöhemmin, kun aloin vegaaniksi teininä. Nykyään itsekin teen kahdet ruuat, lihalliset ja lihattomat. Lapset jos niin päättävät, saavat luopua eläinperäisestä ruuasta, minulla on 15-vuoden (puolet elämästäni) kokemus vegaaniruokavaliosta.

Jotenkin vierastan(en vastusta) ajatusta, koska meillä kasvatetaan ja teurastetaan, sekä metsästetään omat lihat. Lapset on niin tottuneet omiin onnellisiin lihoihin ja koko siihen prosessiin, kukaan ei ole halunnut vielä olla lihoja, munia tai maitoa syömättä. Mutta mielenkiinnolla ottaisin isolta lapselta vegehaasteenkin perheeseen, en vaan keksi kuka siihen haluaisi ryhtyä..

Meidän 5v ei halua syödä tapettuja eläimiä, paitsi jauhe-eläintä ja nakkia. Välillä menee kuitenkin vähän vahingossa lihat. Meillä ongelma on ehkä eniten siinä, ettei lapsi suostu sitten syömään juuri mitään kasvisproteiinia tilalle, joten pakko on sitten olla sitä lihaa tarjolla. En ole asiasta mitään numeroa tehnyt. Yritän tehdä paljon myös kasvisruokia, en tosin lapsen vuoksi vaan siksi, että nykyihmiset käyttävät lihaa liikaa ja vähemmälläkin pärjää.

Olen itse kasvissyöjä ja yksi lapsista ryhtyi myös kasvissyöjäksi 7v:nä, ei mitään ongelmaa.
Missään ravintoloissa, huoltoasemilla ym ei ole lasten kasvisruoka-annosta, mutta monessa paikassa pyydettäessä kuitenkin onnistuu.

Minulla keskimmäinen lapsi on kasvissyöjä, ei ole ollut ongelma. Aluksi teki itse paljon ruokaa, kun opiskeli terveellistä ruokavaliota, oli jo kouluikäinen. Meillä on lähes aina useampia ruokia tarjolla ja usein kasvisruokaa.

Vegaaniruokaa en ole opetellut valmistamaan ja suhtaudun siihen epäillen. Toivottavasti ei tarvitse opetella.

Eettisesti minusta viisas valinta olisi vegaani+luonnonkala&riista. Oma jaksaminen ei vain riitä siihen.

Tottakai antaisin, jos lapsi olisi siitä kiinnostunut. Toivoisin toki, että osallistuisi sitten itsekkin ruoanlaittoon. Itse olen myös hyvin paljon riistaan ystävä, kun isä kävi metsällä ja saatiin usein hirvenlihaa. Vegaaniudessa ei ole mitään pahaa, mutta olen kuitenkin sen puolella, että terveellisiä ja vähärasvaisia lihoja kuten juuri riistaa, kalaa ja kanaa suosittaisiin ruokavaliossa. Oikeanlainen määrä proteiineja ja muita ravintoaineita on kuitenkin tärkeää lapsen kehityksen kannalta, enkä ilman ohjeita varmasti tietäisi mitä kannattaa syödä lihan ravintoarvjoen korvikkeena.

Onneksi netissä on ohjeita ja vegaanius on sen verran yleistä, että tuskin oltaisiin pulassa jos lapsesta tulisi vegaani. Pikemminkin rikastuttaisi ruokavaliota varmasti. :happy:

Aikuisena saa syödä ihan miten tahtoo, siihen asti kaikkea on kokeiltava ellei ole allergioita.
Ruokavaliouskontoihin hurahtamisen pyrimme estämään keskustelemalla uskonnoista ja niiden funktiosta, laumakäyttäytymisestä ja siitä, mikä on trendien ja muodin funktio.

Aikuisena saa syödä ihan miten tahtoo, siihen asti kaikkea on kokeiltava ellei ole allergioita.
Ruokavaliouskontoihin hurahtamisen pyrimme estämään keskustelemalla uskonnoista ja niiden funktiosta, laumakäyttäytymisestä ja siitä, mikä on trendien ja muodin funktio.
Uskontoihin, trendit? Kyse on terveydestä ja ravitsemuksesta, eettisyydestä ja henkilökohtaisesta valinnan vapaudesta. Olet ymmärtänyt kasvissyönnin jotenkin pahasti väärin. :wideyed:

Uskontoihin, trendit? Kyse on terveydestä ja ravitsemuksesta, eettisyydestä ja henkilökohtaisesta valinnan vapaudesta. Olet ymmärtänyt kasvissyönnin jotenkin pahasti väärin. :wideyed:
Yleensä ei kannata yrittää käännyttää toisia ihmisiä omaan uskontoon, siitä ei seuraa muuta kuin riitoja.

Yleensä ei kannata yrittää käännyttää toisia ihmisiä omaan uskontoon, siitä ei seuraa muuta kuin riitoja.
Siitä olen samaa mieltä enkä sellaista harrastakaan. Muitten henkilökohtaisia valintoja pitää kunnioittaa. Mutta tämä keskustelu ei tosiaan koskenut uskontoja vaan ravitsemusasioita.

Siitä olen samaa mieltä enkä sellaista harrastakaan. Muitten henkilökohtaisia valintoja pitää kunnioittaa. Mutta tämä keskustelu ei tosiaan koskenut uskontoja vaan ravitsemusasioita.
Nykyajan trendinä on tehdä ruoasta uskonto, jonka päälle oma identiteetti rakennetaan. Tätäkin katsotaan parinkymmenen vuoden päästä ihan samanlaisen hullutuksena kuin kaikkia muitakin trendi-ilmiöitä. Sinänsä kuka tahansa saa seurata mitä tahansa trendiä mitä haluaa, mutta sen tyrkyttäminen muille absoluuttisena totuutena (kuten uskonnoille on ominaista) kohtaa varmasti vastustusta (kuten uskonnoille on ominaista).

Suskin kanssa aika pitkälle samaa mieltä. Se, että kasvisruoka ja vegaanius ei sinulle näyttäydy uskontona, ei tarkoita, etteivätkö ne voisi sellaisena muille näkyä. Mutta asiaan:

Tätä kasvisruokajuttua (yhdistän tähän nyt kaikki "lihaa vain parittoman viikon sunnuntaina", "lakto-ovo-vegaani" jne. voidakseni puhua yleisellä tasolla) on mun mielestä kahta eri laatua.

Yksi on toi Suskin mainitsema kasvisruokauskonto, jonka tarkoitus on päästä ekologian, ilmaston, ympäristön ja muun sellaisen varjolla päästä saarnaamaan muille ihmisille omasta paremmuudesta ja omien valintojen hienoudesta. Kai se pönkittää näiden uskovaisten itsetuntoa ja saa heidät tuntemaan itsensä tärkeiksi ja merkityksellisiksi - onhan heillä tehtävänä saarnata arvovalinnoista. Lisäksi lieveilmiöinä on tässä usein valeuutisten levitys, väärien (ja vaarallisten) terveysuskomusten levitys. Toisin sanoen kasvisruokauskonto hukuttaa alleen kaiken järkevän tiedon prosessoinnin ja kyvyn käsittää ympäröivää maailmaa. Tähän uskontokuntaan liittyminen on meillä kielletty.

Sitten on se fiksu puoli kasvisruokaa. Kyllä, mullakin on lähipiirissä ainakin kaks vegaania ja tullaan hyvin juttuun. Heillä ei ole ruoka pimentänyt järkeä, vaan he pystyvät käsittelemään asiallisesti myös ruokaan ja omiin ruokatottumuksiinsa kohdistuvat negatiiviset uutiset ilman uutisten leimaamista valeuutisiksi, huijaukseksi tai salaliitoksi. Nämä tämän kategorian ihmiset pystyvät myös laatimaan kasvisruoasta tasapainoisen kokonaisuuden, ja hakemaan tarvitessaan apua siihen, jos oma tietämys loppuu kesken. Tähän kategoriaan saa meillä liittyä noin 15-vuotiaana, vähän tapauksesta riippuen.

Laittaisin lapsen opiskelemaan ravitsemusasioita ja suunnittelemaan itselleen ruokavalion. Kävisimme nämä sitten yhdessä läpi ja kokeilisimme eri vaihtoehtoja. Jos/kun lapsi ymmärtää, mitä kaikkea terveellinen ja riittävä kasvisruokavalio vaatii sekä osaa ja haluaa vähintäänkin osallistua ruoanlaittoon, saa minun puolestani siirtyä siihen joko kokonaan tai osittain. Ainakin rautalisä ja B12 pitäisi todennäköisesti ottaa käyttöön myös.

Ei suinkaan niin, että minä teen monenlaista ruokaa ja sitten kieltäydytään syömästä muuta kuin salaattia.

En antaisi lapsen ryhtyä täysin lihattomaan ruokavalioon ennen, kun osaa itse tutkia ja lukea aiheesta sekä muodostaa oman käsityksensä ruokavalioiden hyvistä ja huonoista puolista. Poika on välillä sanonut hyi lihaa ja syönyt pelkän salaatin, viimeksi kysyttiin kasvispullia ollessa ruokana, että hyi äiti, miksi laitoit pulliin ruohoa... Mielipiteet ja maut vaihtelee näin pienellä vielä. Itse olen aina ollut sekasyöjä, meillä on nykyisin kasvispäivä kerran viikossa, joskus satunnaisesti useamminkin, riittää meille ainakin nyt.

Meillä syödään pääsääntöisesti kasvisruokaa, ajoittain vegaanista, kaloja 2 xviikossa (joka on ihan suosituksin) ja lihaa ehkä kerran viikossa joten eipä tuo maailmaa kaatais jos joku haluaa kasvisruokavaliolle siirtyä. Valitettavasti kasvis”maito” tuoteet (juustot, jugurtti, maito)ovat turhan hintasia varsinkin kun kelan kotihoidontuella ja lapsia sen verran monta, mutta monia muita ruokia voi kyllä muokata vegaanisiksi kukkaroystävällisesti.

En ole taistelua aloittamassa mutta en kyllä nyt ymmärrä ylempänä olevia kommentteja valeuutisista, vegaaniuskonnosta yms
Oma näkemys, jos jatkamme näin että kaikki syö lihaa ja kuluttaa eläinperäisiä tuotteita samalla tavalla mihin tässä ollaan totuttu, maapallolta loppuu resurssit kaikkien ruokkimiseen. Ilmasto kärsii, suolisto syövät yms muut elintapasairaudet jatkaa voittokulkuaan. Monet tutkimuksethan ovat antaneet näyttöä siitä että lihapainoteinen ruokavalio on terveydelle haitallinen ja samoin ympäristölle.Uskontona en kasvisruokavaliota tai vegaaniutta pidä, kukaan ei ole ikinä yrittänyt ”käännyttää” kasvissyöntiin tai mihinkään muuhun uskontoon.
Ei sillä pihvi on oikein herkullinen toisinaan ja lihasta saa hemirautaa jota ei kasvisruuasta saa.
Jokaisella on tietysti oikeus omaan mielipiteeseensä, niin lihan syöjillä, seka syöjillä, kasvissyöjillä kuin vegaaneillakin.

Maapallolla loppuu resurssit, kyllä, mutta syy on ylikansoitus. Mikään kasvissyönti ei ole tuohon ratkaisu, koska tietyt maat kasvattavat maapallon väkilukua Suomen väkiluvun verran joka kuukausi. Mikäli noita maita ei saada kuriin, on maapallon tulevaisuus tuhon oma. Resurssit loppuvat, kun porukkaa on liikaa.

Eli nyt vaan keksimään ratkaisuja siihen, miten me suomalaiset saamme väestönkasvun pysähtymään koko maapallolla, Suomessahan tähän tavoitteeseen onkin jo päästy.

Takaisin