Mitä elämäntapamuutoksia?

Nautiskelija

Jostain jotain jo tietävä
Hei, mitä elämäntapamuutoksia kokeneet/lukeneet suosittelette näin raskauden alkumetreillä? Vielä viikonloppuna join viiniä ruuan kanssa, söin graavikalaa ja allergialääkkeet tajusin vasta tänä aamuna olla ottamatta. Miten suosittelisitte olemaan ja elämään, että kaikki menisi mahdollisimman hyvin?  
 
Käytä maalaisjärkeä! Neuvolassa aina sanovat että ei saa syyä sitä eikä tätä eikä varsinkaan tota! Alkoholi,tupakki ja muut huumeet on tottakai pahasta, mutta kyllä olen itse ensimmäisen raskauden ja tämän raskauden aikana juonut yhden lonkeron silloin tällöin. 

Tosiaan itsekkin olin ensimmäisen raskauden aikana että en syöny oikein mitään mitä siinä neuvolan antamassa listassa oli.. mutta minkä sitä himoilleen voi?? Maksalaattikkoa vedin ja maksamakkaraa, sinihomejuustoa söin pitsojen päällä ja fetajuustoa salaatin kanssa ja graavilohi oli kans mitä ei mielellään saanu syödä mutta söin minä sitäkin.. Siis en näitä vetäny koko aikaa lärviin vaan silloin tällöin tuli syötyä.. jotkuthan elävät just niinkun neuvolasta neuvovat ja sehän on heidän oma asiansa mutta kyllä tässäkin asiassa saa käyttää ihan sitä omaa päätänsä eikä muiden! :)

 
Kyllä minä oon sitä mieltä, että ne listat mitä neuvolastakin annetaan niin on kyllä turhia stressilappuja. Ite jaksoin miettiä kaiken tarkasti ehkä ensimmäisen kuukauden, ja sitten ei riittänyt enää jaksaminen. Esim. ulkomaillakaan ei oo samanlaista maitoo kun meillä, ja siellä on syntynyt ihan terveitä lapsia?
Toki pitää olla oikeasti siinä mielessä varovainen ja miettiä tarkemmin ruokien kypsennykset, mut en usko että kukaan haluaa ilman raskauttakaan salmonellaa kanan takia.. Mut onhan täällä ilmassa kaikenlaisia muitakin bakteereja ja viruksia joille ei voida mitään!

Sitäpaitsi jos on pahoinvointia niin ei todellakaan tee mieli miettiä mitä SAA syödä.. Ite syön sitä mitä pystyn.

Samaa mieltä oon kun jaaha: kaikki tekee niin kuin haluaa, mut jos tuntuu että syömisten miettiminen aiheuttaa stressiä niin kannattaa jättää se väliin. Stressi ja ahdistus on vaarallisempaa sikiölle kuin pieni alkoholiannos silloin tällöin! emoticon

Terveisin entinen tupakoitsija ja baarikärpänen, suklaa maistuu joka päivä ja salaatista löytyy sitä fetajuustoa!
 
Joo tietenkin pitää käyttää maalaisjärkeä! Nuo neuvolasta jaettavat listat ovat suosituksia, mutta jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee.

Eihän niitä tarvitse sanasta sanaan noudattaa. Sehän on lähes mahdotonta muistaa sitä listaa ulkoa ja muutenkin ei niistä saa ressiä ottaa :) Mutta kohtuudella ja jonkinlainen varovaisuus takaraivossa.
Kuitenkin raskaana kun on niin niitä neuvojia ja kaikenlaista ristiriitaaista tietoa löytyy joka puolelta. Jokainen äiti tekee kuten parhaaksi näkee. Raskaana ollessa ei muuten saisi tehdä yhtään mitään eikä syödä mitään jos kaikki lukisin sana tarkasti ja noudattaisi :)
 
eikö fetajuustua saa syyä???? entäs tonnikalaa??? voi ei, lempiherkut :P mä ku en nuista tommosista tiiä vielä mittää ku ekaa kertaa raskaana :) mites se hiustenvärjäys?? 

kiitos jos jaksatte vaivautua ja vastata tyhmemmälle :)
 
Mä ainakin värjäsin tukkaani kun olin raskaana,
söin fetaa ja tonnikalaakin.
Yritin kuitenkin katsoa normaaleista juutoista että on pastoroidusta maidosta tehtyä tai kotimaista. jotenkin sitä vaan on niin vanhanaikainen ja luottaa että se kotimainen on puhtainta :) Tiedä sitten...
Mutta suosituksia kyllä löytyy mielin määrin mitä ei saisi syödä :)
Terve lapsi on tullut vaikka meikannut ja värjänny tukkaa.. niistäkin ollaan montaa mieltä ku lukee netistä.
 
http://www.ylojarvi.fi/@Bin/73093/NÄITÄ+RUOKA-AINEITA+TULEE+VÄLTTÄÄ+RASKAUDEN+AIKANA.pdf

tommosessa osoitteessa on ainaki jotain suosituksia...
 
Olin tänään jo äitiysneuvolan ensikäynnillä ja sain aikamoisen setin kaikkea materiaalia äitiydestä - tämän lukemisesta pitäisi kyllä saada opintopisteitä... Onneksi neuvolatäti oli mukava eikä luonut mitään hysteriaa sääntöjen noudattamisesta, sanoi vain että "oman tuntemuksen mukaan" voi tehdä mitä vaan, paitsi tietenkin on järkevää pidättäytyä muutamasta ruuasta ja tietysti alkoholista/tupakasta. Hassu fiilis kun kaikki on tapahtunut niin nopeasti: yhtäkkiä mulla on neuvolakortti ja kassillinen kaikenmaailman vauvaesitteitä, kun vielä viikonloppuna olin siinä uskossa (pelossa), että mun lapsia ovat vain työ ja koira :) 
 
Ajattelin kirjottaa tänne paheestani eli PEPSI MAXISTA! :D juo sitä aivan sikana. Onko kellään ideoita miten siitä pääsee eroon? Mieskin on siihen nyt sitten jääny koukkuun... Ekan raskauden aikana en päässy siitä eroon eli join sitä lähestulkoon päivittäin. Nyt haluisin sen lopettaa.. Mikä olisi hyvä korvike? Tuoremehuja en juo sillä ne pilaa hampaat (pepsi max ei hammaslääkärin mukaan pilaa hampaita ja ei ole mulla sitä ainakaan tehnyt)! Lightmehut on hirveetä kuraa ja vähintään yhtä epäterveellistä mielestäni kuin pepsi max.... mikä avuksi? Karkkia en haluaisi ruveta mussuttamaan tms. Oon aivan hukassa! emoticon
päätetään aina olla ostamatta sitä, mutta sit kuitenkin toinen raahautuu ärrälle/prismaan täydentämään meidän varastot..... itsekurin puutetta vissiin xD


EDIT: vai onko se edes oikeesti pahasta raskaana ollessa? hmmmm....
 
maalaisjärjellä pärjää pitkälle :) Mulle ei tee tiukkaa olla ottamatta alkoa yhtään tän 9kk aikana ja tupakoi en muutenkaan..eikä kyllä ole mikään kynnys vältellä pastoroimattomasta maidosta valmistettuja tuotteita tai jotain ellasta kalaa mitä ei suositella..en koe jääväni paitsi mistään jos sillä vältän pienetkin riskit vahingoittaa raskautta tai maha-asukkia..viittaan listeriaan tms. Salmiakkia ja maksamakkaraa syön mutta en vedä posket pullollaan niitäkään. Energiajuomia-light limuja,kahvia tms en muutenkaan juo niin ei tarvi sen kummemmin pähkiä niitten pois jättämisen kimpussakaan. Teetä juon kupin-pari päivässä. Hiuksia värjään harvaseltaan ja neuvolatäti on sanonu en olevan ok kun ei ihan kokoajan ole värjäilemässä. Meikkaan enkä oo ajatellutkaan et se vois olla haitallista. Tekemsissä tulee ihan luonnostaan välteltyä sellasta missä vois vatanseutuun sattua..höpöä tai ei mutta niin se on :)
 
Mä oon nyt hartaasti päättäny että tässä oli nää vikat limut :D

Mutta muuten mä en oikeestaan panikoi mistää  jutuista. Syön ihan samaa ruokaa ku aiemminkin, tosin huonommalla ruokahalulla. Sinihomejuusto o himon kohde! nams.

Ekassa raskaudessa välttelin ainoastaa sushia, mutta nyt varmaan uskallan sitäkin hyvällä omalla tunnolla syödä kun kuulin, et yks ystävä oli ollu sushibileissä raskaana ollessa... Ja kait ne sitä Japanissakin syö raskaana ollessa ;D Mutta kysyn vielä sitä neukkulasta ensi viikolla...

Tupakkaa tai alkoholia en muutenkaan käytä, joten niistä ei ole ongelmaa.

Ainii energiajuomia en juo raskaana ollessa ja se harmittaa! Ku varsinkin yöopiskeluissa ne on aika must  ;)

Mut joo jokainen tekee tavallaan ja niin kun parhaaksi näkee. Mielummin tietysti varovainen kuin liian lepso! ;) 

Ainii... ja hiuksia värjään vanhaan tahtiin eli kerran kuussa ;)

 

Mä kyllä suosittelisin juomaan mieluummin vaikka tuoremehua kuin Pepsi Maxia

En usko, että tuoremehut ovat niin vaarallisia hampaille jos niitä juo esim. vain raskauden ajan, kokis-tuotteet syövyttävät hampaita vähintään yhtä tehokkaasti. Jos murehtii hampaita, niin kannattaa ottaa aina tuoremehun, kokiksen tai muun hampaiden kiillettä vahingoittavan juoman/ruuan jälkeen maitoa, juustoa tai jotain muuta joka neutralisoi suun happamuuden. Myös ksylitolipastillit tai purkka ovat hyviä hampaiden suojaajia ja niitä voi ymmärtääkseni syödä hyvillä mielin koko raskauden ajan.  Tuoremehusta saa sentään vitamiineja, kun Pepsi Maxista vain lisäaineita..?

 
Mä lopetin kahvin juonnin, ei kylläkään maistunut enään. Viime raskaudessa vähennin 3kuppiin päivässä. Tupakoin viimeset 4kk ja lopetin ihan sattuman kaupalla viikko ennen plussaa, ihmettelen tätä itekkin, että sattupa sopivasti :D  Energiajuomia en koskaan oo juonu, joten ei tulis raskaana ollessakaan juotua. Limsaa tulee juotua sillon tällön, tuosta Pepsimaxista mä yrittäisin kyllä eroon. Oon lukenu jotain kauhujuttuja nimenomaan tuosta maxista, eli perus Pepsikin on pienempi paha kun maxi. Mutta joka tapauksessa, hampaathan tuossa menee? Ja eihän sillä jano lähde. Kesällä tulee juotua vichyä aika paljon, mutta siitä tuskin mitään haittaa on? Toki sekään ole happojen kannalta hampaille hyväks, mutta enpä sitä ympäri vuoden kisko..

Saahan fetaa ym juustoa syödä kunhan ne on pastoroidusta maidosta tehtyjä ja melkein uskallan väittää, että kaikki Suomessa myytävät on. Jos nyt ei osta mistään erikoisliikkeestä..
 
mä olen kasvissyöjä, joka käyttää maitotuotteita. mun lempiruokaan on kuuluneet chili- ja valkosipuliruoat, jotka jouduin jättämään pois, koska ne närästää. olen aina syönyt multivitaa täydentämään vitamiiniosastoa ja nyt sit piti vaihtaa se raskausajan multivitaan. alkoholin hylkäsin miltei kaksi vuotta sitten ja tupakan kymmenen vuotta sitten, joten niiden osalta ei ole ollut ongelmia (tosin neuvolatäti on sitä mieltä, että oon passiivinen tupakoitsija, koska mun mies polttaa, lähinnä kylläkin parvekkeella ja koiralenkkien aikana). mulle suurin elämäntapamuutos oli jättää harrastukset pois, olen harrastanut potkunyrkkeilyä n. 6 vuotta ja toista kamppailulajia pari vuotta enkä enää uskaltanut riskeerata mitään. mun pahe on bonaqua villivadelma-vichy, jota juon joka päivä (hanavettä tuskin koskaan). olen yrittänyt pitää karkinsyönnin kohtuullisena eikä mulla onneksi usein tee mielikään karkkia.
 
Tiamiii : Pakko nyt sanoa tuosta Pepsi Maxista että aikanaan pudotin vuoden aikana 21 kiloo painoa HIEMAN väärillä tavoilla ja join esim just tuota Pepsi Maxia ja arvaas montako reikää mulla oli sen vuoden jälkeen hampaissa!? No ainakin se 8. Kyllä se vaan jokaikinen limppari hapottaa hampaita samalla tavalla, et kylläpäs jotku hammaslääkäritki osaa puhua sitten sitä ihtiään joskus. Toisekseen suosittelisin lopettamaan - kuten jo ootkin vissiin meinannu - kofeiinin käytön näin raskausaikana.. mut siis se on tietenkin jokasen oma valinta.

Ite join noin 15 vuotiaasta tänne 25 vee saakka kahvia aika urakalla ja yleensäkin kokiksia yms. Raskauden ekat ehkä 6 viikkoo join vielä kahvia, oli joku "pakko", kun on se riippuvaisuus, on tosi vaikeeta luopua hetkessä mistään. Sit lähdin reissuun ulkomaille vähäks aikaa ja siellä päätin sit vaan nukkua jos nukuttaa ja olla ilman kahvia. Sit mulle kaikki tarjoskin reissussa kofeiinitonta teetä ja olo parani jo sen voimalla et oli joku korvike olemassa. Kahvi on oikeesti verrattavissa tupakkaan .. siinä suhteessa et en mä oikeesti jaksanu koskaan sen jälkeen kun totuttelin kahviin niin herätä ilman kahvipannullista. Ärsyttävintä on kun on yleensäkin kahviyliherkkyys ja saa aika tärinät aikaseen mut et kyl kofeiini piristää ja jaksaa ihan toisella tavalla.

Raskaudessa kahvista on kai haittaa sikiön kehitykselle? Tietääkseni mitä olen siitä kofeiinista lukenu, et se aiheuttaa kuulemma kehityshäiriöitä/kasvuvaurioita. Ja onhan se jo selvä merkki et se kannattaa lopettaa kofeiinin kittaus kun siihen on jo itelläänki jonkin sortin yliherkkyysoireet olemassa.

Hm.. tulipas pitkä vuodatus :D, mut kun siis mulla on tää ongelma ollu elämässä, et mulla ei ole pahemmin noita "paheita". Eli en juo viinaa pahemmin, sillon kun en oo raskaana saatan käydä parilla korkeintaan kun muut ryyppää baarissa ja siis se ei oo humalahakusta juomista.. sit toisekseen en polta tupakkaa.. ja siis yleensäki ottaen se on aina ollu toi kahvi mitä mä oon pitäny paheenani. Onse sitte vaikee luopua "ainoasta" paheestaan :D.. mistä mä tiiän ees mitä mun elämässä pitäs luokitella paheeks :D Mänpäs filosofiaan.
 
Hm.. toinen elämäntapamuutos on kyllä toi kans mulla että aikanaan olin jo ihan huippu-urheilija ekana yhessä lajissa, sit toisessa. Treenasin parhaimmillaan/pahimmillaan - hirveetä rääkkiä - jotain 10 treeniä (yks treeni noin 1-3 tuntia) viikossa. Siinäpä se elämä oikeestaan vilisti ohi silmien kun sitä vaan keskitty urheilemaan.

Noh, nykysin harrastukset on muuttuneet lähes täysin. Ainoa mikä pitää mut liikenteessä joka päivä edes minimissään sen pari kertaa päivässä on mun kettuterrieri. Kyllä se kettuterrieri kaipaa sitä liikuntaa ja saakin sitä ihan hyvin.. laihuinki monta kiloo kun tuota koiraani joutu alussa käyttää ainakin 7-9 kertaa päivässä pihalla. Mut nyt ollu tälläne suvantovaihe et koira on tottunu pidättelemään ja voi vähän pitää taukoa ja käyttää vaan se pari kertaa päivään ulkona nii onhan seki hyvä välistä.

Ja siis yleisesti ottaen olen nykysin totaalinen sohvaperuna :D .. Eikä tunnu oikeesti missään.. ihana ottaa jossain vaiheessa elämää takasin se rentoilukausi, mikä jäi sillon rankimpina treenivuosina nauttimatta. Ja veikkaanpa et sit kun on synnytys ja sen jälkeinen palautuminen ohi niin sit sitä saa treenata kummiskin tosi ahkeraan et lähtee ylimääräset veks.. Pitää ny ekana keräillä se ylimääränen :D, niin onpahan sit mitä urakalla kulutella. :)
 
Takaisin
Top