Mistä sellaisesta pidät nyt, mistä et aiemmin pitänyt?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Nirsouskeskustelun jatkeeksi: mistä sellaisesta pidät nykyisin, mistä et ennen pitänyt? Viittaan tällä ruokiin/juomiin, mutta voi kysymystä laajentaa muihinkin asioihin. :)

Minulle kahvi ja viini olivat kumpainenkin sellaisia, joista en ensimaistamalla tai muutamalla seuraavallakaan pitänyt lainkaan. Ja nyt molemmat ovat suuria suosikkejani. Samoin fetajuusto ja oliivit saivat naaman nyrpistymään joskus lapsena/esiteininä, mutta nykyisin molemmat ovat suurta herkkuani.
 
Suklaa! Ennen oli mulle liian ällömakeeta, raskausaikana teki kuitenkin välillä mieli ja nykyisin vois syödä vaikka levyn putkeen. Toki kaikista suklaista en vieläkään pidä, esim belgialainen, olevinaan maailman paras suklaa on ihan järkkyä...

Ei-ruokaan liittyvä on sitten ompeleminen. Koulun kässätunnit saivat lähinnä itkuun ja aika monta opettajan tekemää työtä sieltä kotiin toin. Nykyään teen kaikki lapsen vaatteet itse ja paljon myös itselleni ja miehelle. Jos en säännöllisin väliajoin pääse ompelemaan niin ketutuskäyrä lähtee nousuun.
 
Olen aina ollut nirso, nyt mieleen tulee että broilerinkoipia en lapsena suostunut syömään, kuten en myöskään jänistä. Johtuen siitä että meillä oli lemmikkinä kaneja. Molemmat menee näin aikuisena. Possusta ja sienistä en ole koskaan tykännyt, possua olen nyt aikuisena opetellut kuitenkin syömään, mutta harvoin se edelleenkään lautaselle vapaaehtoisesti eksyy. Sieniäkin silloin tällöin maistellut, muttei vaan uppoa vieläkään.


Ja muihin kuin ruokaan liittyvää mulla taas on neulominen, mitä en lapsena peruskoulussa oppinut. Oli täysin pakkopullaa ja sain yhden lapasen ainoastaan valmiiksi. Ekan sukan opettelin sit tekemään 18v vanhana ja viime vuosina on tullut haastettua itseäni uusien ohjeiden ja tekniikoiden opiskeluun.
 
Leipäjuustosta rupesin tykkäämään aikuisena, kuitenkin ennen raskautta. Salmiakki taas alkoi maistua odottaessa. Lapsena kaikenlaiset keitetyt kasvikset oli kammotus, myös keitossa. Nykyisin keitto tuntuu oudolta, jos siinä ei ole kasviksia ja olen oppinut syömään niitä muutoinkin.
 
Kaalilaatikko ja imelletty perunalaatikko. Olivat lapsena ja vielä nuorenakin hirvityksiä, nykyään herkkuja. Varmasti tällaisia on paljon enemmänkin, ei vain tule mieleen. Alkoholista en ole koskaan tykännyt, enkä koe järkeväksi edes yrittää opetella tykkäämään siitä -- se on kallista ja vahingollista terveydelle.
 
Tuoreita herneitä en kovin usein syönyt, enkä pitänyt mausta. Nyt tykkään ja tulee ihan himo.

Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla
 
Viiniä opin juomaan vasta muutama vuosi sitten ja nyt taitaa olla lemppari kaikista alkoholipitoisista juomista. Olen aina ollut aika ronkeli juomien suhteen enkä vieläkään juo esim. kahvia, olutta, teetä tai limuja. :rolleyes:

Olen ajan saatossa oppinut pitämään punajuurista, maustekurkusta, uunijuureksista (en tykännyt "mössövihanneksista"), erilaisista juustoista, salmiakista, pestosta... Suurin osa noista yllä mainituista eivät maistuneet lapsena mutta iän myötä ovat sitten jotenkin alkaneet maistumaan paremmilta. :grin
 
Vissystä! Aiemmin inhosin sitä, mutta nyt voisin juoda pari litraa päivässä, jos en pidättelisi itseäni. Mieheni tartutti minuun tavan pari vuotta sitten. Nyt kilpaa ryystetään ja jos pääsee loppumaan, syytellään toisiamme!
 
Olen aika kaikkiruokainen ja ne harvat, mistä en lapsena tykännyt, on edelleen inhokkeja. :grin Ainoan poikkeuksen taitaa tehdä kaalilaatikko ja -keitto, ennen inhosin, nykyään herkullista. Eiku niin joo, homejuusto. Siitä en pitänyt ollenkaan, mutta nykyään syön mieluusti.
 
En syönyt lapsena melkein mitään, joten pikkuhiljaa aikuisuus on tuonut lisää makuja sietokyvyn rajoille. Esim. juustot, niin kovat kuin pehmeätkin, menee nykyään. Samoin salmiakki. Erilaiset kastikkeet ruoissa, liemet sun muut. Kahvi, viinit, tuli kuvioihin vasta yli 20-vuotiaana. Tosin en edelleenkään em. syö tieten tahtoen, mutta en nyrpistelekään jos tarjotaan. Kahvia ja viiniä tosin ostan jo vapaaehtoisesti, vaikka en kotona kahvia itselleni keitäkään ja viiniä en ole lapsiarjessa juonut aikoihin. Sen sijaan nykyään uppoaa kyllä pizzat ja hampurilaiset, vaikka lapsena en niihin koskenutkaan. Pizzastakin söin vain reunat. Myös ketsuppia olen alkanut käyttää (sinappia en vieläkään).
 
Ekana tuli mieleen vihreän eri sävyt. Tähän asti oranssi ja vihreä ovat olleet sellaisia hyi yök-ei ikinä värejä. Mutta nyt olen alkanut lämpiämään vihreälle. Löytyy vaatteista ja sisustuksesta.
 
Homejuustoa olen alkanut syödä aikuisena, avokadosta en vieläkään tykkää, mutta pystyn jo syömään joissakin ruuissa. Mitenkään radikaalisti ei ruokavalio ole laajentunut, vaikka Sisukkaasti olen yrittänyt.
 
Takaisin
Top